Cultuur, sport en recreatie | Rekening | Begroting | Wijziging | Begroting
2023 | Rekening | Verschil | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cultuur | Lasten | 18.921 | 18.602 | 1.943 | 20.546 | 20.114 | 432 |
Baten | -979 | -938 | -563 | -1.501 | -1.408 | -93 | |
Saldo | 17.941 | 17.664 | 1.380 | 19.044 | 18.706 | 338 | |
Cultureel erfgoed | Lasten | 5.080 | 5.751 | 527 | 6.279 | 6.289 | -10 |
Baten | -915 | -754 | -181 | -935 | -1.000 | 65 | |
Saldo | 4.165 | 4.998 | 346 | 5.344 | 5.289 | 55 | |
Sport | Lasten | 11.843 | 12.320 | 2.379 | 14.699 | 16.143 | -1.444 |
Baten | -5.158 | -3.703 | -3.210 | -6.913 | -8.887 | 1.974 | |
Saldo | 6.685 | 8.618 | -831 | 7.786 | 7.256 | 530 | |
Recreatie | Lasten | 1.686 | 1.206 | 416 | 1.622 | 1.548 | 73 |
Baten | -151 | -195 | -1 | -195 | -209 | 13 | |
Saldo | 1.536 | 1.011 | 415 | 1.426 | 1.340 | 86 | |
Programma | Lasten | 37.530 | 37.880 | 5.265 | 43.145 | 44.094 | -949 |
Baten | -7.203 | -5.589 | -3.955 | -9.544 | -11.503 | 1.959 | |
Saldo van baten en lasten | 30.327 | 32.290 | 1.310 | 33.601 | 32.591 | 1.010 | |
Reserves | Toevoeging | 608 | 0 | 253 | 253 | 417 | -164 |
Onttrekking | -260 | -132 | -1.411 | -1.543 | -1.368 | -175 | |
Mutaties reserves | 348 | -132 | -1.158 | -1.290 | -951 | -339 | |
Resultaat | 30.676 | 32.158 | 153 | 32.311 | 31.639 | 671 |
Reserves programma 8 | Rekening | Begroting | Wijziging | Begroting
2023 | Rekening | Verschil | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Reserve publicaties Erfgoed Leiden e.o. | Toevoeging | 0 | 0 | 18 | 18 | 18 | 0 |
Onttrekking | -6 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo | -6 | 0 | 18 | 18 | 18 | 0 | |
Reserve aankopen kunst De Lakenhal | Toevoeging | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekking | 0 | 0 | -23 | -23 | -23 | 0 | |
Saldo | 0 | 0 | -23 | -23 | -23 | 0 | |
Bedrijfsreserve Museum De Lakenhal | Toevoeging | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekking | -60 | 0 | 0 | 0 | -111 | 111 | |
Saldo | -60 | 0 | 0 | 0 | -111 | 111 | |
Reserve exploitatie De Nobel | Toevoeging | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekking | -9 | -9 | 0 | -9 | 0 | -9 | |
Saldo | -9 | -9 | 0 | -9 | 0 | -9 | |
Reserve bedrijfsvoering ELO | Toevoeging | 166 | 0 | 0 | 0 | 364 | -364 |
Onttrekking | 0 | -12 | 0 | -12 | 0 | -12 | |
Saldo | 166 | -12 | 0 | -12 | 364 | -376 | |
Reserve sportstimuleringsfonds | Toevoeging | 29 | 0 | 15 | 15 | 15 | 0 |
Onttrekking | 0 | -50 | 0 | -50 | 0 | -50 | |
Saldo | 29 | -50 | 15 | -35 | 15 | -50 | |
Reserve economische impulsen Kennisst P8 | Toevoeging | 300 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekking | -108 | 0 | -372 | -372 | -342 | -30 | |
Saldo | 192 | 0 | -372 | -372 | -342 | -30 | |
Reserve restauratie collectie Lakenhal | Toevoeging | 0 | 0 | 19 | 19 | 19 | 0 |
Onttrekking | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo | 0 | 0 | 19 | 19 | 19 | 0 | |
Reserve Molen de Valk / Erfgoed Leiden | Toevoeging | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekking | 0 | -35 | 0 | -35 | 0 | -35 | |
Saldo | 0 | -35 | 0 | -35 | 0 | -35 | |
Reserve Lucas van Leydenfonds | Toevoeging | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekking | -50 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo | -50 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Reserve grondexploitaties P8 | Toevoeging | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekking | -26 | -26 | -578 | -604 | -604 | 0 | |
Saldo | -26 | -26 | -578 | -604 | -604 | 0 | |
