Programmanummer | 5 | |
Commissie | Leefbaarheid en Bereikbaarheid | |
Portefeuille(s) | Klimaat, Mobiliteit & Financiën |
De missie van het programma Omgevingskwaliteit luidt: |
Ook in 2022 is gewerkt aan een leefbare, schone, groene, goed bereikbare en aantrekkelijke leefomgeving, zodat deze voldoet aan de vastgestelde kwaliteitsniveaus en functies voor een schone en hele openbare ruimte en bijdraagt aan een inclusieve en toegankelijke stad.
Klimaatverandering en toenemende extremen in het weer vragen dat we vergroenen, verduurzamen en klimaatadaptieve maat regelen doorvoeren. Het aanpassen van de stad aan klimaatverandering is een noodzakelijke opgave en brengt flinke uitdagingen met zich mee. Leiden is een dichtbebouwde stad, en om de wooncrisis te bestrijden voegen we daar deze jaren nog eens veel woningen aan toe. Ook andere opgaven vragen ruimte, zoals bijvoorbeeld de energietransitie. Het komt daarom aan op goede timing, samenhang van maatregelen, op samenwerking met de partners in de stad en op een effectieve wijze de beschikbare middelen in te zetten.
De duurzame wijkvernieuwingen verlopen voorspoedig. Ze dragen bij aan onze ambitie om Leiden in 2050 een klimaatbestendige en biodiverse stad te laten zijn, die zichtbaar groener is. In 2022 zijn er geen nieuwe uitvoeringsbesluiten genomen, er is voortgebouwd op de besluiten uit 2021. De uitvoering loopt in het Houtkwartier-Oost, de Gasthuiswijk-Haagweg-Zuid (fase 1) en de Professorenwijk (fase 1). Begin 2022 hebben we een eerste evaluatie uitgevoerd van deze projecten (zie: evaluatie duurzame wijkvernieuwingen). In de evaluatie concluderen de onderzoekers onder meer: “De auteurs van dit rapport hebben een goed overzicht in hoeverre andere gemeenten aan de slag zijn met klimaatadaptatie en biodiversiteit. Zij durven de stelling aan dat Leiden een koploper is in Nederland als het gaat om het daadwerkelijk werk maken van deze twee thema’s. Het meenemen van deze thema’s in wijkvernieuwingen is in Leiden al bijna ‘business as usual. Deel de kennis en ervaring met andere gemeenten. Hier kan heel Nederland van leren.”
Aandachtspunten bij de wijkvernieuwingsprojecten is de planning van de NUTS-partijen en de samenhang met de geplande projecten voor de energietransitie. Vanwege capaciteitsproblemen en de grote opgave die de NUTS-partijen momenteel hebben, is het mogelijk dat sommige wijkvernieuwingsprojecten vertraging oplopen. Die vertraging borgt dat de werkzaamheden nog steeds integraal met de NUTS-partijen uitgevoerd kunnen worden. Zo blijven de omgevingshinder en de maatschappelijke kosten zo beperkt mogelijk.
Op het bedrijventerrein Roomburg is met financiering van de Provincie Zuid-Holland de openbare ruimte bij DZB vergroend en waterpasserende verharding op de parkeerplaatsen aangelegd. Het is daarmee een voorbeeldproject om ook andere bedrijven te stimuleren klimaatadaptieve maatregelen te nemen.
De tweede ronde klimaatgesprekken is in 2022 afgerond. Er is aandacht besteed aan de risico’s van klimaatverandering met betrekking tot gas, water, elektra, warmtenet en wateroverlast in tunnels. In de binnenstad zijn gesprekken gevoerd over hittestress en is gekeken naar het verduurzamen van gemeentelijk vastgoed. De gesprekken hebben bijgedragen aan het bewustzijn van klimaatverandering bij onze partners in de stad.
De Limes Bubble Barrier bij Katwijk is gerealiseerd. Hiermee worden kleine plastic deeltjes bij Katwijk uit het water gehaald, zodat ze niet in de Noordzee terechtkomen.
Ook in 2022 zijn locaties in Leiden vergroend. Naast de vele geveltuinen en boomspiegels zijn de versteende locaties Wijnbes/Gooimeerlaan, een deel van Agripinastraat, Agatha van Alkemadestraat, Heintje Davidsweg, Driehoeksplein bij de haven, Sophiastraat en het pilot project het omgezet naar een groenere plek.
Het gebied tussen het Veerplein aan de Utrechtse Veer en het Plantsoen is vergroend en is hiermee een volwaardige gedeelte van het Singelpark geworden.
Vanuit “Samen aan de Slag” stimuleren we de aanleg van geveltuinen en het vergroenen van de openbare ruimte in de wijk. Met de subsidie voor groene daken is het afgelopen jaar ongeveer 5.000 m2 dak vergroend. In het kader van het Europese onderzoeksproject BiodiverCities hebben we samen met Naturalis en de universiteit Leiden op een van de gazons bij de portiekflats in ZuidWest een aantal moestuintjes gerealiseerd. De vergunningaanvraag voor de uitbreiding van Groentepark Bontekoe is ingediend. Na vergunningverlening wordt het groentepark in 2023 aangelegd. Daarnaast hebben we in Zuidwest samen met diverse partners een aantal natuurmarkten en activiteiten georganiseerd om bewoners bewust te maken van de natuur in hun eigen buurt.
