Programmanummer | 9 | |
Commissie | Onderwijs en Samenleving | |
Portefeuille(s) | Economie, Kennis, Sport en Gezondheid Wonen, Bouwen en Welzijn |
De missie van het programma Maatschappelijke ondersteuning luidt: |
Programma 9 is onderdeel van het sociaal domein, net als de programma's 7, 8C en 10. In de Visie Sociaal Domein beschrijven we dat de gemeente invloed kan uitoefenen op drie niveaus. Op het niveau van het stadsklimaat hebben we ingezet op het vergroten van de gezondheid van onze inwoners. In de Sterke Sociale Basis (SSB) bieden de partners Stichting SOL, Incluzio Leiden en BuZz Leiden vraaggericht, overzichtelijk en toegankelijk activiteiten en voorzieningen aan. Daarbij zorgen zij voor een stedelijke dekking, maar kijken ook wat de wijk nodig heeft. Zo dragen zij bij aan het welzijn van de Leidse inwoners. De gemeente investeert hiermee in een solide basisinfrastructuur. De opdracht voor de SSB is ingedeeld in drie thema’s: samen meedoen, basiskracht en opgroeien. Op het collectieve niveau hebben we, via onze partners in de stad, een breed toegankelijk palet aan voorzieningen aangeboden. Voor gerichte hulp konden onze inwoners terecht bij het Sociaal Wijkteam. Op het individuele niveau bieden we maatwerkvoorzieningen en bescherming aan kwetsbare inwoners.
Leiden Inclusief
In 2024 is er door het programma Leiden Inclusief gewerkt aan de oplevering van het plan van aanpak tegen racisme en discriminatie en het actieplan Welzijn en Veiligheid LHBTIQ+ personen. De LHBTIQ+ netwerkbijeenkomst stond in het teken van meedenken met het actieplan welzijn en veiligheid.
Er is in het kader van de programmalijn die zich bezighoudt met toegankelijkheid een controle uitgevoerd in het Stadskantoor. De bedoeling hiervan is om knelpunten op te sporen met betrekking tot de toegankelijkheid voor medewerkers en bezoekers van het pand. Hieruit bleek dat er een verbetering mogelijk was. Daarom is er een geleidelijn tussen het station en het Stadskantoor aangelegd, om de toegankelijkheid van het Stadskantoor te verbeteren.
In het kader van het jaar van de voetganger zijn er twee publiekscampagnes geweest. Deze campagnes vragen aandacht voor hoe belangrijk voetgangersroutes zonder obstakels zijn en hoe belangrijk het is dat geleidelijnen niet geblokkeerd worden.
In maart 2024 vond er een stadsgesprek plaats: ‘Leiden, Samen tegen racisme!’. Ook is vanuit de Regenbooggelden en vanuit de belangenvereniging COC Leiden de Pride Leiden ondersteund. Tot slot is in 2024 het vooronderzoek naar het slavernij- en koloniaalverleden van het stadsbestuur en de samenleving uitgevoerd. Begin 2025 wordt dit gepresenteerd
In samenwerking met Visio en Leiden Ongehinderd (voorheen het Platform Gehandicapten Leiden) is een deel van het interne personeel opgeleid om toegankelijkheid toe te passen in beleid, ontwerp, uitvoering en beheer.
Beleidsterrein Sociale binding en participatie
In 2024 hebben de drie partijen de samenwerking van de Sterk Sociale Basis met externe partijen verstevigd. Zo vinden er regelmatig gezamenlijke overleggen plaats met de gesubsidieerde vrijwilligersorganisaties en sluit Incluzio aan bij de ontwikkeltafels vanuit de Wmo-maatwerkvoorzieningen. Via wijkgerichte overleggen worden partners betrokken om specifieke problematiek in de wijk te bespreken. Regelmatig vindt er overleg plaats met het Sociaal Wijk Team (SWT), jeugdteam (JT), vrijwilligersorganisaties en Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) om signalen uit de wijken te bespreken. Het Kenniscentrum Psychologie en Economisch Gedrag van de Universiteit Leiden heeft in 2024 de tussentijdse evaluatie van de Sterke Sociale Basis uitgevoerd. Deze is december 2024 vastgesteld door het college. Op basis van de evaluatie zijn de overeenkomsten met SOL, Incluzio en BuZz voor de duur van vier jaar tot juli 2029 verlengd (brief van 10-12-2024 onder kenmerk Z/24/3650103 ‘Voortgang Sterke Sociale Basis’). Hiermee wordt continuïteit geboden aan de partijen en kan er worden gewerkt aan een meerjarige samenwerking met bijbehorende programmering.
Beleidsterrein Preventie
Leiden op Leeftijd
De evaluatie van het actieplan Leiden op Leeftijd is in juli 2024 vastgesteld. Hieruit blijkt dat de werkwijze heeft geleid tot belangrijke inzichten, projecten en samenwerkingen. Niet ieder actiepunt heeft geleid tot het gewenste resultaat. Daarom wordt het actieplan met aanbevelingen doorgezet.
