Jaarstukken 2024

2.3.1 Lokale heffingen

1. Inleiding

In deze paragraaf staan de opbrengsten en het beleid voor de diverse gemeentelijke belastingen en heffingen in 2024. Eerst worden heffingen behandeld die deel uitmaken van de woonlasten, te weten de onroerende-zaakbelasting voor woningen, de rioolheffing en de afvalstoffenheffing. Daarbij geven we een overzicht van de lokale lastendruk. Vervolgens gaan we in op de onroerende-zaakbelastingen voor niet-woningen, de toeristenbelasting, de precariobelasting, de parkeerbelasting, rechten en het kwijtscheldingsbeleid.

In 2024 is de gehele uitvoering van de onroerende-zaakbelastingen, rioolheffing, afvalstoffenheffing, toeristenbelasting en precariobelasting gedaan door de Belastingsamenwerking Gouwe-Rijnland (BSGR).

Geraamde en werkelijke belastingopbrengsten 2024

Heffing

(Bedragen * 1.000)

-/- = nadeel

Rekening 2023

Primitieve begr, 2024

Wijz 2024

Begroting 2024

Rekening 2024

Begroting 2024-Rekening 2024

Rekening 2024-Rekening 2023

Ozb eigenaren woningen

-26.085

-29.117

199

-28.918

-28.826

-93

-2.741

Ozb eigenaren niet-woningen

-18.867

-18.462

-1.375

-19.836

-19.530

-307

-663

Ozb gebruikers niet-woningen

-19.486

-19.976

-1.398

-21.374

-21.531

157

-2.044

Precariobelasting

-280

-830

400

-430

-413

-17

-133

Afvalstoffenheffing

-19.695

-21.115

-350

-21.465

-21.512

47

-1.817

Rioolheffing

-11.199

-13.470

0

-13.470

-13.323

-147

-2.125

Parkeerbelastingen

-13.474

-13.318

-3.371

-16.689

-16.605

-84

-3.130

Toeristenbelasting

-1.435

-1.611

0

-1.611

-1.309

-301

126

Totaal

-110.521

-117.898

-5.894

-123.792

-123.048

-745

-12.526

2. Heffingen die deel uitmaken van de woonlasten

2.1. Onroerende-zaakbelastingen (ozb)

De ozb voor woningen is iets lager dan geraamd. Oorzaak is een een lager aantal nieuwe woningen per 1-1-2023 en verminderingen voor niet-woningen van 2021 t/m 2023.

2.2. Rioolheffing

De rioolheffing voor niet-woningen is lager door daling van het waterverbruik.

2.3. Afvalstoffenheffing

De afvalstoffenheffing komt iets hoger uit dan geraamd door een lager aantal nieuwe woningen, een daling van het aantal meerpersoonshuishoudens en een stijging van het aantal één- en tweepersoonshuishoudens.

2.4. Aanduiding van de lokale lastendruk

In de tabel hieronder is de lokale lastendruk in de jaren 2023 en 2024 aangegeven. De lasten zijn weergegeven voor een huurwoning en een koopwoning en opgesplitst in de huishoudengrootten waarvoor Leiden verschillende (afgeronde) tarieven kent. Het gaat om de tarieven voor een eenpersoons- (1PH); een tweepersoons- (2PH) en een drie- of meerpersoonshuishouden (MPH).

Bij een huurwoning bestaan de lasten uit rioolheffing (RIO) en afvalstoffenheffing (ASH). Bij een koopwoning bestaan de lasten uit rioolheffing, afvalstoffenheffing en de door eigenaren verschuldigde onroerende-zaakbelasting (OZB).

De gemiddelde WOZ-waarde van een woning in Leiden was voor het belastingjaar 2024 circa 393.000 (bron: CBS).