In 2022 is gestart met de actualisatie van de Groene Hoofdstructuur. Uw raad heeft deze actualisatie in het voorjaar van 2023 ontvangen. Op basis hiervan wordt ook de planning geactualiseerd. In 2022 is het Meerjarenprogramma 2015-2021 van de Landschapstafel Leidse Ommelanden financieel afgerond. Afgesproken is om de samenwerking binnen de Landschapstafel Leidse Ommelanden voorlopig te continueren, in afwachting van de statenverkiezingen en het provinciaal programma landelijk gebied. Ook de samenwerking binnen de Landschapstafel Duin Horst & Weide wordt gecontinueerd.
Volgend op het Rijksprogramma Nationaal Programma Landelijk gebied is de provincie Zuid-Holland in 2022 gestart met de voorbereiding van een provinciaal gebiedsplan/ programma landelijk gebied. De provincie werkt in drie deelgebieden, waarbij Leiden aanschuift in Kust en duinen en de Veenweidegebieden. Voor Leiden is het belangrijk om de wisselwerking en de onderlinge verbondenheid tussen stedelijk en landelijk gebied hier in te brengen. Tevens zijn vanuit groen en water bijdragen geleverd aan gebiedsontwikkelingen en stedenbouwkundige plannen, zoals de Westflank (het verstedelijkte gebied Leiden-Katwijk) en het provinciale programma Vlietzone.
In 2022 is het Beethovenpark opgeknapt en zijn we gestart met de werkzaamheden in het Polderpark Cronesteyn. In Cronesteyn zijn forse maatregelen getroffen om in het weidevogelgebied het waterpeil gunstig beheren voor grutto en kievit. Zo zijn er stuwtjes geplaatst en drainagebuizen gedicht, om te voorkomen dat het weideland alsnog ontwatert. In november zijn er tijdens de renovatie excursies georganiseerd waar circa 100 geïnteresseerden aan hebben deelgenomen, verdeeld over meerdere dagen. De renovatie loopt door in 2023.
Ook dit jaar zijn er weer veel locaties omgezet van gazon naar berm met als doel de biodiversiteit te verbeteren. Dit is vooral gebeurd door de maaifrequentie aan te passen naar 3 keer maaien per jaar. Hiervoor zijn twee methodieken gebruikt waar in voorgaande jaren positieve resultaten mee zijn behaald: sinusbeheer (maaien in sinusvormige patronen) of mozaïek maaien (delen wel maaien en delen niet maaien zodat er altijd schuilplaats en voedselaanbod is). Mozaïek maaien is vaker toegepast dan sinusmaaien omdat de grootte van de locaties hierbij beter past.
In 2022 is een onderzoek naar de aanwezige natuurwaarden in de stadsrand van de Stevenshof afgerond. Dit onderzoek geeft aanbevelingen op welke percelen de natuurwaarden kunnen worden verbeterd. Hierover zal het gesprek worden gevoerd met pachters en eigenaren van de grond. Werkzaamheden worden pas uitgevoerd nadat de warmtebuizen van WarmtelinQ zijn geplaatst.
Naar aanleiding van de adviezen van de stadsecoloog zijn in 2022 vorderingen gemaakt in de parken, met name in park Cronesteyn (zie de alinea "Parken"). Aan de Wassenaarseweg zijn beschoeiingen langs het water aangepast, waardoor de oeverinrichting natuurvriendelijk is geworden. zoals het bevorderen van een natuurinclusieve en faunavriendelijke openbare ruimte De uitvoerbaarheid van doorgroeibare verharding wordt onderzocht; dit type bestrating wordt nu waar mogelijk toegepast in de duurzame wijkvernieuwingen. Bovendien wordt in deze projecten de afwatering van hemelwater zo georganiseerd dat amfibieën zo min mogelijk in putten dreigen te belanden. Voor het Stadsnatuurmeetnet zijn ook in 2022 weer metingen uitgevoerd.
Naast de voortzetting van de subsidie aan de Dierenambulance-Vogelasiel komt er in 2023 en 2024 ook een incidentele extra bijdrage vanuit Leiden bij. Ook enkele andere gemeenten uit het verzorgingsgebied hebben besloten tot financiële ondersteuning aan de Dierenambulance-Vogelasiel. Gemeenten die een dergelijk besluit nog niet hebben genomen, worden hiertoe aangespoord zodat de financiële basis voor het vervoer van dieren en de opvang van vogels kan worden verbeterd.
Wat betreft het dierenwelzijnsbeleid is in 2022 het voederverbod geëvalueerd. Ondanks dat, dankzij het huidige voederverbod, overlast op de aangewezen locaties is verminderd, lijkt de impact niet groot genoeg om de problematiek rondom (water)vogels voldoende het hoofd te bieden. Wanneer het hele dierenwelzijnsbeleid wordt geactualiseerd, dan kijken we ook hoe we het voederverbod effectiever kunnen inzetten. Tot dat moment wordt gecommuniceerd over de negatieve effecten van het voeren van vogels.
Ook beheer merkte het afgelopen jaar de effecten van prijsstijgingen, duurdere arbeid en lagere beschikbaarheid van materialen. De effecten bleken voor dit jaar grotendeels op te vangen. Mede doordat bij de kaderbrief al bijsturing heeft plaatsgevonden op bijvoorbeeld budgetten voor onkruidbestrijding, afvalverwerking en energie en brandstof.
