In deze paragraaf staan de opbrengsten en het beleid voor de diverse gemeentelijke belastingen en heffingen in 2022. Eerst worden heffingen behandeld die deel uitmaken van de woonlasten, te weten de onroerende-zaakbelastingen voor woningen, de rioolheffing en de afvalstoffenheffing. Daarbij geven we een overzicht van de lokale lastendruk. Vervolgens gaan we in op de onroerende-zaakbelastingen voor niet-woningen, de toeristenbelasting, de precariobelasting, de parkeerbelasting, rechten en het kwijtscheldingsbeleid.
In 2022 is de gehele uitvoering van de onroerende-zaakbelastingen, rioolheffing, afvalstoffenheffing, toeristenbelasting en precariobelasting gedaan door de Belastingsamenwerking Gouwe-Rijnland (BSGR).
Geraamde en werkelijke belastingopbrengsten 2022
Heffing | Rekening 2021 | Primitieve begr. 2022 | wijz. 2022 | Begroting 2022 | Rekening 2022 | Begroting 2022-Rekening 2022 | Rekening 2022-Rekening 2021 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Ozb gebruikers niet-woningen | 15.175 | 16.256 | 0 | 16.256 | 16.301 | -45 | 1.126 |
Ozb eigenaren woningen | 23.693 | 25.039 | 0 | 25.039 | 24.799 | 240 | 1.106 |
Ozb eigenaren niet woningen | 16.578 | 17.541 | 0 | 17.541 | 18.004 | -463 | 1.426 |
Precariobelasting | 9.333 | 772 | 0 | 772 | 650 | 123 | -8.684 |
Afvalstoffenheffing | 16.727 | 18.807 | 0 | 18.807 | 18.325 | 482 | 1.598 |
Rioolheffing | 8.468 | 11.158 | 0 | 11.158 | 10.494 | 664 | 2.026 |
Parkeerbelastingen | 13.881 | 14.854 | 1.727 | 16.581 | 16.582 | -2 | 2.701 |
Toeristenbelasting | 648 | 1.177 | 0 | 1.177 | 1.387 | -210 | 188 |
Totaal | 104.504 | 105.605 | 1.727 | 107.332 | 106.542 | 790 | 2.038 |
2. Heffingen die deel uitmaken van de woonlasten
2.1. Onroerende-zaakbelastingen (OZB)
De OZB voor woningen is iets lager dan geraamd. Oorzaak is een een lager aantal nieuwe woningen per 1-1-2022.
2.2. Rioolheffing
De rioolheffing komt lager uit dan geraamd door een lager aantal nieuwe woningen, een oplopend aantal adressen zonder ingeschreven bewoner en een daling van het aantal bewoners per adres.
2.3. Afvalstoffenheffing
De afvalstoffenheffing komt lager uit dan geraamd door een lager aantal nieuwe woningen, een oplopend aantal adressen zonder ingeschreven bewoner en een daling van het aantal bewoners per adres. Hier tegenover staat dat ook de kosten voor afvalinzameling en verwijdering lager zijn.
2.4. Aanduiding van de lokale lastendruk
In de tabel hieronder is de lokale lastendruk in de jaren 2021 en 2022 aangegeven. De lasten zijn weergegeven voor een huurwoning en een koopwoning en opgesplitst in de huishoudengrootten waarvoor Leiden verschillende (afgeronde) tarieven kent. Het gaat om de tarieven voor een eenpersoons- (1PH); een tweepersoons- (2PH) en een drie- of meerpersoonshuishouden (MPH).
Bij een huurwoning bestaan de lasten uit rioolheffing (RIO) en afvalstoffenheffing (ASH). Bij een koopwoning bestaan de lasten uit rioolheffing, afvalstoffenheffing en de door eigenaren verschuldigde onroerende-zaakbelasting (OZB).
De gemiddelde WOZ-waarde van een woning in Leiden was voor het belastingjaar 2022 circa € 339.000 (bron: CBS).
Woningsoort | Belastingsoort | 2021 1PH | 2022 1PH | 2021 2PH | 2022 2PH | 2021 MPH | 2022 MPH | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Huurwoning | OZB | - | - | - | - | - | - | ||
RIO | 91 | 114 | 131 | 163 | 170 | 212 | |||
ASH | 208 | 226 | 299 | 325 | 390 | 424 | |||
totaal | 299 | 340 |
| 430 | 488 |
| 560 | 636 | |
|
|
| |||||||
Koopwoning | OZB | 388 | 394 | 388 | 394 | 388 | 394 | ||
RIO | 91 | 114 | 131 | 163 | 170 | 212 | |||
ASH | 208 | 226 | 299 | 325 | 390 | 424 | |||
totaal | 687 | 734 |
| 818 | 882 |
| 948 | 1.030 |
3. Heffingen die geen deel uitmaken van de woonlasten
3.1. Onroerende-zaakbelastingen niet-woningen (OZB)
De raming voor de niet-woningen valt hoger uit dan geraamd. Dat komt door de oplevering van een aantal grotere objecten.