Evaluatie beleidskaders Sport & Gezondheid 2019-2023 en Spelen & Bewegen 2018-2022
In juli 2024 is de evaluatie van de beleidskaders Sport & Gezondheid 2019-2023 en Spelen & Bewegen 2018-2022 vastgesteld. In de evaluatie zijn aanbevelingen gedaan die richting moeten geven aan toekomstig beleid. Er wordt aanbevolen om:
Een nieuw integraal beleidskader op te stellen voor sport, gezondheid, spelen en bewegen in samenhang met andere beleidsterreinen;
Gezondheidsverschillen te verkleinen tussen Leidenaars met aandacht voor specifieke doelgroepen en wijken met gezondheidsachterstanden;
Blijvend in te zetten op het ondersteunen van de sportsector;
Het Sport Accommodatie Plan (SAP) te actualiseren;
In te zetten op een beweegvriendelijke openbare ruimte bij ontwikkelingen in de stad;
Samen buitenspelen bij alle kinderen in Leiden te stimuleren, ongeacht een eventuele beperking;
Te onderzoeken op welke wijze het uitbreiden van voorzieningen voor sport, spelen en bewegen in de openbare ruimte structureel onderdeel gemaakt kan worden van het beleid in plaats van op ad hoc projectbasis.
Eenzaamheid en Mentale gezondheid
In 2024 heeft een campagne tegen eenzaamheid plaatsgevonden aan de hand van acht persona. Daarnaast zijn de activiteiten van eenzaamheid vanuit de Sterke Sociale Basis partijen uitgebreid. Zoals benoemd in het ‘actieplan Studentwelzijn’ zijn er interventies uitgevoerd om studentenwelzijn te bevorderen. Hier zijn voor de LHBTIQ+-doelgroep praatgroepen vanuit Family Supporters aan toegevoegd.
Hecht
Hecht is in 2024 op basis van een Takendialoog gestart met gesprekken met alle colleges en raden in de regio Hollands Midden over de invulling van een taakstelling op de gemeenschappelijke regeling Hecht. Deze taakstelling is in overeenstemming met het advies van de Financiële Kaderstelling Gemeenschappelijke Regelingen (FKGR) aan gemeenten. Hierin staat het advies om vanwege afnemende rijksbijdragen zes procent te bezuinigen op de gemeenschappelijke regelingen. Zie voor meer informatie de tabel 'verbonden partijen' bij Programma 9B.
Netwerk Kennissteden en Studentenwelzijn
Als gemeente zijn we nauw betrokken bij het Netwerk Kennissteden Nederland als samenwerkingsverband tussen de 11 gemeenten met een universiteit en de koepels voor hogescholen en universiteiten. Daarbinnen trekken we als gemeente Leiden de alliantie studentenwelzijn, zowel bestuurlijk als ambtelijk, om samenwerking op dit thema tussen gemeenten te bevorderen. Vanuit die hoedanigheid is in 2024 bijvoorbeeld een landelijk congres over de lokale samenwerking in alcoholpreventie bij studenten georganiseerd. Ook zijn er meerdere online bijeenkomsten georganiseerd voor een betere online informatievoorziening naar studenten over de route naar welzijn en zorg.
Beleidsterrein Ondersteuning
Mantelzorg en Respijtzorg
In februari 2024 zijn de eerste vier bedden van de regionale logeerzorgpilot geopend in Alphen aan den Rijn. In december 2024 is dit aantal bedden verdubbeld met tweemaal twee bedden in Warmond en Koudekerk aan den Rijn. Gedurende het jaar zijn ook gesprekken gevoerd met meerdere partijen voor een locatie in Leiden, deze gesprekken zijn nog niet afgerond.
Wmo maatwerkvoorzieningen
In 2024 is er gewerkt aan het verder inregelen van de ontwikkelingen die tussen eind 2022 en begin 2023 in gang zijn gezet. Voorbeelden hiervan zijn de algemene voorziening daginvulling bij Incluzio en het arrangementenmodel voor de maatwerkvoorzieningen wonen met ondersteuning en ambulante ondersteuning. Dit laatste gaat over individuele begeleiding en daginvulling. Het arrangementenmodel houdt in dat we geen losse indicaties afgeven, maar dat we gebundelde modules aanbieden die op de cliënt zijn afgestemd. Daarnaast heeft er in 2024 een aanbesteding plaatsgevonden voor hulpmiddelen. De per 2025 gecontracteerde leveranciers zijn hetzelfde als de eerdere jaren.