In het kader van circulariteit wordt het beton van de (te vernieuwen) Schelpenkade vermalen tot basis-grondstof en opnieuw gebruikt. Dit is een innovatieve betontechniek waar zo ervaring mee opgedaan wordt.
Een samenwerkingsverband van diverse partijen (waaronder de Universiteit Leiden en het Nederlands Instituut voor Ecologie) doet onderzoek naar de invloed van (straat)verlichting op biodiversiteit. Er wordt bekeken op welke manier onderzoek kan worden verricht dat onderling (tussen gemeenten) vergelijkbaar is.
De inzet rondom coronamaatregelen heeft in het begin van 2022 wederom een fors beslag gelegd op de beschikbare handhavingscapaciteit. Bepaalde reguliere handhavingswerkzaamheden zijn gedurende deze periode niet of met lagere prioriteit opgepakt. Een deel van verwachtingen en doelen uit het Uitvoeringsprogramma van 2022 leken omwille van bovenstaande redenen niet of maar ten delen haalbaar. Na het beëindigen van de coronamaatregelen is de inzet van Handhaving rondom deze zaken hervat en (waar mogelijk) ook geïntensiveerd. Voor het overgrote deel zijn de resultaten voor 2022 uiteindelijk alsnog positief. Een uitgebreid overzicht van de behaalde resultaten is terug te vinden in het gecombineerde Jaarverslag 2022 en Uitvoeringsprogramma 2023 van de Afdeling Handhaving Openbare Ruimte.
De voorzieningen van de passantenhaven zijn verder uitgebreid. Het betrof onder meer schilderwerk in het Havenkantoor, nummering ligplaatsen, aanbrengen van veiligheidtrappen aan de steigers. Verder heeft de gemeentelijke passantenhaven in 2022 de zogeheten ‘Blauwe vlag’ ontvangen, als waardering voor de kwaliteit en voorzieningenaanbod. De Blauwe Vlag is een internationale milieuonderscheiding, die jaarlijks wordt toegekend aan stranden, jachthavens en passantenhavens. De Blauwe Vlag is een erkenning voor de inspanningen die het strand, jachthaven of passantenhaven levert op het vlak van milieu- en duurzaamheidsmanagement, veiligheid, waterkwaliteit, bewustmaking en educatie, en afvalpreventie en -sortering. De Blauwe Vlag wordt uitgereikt aan meer dan 4.500 stranden en jachthavens in ruim 50 landen wereldwijd.
De Omgevingsdienst heeft zich ingezet voor het verkrijgen van subsidie voor het aanbrengen van geluid reducerend wegdek op de Hooigracht. De gemeente heeft € 31.500 subsidie ontvangen vanwege de geluidreductie op de daarlangs gelegen saneringswoningen.Bij de aanleg van de centrumroute is geluid reducerend asfalt (wegdektype SMA-NL8 G+) toegepast. Hierdoor is de geluidbelasting met 2,5 dB afgenomen. In 2022 is gestart met het plaatsen van geluidsschermen op de Willem de Zwijgerbrug.
In 2022 zijn de Leidse ambities voor bodemkwaliteit en duurzaam en efficiënt beheer en gebruik van de bodem en ondergrond uitgewerkt, waaronder een ambtelijk afwegingskader voor bodem en ondergrond. In het kader van herinrichting, hergebruik, bouw of hernieuwbouw en werkzaamheden in de bodem voor allerlei doeleinden vindt binnen Leiden ook bodemsanering plaats. De Omgevingsdienst behandelt de meldingen en houdt toezicht op de uitvoering van deze bodemsaneringen namens Leiden. Ook zijn er enkele grotere bodemsaneringen uitgevoerd of aangevangen in 2022, zoals in de oude binnenstad tussen de Botermarkt en de Breestraat. De gemeente Leiden heeft voor de periode 2022-2025 van het Rijk in totaal € 558.600 toegekend gekregen voor de spoedlocaties Botermarkt-Breestraat; Rooseveltstraat 7; Herensingel 27 en voor de nazorg inclusief isoleren, beheer- en controlemaatregelen van voormalige stortplaats de Bult.
Doel | Prestatie | |
---|---|---|
5A1 Schoon, heel en veilig | 5A1.1 Ontwikkelen beleid openbare ruimte | |
5A1.2 Beheren openbare ruimte | | |
5A1.3 Inzamelen huishoudelijk afval | | |
5A1.4 Beheren contracten buitenreclame | | |
5A1.5 Handhaven gebruik openbare ruimte | | |
5A1.6 Werken voor derden cluster Beheer | |
Toelichting op prestaties
5A1.2 Beheren openbare ruimte
Door beëindiging van het huidige contract is vertraging ontstaan bij vervangingsprojecten. De uitvraag/aanbesteding voor een nieuw contract is inmiddels gestart.
Er is achterstand ontstaan in het onderhoud van elementenverharding door vertraging in de aanbesteding van een nieuwe raamovereenkomst en door gebrek aan uitvoeringscapaciteit in de markt. De verwachting is dat dit in 2023 wordt ingehaald. De verharding van de kanaalweg is uitgesteld naar 2023/2024 in verband met samenloop met andere projecten.
