Programmanummer | 4 | |
Commissie | Leefbaarheid en Bereikbaarheid | |
Portefeuille(s) | Klimaat, Mobiliteit & Financiën |
De missie van het programma Bereikbaarheid luidt: |
In 2023 is weer een goede stap gezet in het uitvoeren van de ambities in de Mobiliteitsnota, de Parkeervisie en de projecten in de programma’s Leiden Duurzaam Bereikbaar en Autoluwe Binnenstad.
Afgelopen jaar hebben we de verkeersveiligheid op verschillende plekken in de stad verbeterd. Veel verbeteringen worden meegenomen in andere projecten zoals de grootschalige wijkvernieuwingsprojecten. Maar ook bijvoorbeeld bij de projecten voor de Lammenschansweg en de noord-zuid verbindingsas. Zo is het project Vrijheidslaan-Zoeterwoudseweg afgerond en is daar het kruispunt veiliger ingericht en een vrijliggende fietspad aangelegd.
Rondom scholen werken we aan een verkeersveilige inrichting onder andere door de aanleg van schoolzones. In 2023 is er bij 10 schoolomgevingen aandacht geweest voor de schoolomgeving. Drie schoolomgevingen zijn verkeersveilig ingericht. De twee locaties van de Lucas van Leyden in de binnenstad en de omgeving van de Ley/Leimundo. Anderen worden meegenomen met reeds geplande beheermaatregelen in de wijken. Naast het aanbrengen van de schoolzonemarkering en borden zijn er ook enkele verkeersmaatregelen gerealiseerd om fiets, voet en OV te stimuleren en de snelheid van het autoverkeer te remmen.
Per 1 oktober 2023 heeft er een wijziging van de wetgeving plaatsgevonden, wat betreft de mogelijkheden een snelheidslimiet van 30 km/h toe te passen. Voorheen stelde de wetgever dat het instellen van een limiet van 30 km/h alleen toelaatbaar is op wegen die voornamelijk een verblijfsfunctie hebben. Sinds 1 oktober is dit niet meer zo, deze voorwaarde is verwijderd, zie ook de brief van de minister van Infrastructuur en Waterstaat van 11 mei 2023 . Dit biedt vanuit de wet bezien meer ruimte om op wegen met (ook) een verkeersfunctie, zogenaamde gebiedsontsluitingswegen, een lagere snelheidslimiet in te stellen.
In 2023 heeft 1801 OnderwijsAdvies op verschillende scholen lessen gegeven over verkeersveiligheid. In het voorjaar zijn er dode hoeklessen georganiseerd op verschillende locaties in de stad en is het verkeersexamen georganiseerd. Veilig Verkeer Nederland heeft MONO lessen en remwegdemo georganiseerd en het campagneteam van TeamAlert is op grote Leidse evenementen geweest om aandacht te vragen voor afleiding in het verkeer, alcoholgebruik in het verkeer en fietsverlichting.Voor senioren zijn er in het najaar fietsloketten geweest op locaties in de regio waar veel senioren komen. Daarnaast is er een Doortrappendag georganiseerd.
Het kaderbesluit is genomen voor de herinrichting Hoge Rijndijk, waar de fietsroute Hoge Rijndijk onderdeel van is en het uitvoeringsbesluit voor de fietsroute Agaatlaan als onderdeel van de Duurzame wijkvernieuwing Hoge Mors fase 2. Uitgevoerd zijn de fietsstraat / fietspad Schipholweg oostzijde (onderdeel Leidse Ring Noord), fietsroute Nachtegaallaan (onderdeel project wijkvervanging Vogelwijk), fietsroute Zoeterwoudseweg – Vrijheidslaan en het fietspad Ypenburgbocht. In Holland-Rijnland verband is in 2023 verder gewerkt aan het doorfietsroutenetwerk dat een belangrijke plaats inneemt binnen het mobiliteitsbeleid in de regio. Het netwerk is verder uitgewerkt en onderzocht is welke aanpassingen nodig zijn om een goed regionaal netwerk gerealiseerd te krijgen. In Leiden zijn de projecten en aanpassingen van dit doorfietsroutenetwerk opgenomen in het Beleidsprogramma Fiets 2020-2030 en in het uitvoeringsprogramma Leiden Duurzaam Bereikbaar. In 2023 heeft Leiden de City Deal ‘Fietsen voor Iedereen’ ondertekend, waarmee we onderstrepen dat het belangrijk is dat iedereen in Nederland kan beschikken over een fiets en kan leren fietsen. Samen met Stichting BuZz wordt ingezet op het verbeteren en uitbreiden van fietslessen in wijken. De City Deal loopt 4 jaar van 2024 t/m 2027.
In 2023 is het proces rondom aanvragen van fietsenrekken aangepast. Tijdelijke fietsvlonders worden niet meer geplaatst, er worden meteen vaste fietsenrekken geplaatst. Op deze wijze zijn in 2023 69 nieuwe fietsenrekken gerealiseerd op verzoek van bewoners, wijkverenigingen en ondernemers. Eind 2023 is gestart met de werkzaamheden rondom Leiden Lammenschans, waaronder de realisatie van ruim 1400 fietsparkeerplekken. De omgevingsvergunningaanvraag voor de fietsenstalling Lange Mare achter de Hartebrugkerk is in december 2023 ingediend.
In november 2023 is het Uitvoeringsplan fietsparkeren binnenstad door het college van B&W vastgesteld. Gelijktijdig is gewerkt aan uitvoering van acties uit het uitvoeringsplan. Zo is in december het aanwijzingsbesluit weesfietsen door het college van B&W vastgesteld waardoor het mogelijk is om te handhaven op te lang gestalde fietsen in de openbare ruimte.