Woningsoort

Belastingsoort

2023 1PH

2024 1PH

2023 2PH

2024 2PH

2023 MPH

2024 MPH

Huurwoning 

OZB

-

-

-

-

-

-

RIO

120

136

171

195

223

254

ASH

239

253

344

365

449

476

totaal 

359

389

515

560

672

730

Koopwoning 

OZB

416

444

416

444

444

416

RIO

120

136

171

195

223

254

ASH

239

253

344

365

449

476

totaal 

775

833

931

1.004

1.088

1.174


3. Heffingen die geen deel uitmaken van de woonlasten

3.1. Onroerende-zaakbelastingen niet-woningen (ozb)

De ozb niet-woningen valt lager uit door vermindering van aanslagen in voorgaande jaren.
De opbrengst voor belastingaanslagen opgelegd in 2024 betreffende belastingjaar 2024 valt 175.000 hoger uit dan geraamd.

3.2. Toeristenbelasting

De toeristenbelasting komt iets hoger uit dan begroot. Er zijn meer overnachtingen dan begroot.

3.3. Precariobelasting
In 2024 is 413.000 opgelegd. Dit betreft de opbrengsten over 2023.

3.4. Parkeerbelastingen
Op het beleidsterrein parkeren is sprake van een licht nadelig saldo op de baten. Binnen het beleidsterrein parkeren wordt een onderscheid gemaakt tussen autoparkeren en fietsparkeren. In het bovenstaande schema staat de opbrengst van het autoparkeren in de openbaren ruimte weergegeven.

3.5. Rechten

Op grond van verschillende verordeningen worden rechten geheven ter bestrijding van de kosten van gebruik van gemeentevoorzieningen en diensten. Voorbeelden hiervan zijn leges voor vergunningen en andere producten, binnenhavengeld en markt- en staangelden.

4. Kwijtscheldingsbeleid

In Leiden komen in beginsel de volgende heffingen in aanmerking voor kwijtschelding:

  • Onroerende-zaakbelastingen;

  • Rioolheffing;

  • Afvalstoffenheffing;

  • Precariobelasting voor woonboten als de belastingplichtige de woonboot als permanente woning gebruikt;

  • Binnenhavengeld voor woonboten als de belastingplichtige de woonboot als permanente woning gebruikt.

De mogelijkheden tot kwijtschelding zijn wettelijk geregeld. Het is gemeenten niet toegestaan een ruimer kwijtscheldingsbeleid te hanteren. Wel is toegestaan om in het geheel geen dan wel gedeeltelijk kwijtschelding te verlenen. Leiden heeft gekozen voor het ruimst mogelijke kwijtscheldingsbeleid.

Kwijtschelding kan worden verleend als een belastingplichtige de aanslag slechts met buitengewoon bezwaar kan voldoen.

De kwijtscheldingen in 2024 zijn op basis van dit beleid verleend. Het verleende bedrag aan kwijtschelding (€ 2.522.742) is hoger dan geraamd (€ 2.495.067).

5. Kostendekking Lokale heffingen

Voor gemeentelijke heffingen geldt de wettelijke eis van maximaal kostendekkende tarieven. Bij de berekening van de tarieven van de heffingen mogen de geraamde opbrengsten de geraamde kosten niet overschrijden. In onderstaande is op basis van de realisatie 2024 de kostendekking van de belangrijkste gemeentelijke heffingen van 2024 inzichtelijk gemaakt.

Omdat de overhead met ingang van 2017 niet langer wordt doorgerekend aan de programma’s heeft de wetgever bepaald dat in de paragraaf lokale heffingen volgens een voorgeschreven model inzicht wordt gegeven in de mate van kostendekkendheid van de heffingen. Die kostendekkendheid moet buiten de boekhouding om worden berekend. Voor de toerekening van de overhead zijn daartoe twee verdeelsleutels toegestaan, te weten de loonkosten per taakveld of de omvang per taakveld. Beide sleutels mogen worden toegepast, maar is eenmaal een keuze gemaakt, dan moet die sleutel ook consequent worden gehanteerd. Deze sleutels moeten in de financiële verordening door de Raad worden bevestigd. Op basis van de opgestelde berekening kiezen wij ervoor om standaard te kiezen voor de verdeelsleutel van de loonsom per taakveld. Loonkosten bepalen in de meeste gevallen immers een groot deel van het tarief. Die sleutel ligt dan ook het meest voor de hand. De uitkomsten laten zien dat via deze sleutel verhoudingsgewijs een hoger deel van de overhead mag worden toegerekend aan de betreffende exploitatie respectievelijk in het tarief mag worden betrokken.

