Jaarstukken 2024

2.2.2 Veiligheid

Programmanummer

2

Commissie

Leefbaarheid en Bereikbaarheid

Portefeuille(s)

Bestuur, Veiligheid en Handhaving

De missie van het programma Veiligheid luidt:
"De gemeente Leiden staat voor een stad die veilig is en voelt op het gebied van wonen, werken en leven in samenwerking met bewoners en partners."

Ontwikkelingen in 2024

In lijn met de landelijke trend werd ook Leiden in 2024 geconfronteerd met de verharding van het criminele milieu. Bij meerdere panden werden explosieven geplaatst en ook werd er een woning beschoten. Deze panden zijn naar aanleiding van deze incidenten tijdelijk gesloten. Naar aanleiding van mogelijke dreigingen is bij twee andere panden ook preventief cameratoezicht geplaatst. Het vaker inzetten van bestuurlijke instrumenten vraagt meer (juridische) inzet van de gemeente. Bestuurlijke maatregelen worden strenger getoetst door de rechter en vragen om zwaardere motivering. Betrokkenen gaan bovendien vaker in bezwaar en stappen naar de rechter. Deze ontwikkelingen hebben gevolgen voor de beschikbare (juridische) handhavingscapaciteit en capaciteit in het veiligheidsdomein.

Bovenstaande ontwikkelingen onderstrepen het belang van preventief optreden. Door vroegtijdig maatregelen te treffen, voorkomen we problemen op een later moment. Het is kortom belangrijk dat de inzet blijft uitgaan naar het voorkomen dat personen afglijden richting de criminaliteit en dat wordt voorkomen dat malafide partijen zich kunnen vestigen in Leiden. Het preventief optreden heeft echter ook een breder karakter. We zien nieuwe veiligheidsrisico’s als gevolg van geopolitieke ontwikkelingen, klimaatverandering en maatschappelijke ontwikkelingen, zoals digitalisering en de energietransitie. Dit zijn scenario’s waarop de gemeente zich moet voorbereiden, waarbij ook een beroep gedaan wordt op de zelfredzaamheid van de samenleving.

2024 was het tweede jaar van de looptijd van het huidige Integraal Veiligheidsplan 2023-2026, met als prioriteiten de integrale wijk- en buurtaanpak, aanpak woonoverlast, veiligheid in de openbare ruimte, regie op jeugd / jeugdoverlast, preventie brandveiligheid, digitale veiligheid en aanpak van ondermijning. De inzet in 2024 in het kader van de prioriteiten worden in de onderstaande paragraaf weergegeven.

Beleidsterrein 2A Veiligheid

Doelen en prestaties bij 2A Fysieke veiligheid

Doel

Prestatie

2A1 Bewaken democratische rechtstaat en
beperken van (georganiseerde) ondermijnende criminaliteit

2A1.1 Aanpak ondermijning

  • 1

2A1.2 Aanpakken radicalisering en polarisatie

2A1.3 Inzet Wet Bibob

2A1.4 Inzet Veilige Publieke taak

2A2 Bevorderen van veilige en leefbare
woon en leefomgeving

2A2.1 Beperken van overlast van personen met verward gedrag

2A2.2 Beperken van woonoverlast

2A2.3 Inzet preventie en weerbaarheid gedigitaliseerde
criminaliteit

2A2.4 Regievoering samenwerking jaarwisseling / vuurwerk

2A2.5 Inzet buurt- en wijkveiligheid en integrale wijkaanpak

2A2.6 Aanpak fietsendiefstal

2A2.7 Bestuurlijke inzet overtredingen Opiumwet en tegengaan
van drugshandel

2A3 Regie op jeugd (overlast en criminaliteit)

2A3.1 Inzet Stedelijke jeugdaanpak

2A3.2 Inzet Dealbreakers

2A4 Fysieke veiligheid en optimaliseren
crisisorganisatie

2A4.1 Realiseren en bestendigen van BRL-vakbekwame gemeentelijke crisiorganisatie