Op 1 januari 2025 voert gemeente Leiden de zero-emissie zone stadsdistributie voor vracht- en bestelverkeer in. In aanloop naar deze zone is in 2023 er zeer veel communicatie inzet geweest om ondernemers te bereiken en scherp te krijgen wat dit voor hun betekent. Naast webinars en persoonlijke mailings is ingezet om ondernemers kennis te laten maken met de zero emissie alternatieven d.m.v. probeertegoeden (voor gebundeld en schoon leveren) en inzet op vervoer over water. Daarbij is in het bijzonder ingezet op zero emissie bouwlogistiek over water voor diverse projecten. Ook is eind 2023 het convenant schoon en emissieloos bouwen door gemeente Leiden ondertekend. In 2023 is ook de ketenregistratiecamera techniek op 3 plekken in de stad beproefd die ingezet gaat worden voor de handhaving van de zero emissie zone. Tenslotte is in 2023 zowel het aantal laadpalen, als het aantal aanbieders (6) van laadpalen in gemeente Leiden fiks gegroeid.
In het najaar van 2022 heeft het college een brief met wensen en bedenkingen gestuurd naar Gedeputeerde Staten. Vlak voor de zomer van 2023 is de gunning van de OV concessie door GS aan Qbuzz bekend gemaakt. Zoals wij hebben aangegeven, worden alle bussen in de regio vanaf het begin van de nieuwe concessie zero emissie.
Afgelopen jaar is een start gemaakt met het kaderbesluit verkeersafsluitingen bij de Rijnzichtbrug en de Turfmarkt en wordt dit voorjaar aangeboden aan de gemeenteraad. De evaluatie van de kentekenregistratiecamera’s is afgerond. Uit de gemeten effecten is gebleken dat in de Pieters – Academiewijk een substantiële vermindering van vervoersbewegingen net als op de Breestraat. Hierdoor is de leefbaarheid en het verblijfsklimaat verbeterd. De ondernemers die nauw betrokken zijn geweest hebben ons gecomplimenteerd voor de snelle invoering en de evaluatie. Verder is het uitvoeringsbesluit Noordeinde en het uitvoeringsbesluit Jan van Houtkade / Koepoortsbrug vastgesteld door de gemeenteraad. Ook zijn we aan de slag gegaan met diverse locaties waar parkeerplaatsen ruimte maken voor vergroening, fietsen of een andere gewenste voorziening om zo de leefbaarheid en/of het ondernemersklimaat te verbeteren. De participatie van het fietsparkeren rondom het Noordeinde en 2e Binnenvestgracht is online van start gegaan via de DoeMee-webpagina. Het project herinrichting van de Ir Driessenstraat / Oosterkerkstraat is gestart.
De provincie heeft de aanbesteding afgerond en in december 2023 een besluit tot voorlopige gunning genomen voor de N206 Europaweg. De aannemer zal naar verwachting in 2024 de werkzaamheden gaan starten met het aanleggen van een tijdelijke weg langs het tracé van de te verbreden Europaweg.
Het uitvoeren van de ambities uit de parkeervisie gaat gestaag verder. Het betaald parkeren gebied is uitgebreid in de wijken Hoge Mors (C1) en Boshuizen en Fortuinwijk (C2). Hieronder valt ook het aanwijzen van locaties waar een rode kapregime geldt (parkeerplaatsen voor kort parkeerders) en locaties waar een goedkoper starttarief geldt. Er is een Europese aanbesteding geweest op basis waarvan nieuwe parkeerautomaten in nieuwe parkeergebieden zijn geplaatst en in gebruik genomen. Om met de uitbreiding van het betaald parkeren gebied ook de handhaving op orde te houden is een tweede scanauto in gebruik genomen. Tevens is de besluitvorming afgerond, waarmee een juridische basis gelegd is om in de binnenstad plafonds vast te kunnen stellen voor de uitgifte van parkeervergunningen en om wachtlijsten te kunnen instellen.
De Porthos-uitspraak van de Raaad van State kan leiden tot hogere kosten en strengere duurzaamheidseisen in de woningbouwsector. Het grootste gevolg is dat er voor lopende projecten aanvullende stikstofberekeningen uitgevoerd moeten worden waardoor vergunningstrajecten en besluitvormingstrajecten uitlopen. Dit leidt tot hogere onderzoeks- en plankosten.
Doel | Prestatie | |
---|---|---|
4A1 Meer fietsgebruik | 4A1.1 Opstellen en uitvoeren fietsbeleid | |
4A1.2 Verbeteren fietsroutes | | |
4A1.3 Noord-zuid verbindingsas Leiden Bio Science Park | | |
4A2 Stimuleren lopen | 4A2.1 Opstellen en uitvoeren voetgangersbeleid | |
Toelichting op prestaties
Het project is in 2022 gestart en opgeknipt in 2 fasen; onderzoek naar de mogelijke maatregelen om met name de verkeersveiligheid te verbeteren op korte termijn, en een vervolgonderzoek naar de effecten op het onderliggende wegennet bij vermindering van doorgaand (auto)verkeer gericht op de lange termijn.
Ten behoeve van een herinrichting van de NZVA is nader verkeersonderzoek nodig om te bepalen op welke manier de doorstroming kan worden verbeterd en welke effecten dat heeft voor de functie van de NZVA.
Er wordt momenteel een ‘leefbaarheidsonderzoek’ uitgevoerd voor de corridor Rijnsburg-Leiden waar de Rijnsburgerweg uitmaakt, dat moet leiden tot een gezamenlijke keuze voor de functie(s) die deze verbinding in de toekomst zal vervullen. De oplevering van dit onderzoek is na de zomer (3e kwartaal 2024).
