Programmanummer | 7 | |
Commissie | Onderwijs en samenleving | |
Portefeuille(s) | Kansengelijkheid, Jeugd en Onderwijs |
De missie van het programma Jeugd en onderwijs luidt: |
Programma 7 is onderdeel van het sociaal domein, net als programma 8c, 9 en 10. Hierin is de Visie Sociaal Domein leidend: iedereen doet mee en iedereen telt mee. We focussen op het vergroten van kansengelijkheid. We willen dat alle kinderen en jongeren gelijke kansen krijgen, gezond en veilig opgroeien en zichzelf zo goed mogelijk kunnen ontplooien en ontwikkelen. In de Visie Sociaal Domein beschrijven we dat de gemeente invloed kan uitoefenen op drie niveaus. Op het niveau van het stadsklimaat ontwikkelen we een sterke basisinfrastructuur, met goede onderwijsvoorzieningen. Op het collectieve niveau zorgen de Jeugdteams voor extra hulp en ondersteuning. Op het individuele niveau bieden we gerichte individuele hulp en ondersteuning, bijvoorbeeld via specialistische jeugdhulp.
Beleidsterrein Jeugd
Jeugdparticipatie
In Leiden vertegenwoordigen jeugd en jongeren een groot deel van de inwoners. Het college vindt het belangrijk om jongeren te betrekken bij het vormen van beleid of bij het oplossen van vraagstukken die spelen in de gemeente. Daarom zijn de kinderraad en de jongerenraad opgericht. De jongerenraad is opgericht naar aanleiding van een initiatiefvoorstel vanuit de raad. Het betrekken van jongeren levert waardevolle inbreng op voor innovatieve en duurzame oplossingen en het draagt bij aan burgerschapsontwikkeling van jeugd en jongeren zelf. Met de kinderraad en jongerenraad wordt op een serieuze manier invulling gegeven aan jongerenparticipatie. De kinderraad en jongerenraad zijn dit schooljaar 2024-2025 begonnen. Bij de kinderraad wordt jaarlijks een groep 7 van een basisschool aangewezen, waarvan kinderen mogen meedenken en praten over ontwikkelingen in de stad. Dit schooljaar is dat OBS De Dukdalf geweest. De jongerenraad bestaat uit 24 jongeren die worden gekozen door de betrokken middelbare scholen. De jongerenraad geeft het college en de raad gevraagd en ongevraagd advies over onderwerpen die voor hen belangrijk zijn.
Jeugdgezondheidzorg
Vanuit het programma Gezonde Kansrijke Start Leiden is er in 2024 begonnen met het gebruikmaken van ervaringsdeskundigheid in de wijk. Hiermee laten we beleid en uitvoering aansluiten bij de behoeften van (aanstaande) gezinnen in een kwetsbare positie. Daar waar nodig en daar waar dat kan, gebruiken we de input vanuit de ervaringen voor andere beleidsterreinen, zoals het armoedebeleid. De coördinatie van deze pool van ervaringsdeskundigen ligt bij de organisatie BuZz. De eerste ervaringen zijn voorzichtig positief en er ontstaat een netwerk tussen de ervaringsdeskundigen onderling.
Skill School
Skill School biedt een veilige en uitdagende plek voor jongeren waar ze de juiste tools en begeleiding krijgen om nieuwe skills te kunnen ontwikkelen en ontdekken. Door middel van onze verschillende (gratis) leerlijnen leren jongeren tussen de twaalf en dertig jaar in dertien lessen een nieuwe skill. De eerste lichting jongeren heeft het traject succesvol afgerond. We zetten in op versteviging van de samenwerking tussen skill school en SOL, Regionaal Bureau Leerrecht en het onderwijs.
Gezonde Buurt
Het project De Gezonde Buurt is in 2023 van start gegaan. Het doel is om van de Tuinstadwijk een groenere buurt te maken. Hier moet voor iedereen ruimte zijn om te spelen, te bewegen en om elkaar te ontmoeten. Het project bestaat uit vijf deelprojecten, waarvan er in 2024 al twee zijn afgerond. Er is een groen lint aangebracht in de Lindestraat en er is een nieuwe speelplek in het groen gemaakt op de Hyacinthenstraat.
