Jaarstukken 2023

Programmanummer

 

2

Commissie

 

Leefbaarheid en Bereikbaarheid

Portefeuille(s)

 

Bestuur, Veiligheid en Handhaving

De missie van het programma Veiligheid luidt:
"De gemeente Leiden staat voor een stad die veilig is en voelt op het gebied van wonen, werken en leven in samenwerking met bewoners en partners."

Ontwikkelingen in 2023

In juni 2023 is het Integraal Veiligheidsplan 2023-2026 (IVP) vastgesteld door de gemeenteraad. Daarmee zijn als prioriteiten voor het veiligheidsdomein voor de aankomende jaren de volgende thema's vastgesteld: de integrale wijk- en buurtaanpak, aanpak woonoverlast, veiligheid in de openbare ruimte, regie op jeugd / jeugdoverlast, preventie brandveiligheid, digitale veiligheid en aanpak van ondermijning. De inzet en ontwikkelingen in 2023 in het kader van een aantal prioriteiten worden in de onderstaande paragraaf weergegeven.

Binnen de uitwerking van veel thema’s in het IVP geldt preventie als een sleutelwoord. Door vroegtijdig te acteren kunnen veiligheidsvraagstukken vaak voorkomen - of tijdig opgelost worden. Dit geldt ook voor de aanpak op het gebied van brandpreventie. Na de succesvolle afronding van het project 'Leidse Zorg Brandveilig' is de focus in de aanpak inmiddels verlegd naar langer zelfstandige wonende ouderen. Als aftrap is hiervoor het evenement 'broodje brandweer' georganiseerd. Hierbij hebben ouderen onder het genot van een lunch in de brandweerkazerne voorlichting hebben gekregen wat te doen in geval van brand, maar in het bijzonder ook hoe dit te voorkomen.

Het belang van goede voorbereiding is in 2023 ook gebleken toen op 4 april 2023 een intercitytrein ontspoorde op het spoor bij station Voorschoten, nadat eerder een goederentrein op een spoorkraan was gebotst. De acute hulpverlening is professioneel, snel en in goede harmonie verlopen. Dit is in belangrijke mate ook te danken aan de grote hoeveelheid tijd en energie die binnen de Veiligheidsregio Hollands Midden wordt gestoken in het voorbereiden, trainen en oefenen met verschillende type incidenten.

Uit de politiecijfers volgt dat in 2023 wederom sprake was van een forse toename van het aantal overlastmeldingen van personen die verward gedrag vertonen. Veelal is hierbij sprake van een combinatie met alcohol- en drugsgebruik. Zowel de politie en de gemeentelijke handhaving ervaren dat zij deze personen steeds vaker op straat tegenkomen en dat de afhandeling van deze meldingen dagelijks een behoorlijk beslag legt op de politie- en handhavingscapaciteit. Helaas is een uiteindelijke oplossing voor dit probleem niet direct voorhanden, aangezien hier sprake is van een landelijk zorg- en veiligheidsvraagstuk.

Beleidsterrein 2A Veiligheid

Doelen en prestaties bij 2A Fysieke veiligheid

Doel

Prestatie

 

2A1 Bewaken democratische rechtstaat en
beperken van (georganiseerde) ondermijnende criminaliteit

2A1.1 Aanpak ondermijning

 

2A1.2 Aanpakken radicalisering en polarisatie

 

2A1.3 Inzet Wet Bibob

 

2A1.4 Inzet Veilige Publieke taak

 

2A2 Bevorderen van veilige en leefbare
woon en leefomgeving

2A2.1 Beperken van overlast van personen met verward gedrag

 

2A2.2 Beperken van woonoverlast

 

2A2.3 Inzet preventie en weerbaarheid gedigitaliseerde
criminaliteit

 

2A2.4 Regievoering samenwerking jaarwisseling / vuurwerk

 

2A2.5 Inzet buurt- en wijkveiligheid en integrale wijkaanpak

 

2A2.6 Aanpak fietsendiefstal

 

2A2.7 Bestuurlijke inzet overtredingen Opiumwet en tegengaan
van drugshandel

 

2A3 Regie op jeugd (overlast en criminaliteit)

2A3.1 Inzet Stedelijke jeugdaanpak

 

2A3.2 Inzet Dealbreakers

 

2A4 Fysieke veiligheid en optimaliseren
crisisorganisatie

2A4.1 Realiseren en bestendigen van BRL-vakbekwame gemeentelijke crisiorganisatie

 