3.2. Toeristenbelasting
De inkomsten uit toeristenbelasting zijn door de toename van de bezoekersaantallen en het intensiveren van de controle op de registratie van de overnachtingen gestegen.
3.3. Precariobelasting
De precariobelasting op ondergrondse kabels en leidingen is met ingang van 2022 komen te vervallen.
3.4. Parkeerbelastingen
Op het beleidsterrein parkeren is sprake van een voordelig saldo op de baten. Binnen het beleidsterrein parkeren wordt een onderscheid gemaakt tussen autoparkeren en fietsparkeren. In het bovenstaande schema staat de opbrengst van het autoparkeren weergegeven.
3.5. Rechten
Op grond van verschillende verordeningen worden rechten geheven ter bestrijding van de kosten van gebruik van gemeentevoorzieningen en diensten. Voorbeelden hiervan zijn leges voor vergunningen en andere producten, binnenhavengeld en markt- en staangelden.
4. Kwijtscheldingsbeleid
In Leiden komen in beginsel de volgende heffingen in aanmerking voor kwijtschelding:
De mogelijkheden tot kwijtschelding zijn wettelijk geregeld. Het is gemeenten niet toegestaan een ruimer kwijtscheldingsbeleid te hanteren. Wel is toegestaan om in het geheel geen dan wel gedeeltelijk kwijtschelding te verlenen. Leiden heeft gekozen voor het ruimst mogelijke kwijtscheldingsbeleid.
Kwijtschelding kan worden verleend als een belastingplichtige de aanslag slechts met buitengewoon bezwaar kan voldoen.
De kwijtscheldingen in 2022 zijn op basis van dit beleid verleend. Uiteindelijk zal naar verwachting over 2022 iets minder dan het verhoogde geraamde bedrag van € 2.305.118 worden kwijtgescholden.
5. Kostendekking Lokale heffingen
Omdat de overhead met ingang van 2017 niet langer wordt doorgerekend aan de programma’s heeft de
wetgever bepaald dat in de paragraaf lokale heffingen volgens een voorgeschreven model inzicht wordt
gegeven in de mate van kostendekkendheid van de heffingen. Die kostendekkendheid moet buiten de
boekhouding om worden berekend. Voor de toerekening van de overhead zijn daartoe twee verdeelsleutels
toegestaan, te weten de loonkosten per taakveld of de omvang per taakveld. Beide sleutels mogen worden
toegepast, maar is eenmaal een keuze gemaakt, dan moet die sleutel ook consequent worden gehanteerd.
Deze sleutels moeten in de financiële verordening door de Raad worden bevestigd. Op basis van de opgestelde berekening kiezen wij ervoor om standaard te kiezen voor de verdeelsleutel van de loonsom per taakveld.
Loonkosten bepalen in de meeste gevallen immers een groot deel van het tarief. Die sleutel ligt dan ook het
meest voor de hand en de uitkomsten laten ook zien dat via deze sleutel verhoudingsgewijs een hoger deel van de overhead mag worden toegerekend aan de betreffende exploitatie respectievelijk in het tarief mag worden betrokken.