Beleidsterrein Kwetsbare groepen
Huiselijk geweld
In 2024 is de regiovisie ‘Geweld Thuis Samen Aanpakken’ en bijbehorend uitvoeringsplan voor 2024 vastgesteld. In de regiovisie is nadrukkelijk de verbinding gelegd naar het Toekomstscenario Kind- en Gezinsbescherming. Samen met Midden-Holland en samenwerkingspartijen zijn uitgangspunten ontwikkeld in het kader van het Toekomstscenario. Deze gaan onder andere over regie, gezinsgerichte aanpak en een verklarende analyse. Met dit laatste is al een start gemaakt met de pilot Verklarende Analyse in twee gemeenten in Holland Rijnland.
Maansteenpad
Op 4 maart 2024 is de opvanglocatie voor dak- en thuisloze jongeren aan het Maansteenpad 2 in Leiden geopend. Op deze locatie kunnen dakloze jongeren van 16 tot en met 26 jaar die afkomstig zijn uit een van de gemeenten van Holland Rijnland worden opgevangen. Dit is de eerste maatschappelijke opvanglocatie in Holland Rijnland waar zowel minderjarigen als 18-plussers kunnen worden opgevangen.
Het gaat om een complexe doelgroep die vaak een lang jeugdzorgtraject achter de rug hebben. Het is positief dat deze jongeren niet op de Nieuwe Energie verblijven omdat we de jongeren nu veel beter in beeld hebben en de uitstroom beter kunnen begeleiden. Gedurende 2024 is met de uitvoerende organisaties gekeken naar hoe de locatie zo goed mogelijk kan worden ingericht.
Kwetsbare groepen
In 2024 heeft het Programmateam Maatschappelijke Zorg Leidse Regio de transformatie van de maatschappelijke zorg verder opgepakt. Het programmaplan "Alle inwoners horen erbij! Samen bouwen aan de maatschappelijke zorg Leidse regio" is hierbij leidend. Het programma richt zich op drie belangrijke actielijnen: 1. Preventie, 2. Wonen is de basis, en 3. Passende ondersteuning.
Om een goed overzicht te krijgen van de preventieve activiteiten binnen de gemeenten, is er in 2024 een preventiescan uitgevoerd. De Preventiescanner van de Preventie Alliantie (Radbouduniversiteit) bestaat uit een vragenlijst die gemeenten online invullen. Daarmee ontstaat een compleet beeld van de stand van zaken van de preventieve aanpak van dakloosheid in de regio.
Dak- en thuislozen
In april 2024 werd een ETHOS-telling georganiseerd binnen Holland Rijnland en de Leidse regio. Hierdoor werd meer inzicht verkregen in de situatie van dak- en thuislozen in de regio. De maatschappelijke opvang is bedoeld voor mensen met zowel een zorg- als woonvraag. De telling laat echter zien dat de het grootste deel van de dak- en thuislozen alleen een woonvraag heeft. Deze groep vraagt om een andere aanpak.
Dak- en thuisloze jongeren en gezinnen met kinderen vallen buiten de doelgroep van de maatschappelijke opvang. Het programmateam heeft in 2024 een start gemaakt met het ontwikkelen van een speciale aanpak. Dit doen zij samen met de betrokken partners in de stad. Er zijn bijvoorbeeld pilots met tijdelijke huisvesting gestart.
Programma Maatschappelijke Zorg Leidse Regio (woonvoorzieningen)
Er is een samenwerking met zorgaanbieders die inspeelt op het toekomstige woonaanbod. In 2024 zijn er verschillende initiatieven gestart. Een voorbeeld is de ontwikkeling van locaties voor 'scheve huisjes' in de Leidse regio. Ook is er een herhuisvestingslocatie geopend voor inwoners met een licht verstandelijke beperking die een indicatie voor Wonen met Ondersteuning hebben. Er wordt daarnaast gewerkt aan een nieuwe locatie voor GGZ-cliënten. Hieronder valt de samenwerking met Holland Rijnland Wonen en woningcorporaties om huisvestingsmogelijkheden (na uitstroom) te realiseren.
Programma Maatschappelijke Zorg Leidse Regio (ondersteuning)
Op het gebied van wonen met ondersteuning is gewerkt aan het bieden van passende ondersteuning aan inwoners die beschermd, beschut of begeleid wonen. Dit geldt ook voor inwoners die thuis wonen en ambulante begeleiding krijgen. Steeds meer inwoners zijn met de juiste ondersteuning in staat om zelfstandig te wonen. In samenwerking met zorgaanbieders wordt gewerkt aan de scheiding van wonen en zorg, de kwaliteit van de geboden ondersteuning en de mogelijkheden om op en af te schalen. Er wordt ook ingezet op de uitstroom van inwoners uit woonvoorzieningen naar zelfstandige woonplekken.