Effectindicator | Realisatie | Streefwaarde 2023 | Bron | |||
---|---|---|---|---|---|---|
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |||
Doel 4A1 Meer fietsgebruik | ||||||
4A1.a Aantal fietsritten op werkdagen bij stadspoorten | 62.612 | 69.952 | 75.388 | 79.773 | 85.250* | Afdeling Mobiliteit |
Een overzicht van realisatie- en streefwaarden van de indicatoren (ook uit vorige begrotingen) staat op LeideninCijfers.
Doel | Prestatie | |
---|---|---|
4B1 Meer gebruik van het openbaar vervoer | 4B1.1 Opstellen en uitvoeren openbaar vervoer beleid | |
4B1.2 Realisatie afspraken HOV-overeenkomst Zuid-Holland Noord | | |
4B1.3 Verbeteren OV infrastructuur | | |
4B1.4 Knooppunt Leiden Centraal | |
Effectindicator | Realisatie | Streefwaarde 2023 | Bron | |||
---|---|---|---|---|---|---|
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |||
Doel 4B1 Meer gebruik van het openbaar vervoer | ||||||
4B1.a Aantal reizigersritten per bus van/naar Leiden | 6.086.765 | 6.288.893 | 7.745.699 | 8.546.345 | +1,25% | Arriva |
4B1.b Aantal in- en uitstappers treinstations in Leiden gemiddeld per werkdag | 39.889 | 43.897 | 64.959 | * | - | NS |
Een overzicht van realisatie- en streefwaarden van de indicatoren (ook uit vorige begrotingen) staat op LeideninCijfers.
Doel | Prestatie | |
---|---|---|
4C1 Betere doorstroming op het Leidse wegennet | 4C1.1 Opstellen en uitvoeren beleid autoverkeer | |
4C1.2 Autoluwe binnenstad | | |
4C1.3 RijnlandRoute | | |
4C1.4 Leidse Ring Noord | | |
4C1.5 Verbeteren knelpunten wegennet | | |
4C1.6 Herinrichten centrale infrastructuur Leiden Bio Science Park | |
Toelichting op prestaties
4C1.4 Leidse Ring Noord
Het project is aanvaard en de overdracht naar afdeling regie Integraal Beheer is nagenoeg afgerond.
Het werk aan de Schipholweg oost is in juni 2023 gestart. De werkzaamheden verlopen tot nu toe volgens planning en zijn naar verwachting uiterlijk augustus 2024 gereed. Tot nu toe is de hinder voor het verkeer en de omgeving als gevolg van de werkzaamheden relatief beperkt gebleven.
Tegen het bestemmingsplan Leidse Ring Noord (LRN), Plesmanlaan zijn begin vorig jaar beroepen ingediend. De zittingsdatum van de Raad van State voor de behandeling van het beroep is nog niet ontvangen. Dit leidt tot vertraging van de start van de uitvoering van het project en leidt dus ook tot een latere oplevering. Als gevolg van de Porthos-uitspraak dienen aanvullende stikstofberekeningen te worden gemaakt voor de uitvoeringsfase en voor de gebruiksfase. De vergunningsaanvraag hiervoor is in voorbereiding en geldt voor de hele LRN. De vergunningsaanvraag staat open voor bezwaar en ook dit vormt een risico voor de start van het project.
De eerste versie van het definitief ontwerp is door de aannemer ingediend, vooralsnog wordt uitgegaan dat het definitief ontwerp (versie 2.0) eind april goedgekeurd is. Ook zijn dan de hoofdlijnen van het faseringsplan vastgelegd. Omdat er nog geen zittingsdatum voor de behandeling van het beroep op het bestemmingsplan is vastgesteld en afhankelijk van de behandeling van vergunningsaanvraag Wet natuurbescherming (stikstofberekeningen) wordt op dit moment uitgegaan van een start realisatie begin november 2024. Vanwege bovengenoemde punten kan de startdatum van de uitvoering gaan opschuiven.
De aanbesteding van LRN Oude Spoorbaan en Engelendaal (LRN-LD) is eind augustus weer herstart. Bij deze beoordelingen is gebleken dat de inschrijvingen ongeldig zijn. In de aanbestedingspraktijk wordt dit betiteld als 'ongeldige inschrijvingen'. De aanbesteding is nog niet beëindigd. Met de aanbestedingsjuristen wordt gewerkt aan de vervolgstap. Ondertussen wordt met Qirion afgestemd om het raakvlak met de aanleg van het nieuwe en de verwijdering van het bestaande 50kV-kabeltracé zo goed mogelijk te beheersen. Inzet is om het risicoprofiel van de grote uitvoeringsrisico’s en de hinder voor de omgeving te beperken. De vergunningsaanvraag Wnb (stikstof) geldt voor het gehele project LRN. Voor de realisatie van van tracédeel Oude Spoorbaan zijn stukken perceel nodig die niet in eigendom van de gemeente zijn. Het Koninklijk Besluit van de onteigening is op 27 juli 2023 gepubliceerd. De zittingsdatum is in april 2024 gepland. Het minnelijke overleg met de eigenaar vindt ook nog steeds plaats.
Door een veelvoud aan factoren is vertraging ontstaan bij het project Duurzame reconstructie openbare ruimte inrichting (DRORI). Aan voorgaande punten is in 2023 hard gewerkt, waardoor er eind 2023 een start is gemaakt met het restant van de werkzaamheden van Fase 1 en de realisatie van het Parkeerterrein Mirai House. In 2024 zal gestart gaan worden met Fase 2 en afronding van Fase 1 en voorbereiding van de andere deelgebieden.