Rioolheffing Kosten | Bedrag | |
---|---|---|
2.1 | Verkeer en vervoer | € 1.078.496 |
5.7 | Openbaar groen en (openlucht) recreatie | € 361.268 |
6.3 | Inkomensregelingen | € 740.204 |
7.2 | Riolering | € 6.426.303 |
7.4 | Milieubeheer | € 63.374 |
Overhead | € 1.908.289 | |
BTW | € 836.437 | |
Totaal Kosten | € 11.414.371 | |
Opbrengsten | Bedrag | |
1.1 | Woningen | € 9.146.262 |
1.2 | Niet-woningen | € 1.347.592 |
Totaal Opbrengsten | € 10.493.854 | |
Totaaloverzicht | Bedrag | |
Totaal kosten | € 11.414.371 | |
Totaal opbrengsten | € 10.493.854 | |
Kostendekkendheidspercentage | 91,94% |
Afvalstoffenheffing Kosten | Bedrag | |
---|---|---|
2.1 | Verkeer en wegen | € 1.273.042 |
5.7 | Openbaar groen en (open lucht) recreatie | € 100.000 |
6.3 | Inkomensregelingen (kwijtschelding) | € 740.204 |
7.3 | Afval | € 12.279.317 |
Overhead | € 2.660.906 | |
BTW | € 1.705.676 | |
Totaal Kosten | € 18.759.145 | |
Opbrengsten | Bedrag | |
1.1 | Afvalstoffenheffing | € 18.324.906 |
Totaal Opbrengsten | € 18.324.906 | |
Totaaloverzicht | Bedrag | |
Totaal kosten | € 18.759.145 | |
Totaal opbrengsten | € 18.324.906 | |
Kostendekkendheidspercentage | 97,69% |
Leges Kostendekkendheid jaarrekening 2022 | ||||
---|---|---|---|---|
Kosten | Opbrengsten | Kostendek-kendheid | ||
1 Algemene dienstverlening | ||||
1.1 | Burgerlijke stand | € 316.712 | € 303.743 | 95,91% |
1.2 | Reisdocumenten | € 923.018 | € 921.657 | 99,85% |
1.3 | Rijbewijzen | € 697.463 | € 433.090 | 62,10% |
1.4 | Verstrekkingen uit de basisregistratie personen (BRP) | € 126.667 | € 119.363 | 94,23% |
1.5 | Vervallen | € 0 | € 0 | 0,00% |
1.6 | Vastgoedinformatie | € 0 | € 0 | 0,00% |
1.7 | Overige publiekszaken | € 46.422 | € 53.266 | 114,74% |
1.8 | Gemeentearchief | € 4.739 | € 3.602 | 76,01% |
1.9 | Huisvestingswet | € 0 | € 0 | 0,00% |
1.10 | Leegstandswet | € 2.012 | € 6.085 | 302,44% |
1.11 | Marktstandplaatsen | € 0 | € 0 | 0,00% |
1.12 | Kansspelen | € 24.663 | € 15.338 | 62,19% |
1.13 | Telecommunicatie- en Leidingenverordening | € 120.460 | € 424.010 | 351,99% |
1.14 | Verkeer en vervoer | € 184.880 | € 54.665 | 29,57% |
1.15 | Diversen | € 41.364 | € 23.893 | 57,76% |
1.16 | Verordening op woning- en kamerbemiddelingsbureaus | € 0 | € 0 | 0,00% |
Totaal: | € 2.488.400 | € 2.358.712 | 94,79% | |
2 Fysieke leefomgeving / omgevingsvergunning | ||||
2.1 | Begripsomschrijvingen | € 0 | € 0 | 0,00% |
2.2 | Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag | € 0 | € 0 | 0,00% |
2.3 | Omgevingsvergunning | € 5.154.126 | € 7.482.835 | 145,18% |
2.4 | Vermindering | € 0 | € 0 | 0,00% |
2.5 | Teruggaaf | € 0 | -€ 742.044 | 0,00% |
2.6 | Intrekking omgevingsvergunning | € 0 | € 0 | 0,00% |
2.7 | Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project | € 0 | € 0 | 0,00% |
2.8 | Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten | € 0 | € 0 | 0,00% |
2.9 | Vervallen | € 0 | € 0 | 0,00% |
2.10 | Stadsschoonvergunning | € 0 | € 0 | 0,00% |
2.11 | Overschrijven vergunning | € 0 | € 0 | 0,00% |
2.12 | Woonschepen | € 0 | € 0 | 0,00% |
2.13 | Openstelling wegtunnels | € 0 | € 0 | 0,00% |
Totaal: | € 5.154.126 | € 6.740.791 | 130,78% | |
3 Europese dienstenrichtlijn | ||||
3.1 | Horeca | € 82.215 | € 64.664 | 78,65% |
3.2 | Organiseren evenementen of markten | € 116.968 | € 23.119 | 19,77% |
3.3 | Prostitutiebedrijven | € 9.704 | € 7.571 | 78,02% |
3.4 | Brandveiligheid | € 7.177 | € 2.071 | 28,86% |
3.5 | Huisvestingswet 2014 | € 23.384 | € 8.736 | 37,36% |
3.6 | In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking | € 108 | € 22 | 20,37% |
Totaal: | € 239.556 | € 106.183 | 44,32% | |
Totaal kostendekkendheid: | € 7.882.082 | € 9.205.686 | 116,79% |