2A4.2 Planvorming rondom grootschalige risicovolle evenementen

 

2A4.3 Inzet bij rampen en crises

 

2A4.4 Optimale preventie brandveilighed

 

2A4.5 Inzet bij demonstraties en betogingen

 

2A5 Veilig ondernemen en veilig uitgaan

2A5.1 Risicoscan, coördinatie vergunningverlening evenementen

 

2A5.2 Inzet Landelijk Programma Veilige Steden

 

2A5.3 Bijdrage aan (digitaal) veilig ondernemen

 

2A5.4 Handhaven coffeeshopsanctiebeleid

 

2A5.5 Coördinatie vergunningverlening horeca

 

2A5.6 Handhaven horecaregelgeving

 

2A5.7 Handhaven prostitutiebeleid

 

Toelichting op prestaties

2A1.1 Aanpak Ondermijning

Na 5 jaar aanpak ondermijning is de aanpak van een programma uitgegroeid tot een stevige en structurele aanpak door de gemeente Leiden. In 2023 werden 123 signalen van ondermijning ontvangen, onder meer van de politie, team Bouwtoezicht en team Veiligheid. 33 signalen werden in onderzoek genomen. Dit betrof onder meer signalen van witwassen, mensenhandel en georganiseerde drugscriminaliteit. Ook werd een aantal grote casussen gedraaid in nauwe samenwerking met politie, Openbaar Ministerie en Belastingdienst. Interventies werden gericht op het verstoren van criminele bedrijfsprocessen en het aanpakken/voorkomen van de ondermijnende effecten van georganiseerde criminaliteit. Zo werden Bibob onderzoeken gestart, integrale controles uitgevoerd en panden gesloten. Door de nog verder versterkte informatiepositie konden deze interventies heel gericht worden ingezet en kon informatie in veel gevallen ook leiden tot fiscale of strafrechtelijk acties. In 2023 werd de aanpak mensenhandel vastgesteld. Deze aanpak is gericht op bewustwording, signalering en het oppakken van signalen van mensenhandel. In het kader van het het project Geldstromen in de Leidse vastgoedwereld werd verder gewerkt aan het voorkomen van witwassen via Leids vastgoed. Binnen de aanpak Dealbreakers werd het interventiepalet verder uitgebreid ter voorkoming van jonge aanwas in de georganiseerde drugscriminaliteit.

2A1.3 Inzet Wet Bibob

In 2023 is het instrument Bibob opnieuw stevig ingezet ter voorkoming van misbruik van onder meer vergunningen voor criminele doeleinden. Door het uitvoeren van deze integriteitsonderzoeken werd vanuit Bibob een bijdrage geleverd aan een veilige, leefbare en eerlijke stad. Er werden in 2023 55 Bibob onderzoeken gedraaid. Dat zijn er minder dan in 2022 (73). Van de 55 Bibob onderzoeken werd in 14 gevallen de vergunningaanvraag buiten behandeling gesteld, werd 5 maal de vergunningaanvraag ingetrokken en 4 keer een vergunning ingetrokken of geweigerd. Daarnaast werd in een aantal gevallen maatwerk geleverd door voorschriften aan de vergunning te verbinden die de gesignaleerde risico’s weg hebben genomen.

In de voortgangsrapportages in 2023 is aangegeven dat door onder meer onderbezetting de druk op de capaciteit groot is. Alhoewel het aantal onderzoeken in 2023 lager ligt dan het aantal in 2022, nam de complexiteit van de dossiers toe, nam het aantal bezwaarprocedures toe naar aanleiding van een Bibob onderzoek en werd inzet gevraagd bij de totstandkoming en controle op de hierboven genoemde voorschriften. Het proces van weging en sturing ten aanzien van Bibob signalen en onderzoeken werd in 2023 verder geprofessionaliseerd. Op die manier konden keuzes over het wel of niet opstarten van onderzoeken nog beter worden onderbouwd. Door de sterke informatiepositie en toegenomen bewustwording binnen de organisatie steeg het zogenaamde ‘effectiviteitsratio Bibob’ in 2023 naar 89%. Dat wil zeggen dat - afgezet tegen het totaal aantal afgeronde onderzoeken - er in 89% van die gevallen sprake was van een buiten behandeling stelling -, een ingetrokken dan wel geweigerde vergunning, of dat een vergunning onder voorwaarden werd verleend.

