Overhead | Rekening 2023 | Begroting 2024 | Wijziging Begroting | Begroting 2024 na wijziging | Rekening 2024 | Verschil 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bedragen x € 1.000,- | |||||||
Overhead | Lasten | 84.934 | 87.830 | 7.165 | 94.995 | 88.712 | 6.283 |
Baten | -15.064 | -15.492 | -3.373 | -18.865 | -15.392 | -3.473 | |
Saldo | 69.870 | 72.338 | 3.792 | 76.130 | 73.320 | 2.809 | |
Programma | Lasten | 84.934 | 87.830 | 7.165 | 94.995 | 88.712 | 6.283 |
Baten | -15.064 | -15.492 | -3.373 | -18.865 | -15.392 | -3.473 | |
Saldo van baten en lasten | 69.870 | 72.338 | 3.792 | 76.130 | 73.320 | 2.809 | |
Resultaat | 69.870 | 72.338 | 3.792 | 76.130 | 73.320 | 2.809 |
Vennootschapsbelasting | Rekening 2023 | Begroting 2024 | Wijziging Begroting | Begroting 2024 na wijziging | Rekening 2024 | Verschil 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bedragen x € 1.000,- | |||||||
Vennootschapsbelasting | Lasten | 195 | 113 | 59 | 172 | 256 | -84 |
Baten | - | - | - | - | - | - | |
Saldo | 195 | 113 | 59 | 172 | 256 | -84 | |
Programma | Lasten | 195 | 113 | 59 | 172 | 256 | -84 |
Baten | - | - | - | - | - | - | |
Saldo van baten en lasten | 195 | 113 | 59 | 172 | 256 | -84 | |
Resultaat | 195 | 113 | 59 | 172 | 256 | -84 |
Onvoorzien | Rekening 2023 | Begroting 2024 | Wijziging Begroting | Begroting 2024 na wijziging | Rekening 2024 | Verschil 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bedragen x € 1.000,- | |||||||
Onvoorzien | Lasten | - | 273 | - | 273 | - | 273 |
Baten | - | - | - | - | - | - | |
Saldo | - | 273 | - | 273 | - | 273 | |
Programma | Lasten | - | 273 | - | 273 | - | 273 |
Baten | - | - | - | - | - | - | |
Saldo van baten en lasten | - | 273 | - | 273 | - | 273 | |
Resultaat | - | 273 | - | 273 | - | 273 |
Toelichting op financiële afwijkingen (op de lasten en/of baten) > € 250.000.
OVERHEAD
Het resultaat op Overhead is als volgt opgebouwd:
Resultaat Overhead 2024 per onderdeel | Lasten | Baten | Saldo | V/N |
Saldi op afdelingskosten (gemeentebreed) | 2.045 | -583 | 1.462 | V |
Centrumregeling IDA | 3.887 | -2.831 | 1.056 | V |
Informatievoorziening - projectbudget | 648 | 0 | 648 | V |
Vervanging en migreren SQL-servers (Structured Query Language) | 342 | 0 | 342 | V |
Extern juridisch advies | 195 | -54 | 141 | V |
Verankering datagedreven werken | 139 | 0 | 139 | V |
Inrichting e-mail archief (CE Wall) | 131 | 0 | 131 | V |
Overhead DZB | -697 | 283 | -414 | N |
Facilitaire zaken Leiden | -452 | -36 | -488 | N |
Gemeentelijke huisvesting | 101 | -189 | -88 | N |
Overige kleine verschillen | -56 | -63 | -119 | N |
Totaal | 6.283 | -3.473 | 2.810 | V |
Saldi op afdelingskostenplaatsen (gemeentebreed)
Het resultaat 2024 van alle afdelingen binnen de gemeente Leiden bedraagt € 1,4 mln. voordelig. Conform de kostentoerekeningssystematiek worden de resultaten van de afdelingskostenplaatsen verzameld op Overhead. Het voordeel heeft vooral betrekking op lagere personeelskosten.
Centrumregeling IDA
Binnen de Centrumregeling Bedrijfsvoering Leidse Regio zijn de werkelijke lasten en baten lager dan begroot. Dit levert een voordeel op van c.a. € 1,1 mln. Het verschil is opgebouwd uit kleine voordelen. De grootste oorzaken hebben betrekking op:
- lagere personele lasten binnen de CR € 0,7 mln. - mede het gevolg van het 2e transitiejaar;
- overige kleine verschillen € 0,4 mln.