Taskforce gespecialiseerde jeugdhulp
Binnen de gespecialiseerde jeugdhulp leggen lange wachttijden, hoge werkdruk en stijgende kosten druk op het systeem. Met als doel om meer grip te krijgen op de kosten en beschikbaarheid van de gespecialiseerde jeugdhulp, is binnen Holland Rijnland een Taskforce Jeugdhulp opgericht. De taskforce heeft opdracht gegeven aan KokxDeVoogd om de knelpunten en oplossingsmogelijkheden te onderzoeken. In januari 2025 heeft het college de raad geïnformeerd over het eindrapport van KokxDeVoogd.
Hervormingsagenda
De implementatie van de maatregelen uit Hervormingsagenda Jeugd 2023-2028 in Leiden is gestart. Op 12 november 2024 is de gemeenteraad met een wethoudersbrief (Z/24/3756093) geïnformeerd over de voortgang van deze implementatie.
Jeugdteams Leidse Regio
Sinds 1 juli 2021 verzorgt Stichting Jeugdteams Leidse Regio (hierna: Stichting) de toegang tot jeugdhulp. De opdracht heet ‘Samen sterk voor de toekomst van jeugd(hulp)’ en duurt vijf jaar. In 2024 is gestart met een verbetering van de samenwerking tussen gemeenten en de jeugdteams. Dit was nodig omdat er een betere vertaling nodig was van de doelen uit de opdracht naar de meetbaarheid in de praktijk. Door het gesprek met elkaar aan te gaan zijn we dezelfde taal gaan spreken. Hierdoor sluit beleid beter aan op de praktijk. Ook is er een gesprekstool geïmplementeerd die kan helpen om het gesprek aan te gaan over de voortgangsrapportages die de Stichting aanlevert. Dit zal helpen om ook daadwerkelijk met elkaar te kijken wat de cijfers zeggen en waar aansturing nodig is van zowel gemeenten als de Stichting zelf. De jeugdteams en de gemeenten ervaren het verbeteren van deze samenwerking als positief.
De jeugdteams hebben zich in 2024 verder ontwikkeld en geschoold op het gebied van de triage. Dit is het bepalen van de urgentie bij een hulpvraag. Nu al zijn positieve resultaten te zien: er wordt sneller een juiste inschatting gemaakt van de hulpvraag en welke partij daarvoor geschikt is. Er wordt vaker verwezen naar het voorliggend veld en minder direct naar specialistische jeugdhulp. Jeugdteams versterken bovendien de samenwerking binnen de keten. Dit komt door de aanstelling van sociaal makelaars die steeds beter ingebed raken in het netwerk van samenwerkende partijen.
Bestuurlijke regiegroep onderwijs en jeugdhulp Holland Rijnland
In april 2023 is de bestuurlijke regiegroep onderwijs-jeugdhulp ingesteld. Dit is een overlegstructuur waar een afvaardiging van gemeenten, diverse samenwerkingsverbanden Onderwijs, Regionaal Bureau Leerrecht (RBL), Jeugdteams en MBO deelneemt. Het doel is om een effectieve samenwerking met het onderwijs te realiseren, waarin gezamenlijk stappen worden gezet. Hiervoor is een duidelijke gezamenlijke sturing nodig. In 2024 is onder andere aandacht geweest voor de af- en ombouw van Jeugdzorg+ en de samenhang hierin met het residentieel onderwijs. Dit is onderwijs voor jongeren die in de residentiële jeugdhulp of in een justitiële jeugdinrichting verblijven. Vanuit de bestuurlijke regiegroep is een procesregisseur aangesteld die overzicht houdt en stuurt op de ontwikkeling van het dekkend onderwijs-zorg aanbod in Holland Rijnland.
Specialistische jeugdhulp, inkoopsegment 5: collectieve jeugdhulp op het gespecialiseerd onderwijs
Vanaf 2022 wordt Jeugdhulp op School (JOS) collectief aangeboden op vijftien scholen voor gespecialiseerd onderwijs in de regio Holland Rijnland. Bij Jeugdhulp op School stelt de regio een collectief budget beschikbaar aan de gespecialiseerde scholen. Elke school kan hiermee vaste jeugdhulpverleners van één gecontracteerde aanbieder aanstellen. De vaste jeugdhulpverleners op school spelen flexibel in op wat er nodig is en handelen het grootste deel van de zorg- en ondersteuningsvragen af. Er is dan niet voor ieder kind een individuele indicatie nodig. Eind 2023 hebben de samenwerkende onderzoeksbureaus DSP-groep en Oberon in opdracht van Holland Rijnland een onderzoek uitgevoerd naar JOS. Dit rapport is in 2024 opgeleverd, zie voor meer informatie: Jeugdhulp op School in regio Holland Rijnland - DSP-groep.