2A4.2 Planvorming rondom grootschalige risicovolle evenementen

2A4.3 Inzet bij rampen en (cyber)crises

2A4.4 Optimale preventie brandveiligheid

2A4.5 Inzet bij demonstraties en betogingen

2A5 Veilig ondernemen en veilig uitgaan

2A5.1 Risicoscan, coördinatie vergunningverlening evenementen

2A5.2 Inzet Landelijk Programma Veilige Steden

2A5.3 Bijdrage aan (digitaal) veilig ondernemen

2A5.4 Handhaven coffeeshopsanctiebeleid

2A5.5 Coördinatie vergunningverlening horeca

2A5.6 Handhaven horecaregelgeving

2A5.7 Handhaven prostitutiebeleid

Toelichting op prestaties

2A1.1 Aanpak Ondermijning

De gemeente Leiden stond in 2024 opnieuw aan de lat om de ruimte voor crimineel handelen in de stad zo klein mogelijk te maken. Vanuit de aanpak werd dan ook opnieuw ingezet op het tegengaan van de ondermijnende effecten van georganiseerde criminaliteit. Er zijn 149 signalen van mogelijke ondermijning ontvangen. 31 signalen van ondermijning zijn in onderzoek genomen. Het betrof onder meer signalen van georganiseerde drugscriminaliteit, witwassen, malafide bedrijvigheid en mensenhandel. Interventies waren gericht op het verstoren van de criminele bedrijfsprocessen en het aanpakken/ voorkomen van de ondermijnende effecten van de georganiseerde drugscriminaliteit. Zo werden Bibob-onderzoeken gestart, integrale controles uitgevoerd en werd bestuurlijk gehandhaafd, waaronder het sluiten van panden. Van de signalen die niet in behandeling konden worden genomen werd een groot deel doorgezet naar partners binnen of buiten de organisatie.

De gemeente zette ook in op de samenwerking met onder meer Belastingdienst, politie en Openbaar Ministerie. De gemeente draagt in die samenwerking bij door de inzet van bestuurlijke interventies, maar ook door het delen van informatie waarmee ook fiscale en strafrechtelijke interventies kunnen worden ingezet. Om de ruimte voor crimineel handelen zo klein mogelijk te maken is ook bewustwording belangrijk. In 2024 zijn daarom o.a. 152 collega’s van verschillende afdelingen getraind op het herkennen van signalen van ondermijning. Daarbij werd ook getraind op weerbaarheid tegen criminele beïnvloeding. Tevens is ingezet op het vergroten van de bewustwording van burgers en ondernemers in de stad door het starten van een MMA-campagne op bedrijventerreinen en het actief communiceren over misstanden en uitgevoerde controles. In een aantal gevallen leidde het oppakken van een dergelijke melding tot bestuurlijke interventies. De aanpak Dealbreakers, het voorkomen dat jongeren terecht komen in de georganiseerde criminaliteit, werd verder uitgebreid en opgenomen in de brede regie op jeugd ontwikkelingen.

2A1.3 Inzet Wet Bibob

Een belangrijke bijdrage aan het verkleinen van de ruimte voor criminelen in de stad werd in 2024 geleverd door de inzet van het instrument Bibob. De gemeente Leiden heeft in 2024 opnieuw een professionaliseringsslag gemaakt ten aanzien van de inzet van het instrument Bibob. Het uitvoeren van deze toetsen vraagt om expertise, zorgvuldigheid en volledigheid. De dossiers laten daarbij een steeds complexere werkelijkheid zien. De onderzoekers zijn daarbij afhankelijk van de informatie die hen wordt aangereikt door de betrokkenen in het onderzoek. Daar wringt af en toe de praktijk van Bibob-onderzoeken.

Door de sterke informatiepositie en toegenomen bewustwording binnen de organisatie steeg het zogenaamde ‘effectiviteitsratio Bibob’ in 2024 naar 91%. Dat wil zeggen dat – afgezet tegen het totaal aantal afgeronde onderzoeken – we zien dat in vrijwel alle gevallen sprake was van een buiten behandeling stelling, een ingetrokken aanvraag of vergunning of dat een vergunning onder voorwaarden werd verleend.