De Leidse Regio ziet dat er naast Wonen met Ondersteuning vaker gekozen wordt voor een intensieve vorm van ambulante begeleiding thuis. Deze ontwikkeling sluit aan bij de bredere transformatie van het beschermd wonen in een instelling naar een beschermd thuis. Hiermee wordt meer ruimte geboden voor flexibele en passende woonvormen voor inwoners met zorgbehoeften. Zie de Leidse visie op wonen, zorg en welzijn (programma 6C Wonen).
Pilot multiprobleemgezinnen
Sinds januari 2024 is vanuit de pilot Multiprobleemgezinnen de Maatwerkfunctionaris actief om oplossingen te vinden voor complexe casuïstiek binnen het sociaal domein. Wanneer samenwerking stagneert, wetgeving botst of problemen zich opstapelen en een integrale aanpak noodzakelijk is, neemt de Maatwerkfunctionaris de regie of zorgt voor doorbraken. In 2024 is een groot aantal casussen opgepakt, afkomstig uit diverse hoeken en met uiteenlopende vraagstukken. In vrijwel alle gevallen ervaren zowel betrokken professionals als inwoners de toegevoegde waarde van de inzet van de Maatwerkfunctionaris. De pragmatische aanpak, gebaseerd op gezond verstand, leidt vaak tot effectievere en efficiëntere werkwijzen. Dit resulteert niet alleen in lagere uitvoeringskosten, maar ook in besparingen op zorgkosten.
Huisvestingsproblematiek huisartsen
In navolging van de tussenevaluatie heeft de werkgroep aanpak huisvestingsproblematiek huisartsen een eindevaluatie opgesteld waarin een aantal aanbevelingen wordt gedaan. Deze zijn een verdere uitwerking van de ruimtelijke, financiële en organisatorische oplossingsrichtingen uit de tussenevaluatie. In reactie op de aanbevelingen komt het college in het voorjaar van 2025 met een concrete aanpak over de bijdrage van de gemeente rond de ervaren problemen van huisartsen.
OSA: Opvang en Integratie van Oekraïners, Statushouders en Asielzoekers in 2024
In 2024 heeft de gemeente Leiden zich onverminderd ingezet voor de opvang en huisvesting van Oekraïense ontheemden, statushouders en asielzoekers. Dit jaar stond in het teken van een structurelere aanpak, gericht op duurzame en toekomstbestendige oplossingen binnen de opvangketen.
Opvang Oekraïense Ontheemden
Leiden voldoet aan de gemeentelijke taakstelling en heeft in 2024 opvang geboden aan 554 Oekraïners in gemeentelijke locaties en ruim 100 in particuliere opvang. Er is fors ingezet op het uitbreiden van de opvangcapaciteit, met de opening van nieuwe locaties aan de Witte Rozenstraat en de Archimedesweg. De grootste uitdaging blijft de tijdelijkheid van opvanglocaties en de zoektocht naar vervangende en langdurige opvangplekken. Daarnaast zijn er initiatieven genomen om de zelfredzaamheid van Oekraïense ontheemden te versterken, zoals ondersteuning naar werk en psychosociale begeleiding.
Huisvesting Statushouders
De taakstelling voor de huisvesting van statushouders blijft een grote uitdaging, mede door de krappe woningmarkt is een aanzienlijke inspanning nodig is om de taakstelling en achterstand voor het jaar te halen. De gemeente werkt samen met woningcorporaties, VluchtelingenWerk en andere partners om innovatieve woonvormen te ontwikkelen, zoals kleinschalige woonprojecten voor minderjarige statushouders en combinaties van wonen, leren en werken in de zorgsector.
| 2022 | 2023 | 2024 | 2025-1 |
Totaal gerealiseerd: | 217 | 217 | 217 | 29 |
Taakstelling: | 165 | 275 | 254 | 202 |
Percentage gerealiseerd t.o.v. taakstelling: | 132% | 79% | 85% | 18% |
Tabel: Taakstelling en gerealiseerde aantallen huisvesting statushouders per jaar in Leiden (2025-1 is tot 1-april-2025)
Opvang Asielzoekers
Leiden draagt bij aan de landelijke opvangopgave met bestaande locaties aan de Haagse Schouwweg en de 3 Oktoberhal. In september 2024 heeft de gemeente tijdelijk noodopvang gefaciliteerd in de Antoniuskerk om bij te dragen aan de landelijke opvangcrisis. Met de komst van de Spreidingswet moet Leiden 619 asielzoekers opvangen. Daarom is het voornemen om in het najaar 2025 een nieuw tijdelijk azc aan de Paardenwei te openen, waarmee Leiden ruimschoots aan deze opgave kan voldoen.
Communicatie en Draagvlak
Maatschappelijk draagvlak voor de opvang en integratie van de OSA-doelgroepen blijft van groot belang. De gemeente zet daarom actief in op communicatie en participatie met omwonenden en stakeholders om het draagvlak groot te houden en de sociale cohesie te behouden. Dit gebeurt via bewonersbijeenkomsten, informatievoorziening en samenwerkingen met maatschappelijke partners.