Reserve projecten en tentoonstelling MDL | Toevoeging | 112 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekking | 0 | 0 | -198 | -198 | -198 | 0 | |
Saldo | 112 | 0 | -198 | -198 | -198 | 0 | |
Reserve sportstimulering schaatsen | Toevoeging | 0 | 0 | 200 | 200 | 0 | 200 |
Onttrekking | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo | 0 | 0 | 200 | 200 | 0 | 200 | |
Bedrijfsvoeringsreserve concern P8 | Toevoeging | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekking | 0 | 0 | -240 | -240 | -90 | -150 | |
Saldo | 0 | 0 | -240 | -240 | -90 | -150 | |
Totaal | Toevoeging | 608 | 0 | 253 | 253 | 417 | -164 |
Onttrekking | -260 | -132 | -1.411 | -1.543 | -1.368 | -175 | |
Reserves programma 8 | 348 | -132 | -1.158 | -1.290 | -951 | -339 |
BELEIDSTERREINEN
Toelichting op beleidsterreinen met financiële afwijkingen (op de lasten en/of baten) > € 250.000.
8A Cultuur
Er is sprake van een onderschrijding van de begrote lasten met circa € 432.000, terwijl de gerealiseerde baten € 93.000 lager zijn dan begroot. Per saldo een positief resultaat van € 338.000. De afwijking van de lasten wordt veroorzaakt door een voordeel op de energiecompensatie subsidie en een voordeel op de plankosten huisvesting bibliotheek en de maatwerk culturele instellingen.
De gemeente wil met de subsidie energiecompensatie Leidse culturele organisaties en makers voorkomen dat culturele organisaties hun activiteiten en culturele aanbod niet op peil kunnen houden door de gestegen energiekosten in 2022 en 2023 (uitvoering regeling is in begrotingsjaar 2023 en 2024). Om de culturele instellingen te compenseren is in 2023 door de gemeenteraad bij de kaderbrief een budget van € 555.000 voor 2023 beschikbaar gesteld. Hiervan is € 177.000 aangevraagd en uitgekeerd in 2023. De verwachting is dat de culturele instelling aanspraak zullen maken op het resterende budget in 2024.
De gemeenteraad heeft in 2023 een budget beschikbaar gesteld voor de plankosten van de huisvesting van de bibliotheek. Het onderzoek naar de scenario's voor de vernieuwing van de bibliotheek loopt door in 2024, hierdoor is een onderschrijding van het budget van € 169.000.
De gemeenteraad heeft in 2023 een budget beschikbaar gesteld voor maatwerk van culturele instellingen. De werkzaamheden zijn nog niet afgerond, het onderzoek en de uitvoering van de maatwerkoplossingen lopen door in 2024. Ook niet alle gemaakte afspraken zijn administratief in 2023 afgerond. Hierdoor is er een onderschrijding van € 179.000.
Museum de Lakenhal heeft op de lasten een tekort van € 81.000 en op de baten een tekort van € 257.000. Het tekort op de lasten wordt voornamelijk veroorzaakt door een verkeerde inschatting van energiekosten, waardoor deze niet volledig zijn gecompenseerd (€ 65.000). Het tekort op de baten is veroorzaakt door tegenvallende opbrengsten van commerciële evenementen € 113.000 en tegenvallende inkomsten met betrekking tot entreegelden € 144.000. Het laatste kan worden verklaard doordat de bezoekerscijfers (nog) niet op het niveau van de oorspronkelijke Business Case zijn. Verder is er een tekort op projecten en tentoonstellingen (ten laste van de bijbehorende reserve) van € 129.000. Dit wordt volledige verklaard vanwege het feit dat tentoonstellingen veelal over meerdere jaren lopen en dat kosten op voorhand worden gemaakt en opbrengsten na afloop (soms veel later) worden ontvangen. Tenslotte zijn er overschotten op restauratie en aankopen van kunstwerken (ten bate van de bijbehorende reserve) van in totaal € 70.000. Deze zullen worden aangewend voor meer omvangrijke aankopen/restauraties in de toekomst.