Rioolheffing

Kosten

Bedrag

2.1

Verkeer en vervoer

1.320.082

5.7

Openbaar groen en (openlucht) recreatie

523.543

6.3

Inkomensregelingen

892.911

7.2

Riolering

8.370.102

7.4

Milieubeheer

17.540

Reserves en voorzieningen

- 360.154

Overhead

2.041.697

BTW

954.126

Totaal Kosten

13.759.847

Opbrengsten

Bedrag

1.1

Woningen

11.290.871

1.2

Niet-woningen

2.032.548

Totaal Opbrengsten

13.323.419

Totaaloverzicht

Bedrag

Totaal kosten

13.759.847

Totaal opbrengsten

13.323.419

Kostendekkendheidspercentage

96,83%

Afvalstoffenheffing

Kosten

Bedrag

2.1

Verkeer en wegen

1.801.707

6.3

Inkomensregelingen (kwijtschelding)

1.654.710

7.3

Afval

12.835.957

Storting in voorziening

887.177

Overhead

2.463.552

BTW

1.869.047

Totaal Kosten

21.512.150

Opbrengsten

Bedrag

1.1

Afvalstoffenheffing

21.512.150

Totaal Opbrengsten

21.512.150

Totaaloverzicht

Bedrag

Totaal kosten

21.512.150

Totaal opbrengsten

21.512.150

Kostendekkendheidspercentage

100%

Berekening kostendekkendheid van de leges 

Hoofdstuk 1 Algemene dienstverlening

Kosten taakveld(en) incl. (omslag)rente

3.053.457

Overhead

822.339

BCF - btw

Totaal lasten

3.875.796

Legesopbrengsten

3.868.428

Hoofdstuk 2 dienstverlening en besluiten in het kader van de omgevingswet

Kosten taakveld(en) incl. (omslag)rente

5.471.992

Overhead

2.566.875

BCF - btw

Totaal lasten

8.038.867

Baten

6.919.299

 

Hoofdstuk 3 Dienstverlening waarop de Dienstenrichtlijn van toepassing is

Kosten taakveld(en) incl. (omslag)rente

933.452

Overhead

501.885

BCF - btw

Totaal lasten

1.435.337

Baten

1.423.096

Kostendekkendheid

Titel 1 burgerzaken

99,81%

Titel 2 bouw leges

86,07%

Titel 3 overige leges

99,15%

Totaal

91,47%

De afzonderlijke onderdelen van de legesverordening mag per titel en per hoofdstuk een kostendekkendheid hebben van meer dan 100%. De legesverordening mag in zijn geheel op begrotingsbasis niet boven de 100% kostendekkendheid uit komen. In de realisatie treden afwijkingen op.

6. Lokale lastendruk

Vergelijking lastendruk met gemeenten over jaar 2024

In de tabel hieronder staan, op alfabetische volgorde, de woonlasten 2024 weergegeven van de aan Leiden grenzende gemeenten. De cijfers zijn overgenomen uit de Atlas lokale lasten 2024 van het Coelo. Daarin staan de lasten voor eenpersoonshuishoudens en meerpersoonshuishoudens in koopwoningen. Voor Leiden wordt voor de woonlasten van meerpersoonshuishoudens het tarief voor 3- of meerpersoonshuishoudens gehanteerd.

Gemeente

woonlasten eenpersoons-huishoudens

woonlasten meerspoons-huishoudens

gem. woz waarde koopwoning x 1.000

Katwijk

964

1080

507

Leiden

984

1.324

522

Leiderdorp

1.026

1.230

489

Leidschendam-Voorburg

924

995

478

Oegstgeest

1.313

1.502

640

Teylingen

896

1.051

535

Voorschoten

1.388

1.481

596

Wassenaar

1.401

1.633

916

Zoeterwoude

1.156

1.176

524

De woonlasten in Leiden liggen voor eenpersoonshuishoudens boven het gemiddelde in de regio. Voor meerpersoonshuishoudens liggen de woonlasten in Leiden ook boven het gemiddelde in de regio. Meer informatie is beschikbaar op de website http://leiden.woonlastenmeters.nl/