Doel | Prestatie | |
---|---|---|
4D1 De juiste parkeerder op de juiste plek | 4D1.1 Opstellen en uitvoeren parkeerbeleid | |
4D1.2 Parkeermanagement | | |
4D1.3 Uitvoeren maatregelen autoparkeren | | |
4D1.4 Uitvoeren maatregelen fietsparkeren | |
Toelichting op prestaties
In 2023 is nog niet aangevangen met het opdelen van de parkeerzones B1 en B2. Het heeft de voorkeur om eerst de invoering van betaald parkeren in de parkeerzones C1 t/m C4 af te ronden, alvorens de parkeerzones B1 en B2 op te delen. De communicatie gaat anders ook door elkaar lopen wat voor onduidelijkheid kan zorgen. De invoering van betaald parkeren in de laatste gebieden is vertraagd door de beperkte capaciteit bij Liander. Afronding vindt medio 2024 plaats. Aansluitend wordt de communicatie over de parkeerzones B1 en B2 opgepakt. Afronding hiervan vindt aansluiting bij het verlengingsmoment van de parkeervergunningen (vanaf half oktober 2024).
In 2023 is de besluitvorming afgerond om in de deelgebieden in parkeerzone A (binnenstad en stationsomgeving) vergunningplafonds in te kunnen voeren voor de uitgifte van parkeervergunningen. Het vergt echter veel tijd en inspanning om de applicaties aan te passen en juist te communiceren naar betrokkenen, waardoor de feitelijke invoering pas dit (voor)jaar kan plaatsvinden.
In 2023 is de aanbesteding voor de optopping van de Haarlemmerstraat wederom niet gelukt. In 2024 zal onderzocht worden of en op welke wijze alsnog deze parkeergarage gerenoveerd en vergroot kan worden.
Effectindicator | Realisatie | Streefwaarde 2023 | Bron | |||
---|---|---|---|---|---|---|
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |||
4D1 Meer parkeerkwantiteit en betere parkeerkwaliteit | ||||||
4D1.a Percentage inwoners dat zelf veel parkeeroverlast ondervindt | - | 17% | - | * | <20% | Veiligheidsmonitor |
4D1.b Percentage autobezitters dat parkeermogelijkheden bij huis met 'goed' of 'voldoende' beoordeelt | - | 65% | - | 77% | >75% | Stads- en wijkenquête |
4D1.c Aantal automaatplaatsen in straten met parkeerregulering | 22.442 | 22.442 | 22.442 | 31.901 | 22.442 | Team parkeermanagement |
4D1.d Aantal automaatplaatsen op parkeerterreinen met parkeerregulering | 640 | 640 | 640 | 1.490 | 640 | Team parkeermanagement |
4D1.e Aantal parkeerplaatsen in openbaar toegankelijke parkeergarages in gebieden met parkeerregulering | 5.302 | 5.302 | 5.302 | 6.655 | 5.302 | Team parkeermanagement |
4D1.f Overige parkeerplaatsen voor bezoekers | 465 | 465 | 465 | 450 | 465 | Team parkeermanagement |
Een overzicht van realisatie- en streefwaarden van de indicatoren (ook uit vorige begrotingen) staat op LeideninCijfers.
Doel | Prestatie | |
---|---|---|
4E1 Betere leefomgeving door verkeersmaatregelen | 4E1.1 Verkeersveiligheidsbeleid | |
4E1.2 Uitvoeren verkeersmaatregelen op wijkniveau | | |
4E1.3 Verkeersmanagement | | |
4E2 Verduurzaming mobiliteit | 4E2.1 Uitvoeren maatregelen verduurzaming mobiliteitsbeleid | |
Effectindicator | Realisatie | Streefwaarde 2023 | Bron | |||
---|---|---|---|---|---|---|
2020 | 2021 | 2022* | 2023** | |||
Doel 4E1 Betere leefomgeving door verkeersmaatregelen | ||||||
4E1.a Duurzaamheidsscore CROW verkeersveiligheid | voldoende | onvoldoende | onvoldoende | voldoende | CROW | |
Doel 4E2 Duurzame mobiliteit | ||||||
4E2.a Aantal publieke laadpalen voor elektrische voertuigen in de openbare ruimte | 230 | 285 | 320 | 440 | 290 | Afdeling Mobiliteit |
4E2.b Duurzaamheidsscore CROW | voldoende | voldoende | voldoende | voldoende | voldoende | CROW |
Een overzicht van realisatie- en streefwaarden van de indicatoren (ook uit vorige begrotingen) staat op LeideninCijfers.