8B Cultureel erfgoed
Er zijn geen relevante afwijkingen.
8C Sport
Er is sprake van een overschrijding van de begrote lasten met circa € 1.400.000, terwijl de gerealiseerde baten € 1.974.000 hoger zijn dan begroot. Per saldo komt dit neer op een positief resultaat van € 530.000.
De hogere energiekosten bij de zwembaden De Zijl, De Vliet, het Vijf Meibad en de Vijf Meihal zijn de hoofdoorzaak van de hogere lasten, met een overschrijding van circa € 1.150.000. Deze toename wordt veroorzaakt door het aflopen van het energiecontract van de gemeente eind 2022, wat resulteerde in minder voordelige tarieven in 2023. Een deel van deze extra lasten worden gecompenseerd door een subsidie van € 840.000 van het Rijk, specifiek bestemd voor de Meerkosten Energie Openbare Zwembaden (MEOZ). Deze subsidie was niet opgenomen in de begroting van 2023, waardoor de baten € 840.000 hoger uitvielen dan gepland. Daarnaast werd bij de IJshal aan de Vliet een overschrijding van ongeveer € 150.000 aan zowel inkomsten als uitgaven vastgesteld. Deze discrepantie ontstaat doordat de gemeente de opbrengsten voor Stichting De IJshal int en vervolgens doorstort naar genoemde stichting. Tot slot zijn de kosten voor combinatiefunctionarissen hoger dan begroot, namelijk € 70.500, vanwege nieuwe cao-afspraken.
Zoals eerder beschreven heeft de gemeente circa € 1.900.000 meer aan inkomsten gerealiseerd dan oorspronkelijk begroot. Een deel hiervan (€ 840.000) is toe te schrijven aan de eerder genoemde subsidie voor Meerkosten Energie Openbare Zwembaden, terwijl een ander deel (€ 150.000) voortkomt uit de inkomsten die de gemeente int voor Stichting De IJshal, zoals hierboven benoemd. Verder zijn de inkomsten bij Sportcomplex 1574 en Binnenbad De Vliet hoger dan begroot, wat samen goed is voor circa € 500.000. Dit komt doordat de opening van deze faciliteiten in het laatste kwartaal van 2023 plaatsvond en in dit laatste kwartaal is meer gerealiseerd aan baten dan verwacht. Vanaf 2024 is hier rekening mee gehouden in de begroting. Ook bij de gymnastieklokalen is er € 100.000 meer aan inkomsten dan begroot, waarbij dit wordt gecompenseerd door externe huur van een zaal. Verder is er een voordeel van €100.000 behaald op de Subsidie Specifieke Uitkering Stimulering Sport (SPUK). Oorspronkelijk waren de verwachte subsidie-inkomsten voor sportinvesteringen meerjarig en centraal begroot. In de praktijk bleek dit echter onwenselijk vanwege de noodzaak om de begroting voortdurend aan te passen vanwege verschuivingen in subsidies naar andere jaren dan verwacht. De compensatie die het Rijk heeft verstrekt, was daarom hoger dan voorzien. Tot slot zijn de baten van de brede regeling combinatiefunctionarissen € 250.000 hoger dan begroot. Dit komt omdat de combinatiefunctionarissen zijn gecofinancierd vanuit andere onderdelen die elders geraamd staan, maar hier worden geboekt.
8D Recreatie
Er zijn geen relevante afwijkingen.