Bij de tweede rapportage werd nog verwacht dat een juridische procedure zou volgen omdat de exploitant een voorstel van de gemeente had afgewezen. De reclame exploitant van de driehoeksborden aan de lantaarnpalen, had namelijk verzocht een korting te geven over de contractueel overeengekomen vaste financiële afdracht voor 2020 en 2021 in verband met de coronacrisis. De exploitant heeft echter besloten geen juridische procedure te starten of een aanvullende claim te doen.
Effectindicator | Realisatie | Streefwaarde 2022 | Bron | |||
---|---|---|---|---|---|---|
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |||
Doel 5A1 Schoon, heel en veilig | ||||||
5A1.a Rapportcijfer onderhoud openbare ruimte | 7,1 | - | 7,0 | - | 7,1 | Stads- en wijkenquête |
5A1.b Percentage inwoners dat 'behoorlijk wat' tot 'zeer ernstig' zwerfvuil ervaart | 38% | - | 45% | - | 39% | Stads- en wijkenquête |
5A1.c Gemeten kwaliteitsniveau 'zwerfvuil' | B | B | B | B | B | Beleidsmeting openbare ruimte |
5A1.d Percentage inwoners dat 'behoorlijk wat' tot 'zeer ernstig' hondenpoep ervaart | 21% | - | 23% | - | 30% | Stads- en wijkenquête |
5A1.e Gemeten kwaliteitsniveau 'hondenpoep' | B | B | A | B | B | Beleidsmeting openbare ruimte |
5A1.f Percentage inwoners dat 'behoorlijk wat' tot 'zeer ernstig' onkruid ervaart | 22% | - | 17% | - | 30% | Stads- en wijkenquête |
5A1.g Gemeten kwaliteitsniveau 'onkruid' | B | B | D | B | B | Beleidsmeting openbare ruimte |
5A1.h Percentage inwoners dat 'behoorlijk wat' tot 'zeer ernstig' drijfvuil ervaart | 22% | - | 23% | - | 30% | Stads- en wijkenquête |
5A1.i Gemeten kwaliteitsniveau 'drijfvuil' | B | B | A | A | B | Beleidsmeting openbare ruimte |
5A1.j Percentage inwoners dat het onderhoud van straten en wegen als 'uitstekend' of 'goed' beoordeelt | 68% | - | 69% | - | 68% | Stads- en wijkenquête |
5A1.k Gemeten kwaliteitsniveau 'verharding' | B | B | B | B | B | Beleidsmeting openbare ruimte |
5A1.l Percentage inwoners dat het onderhoud van straatmeubilair als 'uitstekend' of 'goed' beoordeelt | 66% | - | 61% | - | 70% | Stads- en wijkenquête |
5A1.m Gemeten kwaliteitsniveau 'straatmeubilair' * | B | B | C | C | B | Beleidsmeting openbare ruimte |
Een overzicht van realisatie- en streefwaarden van de indicatoren (ook uit vorige begrotingen) staat op LeideninCijfers.
Doel | Prestatie | |
---|---|---|
5B1 Waterkwantiteit op orde en verbeteren waterkwaliteit | 5B1.1 Ontwikkelen en uitvoeren beleid waterkwantiteit en waterkwaliteit | |
5B1.2 Beheren openbaar water en riolering | | |
5B2 Stimuleren van een doelmatig gebruik van het openbaar water | 5B2.1 Ontwikkelen beleid gebruik openbaar water | |
5B2.2 Exploiteren havens en waterwegen | | |
5B2.3 Behandelen ligplaatsvergunningen | | |
5B2.4 Handhaven gebruik openbaar water | |
Alle prestaties hebben een groen stoplicht.
Effectindicator | Realisatie | Streefwaarde 2022 | Bron | |||
---|---|---|---|---|---|---|
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |||
Doel 5B1 Waterkwantiteit op orde en verbeteren waterkwaliteit | ||||||
5B1.a Percentage inwoners dat het onderhoud van watergangen als 'uitstekend' of 'goed' beoordeelt | 67% | - | 69% | - | 66% | Stads- en wijkenquête |
5B2 Stimuleren van een doelmatig gebruik van het openbaar water | ||||||
5B2.a Rapportcijfer door Leidenaren voor de recreatieve kwaliteit van groen en water in Leiden | 7,2 | - | 7,2 | - | 7,3 | Stads- en wijkenquête |
Een overzicht van realisatie- en streefwaarden van de indicatoren (ook uit vorige begrotingen) staat op LeideninCijfers.
Doel | Prestatie | |
---|---|---|
5C1 Ontwikkelen en beheren van het openbaar groen | 5C1.1 Ontwikkelen en uitvoeren beleid stedelijk en regionaal groen | |
5C1.2 Renoveren en herinrichten parken | | |
5C1.3 Beheren openbaar groen | | |
5C1.4 Behandelen kapvergunningen | | |
5C1.5 Aanleggen Singelpark | | |
5C1.6 Beheren Oostvlietpolder | | |
5C2 Bevorderen biodiversiteit en dierenwelzijn | 5C2.1 Ontwikkelen en uitvoeren beleid dierenwelzijn en biodiversiteit | |
Toelichting op prestaties
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft het proces tot verbreding van de A4 voorlopig stopgezet. Totdat dit proces wordt hervat, komt er geen ecologische verbinding over de A4, als onderdeel van een aanpassing van het viaduct over de A4 in de gemeente Leidschendam-Voorburg. Een faunapassage onder de A4 tussen Oostvlietpolder en het poldergebied van Zoeterwoude bleek eerder al niet mogelijk vanwege het verschil in waterpeil aan beide zijden en door de hoge kosten van aanleg en beheer. De groencompensatie voor de aanleg van de Rijnlandroute is in de randen van de Oostvlietpolder aangeplant. De planvorming rond de aanpassingen aan de Europaweg lopen nog; de ecologische verbinding tussen Oostvlietpolder en polderpark Cronesteyn maakt hier onderdeel van uit.