2A2.3 Inzet preventie en weerbaarheid gedigitaliseerde criminaliteit

Afgelopen jaar zijn de eerste stappen gezet om digitale veiligheid meer onder de aandacht te brengen van inwoners en en ondernemers. In samenwerking met Economie071 en het Platform Veilig Ondernemen Den Haag zijn de voorbereidingen getroffen om een workshop te organiseren voor ondernemers uit Leiden en Zoeterwoude over cybersecurity en het gebruik van ChatGPT. Sinds 2023 is de gemeente ook aangehaakt bij re_B00Tcmp, een ethisch hackevenement voor jonge ICT talenten tussen de 12 en 25 jaar. Ook is er breder ingezet op bewustwording rondom digitale veiligheid door een vernieuwde berichtenreeks te publiceren in het Stadsnieuws.

2A2.5 Inzet buurt & wijkveiligheid en integrale wijkaanpak

In 2023 is de intensieve wijkaanpak in de Slaaghwijk en het Jacques Urlusplantsoen (JUP) voortgezet. In de Slaaghwijk is verder gewerkt aan de zichtbaarheid en aanwezigheid van de partners in de wijk. Zo is er in samenwerking met politie een koffiekar de wijk ingaan om op te halen hoe bewoners de Slaaghwijk ervaren. Verder is door de SJA, samen met politie en SOL in 2023 ingezet op jeugdoverlast. Er wordt gekeken naar aan eigen plek waar deze jongeren terecht kunnen. In november 2023 heeft een bestuurlijke bijeenkomst plaatsgevonden met de betrokken samenwerkingspartners. Hierbij is nogmaals afgesproken te focussen op het verbeteren van de fysieke leefomgeving en om hier ook bewoners actief bij te betrekken. Een concreet actieplan wordt uitgewerkt en start in 2024. Een punt van aandacht is en blijft het aantal winkelkarren dat vanuit de Kopermolen wordt meegenomen de wijk in. Gesprekken hierover vinden plaats met onder andere de supermarkteigenaren.

Voor het JUP ligt het zwaartepunt op het voorkomen en aanpakken van drugscriminaliteit. Op een aantal jongeren afkomstig van het JUP liep in 2023 (en loopt nog steeds) een persoons/groepsgerichte aanpak, gecoördineerd door de SJA. Het zorgen voor structurele aanwezigheid en zichtbaarheid van de partners in de wijk is van groot belang. Er hebben in 2023 verschillende activiteiten/evenementen op het JUP plaatsgevonden, bijvoorbeeld een geldfestival en een lentefeest, georganiseerd door de sociale partners, SOL, BuZz en Incluzio. Hier waren veel bewoners van het JUP aanwezig. Er is gestart met de verbouwing van de Kiosk (voormalig speeltuingebouwtje) tot een buurtontmoetingsplek. In oktober 2023 heeft de bestuurlijke bijeenkomst plaatsgevonden. Hieruit is naar voren gekomen dat er tussen de partners onduidelijkheid bestaat over ieders rol en taken binnen de wijkaanpak. In 2024 gaan we hier verder over in gesprek om te komen duurzame werkafspraken.

2A3.1 Inzet Stedelijke Jeugdaanpak

De Stedelijke Jeugdaanpak (SJA) heeft reguliere inzet in de wijken (Noord, Slaaghwijk, Zuid West en de Mors). Daarnaast is ook extra inzet gepleegd in de Stevenshof. Er is door de jeugdregisseur veel geïnvesteerd in het opzetten van een netwerk en samenwerking tussen onderwijs, sociaal domein en het veiligheidsdomein. Dit heeft erin geresulteerd dat alle jongeren om wie zorgen/meldingen zijn, goed in beeld zijn. Alle ouders zijn erbij betrokken en gesproken. Desalniettemin bleek afgelopen jaar dat de inzet nog onvoldoende effect heeft gehad en is er meer inzet nodig om de overlast, onveiligheidsgevoelens en zorgen om de jeugd structureel aan te pakken.Dit vraagt in het bijzonder om een sterkere verbinding tussen de verschillende onderdelen van de aanpak rondom jeugd. Daarom is een analyse gemaakt en samen met experts en wetenschappers (Leiden Kennisstad) gekeken naar mogelijke oplossingen. Ook raadsleden hebben meegedacht over oplossingen. Dit traject heeft tot inzichten geleid die breed door de SJA worden ingezet. Inmiddels is een plan van aanpak opgesteld waarvoor middelen worden gezocht om dit te kunnen uitvoeren.