In 2023 zijn de volgende kaderstellende beleidsstukken vastgesteld:
Mobiliteit | Rekening | Begroting | Wijziging | Begroting
2023 | Rekening | Verschil | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bereikbaarheid | Lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 7 | -7 |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo | 0 | 0 | 0 | 0 | 7 | -7 | |
Fietsers en voetgangers | Lasten | 306 | 453 | 103 | 556 | 409 | 147 |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo | 306 | 453 | 103 | 556 | 409 | 147 | |
Openbaar vervoer | Lasten | 1.239 | 2.241 | 2.371 | 4.611 | 1.589 | 3.022 |
Baten | -529 | 0 | -1.828 | -1.828 | -1.005 | -824 | |
Saldo | 710 | 2.241 | 542 | 2.783 | 585 | 2.198 | |
Autoverkeer | Lasten | 3.915 | 3.716 | 3.156 | 6.872 | 6.964 | -93 |
Baten | -1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo | 3.914 | 3.716 | 3.156 | 6.872 | 6.964 | -93 | |
Parkeren | Lasten | 13.220 | 14.737 | 1.718 | 16.455 | 14.937 | 1.518 |
Baten | -16.943 | -17.774 | -642 | -18.417 | -19.337 | 921 | |
Saldo | -3.723 | -3.037 | 1.076 | -1.962 | -4.400 | 2.438 | |
Leefomgeving | Lasten | 2.551 | 2.277 | 1.797 | 4.074 | 3.672 | 403 |
Baten | -279 | -212 | -390 | -603 | -689 | 86 | |
Saldo | 2.272 | 2.065 | 1.407 | 3.472 | 2.983 | 488 | |
Programma | Lasten | 21.231 | 23.424 | 9.144 | 32.568 | 27.578 | 4.989 |
Baten | -17.751 | -17.987 | -2.861 | -20.848 | -21.030 | 183 | |
Saldo van baten en lasten | 3.480 | 5.437 | 6.283 | 11.720 | 6.548 | 5.172 | |
Reserves | Toevoeging | 12.348 | 999 | -1.633 | -634 | 308 | -942 |
Onttrekking | -12.345 | -2.918 | -2.199 | -5.117 | -5.153 | 36 | |
Mutaties reserves | 3 | -1.919 | -3.832 | -5.751 | -4.844 | -906 | |
Resultaat | 3.482 | 3.518 | 2.452 | 5.969 | 1.704 | 4.266 |
Reserves programma 4 | Rekening | Begroting | Wijziging | Begroting
2023 | Rekening | Verschil | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Reserve parkeren P4 | Toevoeging | 11.566 | 691 | -1.633 | -942 | 0 | -942 |
Onttrekking | -10.321 | -1.001 | -28 | -1.029 | -1.731 | 702 | |
Saldo | 1.246 | -310 | -1.661 | -1.971 | -1.731 | -239 | |
Reserve bereikbaarheidsprojecten | Toevoeging | 680 | 308 | 0 | 308 | 308 | 0 |
Onttrekking | -1.661 | -1.917 | -1.510 | -3.427 | -3.387 | -40 | |
Saldo | -982 | -1.609 | -1.510 | -3.119 | -3.078 | -40 | |
Reserve duurzaamheidsfondsen P4 | Toevoeging | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekking | -40 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo | -40 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Reserve Duurzame Stad P4 | Toevoeging | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekking | -323 | 0 | -646 | -646 | -19 | -627 | |
Saldo | -323 | 0 | -646 | -646 | -19 | -627 | |
Reserve RVMK (reg verkeer en milieukrt) | Toevoeging | 101 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekking | 0 | 0 | -15 | -15 | -15 | 0 | |
Saldo | 101 | 0 | -15 | -15 | -15 | 0 | |
Totaal | Toevoeging | 12.348 | 999 | -1.633 | -634 | 308 | -942 |
Onttrekking | -12.345 | -2.918 | -2.199 | -5.117 | -5.153 | 36 | |
Reserves programma 4 | 3 | -1.919 | -3.832 | -5.751 | -4.844 | -906 |
BELEIDSTERREINEN
Toelichting op beleidsterreinen met financiële afwijkingen (op de lasten en/of baten) > € 250.000.
Algemeen
Het resultaat op het programma Bereikbaarheid bedraagt € 4,3 miljoen voordelig. Voor dit voordelige saldo zijn voorstellen gemaakt voor bestemming van dit resultaat. Indien conform deze voorstellen wordt besloten is sprake van een gering negatief resultaat.
4B Openbaar Vervoer
Op de lasten is sprake van een voordeel van € 3,0 miljoen. Dit voordeel heeft betrekking op de voorbereidende studiekosten voor het knooppunt Leiden Centraal, conform afspraken met externe partijen die betrokken zijn bij het MIRT-project "Oude Lijn". Verdere besteding van deze studiekosten vindt plaats in 2024.
Op de baten is sprake van een nadeel van € 824.000. Dit heeft betrekking op de bijdragen van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de Provincie Zuid-Holland die dienen ter dekking voor de voorbereidende strudiekosten in dat jaar. Deze bijdragen worden in 2024 ontvangen.
4D Parkeren
Op het beleidsterrein parkeren is sprake van een voordelig saldo van € 2,4 miljoen dat is opgebouwd uit een voordeel op de lasten van € 1,5 miljoen en een voordeel op de baten van € 921.000. Binnen het beleidsterrein autoparkeren wordt onderscheid gemaakt tussen autoparkeren en fietsparkeren. In onderstaande tabel worden de resultaten op beide onderdelen weergegeven.
V=voordeel/N=nadeel | lasten | baten | saldo | |||
Autoparkeren | € 659.000 | V | € 911.000 | V | € 1.570.000 | V |
Fietsparkeren | € 858.000 | V | € 10.000 | V | € 868.000 | V |
Totaal | € 1.518.000 | V | € 921.000 | V | € 2.438.000 | V |
Het voordeel op de lasten bedraagt € 1,5 miljoen. Binnen autoparkeren wordt dit voor een bedrag van € 659.000 voornamelijk veroorzaakt doordat het structurele budget dat beschikbaar is gesteld voor uitbreiding betaald parkeren nog niet volledig is ingezet. Dat betreft met name budget voor uitbreiding formatie die in 2024 gaat plaatsvinden. Daarnaast is ook het budget voor begeleiding van de uitbreiding betaald parkeren niet volledig ingezet. Binnen het fietsparkeren bedraagt het voordeel € 911.000, voornamelijk veroorzaakt doordat de fietsgarages De Geus en Mosterdsteeg nog niet zijn geopend. In de begroting 2023 is hiervoor wel budget begroot.