Effectindicator | Realisatie | Streefwaarde 2022 | Bron | |||
---|---|---|---|---|---|---|
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |||
Doel 5C1 Behoud van de kwaliteit van het openbaar groen | ||||||
5C1.a Percentage inwoners dat het onderhoud van groen als 'uitstekend' of 'goed' beoordeelt | 74% | - | 72% | - | 73% | Stads- en wijkenquête |
5C1.b Aantal waargenomen soorten flora en fauna* | 1.914 | 2.843 | 2.729 | 2.963 | 1.275 | Waarneming.nl |
5C1.c Aantal hectare groen** | 485 | 483 | 474 | 482 | ≥474 | GBI |
Doel 5C2 Verbeteren kwaliteit en vergroten recreatieve waarde groen | ||||||
5C2.a Rapportcijfer recreatieve kwaliteit van groen en water in de omgeving van Leiden | 7,8 | - | 7,9 | - | 7,7 | Stads- en wijkenquête |
Een overzicht van realisatie- en streefwaarden van de indicatoren (ook uit vorige begrotingen) staat op LeideninCijfers.
Doel | Prestatie | |
---|---|---|
5D1 De stad behouden voor toekomstige generaties door het tegengaan en voorkomen van aantasting van het leefmilieu. | 5D1.1 Milieubeheer algemeen | |
5D1.2 Uitvoeren geluidsanering | | |
5D1.3 Uitvoeren bodemsanering | | |
5D1.4 Uitvoeren duurzaamheidbeleid | |
Omgevingsdienst West-Holland (ODWH) | |
Motieven en doelen deelname GR | Uitvoering van de wettelijke taken zoals de vergunningverlening en handhaving van de Wet milieubeheer en de Wet bodembescherming (m.n. bouwstoffenbesluit), en advisering van de deelnemende gemeenten en de provincie Zuid-Holland bij de uitvoering van hun taken, zoals ruimtelijke planvorming en verkeersbeleid. |
Realisatie doelstellingen en prestaties 2022 | De gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst West-Holland (ODWH) voerde in 2022 de wettelijke milieutaken uit zoals de vergunningverlening en handhaving van de Wet milieubeheer en de Wet bodembescherming (m.n. bouwstoffenbesluit). De ODWH adviseerde de gemeente bij de uitvoering van haar taken, zoals ruimtelijke planvorming en verkeersbeleid. Voor geluid, luchtkwaliteit, bodem en externe veiligheid voerde de Omgevingsdienst het beleid uit voor de gemeente Leiden. |
Belangrijkste bestuurlijke mijlpalen 2022 |
|
Bijdrage 2022 | Bij de Zienswijze op de begroting was uitgangspunt dat de begrote bijdrage voor Leiden in 2022 van € 3.136.000 zou passen binnen het budget zoals opgenomen in de begroting van de gemeente Leiden. Er was echter nog onzekerheid over de rijksbijdrage voor apparaatskosten bodemsanering. Deze taken heeft de gemeente uitbesteed bij de Omgevingsdienst. Nu het bodemconvenant 2016-2020 is afgelopen krijgt de gemeente Leiden een lagere rijksbijdrage voor de bodemtaken.Om deze reden is het aantal uren in het werkplan 2022 reeds verminderd, op basis van het bedrag wat we in 2021 hebben ontvangen. Het budget wat we in 2022 van het rijk hebben gekregen blijkt echter nog lager te zijn dan we indertijd bij de zienswijze op de begroting ODWH hadden ingeschat. We konden het tekort opvangen doordat er uiteindelijk in 2022 minder uren zijn afgenomen bij de ODWH dan was begroot. |
Voor eigenaarsrol, zie paragraaf 2.3.6 Verbonden partijen |
Alle prestaties hebben een groen stoplicht.
Effectindicator | Realisatie | Streefwaarde 2022 | Bron | |||
---|---|---|---|---|---|---|
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |||
Doel 5D1 Werken aan een duurzame stad | ||||||
5D1.a Aantal hoofdwegen met stikstofgehalte > 35 µg/m3 | 0 | 0 | 0 | 1* | 0 | Ministerie I&W |
Een overzicht van realisatie- en streefwaarden van de indicatoren (ook uit vorige begrotingen) staat op LeideninCijfers.
Doel | Prestatie | |
---|---|---|
5E1 Beperken van effecten van extreme neerslag, langdurige droogte en hittestress; betrekken bewoners en ondernemers bij klimaatverandering | 5E1.1 Ontwikkelen en uitvoeren beleid klimaatadaptatie | |
Alle prestaties hebben een groen stoplicht.