Doel | Prestatie | |
---|---|---|
9A1 Sociale binding en participatie van inwoners is hoog | 9A1.1 Organiseren van een passend voorzieningenaanbod dat aansluit op de sociale situatie van de wijk | |
9A1.2 Organiseren van activiteiten die maatschappelijke participatie bevorderen en sociaal isolement voorkomen | ||
9A1.3 Bevorderen van cliëntbetrokkenheid en participatie op het gebied van maatschappelijke ondersteuning | ||
9A1.4 Opdracht geven voor het uitvoeren van de vijf basisfuncties voor lokale ondersteuning van vrijwilligerswerk |
Zie toelichting bij 'Ontwikkelingen in 2024' aan het begin van dit hoofdstuk.
Effectindicator | Realisatie | Streefwaarde 2024 | Bron | |||
---|---|---|---|---|---|---|
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |||
Doel 9A1 Sociale binding en participatie van inwoners is hoog | ||||||
9A1.a Schaalscore sociale cohesie (op een schaal van 1 tot 10) | 6,1 | - | 6,0 | - | 6,1 | Veiligheidsmonitor* |
9A1.b Percentage inwoners dat het eens is met de stelling 'Ik woon in een gezellige buurt waar mensen elkaar helpen en dingen samen doen' | 52% | - | 51% | - | 40% | Veiligheidsmonitor* |
9A1.c Percentage Leidenaren dat vrijwilligerswerk doet | 33% | - | 38% | - | 35% | Stadsenquête* |
9A1.d Percentage inwoners dat kan terugvallen op mensen in de buurt als men hulp nodig heeft | 77% | - | 79% | - | 71% | Stadsenquête* |
9A1.e Percentage inwoners - heb ik gedaan of ben ik toe bereid: 'het ondersteunen van buurtgenoten die hulp nodig hebben' | 56% | - | 51% | - | 52% | Stadsenquête* |
9A1.f Percentage inwoners dat mantelzorg verleent | 14% | - | 17% | - | 22% | Stadsenquête* |
* Alleen metingen in de oneven jaren, dus niet in 2024.
Doel | Prestatie | |
---|---|---|
9B1 Inwoners zijn zo zelfredzaam mogelijk | 9B1.1 Organiseren van een samenhangend aanbod van informatieverstrekking, advies en cliëntondersteuning | |
9B2 Gezondheidsproblemen worden voorkomen | 9B2.1 Uitvoeren van wettelijke taken basisgezondheidszorg | |
9B3 Iedere Leidenaar heeft een gezonde en actieve leefstijl | 9B3.1 Leidenaars hebben kennis van een gezonde en actieve leefstijl | |
9B3.2 Leidenaars gaan verantwoord om met genotmiddelen | ||
9B3.3 Leidenaars hebben een gezond gewicht |
Zie toelichting bij 'Ontwikkelingen in 2024' aan het begin van dit hoofdstuk.
Hecht | |
Motieven en doelen deelname GR | Hecht heeft als doel uitvoering te geven aan taken voor de gemeenten die deelneemn aan de regelingen op het terrein van de openbare gezondheidszorg, de volksgezondheid, zorg- en veiligheidshuis, ambulancevervoer en de coördinatie en regie van de geneeskundige hulpverlening bij rampen en crisis. Onder Hecht vallen de GGD, de RAV en het ZVH. |
Realisatie doelstellingen en prestaties 2024 |
|
Belangrijkste bestuurlijke mijlpalen 2025 | Conform art. 26 van de Gemeenschappelijke Regeling RDOG Hollands Midden wordt de ontwerpbegroting voorgelegd aan de afzonderlijke gemeenteraden die een zienswijze hierop kunnen formuleren. In het najaar 2025 krijgen de gemeenteraden een kadernota toegestuurd voor het begrotingsjaar 2027. Hecht geeft in Q1 en Q2 invulling aan de besparingsopgave naar aanleiding van het advies van de FKGR over de besparing. |
Bijdrage 2024 | € 8,9 miljoen |
Voor eigenaarsrol, zie paragraaf verbonden partijen |
Effectindicator | Realisatie | Streefwaarde 2024 | Bron | |||
---|---|---|---|---|---|---|
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |||
Doel 9B1 Burgers zijn zo zelfredzaam mogelijk | ||||||
9B1.a Percentage inwoners dat zich kan redden in het dagelijks leven | 89% | - | 86% | - | 97% | Stadsenquête* |
9B1.b Percentage mantelzorgers dat zich tamelijk/heel zwaar belast voelt | 22% | - | 28% | - | 24% | Stadsenquête* |
* Alleen metingen in de oneven jaren, dus niet in 2024.