Toelichting op afwijkingen Reserves > € 250.000
Bedrijfsvoeringsreserve Museum De Lakenhal
De exploitatie van Museum De Lakenhal heeft een tekort gerealiseerd. Het tekort is met name veroorzaakt door achterblijven van culture commerciele evenementen, de winkel, fondsenwervingen lagere bezoekersaantallen. De onttrekking van € 111.000 is nodig om een deel van het exploitatietekort te kunnen dekken. Na de onttrekking uit deze reserve is het saldo nihil
Reserve bedrijfsvoering Erfgoed Leiden en omstreken
De exploitatie van Erfgoed Leiden heeft een plus gerealiseerd. De toevoeging aan de reserve bedrijfsvoering betreft het positieve bedrijfsresultaat van € 364.000.
INVESTERINGEN
Overschrijdingen op investeringskredieten
Er zijn geen relevante afwijkingen.
Toelichting op investeringskredieten die worden afgesloten met een opvallend overschot
Er zijn geen relevante afwijkingen.
Toelichting op investeringskredieten ouder dan drie jaar die niet afgesloten worden bij de jaarrekening
7100714 verv. Toplaag wetraveld Sportpark Noord
Dit krediet blijft benodigd. Dit project gaat medio zomer 2024 in uitvoering.
7100673, 7101127, 7101453, 7101478 en 7101510 Combibad de Vliet / IJshal
Het sportcomplex Combibad de Vliet / IJshal is in 2023 opgeleverd en in gebruik genomen. Het krediet blijft benodigd in 2024 voor de afronding van de financien van het project. De aanleg van de openbare ruimte Sportpark de Vliet wordt in 2024 afgerond.
7101046, 7101245 en 7101610 Indoorsportcentrum 1574 en openbare ruimte
Het sportcomplex 1574 is in 2023 opgeleverd en in gebruik genomen. Het krediet blijft benodigd in 2024 voor de afronding van de financien van het project. De aanleg van de openbare ruimte bij het sportcomplex 1574 wordt in 2024 afgerond.
7101110 MDL R&U overig
Hierop worden de nagekomen kosten die uit het project Restauratie en Uitbreiding voortvloeien geboekt. Het betreft de post onvoorzien waar met name opleverpunten uit betaald worden. Zo wordt onder andere de huur van de elektriciteitstrafo betaald totdat deze volgens plan opgenomen wordt in het Filmhuis. Verder zijn in 2023 nog een 20-tal opleverpunten besproken met de architect en aannemer, die in 2024 en 2025 worden opgepakt. Hierdoor dient het krediet nog beschikbaar te blijven.
7101843 MDL Publieksvoorzieningen
Hieruit worden de voorziene uitgaven voor de publieke toegankelijkheid en programmering bekostigd, zowel digitaal als fysiek. Deze activiteiten zijn in 2023 verder vertraagd door verminderde managementcapaciteit. Bovendien wordt een herijking van event-programmering in 2024 uitgevoerd. De verwachting is dat extra uitgaven met name in 2024 en begin 2025 zullen vallen. Het krediet dient daarom beschikbaar te blijven.
7101842 VVI MDL Online
Deze investering betreft het digitaal toegankelijk maken van het museum en de collectie. Een samenwerkingsproject met partners is vanwege verminderde capaciteit tijdelijk in de wacht gezet. De verwachting is dat in 2024 weer aansluiting wordt gezocht, waarbij aanvullende financiering benodigd is om het museum op een efficiënte manier digitaal toegankelijk te maken en hierbij de afdeling marketing en communicatie optimaal te kunnen ondersteunen. Om deze reden dient het krediet beschikbaar te blijven.
7100300 VVI kunstinstellingen/accommodaties
Dit betreft een verzamelkrediet voor vervangingsinvesteringen (VVI) kunstinstellingen. Dit is een krediet voor het vervangen van bezittingen in verband met economische veroudering of slijtage bij culturele instellingen.
7101848 VK VVI Stadspodia
Eén van de onderdelen van de verzelfstandiging van de Leidse Schouwburg was trekkingsrechten op de gelden Vervangingsinvesteringen kunstinstellingen (VVI). Deze zijn in het krediet VVI Stadspodia beschikbaar gesteld. De regeling voor de trekkingsrechten van LSSGZ op de gelden beschikbaar voor de Vervangingsinvesteringen kunstinstellingen (VVI) liep af in 2022. In dit krediet is de nog resterende investeringsruimte voor LSSGZ.