2A2.3 Inzet preventie en weerbaarheid gedigitaliseerde criminaliteit

Afgelopen jaar hebben wij op diverse manieren ingezet op digitale veiligheid - om het bewustzijn rondom dit onderwerp te vergroten en het onderwerp zichtbaarder te maken. Er is ingezet op communicatie. Bijvoorbeeld met een berichtenreeks in Stadsnieuws over gedigitaliseerde criminaliteit en een regionale campagne vanuit het RSIV. Voor het MKB uit Leiden en Zoeterwoude is een cybercongres georganiseerd, waar uiteindelijk 70 deelnemers waren. In de week van de veiligheid is een workshopavond georganiseerd door Economie071 en het Centrummanagement voor ondernemers, met focus op digitale veiligheid maar ook inzet van ChatGPT. Jongeren werden dit jaar uitgedaagd om de Re_Bootcmp challenge te kraken om zo een exclusieve uitnodiging te ontvangen voor het eendaagse Re_bootcmp evenement. Zo'n 40 jongeren uit de hele Haagse regio deden hieraan mee. Wegens het succes zal er volgend jaar een nieuwe editie van Re_bootcmp plaatsvinden. Tot slot is de Cybercrime Challenge gelanceerd binnen de Leidse regio om alle inwoners een toegankelijke e-learning aan te bieden die meer informatie geeft over veel voorkomende vormen van cybercriminaliteit. Deze zal in ieder geval de komende drie jaar beschikbaar blijven. Binnen de gemeentelijke organisatie is gekeken welke verbeteringen nog nodig zijn om ook de eigen informatieveiligheid op peil te houden. Voorbereidingen zijn hiervoor in volle gang en zal de komende jaren uitgevoerd worden.

2A2.5 Inzet buurt & wijkveiligheid en integrale wijkaanpak

In 2024 lag de focus van de intensieve wijkaanpak in de Slaaghwijk op de fysieke leefomgeving. Er hebben zes gezamenlijke opschoonacties plaatsgevonden. Hierbij is grof- en zwerfvuil opgehaald en zijn wees- en wrakfietsen verwijderd. In 2025 worden de opschoonacties maandelijks voortgezet. Samen met Incluzio, SOL en de woningcorporaties zijn bewoners geactiveerd om mee te doen door zwerfafval te prikken. Met de supermarkteigenaren in de Kopermolen zijn structurele overleggen gestart over o.a. de winkelkarren die in de wijk rondzwerven. In de herontwikkeling worden extra opstelplekken voor de winkelwagens gerealiseerd. Voor de jeugd is door SOL in samenwerking met politie en handhaving een Hunt georganiseerd. De reacties hierop waren positief en in 2025 wordt een nieuwe Hunt georganiseerd.

Voor de wijkaanpak op het JUP ligt de nadruk op de (pijler) veiligheid en staat vooral het voorkomen en aanpakken van (jeugd)overlast en criminaliteit centraal. In 2024 liep vanuit de Stedelijke Jeugdaanpak een persoons-/ groepsgerichte aanpak. Nog steeds wordt ingezet op structurele aanwezigheid en zichtbaarheid van de partners in de wijk. Om dit te versterken is in 2024 de Kiosk op het JUP geopend. Dit gebouw is in gebruik genomen door Incluzio als buurtontmoetingsplek. Er worden (buurt)spreekuren gehouden en andere activiteiten georganiseerd samen met SOL en BuZz. Ook maakt een aantal bewoners afkomstig van het JUP regelmatig gebruik van de Kiosk en houden zij vanuit hier een oogje in het zeil.

De afgelopen jaren is de samenwerking tussen alle partners die (in)direct betrokken zijn bij de wijkaanpak in beide wijken versterkt. Partners weten elkaar steeds beter te vinden en stemmen acties met elkaar af.