2A5.2 Inzet landelijke programma Veilige Steden

In 2023 is de Leidse aanpak seksueel grensoverschijdend gedrag en seksueel geweld ('Wensen en Grenzen in Leiden') vastgesteld. In deze aanpak zijn verschillende ambities opgenomen om seksueel grensoverschrijdend gedrag en seksueel geweld in Leiden zoveel mogelijk te voorkomen en, wanneer het toch voorkomt, goed te reageren en slachtoffers te verwijzen naar hulp.Het afgelopen jaar is hier op ingezet door de inzet van de 'Ben je Oké'-campagne tijdens de introductieweek voor eerstejaarsstudenten in de horeca en studentenverenigingen, in combinatie met een workshop 'Our Bodies our Voices' voor vrijwilligers van deze introductieweken. Om straatintimidatie tegen te gaan is de Ben je Oké-campagne ook ingezet op straat en hebben de boa’s twee workshops gevolgd om straatintimidatie beter te herkennen. Ook zijn daarbij handvatten geboden om hierover met het slachtoffer in gesprek te gaan. Verder heeft Leiden actief deelgenomen aan ‘Orange the World’, de internationale campagne tegen geweld tegen vrouwen en meisjes. Ten slotte zijn in het ‘lokale’ vragenblok van de Veiligheidsmonitor vragen toegevoegd over straatintimidatie om meer inzicht te krijgen in de aard en omvang van straatintimidatie in Leiden. Dit wordt ook met de programmabegroting opgenomen als een nieuwe effectindicator.

Verbonden partijen

Veiligheidsregio Hollands Midden (VRHM)

Motieven en doelen deelname GR

Deelname aan de Veiligheidsregio is wettelijk voorgeschreven. In de Veiligheidsregio Hollands Midden werken hulpverleningsdiensten samen aan de veiligheid. Ze bereiden zich voor op rampen en ernstige ongelukken. Daarnaast nemen ze maatregelen om toenemende risico’s beter te beheersen. De Veiligheidsregio Hollands Midden verzorgt namens de deelnemende gemeenten tevens de brandweerzorg en is verantwoordelijk voor de gemeenschappelijke meldkamer. Deze is samengevoegd met de meldkamer van Haaglanden.

Realisatie doelstellingen en prestaties 2023

De Veiligheidsregio Hollands Midden heeft in het Regionaal Beleidsplan 2024-2027Focus op Veiligheid, vandaag én morgen’ twaalf opgaven benoemd:

1. Wij hebben positie in het omgevingsrecht.
2. Wij werken risicogericht.
3. Wij zetten ons in voor de zelfredzaamheid van inwoners.
4. Wij hebben tactieken en technieken die passen bij de nieuwe uitdagingen.
5. Wij hebben vakbekwame brandweercollega’s.
6. Wij zijn en blijven paraat.
7. Wij hebben een moderne crisisorganisatie.
8. Wij kennen onze partners.
9. Wij beschikken over een goede en veilige informatievoorziening.
10. Wij nemen onze maatschappelijke verantwoordelijkheid.
11. Wij investeren in onze collega’s.
12. Wij zijn wendbaar.

Ook in het jaar 2023 is gebleken dat VRHM er niet alleen is voor de veiligheid van haar inwoners, maar ook een onmisbare motor is voor het openbaar bestuur om invulling te kunnen geven aan hun crisisverantwoordelijkheden. Zo heeft de Veiligheidsregio ook in 2023 een grote taak gehad in de Oekraïne- en migratiecrises.


Het jaar 2023 markeerde ook het laatste beleidsplanjaar. In het Regionaal Beleidsplan 2020-2023 waren deze nieuwe, ongekende crisestypen (nog) niet opgenomen. De grote, langdurige inzet van VRHM bij deze crises heeft echter wel gevolgen gehad voor de uitvoering van het beleidsplan in de afgelopen periode. Het werk wat uit deze nieuwe crises voortvloeide vroeg en vraagt veel van de bestaande capaciteit en middelen van de veiligheidsregio. De ingewikkeldheden van deze nieuwe tijd hebben een belangrijke plaats gehad bij het opstellen van het nieuwe Regionaal Beleidsplan 2024-2027 ‘Focus op veiligheid, vandaag én morgen’. Het beleidsplan laat daarmee ook een duidelijke ontwikkeling zien van een geregionaliseerde brandweerorganisatie naar een moderne hulpverlenings- en crisisorganisatie.