Het voordeel op de baten bedraagt € 921.000 en heeft betrekking op hogere parkeeropbrengsten met name bij de naheffingen en de vergunningen. Dit mede als gevolg van uitbreiding betaald parkeren in 2023. De ervaring leert dat bij uitbreiding betaald parkeren de naheffingen, als gevolg van gewenning, in het eerste jaar hoger zijn dan gemiddeld. Dit in combinatie met efficiente handhaving met twee scanvoertuigen met opvolgers.
Het voordelige saldo van de fiets- en parkeerexploitatie van € 2,2 miljoen wordt bij de bestemming van het resultaat gestort in de reserve parkeren.
4E Leefomgeving
Het voordeel op de lasten bedraagt € 403.000 en heeft betrekking op de vertraging binnen het project zero emissie. Dit als gevolg van vertraging in de landelijke ontwikkelingen op dit gebied zoals de realisatie van een centraal loket en het ontheffingsbeleid zero emissie. Dat raakt ook het Leidse project bijvoorbeeld ten aanzien van communicatie en invoering danwel uitvoering van maatregelen.
RESERVES
Toelichting op afwijkingen Reserves > € 250.000.
De onttrekking aan de reserve duurzame stad is € 627.000 lager dan begroot. Dit komt door een voordeel op het incidentele budget van de fietsroutes van € 146.000. De rest van het verschil (€ 480.000) heeft betrekking op de lagere besteding voor de voorbereidende studiekosten voor het knooppunt Leiden Centraal in 2023.
INVESTERINGEN
Overschrijdingen op investeringskredieten
Bij het beschikbaar stellen van het krediet was als uitgangspunt gehanteerd dat het kaderbesluit in het 1e kwartaal van 2023 genomen zou worden. Dit is uitgelopen door aanvullend onderzoek naar de gewenste volgorde van de realisatie van de tracédelen van de Leidse Ring Noord in Leiderdorp en de realisatie van de fietspoort Spanjaardsbrug. Daarnaast is er afstemming met Leiderdorp nodig geweest voor het opstellen van een allonge (aanvulling) op de samenwerkingsovereenkomst. In het eerste kwartaal van 2024 is het voorbereidingskrediet tot aan kaderbesluit opgehoogd. Het kaderbesluit wordt in het 2e/3e kwartaal van 2024 genomen.
Toelichting op investeringskredieten die worden afgesloten met een opvallend overschot
Het project Nieuwstraat is stopgezet. Er is geen draagvlak voor het plan om de Nieuwstraat te verbreden voor tweerichtingsverkeer. Het bijbehorende krediet is vrijgevallen en toegevoegd aan het algemene krediet Leiden Autoluwe Binnenstad.
Na opening van de garage resteerden er nog enkele risico's. De afwikkeling van deze risico's hebben uiteindelijk minder gekost dan voorzien.
Toelichting op investeringskredieten ouder dan drie jaar die niet afgesloten worden bij de jaarrekening
De verbetering van de verkeersveiligheid in de omgeving van scholen blijft continu de aandacht vragen, hiervoor wordt dit budget ingezet.
Er is een vervangingsschema voor de verkeersregelinstallaties. De vervanging is niet elk jaar hetzelfde, maar het jaarlijkse vervangingskrediet wel. Dus als in sommige jaren meer vervangen moet worden dan het krediet, wordt het opgespaard.
De Rijnlandroute is een langjarig project. De provincie heeft het werk aan de N206 Europaweg-Lammenschansplein eind 2023 gegund. Vermoedelijk worden de laatste werkzaamheden eind 2027 afgerond.
Dit betreft een doorlopend krediet waaruit laadpalen voor elektrisch vervoer wordt bekostigd.
7100831 Fietsstraat tussen Rijndijken
Er loopt nog een juridische procedure. Afhankelijk van de uitkomst moeten er nog aanvullende werkzaamheden worden uitgevoerd. Naar verwachting kan het project in de 1e helft van 2024 afgesloten worden.
Dit krediet zal in 2024 worden afgesloten.
Het meerjarige project loopt nog. Leiden is een van de partijen die meedoet in de studie. Het budget blijft nodig voor onderzoek.
Er blijven regelmatig aanpassingen/toevoegingen op de bewegwijzering noodzakelijk, het krediet wordt gebruikt om deze aanpassingen de komende jaren te realiseren.
In december 2018 is het uitvoeringsbesluit Haarlemmerweg vastgesteld voor de reconstructie van deze weg en aanpak van deze waterkering. Door het wijzigen van de damwand en het participatietraject met bewoners is vertraging opgetreden. De verwachte oplevering van het project is begin 3e kwartaal 2026.
7101038 Leidse Ring Noord Plesmanlaan
In juni 2021 is het uitvoeringsbesluit Leidse Ring Noord - Plesmanlaan vastgesteld voor de reconstructie van deze weg. Als gevolg van de afhandeling van het beroep op het bestemmingsplan en afhankelijk van de behandeling van vergunningsaanvraag Wnb (stikstofberekeningen) wordt op dit moment uitgegaan van een start realisatie begin november 2024. Daarmee verschuift de opleveringsdatum tenminste naar het 4e kwartaal 2027.
7101040 en 7101043 Leidse Ring Noord, Willem de Zwijgerlaan
In april 2023 zijn met het besluit over de gebiedsvisie Park de Zwijger ook aanvullende kaders vastgesteld voor de reconstructie van de Willem de Zwijgerlaan. De verwachting is dat begin 2025 het uitvoeringsbesluit kan worden genomen. De werkzaamheden zouden dan in 2030-2031 afgerond moeten worden.