In 2022 zijn de volgende kaderstellende beleidsstukken vastgesteld:
Omgevingskwaliteit | Rekening | Begroting | Wijziging | Begroting
2022 | Rekening | Verschil | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verharde openbare ruimte | Lasten | 37.656 | 40.878 | -73 | 40.805 | 39.966 | 839 |
Baten | -21.461 | -22.924 | -421 | -23.346 | -22.997 | -349 | |
Saldo | 16.195 | 17.954 | -494 | 17.459 | 16.969 | 490 | |
Openbaar water | Lasten | 9.312 | 9.102 | -834 | 8.268 | 8.913 | -645 |
Baten | -9.649 | -11.797 | 7 | -11.790 | -12.024 | 234 | |
Saldo | -337 | -2.695 | -827 | -3.522 | -3.111 | -411 | |
Openbaar groen | Lasten | 9.531 | 9.018 | 852 | 9.870 | 9.795 | 75 |
Baten | -1.934 | -21 | 7 | -15 | -283 | 268 | |
Saldo | 7.597 | 8.997 | 858 | 9.855 | 9.512 | 343 | |
Milieu en duurzaamheid | Lasten | 3.773 | 3.284 | 1.776 | 5.061 | 3.963 | 1.098 |
Baten | -129 | -69 | 1 | -69 | -418 | 349 | |
Saldo | 3.644 | 3.215 | 1.777 | 4.992 | 3.546 | 1.446 | |
Klimaatadaptatie | Lasten | 352 | 254 | 46 | 300 | 276 | 24 |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | -12 | 12 | |
Saldo | 352 | 254 | 46 | 300 | 263 | 36 | |
Programma | Lasten | 60.624 | 62.537 | 1.767 | 64.303 | 62.913 | 1.391 |
Baten | -33.173 | -34.812 | -407 | -35.220 | -35.733 | 514 | |
Saldo van baten en lasten | 27.450 | 27.725 | 1.359 | 29.084 | 27.179 | 1.905 | |
Reserves | Toevoeging | 226 | 108 | 0 | 108 | 108 | 0 |
Onttrekking | -1.544 | -505 | -2.177 | -2.682 | -1.182 | -1.500 | |
Mutaties reserves | -1.318 | -397 | -2.177 | -2.574 | -1.074 | -1.500 | |
Resultaat | 26.132 | 27.327 | -818 | 26.509 | 26.105 | 405 |
Reserves programma 5 | Rekening | Begroting | Wijziging | Begroting
2022 | Rekening | Verschil | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Reserve asbestsanering (P5) | Toevoeging | 106 | 106 | 0 | 106 | 106 | 0 |
Onttrekking | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo | 106 | 106 | 0 | 106 | 106 | 0 | |
Reserve groene singels | Toevoeging | 80 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekking | -389 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo | -309 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Reserve ontsluiting van groengebieden | Toevoeging | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekking | -309 | 0 | -88 | -88 | -4 | -84 | |
Saldo | -309 | 0 | -88 | -88 | -4 | -84 | |
Reserve duurzaamheidsfondsen | Toevoeging | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekking | -44 | 0 | -180 | -180 | -180 | 0 | |
Saldo | -44 | 0 | -180 | -180 | -180 | 0 | |
Res. Leefbaarh.projecten in de wijken P5 | Toevoeging | 2 | 2 | 0 | 2 | 2 | 0 |
Onttrekking | -9 | 0 | -463 | -463 | -381 | -83 | |
Saldo | -8 | 2 | -463 | -461 | -379 | -83 | |
Reserve gsb-middelen ISV/EZ P5 | Toevoeging | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekking | -77 | 0 | -1.089 | -1.089 | -36 | -1.053 | |
Saldo | -77 | 0 | -1.089 | -1.089 | -36 | -1.053 | |
Reserve programma binnenstad P5 | Toevoeging | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekking | -7 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo | -7 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Reserve stedelijke ontwikkeling P5 | Toevoeging | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekking | -48 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo | -48 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Reserve Duurzame Stad P5 | Toevoeging | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekking | -597 | -505 | 107 | -398 | -289 | -109 | |
Saldo | -597 | -505 | 107 | -398 | -289 | -109 | |
Reserve grondexploitaties P5 | Toevoeging | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekking | 0 | 0 | -70 | -70 | -42 | -27 | |
Saldo | 0 | 0 | -70 | -70 | -42 | -27 | |
Reserve Leids uitvoeringspr LUBO 2016 P5 | Toevoeging | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekking | -38 | 0 | -20 | -20 | -16 | -4 | |
Saldo | -38 | 0 | -20 | -20 | -16 | -4 | |
Reserve Bomenfonds P5 | Toevoeging | 38 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekking | -26 | 0 | -374 | -374 | -234 | -140 | |
Saldo | 12 | 0 | -374 | -374 | -234 | -140 | |
Totaal | Toevoeging | 226 | 108 | 0 | 108 | 108 | 0 |
Onttrekking | -1.544 | -505 | -2.177 | -2.682 | -1.182 | -1.500 | |
Reserves programma 5 | -1.318 | -397 | -2.177 | -2.574 | -1.074 | -1.500 |
BELEIDSTERREINEN
Toelichting op beleidsterreinen met financiële afwijkingen (op de lasten en/of baten) > € 250.000.