Doel | Prestatie | |
---|---|---|
9C1 Integraal zorg en ondersteuning op maat | 9C1.1 Organiseren toegang zorg en welzijn door middel van Sociale Wijkteams | |
9C2 Mensen met een beperking zijn in staat zelfstandig te leven | 9C2.1 Organiseren van een samenhangend en passend aanbod van algemene Wmo-voorzieningen | |
9C2.2 Organiseren van een samenhangend en passend aanbod van maatwerk Wmo-voorzieningen |
Er zijn achterstanden bij de backoffice, waardoor de doorlooptijd van Wmo meldingen en aanvragen langer duurt dan wenselijk en toegestaan. Er is extra capaciteit ingehuurd om de achterstanden weg te werken. Op dit moment zijn we op de goede weg om de achterstanden weg te werken.
** Effectindicator | Realisatie | Streefwaarde 2024 | Bron | |||
---|---|---|---|---|---|---|
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |||
Doel 9C1 Integraal zorg en ondersteuning op maat | ||||||
9C1.a Percentage inwoners dat het eens is met de stelling: 'Ik wist waar ik moest zijn met mijn hulpvraag' | 75% | 76% | 74% | nnb | 90% | CEO Wmo** |
9C1.b Percentage inwoners dat het eens is met de stelling: 'De medewerker nam mij serieus' | 91% | 93% | 91% | nnb | 95% | CEO Wmo** |
9C1.c Percentage inwoners dat het eens is met de stelling: 'Ik werd snel geholpen' | 81% | 81% | 71% | nnb | 76% | CEO Wmo** |
9C1.c Percentage inwoners dat het eens is met de stelling: 'Er in het gesprek samen naar een oplossing gezocht' | 84% | 83% | 82% | nnb | 81% | CEO Wmo** |
Doel 9C2 Mensen met een beperking zijn in staat zelfstandig te leven | ||||||
9C2.a Percentage inwoners dat zich beter kan redden door de ondersteuning | 86% | 84% | 80% | nnb | 87% | CEO Wmo** |
9C2.b Aantal clienten met een maatwerkarrangement WMO per 1.000 inwoners | 69 | 68 | 65 | 57* | 60 | GMSD (BBV - via wsjg) |
* Betreft het eerste halfjaar van 2024.
** CEO Wmo is nog niet uitgevoerd. De cijfers zijn daarom nog niet bekend.
Doel | Prestatie | |
---|---|---|
9D1 Stabiele leefsituatie voor kwetsbare groepen | 9D1.1 Uitvoering geven aan preventie en herstel t.a.v. verslaving en dak- en thuisloosheid | |
9D1.2 Uitvoering geven aan toeleiding naar zorg van mensen met verslavings- en psychiatrische problematiek en begeleiding van ex-gedetineerden en vreemdelingen in nood | ||
9D1.3 Uitvoering geven aan opvang en huisvesting van kwetsbare groepen | ||
9D1.4 Uitvoering geven aan beschermd wonen | ||
9D2 Verminderen van (de gevolgen van) huiselijk geweld | 9D2.1 Uitvoering geven aan maatregelen die het voorkómen van geweld in huiselijke kring, het stoppen van geweld en het herstel van veiligheid in het huishouden of gezin bevorderen | |
9D2.2 Uitvoering geven aan opvang van slachtoffers van geweld in huiselijke kring |
Zie toelichting bij 'Ontwikkelingen in 2024' aan het begin van dit hoofdstuk.
Effectindicator | Realisatie | Streefwaarde 2024 | Bron | |||
---|---|---|---|---|---|---|
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |||
Doel 9D1 Stabiele leefsituatie voor kwetsbare groepen | ||||||
9D1.a Aantal huisuitzettingen (uit corporatiewoningen) Leiden | 12 | 8 | 23* | nnb | 12 | GGD |
9D1.b Gemiddelde verblijfsduur in regionale opvang De Nieuwe Energie in dagen | - | - | - | 164 | 90 | Binnenvest |
9D1.c Gemiddelde verblijfsduur in vrouwenopvang in maanden | 6 | 9 | 8 | 6 | Rosa Manus | |
9D1.d Gemiddelde wachttijd in maanden na uitstroom van wachtlijst beschermd wonen clienten Leidse regio | - | 11,7 | - | -** | - | - |
9D1.e Aantal gehuisveste statushouders in Leiden | 180 | 147 | 260 | 217 | - | COA |
* Het cijfer is in 2023 fors gestegen ten opzichte van 2022. Vermoedelijk komt dit doordat er in 2022 geen uithuiszettingen mochten plaatsvinden door de coronacrisis, waardoor er in 2023 een inhaalslag is gemaakt. Daarnaast zien corporaties dat sommige mensen sneller en langer in problemen komen en blijven. Het betreft vaak mensen met beperkte taal- en rekenvaardigheden, een migratieachtergrond, een verstandelijke beperking of een wisselend inkomen.