Informatievoorziening - projectbudget
Doel van dit budget is om een deel van de incidentele ontwikkelkosten binnen IV te kunnen dekken, zodat IV-ontwikkelingen voortvarend kunnen worden opgepakt. Als gevolg van de (door)ontwikkelingen binnen de afdeling IV in 2024 zijn er tijdelijk minder projecten gestart dan eerder geraamd, waardoor er een positief resultaat is ontstaan van € 0,65 mln. Deze projecten zijn in de tijd opgeschoven en zullen in 2025 en 2026 alsnog opgepakt worden. Het betreft o.a. de projecten voor Geografische InformatieSystem (GIS) en Informatiesystemen ter verbetering dienstverlening.
Vervanging en migreren van SQL-servers (= Structured Query Language)
De SQL-servers die momenteel in gebruik zijn, worden vanaf juli 2022 niet meer ondersteund door Microsoft. Het is daarom noodzakelijk om de verouderde SQL-servers te vervangen en gelijktijdig de databases te migreren om de beveiligingsrisico’s te beperken. Hiervoor is bij de 2e technische wijziging van 2024 een bedrag van € 450.000 beschikbaar gesteld, gedekt door een onttrekking aan de reserve CR kapitaallasten. Het project loopt door in 2025.
Verankering datagedreven werken
Datagedreven werken staat al enkele jaren op de agenda in Leiden. Vanuit de organisatie nemen de vragen op dat gebied toe. Gezien de vraagtoename, de noodzaak van grip op de datastromen en het hebben van betrouwbare datasets, zijn meer middelen nodig voor formatie en is een dataplatform vereist. Hiervoor is voor drie jaar € 150.000 beschikbaar gesteld. In 2024 is het PvA opgesteld en is het project voorbereid. De voorbereiding en het afsluiten van contracten met leveranciers voor de af te nemen diensten benam meer tijd in beslag dan vooraf ingeschat. Daarom zijn deze middelen in 2024 niet geheel uitgegeven.
Overhead DZB
Het nadeel op het budget Overhead is € 414.000. Dit nadeel wordt grotendeels veroorzaakt door hogere ambtelijke loonkosten. Het nadeel op Overhead kan voor € 382.000 worden toegerekend aan de Wsw en voor € 32.000 aan de Re-integratieactiviteiten.
Facilitaire zaken Leiden
Het nadeel is zichtbaar bij de activiteiten Schoonmaak, Beveiliging en Overige kosten. De kosten zijn in 2024 sterk gestegen door hoge indexatieprijzen doorgevoerd door externe leveranciers. De beschikbare budgetten zijn niet toereikend geweest.
VENNOOTSCHAPSBELASTING
De Belastingdienst stelt zich op het standpunt dat ook over het voordelig saldo woonboten en reclameopbrengsten vennootschapsbelasting (Vpb) moet worden betaald. Dat wordt door ons en andere gemeenten nog betwist (over 2024 betreft de Vpb-last over reclameopbrengsten een bedrag van afgerond € 270.000). Voorzichtigheidshalve heeft de gemeente het standpunt van de Belastingdienst gevolgd en de Vpb-aanslag betaald, maar tekent wel bezwaar aan. Tevens heeft de gemeente ten aanzien van de activiteit verkoop restafval de zogenoemde Nederlandse Vereniging van Reinigingsdiensten (NVRD)-brancheafspraken met de Belastingdienst. De overige activiteiten zijn niet Vpb-plichtig c.q. wordt een vrijstelling op de resultaten toegepast. Dit mede op basis van het in het verleden met de Belastingdienst gevoerde vooroverleg. Over 2024 zal gemeente Leiden op basis van een voorlopige berekening circa € 300.000 vennootschapsbelasting moeten betalen over een positief saldo voor de activiteiten reclame en restafval.
ONVOORZIEN
In de Programmabegroting 2024 was € 273.000 voor onvoorzien geraamd.
In december 2024 heeft het college besloten omroep Sleutelstad een subsidie te verstrekken van € 90.000, die voor € 65.000 wordt gedekt uit de post onvoorzien. De raad is over dit besluit in december 2024 per brief geïnformeerd (brief nr. Z/24/3775470 d.d. 18 december 2024). Voor meer informatie over de inhoud verwijzen wij daarnaar.
De kosten zijn opgenomen in programma 8. Omdat het besluit te laat kwam om dit in een begrotingswijziging te verwerken, staat het budget nog steeds onder algemene dekkingsmiddelen. Dat budget is daarom ogenschijnlijk niet benut.