5A Verharde openbare ruimte
In 2022 hebben we bij de lasten een voordeel van € 839.000. De onderschrijding komt o.a. door de volgende lasten:
In 2022 hebben we bij de baten een nadeel van € 349.000. Dit komt o.a. door een nadeel van € 428.000 bij de afvalstoffenheffing. De afvalstoffenheffing komt lager uit dan geraamd door een lager aantal nieuwe woningen, een oplopend aantal adressen zonder ingeschreven bewoner en een daling van het aantal bewoners per adres. Hier tegenover staat dat ook de kosten voor afvalinzameling en afvalverwijdering lager zijn.
5B Openbaar water
In 2022 hebben we bij de lasten een nadeel van € 645.000. De overschrijding komt o.a. door de volgende last:
5C Openbaar groen
In 2022 hebben we bij de baten een voordeel van € 268.000. Het voordeel komt o.a. door:
5D Milieu en duurzaamheid
In 2022 hebben we bij de lasten een voordeel van € 1.098.000. De onderschrijding komt o.a. door de volgende lasten:
In 2022 hebben we bij de baten een voordeel van € 349.000. Het voordeel komt door:
RESERVES
Toelichting op afwijkingen Reserves > € 250.000.
Reserve gsb-middelen ISV/EZ P5
De onttrekking uit de Reserve gsb middelen is € 1.053.000 lager dan begroot. Dit komt door nieuwe budget voor de subsidie gevelsanering (€ 1.088.000). Er is minder vraag geweest naar de subsidie dan waar rekening mee was gehouden.
INVESTERINGEN
Overschrijdingen op investeringskredieten
Toelichting op investeringskredieten die zijn afgesloten met een opvallend overschot
Voor dit krediet zijn geen bestedingen gedaan en het krediet is inmiddels afgesloten. De eerder verwachte bestedingen voor het krediet zijn in 2021 verwerkt op een regulier groen beheerproject.
Toelichting op investeringskredieten ouder dan drie jaar die niet afgesloten worden bij de jaarrekening
7100710 verstr.groene hoofdstr. Bernardkade
Krediet moet nog open blijven staan in verband met afrondende werkzaamheden.
Het bedrag is gereserveerd voor laadpalen die vanwege herinrichting op onze kosten moeten worden
verplaatst; verder zijn we (eerste helft dit jaar) bezig met laadpleinen en evenementenstroom die we gaan
omzetten in laadstroom; ook zijn er particuliere initiatieven die we waarschijnlijk gaan ondersteunen. We
hebben nu ca. 290 laadpalen die moeten toegroeien naar 700 laadpalen in 2025. We moeten een fikse sprong
maken naar 1 januari 2025 en zeker in 2024 is een dekkend netwerk benodigd.
Dit krediet is voor een groot deel voor de vervanging van de verkeerslichten aan de Churchilllaan. Hier zou
ook een herinrichting plaatsvinden en zouden de werkzaamheden gecombineerd worden. Door diverse
ontwikkelingen in de omgeving van de Churchilllaan is de herinrichting echter uitgesteld.
7100749 Van der Werfpark
De planvorming en ontwerp van het Van der Werfpark is begin 2017 gestart. In 2021 zijn de meeste werkzaamheden uitgevoerd. Er zijn in 2022 enkele nazorgwerkzaamheden verricht en er is advies ingewonnen welke maatregelen we moeten nemen om de gazons te herstellen en beter weerbaar te maken voor het intensieve gebruik. Deze maatregelen worden in 2023 genomen en lopen door tot in 2024.
7100868 Bos van Bosman
Project heeft tijdelijk stil gestaan en inmiddels herstart. Het krediet is in 2022 verhoogd. Bij afronding van het project zal het krediet afgesloten worden. De uitvoeringsfase wordt dit jaar gestart, naar verwachting kan krediet in 2024 worden afgerond.
7102096 burgerinitiatieven parken
Binnen dit krediet worden “groene” investeringen vanuit burgerinitiatieven gefinancierd. Het project en daarmee gekoppelde krediet “burgerinitiatieven” loopt tot 2025.
7100105 Rhijnhof overige werkzaamheden
Het Masterplan Rhijnhof bevind zich in de afrondende fase. De laatste werkzaamheden worden in 2023 afgerond waarna het krediet wordt afgesloten.
7101010 walmuur Haarlemmertrekvaart
In december 2018 is het uitvoeringsbesluit Haarlemmerweg vastgesteld voor de reconstructie van deze weg en aanpak van deze waterkering. De verwachte oplevering van het project is begin 2025.
7101181 Noorderkwartier Oost
In 2020 is begonnen met de uitvoering van fase 1 van dit project. Voor fase 2 is einde 2021 een uitvoeringsbesluit vastgesteld. Verwachte afronding van het geheel is in de laatste helft van 2024.
7101365 Groene Hoofdstructuur
Krediet komt voort uit de nota Versterken en verbinden groen in Leiden en is gericht op het beschermen en verbeteren van de huidige kwaliteit van de Groene Hoofdstructuur. Betreffende project loopt door tot 2025. Voor het doen van investeringen die passen binnen de Groene Hoofdstructuur wordt de komende jaren het krediet ingezet.
7100873 Herontwikkeling Zeeheldenbuurt
De projecten vanuit het uitvoeringsprogramma Zeeheldenbuurt zijn gereed of in uitvoering. Een paar projecten zijn nog niet afgerond. Het krediet zal naar verwachting eind 2023 worden afgesloten.