Het resultaat van (afgeronde) onderzoeken zullen ook doorlopen in 2024 zoals het belevingsonderzoek repressief brandweerpersoneel, de compacte visitatie maar ook benchmark veiligheidsregio’s. Deze onderzoeken geven inzicht in ontwikkelkansen en knelpunten voor komende beleidsperiode zoals de beschikbaarheid financiële middelen voor nieuwe ontwikkelingen, toekomstbestendige vakbekwaamheid, huisvesting, besturing en bedrijfsvoering op orde.

Belangrijkste bestuurlijke mijlpalen 2023

  • Op 4 juli 2023 heeft de gemeenteraad de Programmabegroting 2024 van de VRHM behandeld. De raad heeft geen wensen en/of bedenkingen meegegeven. De progammabegroting is op 14 september 2023 vastgesteld door het Algemeen Bestuur (AB) van de VRHM.
  • Op 1 februari 2024 heeft de gemeenteraad het Regionaal Beleidsplan 2024-2027 van de VRHM behandeld. Nadat dit stuk in decemeber 2023 door het college was vastgesteld. De raad heeft hierbij 5 wensen uitgesproken. Deze wensen worden door de Veiligheidsregio meegenomen bij de definitieve vaststelling van het Regionaal Beleidsplan en de verdere doorvertaling van het beleidsplan in de jaarplannen. Het Regionaal Beleidsplan is op 7 maart 2024 vastgesteld door het AB.

Bijdrage 2023

€10.833.226,-

Voor eigenaarsrol, zie paragraaf verbonden partijen

Effectindicatoren bij 2A Veiligheid

Effectindicator

Realisatie

Streefwaarde 2023

Bron

2020

2021

2022

2023

Doel 2A1 Beperken criminaliteit, bewaken democratische rechtsstaat

2A1.a Aantal incidenten huiselijk geweld dat bekend is bij de politie

112

121

123

82

<180

Politie-eenheid Den Haag

2A1.b Aantal geregistreerde incidenten in GIR (Gemeentelijk Incidenten Registratiesysteem)

36

66

50

42

<31

Gemeentelijk Incidenten Registratiesysteem

Doel 2A2 Beperken criminaliteit en overlast in de woonomgeving

2A2.a Aantal meldingen drugs, burenruzie, geluid, conflictbemiddeling

4.024

4.653

3.492

3.498

<2.900

Politie-eenheid Den Haag

2A2.b Aantal woninginbraken (inclusief pogingen) per 1.000 inw.

1,5

1,0

1,0

1,3

<2,0

CBS (wsjg.nl - BBV)

2A2.c Percentage inwoners dat in de eigen buurt veel overlast ervaart door dronken mensen op straat

-

4%

-

4,5%

<3%

Veiligheidsmonitor

2A2.d Percentage inwoners dat in de eigen buurt veel overlast ervaart van drugsgebruik

-

3%

-

3,7%

<4%

Veiligheidsmonitor

2A2.e Percentage inwoners dat in de eigen buurt veel overlast ervaart van drugshandel

-

4%

-

3,4%

<4%

Veiligheidsmonitor

2A2.e Percentage inwoners dat in de eigen buurt veel overlast ervaart van rondhangende jongeren

-

7%

-

7,6%

<6%

Veiligheidsmonitor

2A2.f Aantal geweldsmisdrijven per 1.000 inwoners

5,4

5,5

5,8

5,0

<5,5

CBS (wsjg.nl - BBV)

2A2.g Aantal (brom)fietsdiefstallen

914

916

1.151

1.370

<1.425

Politie-eenheid Den Haag

2A2.h Overlastmeldingen gerelateerd aan personen met verward gedrag

1.124

1.219

1.355

1.620

<1.000

Politie-eenheid Den Haag

Doel 2A3 Beperken jeugdoverlast en criminaliteit

2A3.a Aantal incidenten overlast door jeugd

1.630

1.133

731

980

<950

Politie-eenheid Den Haag

2A3.b Aantal HALT verwijzingen per 1.000 jongeren

24

12

10

12

20

Bureau HALT (wsjg.nl - BBV)

2A3.c Aantal vernielingen en beschadigingen in de openbare ruimte per 1.000 inwoners

5,3

5,7

7,1

6,6

<5,0

CBS (wsjg.nl - BBV)

Doel 2A4 Optimale preventie en aanpak branden, rampen en crises

2A4.a Aantal brandstichtingen

26

32

43

35

<35

Politie-eenheid Den Haag

Doel 2A5 Veilig ondernemen en veilig uitgaan

2A5.a Percentage inwoners stadsdeel Midden dat in eigen buurt veel overlast ervaart door horecagelegenheden