2A3.1 Inzet Stedelijke Jeugdaanpak

De Stedelijke Jeugdaanpak (SJA) is actief in Noord, Slaaghwijk, Zuid-West en de Mors, met extra aandacht voor Stevenshof. Hoewel de groepsaanpak daar na een jaar is afgeschaald vanwege het verdwijnen van het 'groepskarakter', blijft de jeugd in de wijk voor onrust zorgen. Om overlast en onveiligheidsgevoelens beter aan te pakken, wordt sterk ingezet op samenwerking met onderwijs, het sociale en veiligheidsdomein. Vooral scholen weten de SJA steeds beter te vinden, mede dankzij de deelname van de SJA aan signaaloverleggen in het voortgezet onderwijs en mbo. Desondanks is extra inzet nodig om overlast, onveiligheidsgevoelens en zorgen over de jeugd structureel aan te pakken. Een groot deel van de overlast en conflicten vindt zijn oorsprong in de online wereld, terwijl de meldingsbereidheid onder jongeren zelf zeer laag is. Dit onderstreept de noodzaak van een sterkere verbinding tussen de verschillende onderdelen van de jeugdaanpak. Dankzij tijdelijke middelen vanuit de subsidie Preventie met Gezag worden bestaande interventies verstevigd. Voor Stevenshof en Zuid-West zijn in 2024 specialistische jongerenwerkers aangesteld voor twee jaar. Daarnaast biedt de ontwikkeling van de PIT Plus-aanpak extra ondersteuning aan adolescenten met externaliserend gedrag.

2A4.4 Optimale preventie brandveiligheid

Ook dit jaar is er ingezet om het bewustzijn rondom brandveiligheid bij zelfstandig wonende ouderen te vergroten. In 2024 heeft het succesvolle initiatief 'broodje brandweer' weer plaatsgevonden, dit keer op de kazerne Leiden Zuid. Deze keer hebben we ruim 50 ouderen mogen ontvangen. Door de grote belangstelling is er een wachtlijst ontstaan. Vooruitkijkend op 2025 zal er ingezet worden om Broodje Brandweer nog een keer te herhalen. In navolging van 'broodje brandweer' is nu ook 'bakkie brandweer' ontwikkeld, waarbij ouderen kunnen langskomen op de brandweerkazerne voor een kop koffie en goed gesprek over brandveiligheid. Er was de mogelijkheid om een woningcheck te doen en de uitkomsten met de brandweer door te nemen.

Naast inzet op brandveiligheid ouderen, blijft er ook aandacht voor brandveiligheid in studentenwoningen. Sinds 2022/2023 is de studentenambassadeur actief in Leiden en wegens succes is in 2024 besloten om de ureninzet van de studentenambassadeur te verdubbelen. Er wordt onder andere samengewerkt met politie en studentenverenigingen. Tot slot wordt er jaarlijks tijdens de ElCid weken een campagne opgezet.

2A5.2 Inzet landelijke programma Veilige Steden

Sinds 2023 wordt met de aanpak ‘Wensen en Grenzen' in Leiden ingezet op het tegengaan van seksueel grensoverschrijdend gedrag en seksueel geweld in Leiden. Binnen deze aanpak valt ook seksueel grensoverschrijdend gedrag in de openbare ruimte, in het bijzonder tijdens het uitgaan en op straat (straatintimidatie). Afgelopen jaar is regelmatig op straat over dit onderwerp het gesprek gevoerd. Hierbij is gebruik gemaakt van de 'Veilig dansen-bakfiets'. Bo Diversity, een partij met veel expertise op het gebied van wensen, grenzen en seksualiteit, is tijdens de El Cid, op de Pride en op de 3 October viering op pad gegaan met de bakfiets om in gesprek gegaan met bezoekers. Ook is de 'Ben je Oké'-campagne herhaald in de horeca en op straat en zijn safer-clubbing trainingen aangeboden aan horecazaken. Jongeren en horecaondernemers zijn ook met elkaar in gesprek gegaan over een inclusiever en veiliger uitgaansleven tijdens de conferentie 'Open Nacht'. In de zomer was extra aandacht voor straatintimidatie met de theaterroute 'Psst Hé schatje' op het Stadhuisplein.