7101041 en 7101679 Leidse Ring Noord, Engelendaal en Oude Spoorbaan
In 2021 zijn de uitvoeringsbesluiten voor de Leidse Ring Noord Engelendaal en Oude Spoorbaan vastgesteld. Eind oktober 2023 is de aanbestedingsperiode afgesloten. Bij de beoordeling van de inschrijvingen is gebleken dat geen van de inschrijvingen geldig zijn. De aanbesteding is nog niet beëindigd. Met de aanbestedingsjuristen wordt gekeken naar de vervolgstap. Verwacht wordt nu dat in 2024 alsnog aan één van de partijen het werk kan worden gegund. Hierdoor loopt het werk wel vertraging op. Verwacht wordt dat het werk in het 3e kwartaal van 2028 kan worden opgeleverd.
Het project is opgeleverd en in gebruik genomen. In verband met de meerwerkfacturen, eindafrekening en de subsidieverantwoording die langer duurt dan verwacht kan het krediet pas in 2024 afgesloten worden.
Dit krediet wordt ingezet voor de verbetering van het fietspad in de Ypenburgbocht. Door het bouwplan van de studentenwoningen aldaar, ontstaat de mogelijkheid om win-win te creëren in de aanpak van het fietspad.
Vanwege afrondende technische werkzaamheden (i.v.m. de stroomafsluiting van het gebouw door Liander, waardoor eveneens vertraging is ontstaan bij de beoordeling van geluidsrapporten door de ODWH), is het gebouw en terrein in het eerste kwartaal van 2024 opgeleverd. De verwachte oplevering van het fietspad heeft in het 1e kwartaal van 2024 plaatsgevonden.
Op verzoek van bewoners kunnen fietsrekken geplaatst worden, ook in 2024 loopt dit project door en wordt dit krediet hiervoor ingezet.
In 2020 werd gekozen voor een nieuw type fietspaal, daarna kon een planning voor de vervanging van de
huidige palen worden opgestart. Dit project loopt nog door in 2024.
Dit krediet wordt ingezet voor de verbetering van het fietspad in de Ypenburgbocht. Door het bouwplan van de studentenwoningen aldaar, ontstaat de mogelijkheid om win-win te creëren in de aanpak van het fietspad, het fietspad is in het 1e kwartaal van 2024 opgeleverd.
Dit krediet heeft betrekking op de Leidse bijdrage aan het project dat door ProRail, de Provincie en de gemeente wordt gerealiseerd. ProRail is de penvoerder van het project. De uitvoering is gestart in 2023 en naar verwachting is de openbare ruimte in het eerste kwartaal van 2024 opgeleverd. Vervolgens wordt er nog een proces doorlopen om tot realisatie van de pergola te komen, de verwachting is dat dit tot eind 2024 loopt.
In 2024 worden de lopende projecten afgerond en kan het krediet worden afgesloten.
Diverse fietsmaatregelen worden hieruit in 2024 gefinancierd.
Het toegankelijk maken van de bushalte vindt plaats in diverse fases over meerdere jaren. De uitvoering van de 1e fase heeft in 2022/2023 plaatsgevonden. Inmiddels is de voorbereiding van de bushaltes in fase 2 begonnen, de uitvoering van deze bushaltes zal naar verwachting plaatsvinden in 2024.
De uitvoering van de kleine ingrepen (op 12 locaties is ontbrekende bebording en/of markering aangebracht) is afgerond in 2023. Eind 2023 is het eerste grote knelpunt uitgevoerd. Twee andere grote knelpunten worden naar verwachting in 2024 uitgevoerd.
In 2024 wordt de aanschaf van de nieuwe verkeerscentrale afgerond en kan het krediet worden afgesloten.
Op deze kostenplaats wordt het beschikbaar krediet gezet voor het uitvoeren van maatregelen uit de agenda autoluwe binnenstad. Het betreft een meerjarig programma waardoor dit krediet niet kan worden afgesloten.
Het project Zoeterwoudseweg – herinrichting kruising Vrijheidslaan en fietsroute heeft een lange voorbereidingstijd gehad met een intensief participatietraject. Hierdoor en wegens meerdere personele wisselingen heeft het project in de voorbereidingsfase veel langer geduurd dan aanvankelijk was gepland. Inmiddels is het project in de periode december 2022 – juli 2023 uitgevoerd. In het vierde kwartaal 2023 zijn alle restwerkzaamheden uitgevoerd en is groen aangeplant. Het project is inmiddels grotendeels overgedragen aan de afdeling Beheer en wordt naar verwachting aan het eind van het eerste halfjaar 2024 definitief afgerond.
Dit krediet wordt ingezet voor het project fietsroute Smaragdlaan. De startopdracht voor dit project is reeds gemaakt, het project zal in 2024 verder opgepakt worden.
Dit project is uitgevoerd. Dit krediet kan worden afgesloten in 2024.
In januari 2022 is het uitvoeringsbesluit voor de reconstructie van de Schipholweg-Oost (vanaf Stationstunnel tot aan de Oegstgeesterweg) vastgesteld. In 2023 is er gestart met de werkzaamheden, waaronder de aanleg van een nieuw Hemelwaterriool. In 2024 worden de werkzaamheden afgerond.
Het project vraagt veel tijd in verband met het overleg met Prorail, de opstalovereenkomst is in 2023 getekend. Op dit moment vindt overleg plaats over de samenwerking en verhoogde kosten. Tevens wordt gewerkt aan een realisatieovereenkomst.
Dit krediet wordt ingezet voor de uitvoering van twee grotere fietsknelpunten in de Stevenshof. De uitvoering van deze twee grotere knelpunten zal in 2024 plaatsvinden.