Niet van toepassing.
INVESTERINGEN
Overschrijdingen op investeringskredieten
Niet van toepassing.
Toelichting op investeringskredieten die worden afgesloten met een opvallend overschot
7102060 Vrachtwagen voor weesfietsenacties
Door een gunstige aanbesteding zijn de werkelijke kosten uiteindelijk lager uitgevallen dan begroot. Het voordeel bedraagt € 10.673. Het krediet is inmiddels afgesloten.
7102317 renovatie stallen kinderboerderij
Het afgegeven budget was voor renovatiewerkzaamheden aan een 3-tal stallen op de kinderboerderij Merenwijk in 2023 en 2024. Na aanvragen van meerdere offertes bij verschillende leveranciers zijn de werkelijke uitgaven lager uitgepakt dan de vooraf begrote kosten. Het voordeel betreft € 14.195. Het krediet is inmiddels afgesloten.
Toelichting op investeringskredieten ouder dan drie jaar die niet afgesloten worden bij de jaarrekening
7100289 VK Wagenpark 6 jaar
Dit krediet betreft een verzamelkrediet, waar jaarlijks toegekende middelen worden bijgeschreven. Vanuit dit krediet worden deelkredieten gemaakt voor aanschaf van diverse voertuigen met een afschrijving van 6 jaar.
7102474 DAF XB Kolkenzuiger groot C&C 5332 en 7102475 DAF XB Kolkenzuiger klein C&C 5331
De aanschaf van deze twee kolkenzuigers vindt plaats in 2025. Om die reden blijven deze twee kredieten benodigd.
7101433 Meubilair Stoelen en 7101435 Meubilair Overig
Deze twee kredieten zijn in 2021 beschikbaar gesteld. Aanschaf van stoelen en overig meubilair gebeurt op moment dat vervanging nodig is op de diverse locaties van de gemeente Leiden. De komende jaren zullen nog diverse investeringen gedaan worden voor verschillende locaties, waaronder de Admiraal Banckertweg. Om deze reden is het noodzakelijk dat deze kredieten beschikbaar blijven.
Na oplevering waren er nog enkele restpunten die afgewikkeld moesten worden. Er is onderzoek gedaan naar het buitenschilderwerk aan de binnentuin en deze blijkt niet te voldoen. De aannemer is verzocht de ontstane gebreken te herstellen.
7101326 renovatie gevel Stadhuis
Het krediet voor de renovatie van de gevel van het Stadhuis kan nog niet worden afgesloten. Reden om deze nog niet af te sluiten is gelegen in het feit dat aan de linkerzijde zettingsmetingen plaats gaan vinden. Als metingen aangeven dat teveel zetting / beweging in het geveldeel optreedt zullen acute constructieve ingrepen plaats moeten vinden.
Verbonden Partijen
Niet van toepassing.
Beleidsindicatoren
Volgens de voorschriften in het BBV moeten 39 beleidsindicatoren verplicht bij de programma's worden opgenomen. Met deze beleidsindicatoren is het via 'waarstaatjegemeente.nl' beter mogelijk de resultaten van de gemeenten onderling te vergelijken. Van deze indicatoren vallen er 5 onder het hoofdtaakveld 0 Bestuur en Organisatie. Omdat het voornamelijk overhead gerelateerde indicatoren betreft, worden ze in deze paragraaf opgenomen.
Het kengetal voor bezetting is inclusief De Zijl Bedrijven. In de paragraaf bedrijfsvoering wordt De Zijl Bedrijven buiten de aantallen gehouden.
Indicator | Eenheid | Periode | Leiden begroting 2024 | Leiden werkelijk 2024 | Bron |
---|---|---|---|---|---|
Formatie | Fte per 1.000 inwoners | 2024 | 14,05 | 14,64 | Jaarrekening 2024 |
Bezetting | Fte per 1.000 inwoners | 2024 | 13,48 | 14,75 | Jaarrekening 2024 |
Apparaatskosten | Kosten per inwoner | 2024 | 1.517 | 1.792 | Jaarrekening 2024 |
Externe inhuur * | Kosten als % van totale loonsom + totale kosten inhuur externen | 2024 | 18,2% | 19,0% | Jaarrekening 2024 |
Overhead | % van totale lasten | 2024 | 12,0% | 10,6% | Jaarrekening 2024 |
* Begroting betreft het streefcijfer zoals opgenomen in de paragraaf bedrijfsvoering