7100617 Singelpark
In 2013 is het kaderbesluit (RV13.0098) Singelpark door de raad vastgesteld. De deelprojecten zijn gefaseerd
in uitvoeringsbesluiten aan uw raad voorgelegd en ook gefaseerd uitgevoerd. Het deelproject Lakenpark wordt in 2023 verantwoord ivm de subsidie daarna kan ook dit deelproject afgesloten worden.
De kredieten blijven benodigd. Binnen het project Gasthuiswijk wordt zowel de riolering, als de bovengrondse inrichting vervangen. Het project is inmiddels in uitvoering. De verwachting is dat de werkzaamheden eind 2023 gereed zijn.
Deze projecten worden naar verwachting in 2023 opgeleverd en afgesloten.
Dit krediet kan nog niet worden afgesloten. Dit project is momenteel nog in uitvoering, we verwachten dat dit project in 2023 gereed is.
Deze kredieten zijn bijdragen aan het programma Autoluwe Binnenstad. De verwachting is dat de projecten waaraan een bijdrage vanuit beheer wordt gedaan pas worden gerealiseerd nadat de herinrichting van de Langegracht is gerealiseerd. Er is momenteel geen actuele planning, in 2023 wordt wederom bekeken wat met deze kredieten wordt gedaan.
7100079 VK investeringen wegen
Dit krediet betreft een verzamelkrediet, waar jaarlijks toegekende middelen worden bijgeschreven. Vanuit dit krediet worden deelkredieten gemaakt, voor diversen projecten.
7100122 VK vervanging riolering
Dit krediet betreft een verzamelkrediet, waar jaarlijks toegekende middelen worden bijgeschreven. Vanuit dit krediet worden deelkredieten gemaakt, voor diversen projecten.
Bovenstaande kredieten van de projecten zijn in de voorbereidende fase, de kredieten blijven benodigd. Naar verwachting gaat het merendeel van deze projecten in 2023 van start.
Dit krediet blijft benodigd. De afronding van deze projecten verwachten wij in 2023.
Deze projecten worden naar verwachting in 2023 uitgevoerd.
Deze kredieten blijven benodigd. De afronding van deze projecten verwachten wij in 2023.
De kredieten blijven benodigd. De afronding van deze projecten verwachten wij in 2023 en 2024.
Dit krediet blijft benodigd. De uitvoering van de werkzaamheden vindt in 2023 plaats.
De kredieten blijven benodigd. Binnen het project Houtkwartier zal er een apart hemelwaterriool worden aangelegd en wordt de bovengrondse inrichting vervangen. Inmiddels is er gestart met de uitvoeringswerkzaamheden. De verwachting is dat de werkzaamheden medio 2023 afgerond zijn.
7101597 maatregelen Stationspleintunnel
Project is in voorbereiding. De verwachte uitvoering is in 2024. Dit krediet blijft daarom benodigd.
Dit krediet blijft benodigd. De afronding van dit project verwachten wij in 2024.
Dit krediet blijft benodigd. De afronding van dit project verwachten wij in 2024.
7101779 riolering Fortuinwijk Boshuizen
Dit project bevindt zich nu in de voorbereidende fase. Dit krediet blijft daarom benodigd.
7102009 riolering Schipholweg
Dit project is momenteel in uitvoering. De afronding van dit project verwachten wij in 2024.
7102017 herinirichting Churchilllaan
Dit is een project die momenteel in voorbereiding is. Datum gereed is nog onbekend.
7102170 Kanaalweg Oost
Dit project gaat in uitvoering in 2023. Het betreft een vervangingsopgave voor de Kanaalweg.
7102187 WV wegen Hart van Meerburg
Dit project is momenteel in voorbereiding. Verwachte uitvoering is in 2024.
7100120 milieustraat
Dit krediet blijft benodigd. In 2023 worden de werkzaamheden naar verwachting afgerond.
7100799 Openbare ruimte Lammermarkt
Begin 2023 wordt ervoor gezorgd dat er geen vuil maar onder het bankje kan komen dat om de vluchtroute heen is gebouwd. Daarmee is dit project afgerond en kan het daarna worden afgesloten.
7101442 Noordeinde
In 2022 zijn er diverse onderzoeken gedaan voordat met het ontwerp verder kon worden gegaan en is er gewerkt aan het definitief ontwerp. In 2023 wordt het uitvoeringsbesluit voorgelegd en in 2024 zal naar verwachting gestart kunnen worden met de uitvoering.
7100097 ontsl.weg+brug Poelgeest-Trekvaartplein
In 2022 zijn de uitvoeringswerkzaaheden gestart voor de realisatie van Poelgeestbrug. De verwachting is dat de brug en onsluiting eind 2023 worden opgeleverd. Het krediet blijft benodigd.
7101539 FPDS Kruisp.Hoge Rijndijk-W vd Madeweg
Het krediet is benodigd voor de herinrichting van het kruispunt hoge Rijndijk en de Willem van de Madeweg. De voorbereiden werkzaamheden voor de herinrichting van het kruispunt zijn parallel opgestart met het initiatief van de her ontwikkeling van Rhijnvreugd. De definitieve herinrichting zal plaatsvinden eind 2026.