Vanuit Wensen en Grenzen zijn een aantal acties, die passend zijn bij de doelstelling om seksueel grensoverschrijdend gedrag te voorkomen, gecofinancierd. Bijvoorbeeld de pilot bij de GGD waarbij studentenverenigingen worden ondersteund om de sociale veiligheid binnen de vereniging te verbeteren, de voorlichting over consent tijdens de El Cid en deelname aan Orange the world. Tenslotte zijn afgelopen jaar ook de resultaten van de aanvullende vragen over straatintimidatie in de Veiligheidsmonitor binnengekomen. Een rapportage is terug te vinden op Leidenincijfers.nl. De resultaten zijn opgenomen als effectindicator in de P&C-stukken. De indicatoren geven het percentage vrouwen en mannen weer die één of meerdere keren een vorm van straatintimidatie meegemaakt hebben in de afgelopen 12 maanden.


Verbonden partijen

Veiligheidsregio Hollands Midden (VRHM)

Motieven en doelen deelname GR

Deelname aan de Veiligheidsregio is wettelijk voorgeschreven. In de Veiligheidsregio Hollands Midden werken hulpverleningsdiensten samen aan de veiligheid. Ze bereiden zich voor op rampen en ernstige ongelukken. Daarnaast nemen ze maatregelen om toenemende risico’s beter te beheersen. De Veiligheidsregio Hollands Midden verzorgt namens de deelnemende gemeenten tevens de brandweerzorg en is verantwoordelijk voor de gemeenschappelijke meldkamer. Deze is samengevoegd met de meldkamer van Haaglanden.

Realisatie doelstellingen en prestaties 2024

De Veiligheidsregio Hollands Midden heeft in het Regionaal Beleidsplan 2024-2027Focus op Veiligheid, vandaag én morgen’ twaalf opgaven benoemd:

1. Wij hebben positie in het omgevingsrecht.
2. Wij werken risicogericht.
3. Wij zetten ons in voor de zelfredzaamheid van inwoners.
4. Wij hebben tactieken en technieken die passen bij de nieuwe uitdagingen.
5. Wij hebben vakbekwame brandweercollega’s.
6. Wij zijn en blijven paraat.
7. Wij hebben een moderne crisisorganisatie.
8. Wij kennen onze partners.
9. Wij beschikken over een goede en veilige informatievoorziening.
10. Wij nemen onze maatschappelijke verantwoordelijkheid.
11. Wij investeren in onze collega’s.
12. Wij zijn wendbaar.

Ook in het jaar 2024 is gebleken dat VRHM er niet alleen is voor de veiligheid van haar inwoners, maar ook een onmisbare schakel is voor het openbaar bestuur om invulling te kunnen geven aan hun crisisverantwoordelijkheden. Zo heeft de VRHM ook in 2024 een coördinerende taak gehad in de Oekraïne- en migratiecrisis.

Het afgelopen jaar was het eerste jaar van de nieuwe beleidsplanperiode 2024-2027. De complexe uitdagingen van deze tijd, zoals klimaatverandering, verstedelijking, digitale afhankelijkheid, hyperconnectiviteit, energietransitie, vergrijzing en polarisatie hebben een belangrijke rol gespeeld bij het opstellen van het Regionaal Beleidsplan 2024-2027: Focus op veiligheid, vandaag én morgen. Deze ontwikkelingen brengen nieuwe en complexere risico’s met zich mee voor de veiligheid van inwoners. Het werk wat uit deze nieuwe crises voortvloeide vroeg en vraagt veel van de bestaande capaciteit en middelen van de veiligheidsregio. Omdat sommige van deze veranderingen zich in hoog tempo voltrekken en er nog geen pasklare antwoorden op zijn, heeft het beleidsplan het karakter van een beleidsagenda. Hierin is een aantal opgaven benoemd die richtinggevend zijn voor de verdere ontwikkeling van het vakgebied en de organisatie van de VRHM in de komende jaren. Het beleidsplan weerspiegelt tevens de doorontwikkeling van de veiligheidsregio: van een geregionaliseerde brandweerorganisatie naar een moderne hulpverlenings- en crisisorganisatie.

Op operationeel gebied heeft de veiligheidsregio in 2024 binnen de Leidse gemeentegrenzen onder andere bijzondere inzet geleverd bij de Leidse Marathon, waar deelnemers onwel werden vanwege de warmte, en de brand in een appartementencomplex aan het Bètaplein in augustus 2024.