** Op dit moment zijn er door de overstap naar een nieuw programma in 2023 geen betrouwbare cijfers beschikbaar voor 2024.
In 2024 zijn de volgende kaderstellende beleidsstukken vastgesteld:
Geweld Thuis Samen Aanpakken – Regiovisie Aanpak huiselijk geweld Hollands Midden 2024-2028 (RV 24.0021)
Uitvoeringsplan 2024 aanpak huiselijk geweld (BW 24.0083)
Programmaplan Maatschappelijke zorg 2023-2029 Leidse regio (Z/24/3698649)
Wijziging van de verordening maatschappelijke ondersteuning Leiden (RV 24.0019)
Evaluatie aanpak ouderenmishandeling 2022-2023
Evaluatie Leiden op leeftijd 2020-2024
Tussenevaluatie Sterke Sociale Basis (BW Z/24/3750103)
Programmaplan Leiden Inclusief en herijking Leiden Inclusief (RV23.0091)
Maatschappelijke ondersteuning | Rekening 2023 | Begroting 2024 | Wijziging Begroting | Begroting 2024 na wijziging | Rekening 2024 | Verschil 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bedragen x € 1.000,- | |||||||
Sociale binding en participatie | Lasten | 12.385 | 12.884 | 174 | 13.058 | 12.758 | 301 |
Baten | -441 | -12 | -527 | -539 | -621 | 81 | |
Saldo | 11.944 | 12.872 | -353 | 12.519 | 12.137 | 382 | |
Preventie | Lasten | 8.832 | 8.587 | 3.977 | 12.563 | 10.951 | 1.612 |
Baten | -1.343 | -144 | -4.921 | -5.065 | -3.665 | -1.400 | |
Saldo | 7.490 | 8.443 | -944 | 7.499 | 7.287 | 212 | |
Ondersteuning | Lasten | 38.294 | 39.172 | 3.411 | 42.583 | 42.744 | -161 |
Baten | -1.064 | -1.502 | 293 | -1.209 | -1.252 | 43 | |
Saldo | 37.230 | 37.670 | 3.704 | 41.374 | 41.492 | -118 | |
Kwetsbare groepen | Lasten | 59.405 | 55.623 | 10.319 | 65.942 | 61.736 | 4.206 |
Baten | -19.675 | -631 | -16.784 | -17.415 | -17.540 | 125 | |
Saldo | 39.729 | 54.991 | -6.465 | 48.527 | 44.196 | 4.331 | |
Programma | Lasten | 118.916 | 116.266 | 17.881 | 134.147 | 128.189 | 5.958 |
Baten | -22.523 | -2.289 | -21.939 | -24.228 | -23.077 | -1.151 | |
Saldo van baten en lasten | 96.393 | 113.976 | -4.058 | 109.919 | 105.112 | 4.807 | |
Reserves | Toevoeging | 20.834 | 800 | 9.463 | 10.263 | 10.263 | -0 |
Onttrekking | -8.778 | -2.847 | -1.188 | -4.036 | -3.236 | -800 | |
Mutaties reserves | 12.056 | -2.047 | 8.274 | 6.227 | 7.027 | -800 | |
Resultaat | 108.449 | 111.929 | 4.216 | 116.146 | 112.138 | 4.007 |
Reserves programma 9 | Rekening 2023 | Begroting 2024 | Wijziging Begroting | Begroting 2024 na wijziging | Rekening 2024 | Verschil 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bedragen x € 1.000,- | |||||||
Reserve soc.-maatsch. En cult. Voorz P9 | Toevoeging | 40 | - | - | - | - | - |
Onttrekking | -60 | - | -302 | -302 | -242 | -60 | |
Saldo | -20 | - | -302 | -302 | -242 | -60 | |
Res. Leefbaarh.projecten in de wijken P9 | Toevoeging | - | - | - | - | - | - |
Onttrekking | -158 | - | -117 | -117 | -40 | -77 | |
Saldo | -158 | - | -117 | -117 | -40 | -77 | |
Reserve Sociaal Domein P9 | Toevoeging | 6.994 | 800 | 1.055 | 1.855 | 1.855 | 0 |
Onttrekking | -7.489 | -2.447 | 741 | -1.706 | -1.410 | -295 | |
Saldo | -496 | -1.647 | 1.797 | 149 | 445 | -295 | |
Res. Spec voorz maatsch zorg P9 | Toevoeging | 1.200 | - | 1.316 | 1.316 | 1.316 | -0 |
Onttrekking | - | - | -1.076 | -1.076 | -1.076 | 0 | |
Saldo | 1.200 | - | 240 | 240 | 240 | 0 | |
Res. Oekraïne asielzoekers statushouder | Toevoeging | 12.077 | - | 6.374 | 6.374 | 6.374 | - |
Onttrekking | -1.071 | -400 | -355 | -755 | -387 | -368 | |
Saldo | 11.006 | -400 | 6.018 | 5.618 | 5.987 | -368 | |
Res. Maatschappelijke Zorg Leidse regio | Toevoeging | 523 | - | 718 | 718 | 718 | 0 |
Onttrekking | - | - | -80 | -80 | -80 | 0 | |
Saldo | 523 | - | 638 | 638 | 638 | 0 | |
Totaal | Toevoeging | 20.834 | 800 | 9.463 | 10.263 | 10.263 | 0 |
Onttrekking | -8.778 | -2.847 | -1.188 | -4.036 | -3.236 | -800 | |
Reserves programma 9 | 12.056 | -2.047 | 8.274 | 6.227 | 7.027 | -800 |
Toelichting op beleidsterreinen met financiële afwijkingen (op de lasten en/of baten) > € 250.000.