Het project Houtkwartier heeft een zeer lange doorlooptijd gehad, wat is veroorzaakt door de intense mate van participatie met de wijk en hier aanwezige scholen. Rond de zomer van 2023 is eindelijk het ontwerp voor de 1e werkzaamheden vastgesteld en uitgevoerd. Op dit moment wordt hard gewerkt aan het opstellen van het bestek en tekeningen waarmee vervolgens de rest van der werkzaamheden kan worden aanbesteed. Het voornemen is om de meeste werkzaamheden in 2024 te realiseren met eventuele uitloop in 2025.
In december 2020 is het uitvoeringsbesluit voor het realiseren van de geluidwerende maatregelen op de Willem de Zwijgerbrug genomen. De werkzaamheden zijn nu, op de afwikkeling van een klein restpunt na, afgerond en moet er nog een overdracht van de uitgevoerde groenwerkzaamheden plaatsvinden aan beheer. Daarna kan in 2024 het krediet worden afgesloten.
Dit project is afgerond en kan worden afgesloten in 2024.
Eind 2019 is het geactualiseerde kaderbesluit vastgesteld. De realisatie van de herinrichting is echter mede afhankelijk van een aantal raakvlakprojecten, waaronder knooppunt Leiden centraal en de ontwikkeling van het Morspoortgebied. Hier moeten woningen, een sociaal pension en een ondergrondse parkeergarage worden gerealiseerd. Daartoe wordt het gebied eerst bouwrijp gemaakt middels het verleggen van de kabels en leidingen en de aanleg van de riolering. Begin 2025 wordt volgens planning gestart met deze werkzaamheden.
Dit krediet kan nog niet worden afgesloten omdat we in afwachting zijn van de rechtszaak die is aangespannen door de rederij van der Hulst tegen het laten vervallen van de overeenkomst van het gebruik van het havenhoofd en zijn eis voor schadevergoeding.
De uitvoerende werkzaamheden van het project Verkeersmaatregelen Zijlsingel zijn in november van 2023 afgerond. Naar verwachting zal in het 1e kwartaal van 2024 de overdracht naar Beheer plaatsvinden waarna het krediet wordt afgesloten.
Bij de decemberwijziging 2019 is beschikbaar gesteld krediet voor Inrichten “De Punt van Trekvaartplein” t.b.v. bouwrijp maken, het verplanten van een boom, het aanplanten van groen en het graven van extra waterberging ter compensatie van de extra verharding als gevolg van de herinrichting. De locatie wordt gebruikt als bouwplaats voor herinrichting Haarlemmerweg en zal na afronding starten inclusief werkzaamheden om de woonwagenlocatie beter te laten aansluiten op de Haarlemmerweg. Dit krediet zal na de aanbesteding van een aannemer worden ingezet.
7100790 voorbereiding fietsparkeren Leiden CS
De realisatie van de opgave fietsparkeren van ca 20.000 plekken tot 2030 in het stationsgebied Leiden Centraal is een van de speerpunten in dit gebied. Speerpunt is momenteel fietsenstalling De Geus dat een eigen krediet inclusief plankostenraming beschikbaar heeft. Dit krediet “voorbereiding fietsparkeren Leiden CS” is de komende jaren bestemd voor Leidse voorbereidende plankosten op komende planstudies en realisatieprojecten.
De oplevering van de fietsenstalling De Geus is medio 2026 voorzien, momenteel wordt deze gebouwd. Daarom dient dit krediet tot ten minste eind 2026 nog niet te worden afgesloten.
Dit krediet maakt onderdeel uit van project fietsenstalling De Geus. De oplevering van de fietsenstalling De Geus is medio 2026 voorzien, momenteel wordt deze gebouwd. Daarom dient dit krediet tot ten minste eind 2026 nog niet te worden afgesloten.
Dit krediet maakt onderdeel uit van project fietsenstalling De Geus. De oplevering van de fietsenstalling De Geus is medio 2026 voorzien, momenteel wordt deze gebouwd. Daarom dient dit krediet tot ten minste eind 2026 nog niet te worden afgesloten.
7101786 Fietsenstalling De Geus parkeerverwijzingen
Dit krediet maakt onderdeel uit van project fietsenstalling De Geus. De oplevering van de fietsenstalling De Geus is medio 2026 voorzien, momenteel wordt deze gebouwd. Daarom dient dit krediet tot ten minste eind 2026 nog niet te worden afgesloten.
7101631 planstudie restopgave fietsparkeren Leiden CS
De realisatie van de opgave fietsparkeren van ca 20.000 plekken tot 2030 in het stationsgebied Leiden Centraal is een van de speerpunten in dit gebied. Dit krediet is bestemd voor advies- en onderzoekskosten aangaande de invulling van de restopgave “fietsparkeerplekken Stationsgebied Leiden CS". Dit krediet moet open blijven staan voor de financiële afronding met ProRail van een openstaande verplichting.
De HOV route is eind 2022 opgeleverd en begin 2023 officieel geopend. De werkzaamheden aan het Schuttersveld (incl.rioleringen) en de Oude Herengracht zijn in 2023 uitgevoerd en de financieel afwikkeling loopt nog door in 2024. Er vind nog nazorg plaats aan alle vier de deeltrace's. Naar verwachting kunnen de kredieten eind 2024 afgesloten worden.
De aanbesteding voor de renovatie en ophoging van de Haarlemmerstraat Parkeergarage heeft, na het opnieuw uitzetten in de markt, geen inschrijvingen opgeleverd. Een onafhankelijk adviesbureau zal een nieuwe raming opstellen. Mede op basis van deze gegevens zal worden onderzocht of en op welke manier het mogelijk is om de ophoging van de Haarlemmerstraat Parkeergarage te realiseren. De parkeergarage moet sowieso gerenoveerd worden. Voor de zomer van 2024 zal de gemeenteraad geïnformeerd worden en indien nodig een voorstel ontvangen.