In de loop van het jaar 2024 is meer aandacht gekomen voor de rol van de veiligheidsregio in het vergroten van de maatschappelijke weerbaarheid, mede door de verslechterende geopolitieke situatie. Daarnaast stond de tweede helft van 2024 in het teken van het opstellen van scenario’s voor mogelijke bezuinigingsopgaven bij zowel gemeenten als het Rijk (Brede Doeluitkering Rampenbestrijding (BDuR). Ook is in 2024 de benchmark Veiligheidsregio’s opgeleverd door bureau Berenschot. Dit onderzoek biedt inzicht in ontwikkelkansen en knelpunten voor de komende beleidsperiode, zoals de beschikbaarheid van financiële middelen voor nieuwe ontwikkelingen, toekomstbestendige vakbekwaamheid, huisvesting, besturing en bedrijfsvoering. Deze inzichten zijn tevens verwerkt in de bezuinigingsscenario’s.

Belangrijkste bestuurlijke mijlpalen 2024

  • Op 13 juni heeft de gemeenteraad de Programmabegroting 2025 van de VRHM behandeld. De raad heeft geen wensen en/of bedenkingen meegegeven.

  • Op 28 november heeft de gemeenteraad ingestemd met de nieuwe gemeenschappelijke regeling van de VRHM. Deze is per 1 januari 2025 van kracht.

Bijdrage 2024

€12.004.562,-

Voor eigenaarsrol, zie paragraaf verbonden partijen

Effectindicatoren bij 2A Veiligheid

Effectindicator

Realisatie

Streefwaarde 2024

Bron

2021

2022

2023

2024

Doel 2A1 Bewaken van democratische rechtstaat en beperken van georganiseerde (ondermijnende) criminaliteit

2A1.a Aantal geregistreerde incidenten in GIR (Gemeentelijk Incidenten Registratiesysteem)

66

50

42

64

31

Gemeentelijk Incidenten Registratiesysteem

Doel 2A2 Bevorderen van veilige en leefbare woon- en leefomgeving

2A2.a Aantal meldingen drugs, burenruzie, geluid, conflictbemiddeling

4.653

3.492

3.498

4.307

2.900

Politie-eenheid Den Haag

2A2.b Aantal woninginbraken (inclusief pogingen) per 1.000 inw.

1,0

1,0

1,3

1,0

2,0

CBS (wsjg.nl - BBV)

2A2.c Percentage inwoners dat in de eigen buurt veel overlast ervaart van drugsgebruik

3%

-

4%

-

4%

Veiligheidsmonitor*

2A2.d Percentage inwoners dat in de eigen buurt veel overlast ervaart van drugshandel

4%

-

3%

-

4%

Veiligheidsmonitor*

2A2.e Aantal geweldsmisdrijven per 1.000 inwoners

5,5

5,8

5,0

5,0

5,5

CBS (wsjg.nl - BBV)

2A2.f Aantal (brom)fietsdiefstallen

916

1.151

1.370

1.479

1.425

Politie-eenheid Den Haag

2A2.g Overlastmeldingen gerelateerd aan personen met verward gedrag

1.219

1.355

1.620

1.604

1.000

Politie-eenheid Den Haag

Doel 2A3 Beperken jeugdoverlast en criminaliteit

2A3.a Aantal incidenten overlast door jeugd

1.133

731***

980

1.090

950

Politie-eenheid Den Haag

2A3.b Aantal HALT verwijzingen per 1.000 jongeren

12

10

12

18

20

Bureau HALT (wsjg.nl - BBV)

2A3.c Aantal vernielingen en beschadigingen in de openbare ruimte per 1.000 inwoners

5,7

7,1

6,6

6,2

5,0

CBS (wsjg.nl - BBV)

2A3.d Percentage inwoners dat in de eigen buurt veel overlast ervaart van rondhangende jongeren