-

6%

-

 

<7%

Veiligheidsmonitor

2A5.b Percentage inwoners dat vaak overlast heeft van evenementen1

-

-

-

 

<3%

Veiligheidsmonitor

2A5.c Percentage inwoners van stadsdeel Midden dat vaak overlast heeft van evenementen

-

-

-

 

<8%

Veiligheidsmonitor

2A5.d Aantal incidenten overlast evenementen2

5

11

15

-

<21

Politie-eenheid Den Haag

2A5.e Aantal geweldsincidenten in het uitgaansgebied3

161

166

-

-

<225

Politie-eenheid Den Haag

2A5.f Aantal bedrijfsinbraken

115

91

123

94

<200

Politie-eenheid Den Haag

2A5.g Aantal winkeldiefstallen per 1.000 inwoners

2,4

1,8

2,1

3,5

<3,0

CBS (wsjg.nl - BBV)

  1. 1 In verband met de coronacrisis zijn in de Veiligheidsmonitor van 2021 geen vragen opgenomen over de overlast van evenementen, aangezien deze niet konden plaatsvinden vanwege geldende coronamaatregelen.
  2. 2 De data voor deze effectindicator kan door de politie niet meer worden aangeleverd, deze effectindicator komt te vervallen bij de eerstvolgende programmabegroting.
  3. 3 Ibid.

Een overzicht van realisatie- en streefwaarden van de indicatoren (ook uit vorige begrotingen) staat op LeideninCijfers.

Kaderstellende beleidsstukken

  • In 2023 is het nieuwe Integraal Veiligheidsplan 2023-2026 (rv. 23.0043) vastgesteld.

Programmabudget

Veiligheid
bedragen x 1.000,-

 

Rekening
2022

Begroting
2023

Wijziging
Begroting

Begroting 2023
na wijziging

Rekening
2023

Verschil
2023

Veiligheid

Lasten

15.069

14.685

1.143

15.828

15.569

259

 

Baten

-814

-160

-861

-1.022

-843

-179

Saldo

 

14.255

14.525

282

14.807

14.726

80

Programma

Lasten

15.069

14.685

1.143

15.828

15.569

259

 

Baten

-814

-160

-861

-1.022

-843

-179

Saldo van baten en lasten

 

14.255

14.525

282

14.807

14.726

80

Reserves

Toevoeging

0

0

0

0

0

0

 

Onttrekking

-383

0

0

0

0

0

Mutaties reserves

 

-383

0

0

0

0

0

Resultaat

 

13.872

14.525

282

14.807

14.726

80

Reserves programma 2
bedragen x 1.000,-

 

Rekening
2022

Begroting
2023

Wijziging
Begroting

Begroting 2023
na wijziging

Rekening
2023

Verschil
2023

Reserve Sociaal Domein P2

Toevoeging

0

0

0

0

0

0

 

Onttrekking

-383

0

0

0

0

0

Saldo

 

-383

0

0

0

0

0

Totaal

Toevoeging

0

0

0

0

0

0

 

Onttrekking

-383

0

0

0

0

0

Reserves programma 2

 

-383

0

0

0

0

0

BELEIDSTERREINEN

Toelichting op beleidsterreinen met financiële afwijkingen (op baten en lasten) > 250.000.

2A Veiligheid
Op Dealbreakers (voorkomen criminaliteit onder jongeren) zijn 73.000 minder kosten geweest, waardoor de declarabele opbrengsten ook 73.000 lager zijn. De uitgevoerde activiteiten ter voorkoming van ondermijning hebben niet geleid tot een financiële opbrengst op dit programma waardoor een nadeel is ontstaan van
131.000. Daartegenover staat dat de kosten ondermijning 94.000 lager zijn uitgevallen. Daarnaast zijn er diverse meevallers van incidentele aard: veiligheidsprojecten (62.000), crowdmanagement (37.000), veiligheidshuis (29.000) en Veiligheidsregio Hollands Midden (24.000).

RESERVES
Toelichting op afwijkingen Reserves > 250.000.
Niet van toepassing

INVESTERINGEN

Overschrijdingen op investeringskredieten
Niet van toepassing

Toelichting op investeringskredieten die worden afgesloten met een opvallend overschot
Niet van toepassing

Toelichting op investeringskredieten ouder dan drie jaar die niet afgesloten worden bij de jaarrekening
Niet van toepassing