9A Sociale binding en participatie
Er is een onderbesteding van € 134.000 ontstaan op de subsidiebudgetten voor vrijwilligersorganisaties in het kader van de Sterke Sociale Basis. Dit komt doordat kosten hiervan gefinancierd konden worden uit SPUK GALA. Op Leiden Inclusief is een onderbesteding ontstaan van € 58.000 doordat het fysiek meldpunt niet in 2024 is gerealiseerd. Het incidentele budget Mondzorg van € 50.000 is niet benut. Plannen zijn er, maar het is nog niet gelukt om ze in 2024 uit te voeren.
9B Preventie
Op het regionale budget Integraal Zorgakkoord (SPUK) is een onderbesteding op de lasten ontstaan van € 1,2 miljoen. Daardoor zijn de baten ook € 1,2 miljoen lager. Op de Brede SPUK is een onderbesteding ontstaan van € 0,2 miljoen op dit beleidsterrein, omdat deze middelen verantwoord zijn op andere beleidsterreinen. Als gevolg hiervan zijn de baten op dit beleidsterrein ook € 0,2 miljoen lager.
Het POK-budget (parlementaire ondervragingscommissie kinderopvangtoeslag) betreft structureel extra geld naar aanleiding van de toeslagenaffaire op de dienstverlening te verbeteren. Hierop is een onderbesteding ontstaan van € 55.000. Op het budget voor mantelzorg is een onderbesteding ontstaan van € 89.000.
9C Ondersteuning
Er zijn geen relevante afwijkingen.
9D Kwetsbare groepen
Er is een voordeel van € 1,5 miljoen behaald op het programma OSA (Oekraïne, statushouders en asielzoekers). r € 680.000 hiervan is ontstaan doordat het Rijk een bijdrage voor de verbouwing van de opvang bij Alrijne heeft gedaan. De gemeente had de kosten van de verbouwing al volledig op zich genomen in 2022. Dit werd toen gedekt uit het overschot op de daggelden.
Daarnaast zijn twee opvanglocaties verhuisd naar financieel gunstigere panden. Op vrouwenopvang is een voordeel behaald van € 460.000 doordat er minder uitgaven waren dan voor het toekomstscenario vrouwenopvang was begroot.
Op de regionale budgetten voor Maatschappelijke zorg (MZ) is een voordeel ontstaan van € 150.000 door verhoging van de rijksbijdragen. Er is ook een voordeel van € 170.000 door afrekening van regionale subsidies uit 2022. Op de budgetten voor MZ Leidse regio is een voordeel van € 510.000 ontstaan, vooral door een verschuiving van zware naar lichtere vormen van zorg en op het Investeringsfonds MZ Leidse regio een voordeel van € 320.000.
Tot slot is een voordeel behaald op de regionale Specialistische MZ van € 220.000 doordat er minder kosten op de winteropvang voor daklozen waren. Dit komt door de zachte winter van 2024.
RESERVES
Toelichting op afwijkingen Reserves > € 250.000.
Door de lagere uitgaven op MZ/Investeringsfonds Leidse regio is er € 295.000 minder onttrokken aan de reserve.
Reserve OSA (Oekraïne, statushouders en asielzoekers)
Door het positieve resultaat op programma OSA is een aantal geraamde onttrekkingen van in totaal
€ 368.000 aan de reserve OSA niet gedaan. Deze kosten konden namelijk rechtstreeks uit het overschot op de exploitatie gefinancierd worden.
INVESTERINGEN
Overschrijdingen op investeringskredieten
Niet van toepassing
Toelichting op investeringskredieten die worden afgesloten met een opvallend overschot
Niet van toepassing
Toelichting op investeringskredieten ouder dan drie jaar die niet afgesloten worden bij de jaarrekening
7101782 Trix Terwindtstraaat mfa (multifunctionele accommodatie)
De verbouwing is grotendeels afgerond. De afsluiting van het krediet zal in 2025 plaatsvinden.