7%

-

8%

-

6%

Veiligheidsmonitor*

Doel 2A4 Optimale preventie en aanpak branden, rampen en crises

2A4.a Aantal brandstichtingen

32

43

35

26

35

Politie-eenheid Den Haag

2A4.b Aantal woningbranden

64

69

59

85

Veiligheidsregio Hollands-Midden

Doel 2A5 Veilig ondernemen en veilig uitgaan

2A5.a Percentage inwoners stadsdeel Midden dat in eigen buurt veel overlast ervaart door horecagelegenheden

6%

-

8%

-

7%

Veiligheidsmonitor*

2A5.b Percentage inwoners dat vaak overlast heeft van evenementen

-

-

2%

-

3%

Veiligheidsmonitor*

2A5.c Percentage inwoners dat in de eigen buurt veel overlast ervaart door dronken mensen op straat

4%

-

5%

-

3%

Veiligheidsmonitor*

2A5.d Percentage inwoners van stadsdeel Midden dat overlast heeft van evenementen

-

-

7%

-

8%

Veiligheidsmonitor*

2A5.e Aantal winkeldiefstallen per 1.000 inwoners

1,8

2,1

3,5

3,0

3,0

CBS (wsjg.nl - BBV)

2A5.f Percentage vrouwen die één of meerdere keren een vorm van straatintimidatie meegemaakt hebben de afgelopen 12 maanden**

-

-

57%

-

51%

Veiligheidsmonitor

2A5.g Percentage mannen die één of meerdere keren een vorm van straatintimidatie meegemaakt hebben de afgelopen 12 maanden**

-

-

35%

-

32%

Veiligheidsmonitor

* Alleen metingen in de oneven jaren, dus niet in 2024.
**Deze indicatoren zijn voor het eerst uitgevraagd in de Veiligheidsmonitor. Aangezien sprake is van een nulmeting, kunnen dus maar beperkt conclusies worden getrokken ten aanzien van een streefwaarde. De gehanteerde streefwaarden zijn voor nu afgeleid uit vergelijkbaar onderzoek in de gemeente Amsterdam.
*** In de jaarstukken van 2023 is een incorrecte waarde opgenomen. Dit is het juiste aantal.

Kaderstellende beleidsstukken

In 2024 zijn de volgende kaderstellende beleidsstukken vastgesteld:

  • Niet van toepassing.

Programmabudget

Jaarrekening

Veiligheid

Rekening 2023

Begroting 2024

Wijziging Begroting

Begroting 2024 na wijziging

Rekening 2024

Verschil 2024

Bedragen x 1.000,-

Veiligheid

Lasten

15.569

16.064

1.473

17.538

17.643

-105

Baten

-843

-170

-716

-887

-809

-78

Saldo

14.726

15.894

757

16.651

16.835

-184

Programma

Lasten

15.569

16.064

1.473

17.538

17.643

-105

Baten

-843

-170

-716

-887

-809

-78

Saldo van baten en lasten

14.726

15.894

757

16.651

16.835

-184

Reserves

Toevoeging

-

-

-

-

-

-

Onttrekking

-

-

-

-

-

-

Mutaties reserves

-

-

-

-

-

-

Resultaat

14.726

15.894

757

16.651

16.835

-184

BELEIDSTERREINEN

Toelichting op beleidsterreinen met financiële afwijkingen (op baten en lasten) > 250.000.

2A Veiligheid
Er zijn geen relevante afwijkingen.

RESERVES
Toelichting op afwijkingen Reserves > 250.000
Niet van toepassing

INVESTERINGEN

Overschrijdingen op investeringskredieten
Niet van toepassing

Toelichting op investeringskredieten die worden afgesloten met een opvallend overschot

7102341 AV Middelen raadszaal Oegstgeest
Dit krediet is per abuis 2x aangevraagd, hierdoor zijn de kosten en opbrengsten uiteindelijk niet gemaakt. Per saldo heeft dit geen financieel effect.

7102108 AV middelen raadszaal Leiden
Dit krediet was gebaseerd op een bepaalde verwachting van uitgaven met de kennis van destijds. Uiteindelijk zijn er minder AV middelen nodig geweest voor de raadszaal.

Toelichting op investeringskredieten ouder dan drie jaar die niet afgesloten worden bij de jaarrekening
Niet van toepassing