Specialistische jeugdhulp, kinderen met een ontwikkelingsachterstand
Het kinderdagcentrum (KDC) is opvang voor kinderen van 2 tot 18 jaar met een (ernstige) verstandelijke of meervoudige beperking. In 2024 is door de samenwerkende gemeenten ingestemd om prioriteit te geven aan jonge kinderen die op de wachtlijst staan voor KDC-zorg. Het geven van prioriteit aan deze doelgroep heeft voornamelijk te maken met de lichamelijke en/of verstandelijke beperking van de kinderen, waardoor zij geen gebruik kunnen maken van andere vormen van zorg. Daarnaast is er budget vrijgemaakt voor uitbreiding van KDC-plekken in de regio. Ook zijn met de betrokken aanbieders gesprekken gevoerd om te onderzoeken welke lichtere alternatieven mogelijk zijn.
Evaluatie beleidskaders Sport & Gezondheid 2019-2023 en Spelen & Bewegen 2018-2022
In juli 2024 is de evaluatie van de beleidskaders Sport & Gezondheid 2019-2023 en Spelen & Bewegen 2018-2022 vastgesteld. In de evaluatie zijn aanbevelingen gedaan die richting moeten geven aan toekomstig beleid. Zie voor meer informatie programma 9.
Beleidsterrein Peuterspeelopvang en kinderopvang
Peuterspeelopvang en kinderopvang
We hebben ingezet op het uitwerken en uitvoeren van de ‘Basis op orde’ zoals in het vastgestelde onderwijskansenbeleid ‘Een Vliegende Start 2023-2026'. De doelstellingen uit dit beleid zijn geborgd in het Actieplan Kansrijk Onderwijs. Het Onderwijskansenbeleid focust zich op een goed uitgevoerd aanbod aan voorschoolse educatie (VE), van indicatie tot daadwerkelijke deelname.
Er is ingezet op voldoende kwalitatief aanbod in de opvangorganisaties (peuterspeelzaal en kinderopvang) en in de thuisprogramma's. Daarnaast is er gezorgd voor voldoende preventief groepsaanbod. Het doel hiervan is het vinden van alle kinderen die voorschoolse educatie nodig hebben. Hier is een goed georganiseerde samenwerking tussen verschillende partners voor nodig.
Beleidsterrein Onderwijs
Nationaal Onderwijs Stad 2025
Leiden is in 2024 verkozen tot Nationale Onderwijsstad 2025. In 2024 hebben we de voorbereidingen getroffen voor de invulling hiervan.
Rijke Leerdag
In 2024 is de Rijke Leerdag bij Brede School Het Gebouw en Brede School Merenwijk goed op de kaart gezet. De Rijke Leerdag is een aanvullend aanbod op het reguliere lesprogramma dat gericht is op de brede ontwikkeling van kinderen. De activiteitenperiode in het kader van deze Rijke Leerdag loopt meestal van zomervakantie tot zomervakantie. In deze periode is er een programmering met naschoolse activiteiten neergezet waar steeds meer leerlingen aan meedoen. Deze twee locaties worden als voorbeeld gebruikt bij de uitbreiding van de Rijke Leerdag naar andere scholen.
Kindcentrum de Stevenshof
De inhoudelijke samenwerking voor het kindcentrum Stevenshof tussen basisscholen De Wereldwijzer, De Stevenshof en kinderopvangorganisatie FloreoKids heeft in 2024 vorm gekregen. Er is een concept-ambitiedocument met conceptsamenwerkingsafspraken door de projectgroep Samenwerking opgesteld.
Leerlingenvervoer
In 2024 is de pilot ‘Samenredzaamheid’ gestart. Hierin leren kinderen die gebruik maken van leerlingenvervoer om zelfstandig te reizen met het openbaar vervoer. Er heeft een tussenevaluatie plaatsgevonden en hieruit blijkt dat meer leerlingen in staat om zelfstandig te reizen in het openbaar vervoer. In 2025 wordt de eindevaluatie uitgevoerd.
Kinderen voorbereiden op een internationale samenleving
Met de vastgestelde Leidse Educatieve Agenda en de Gelijke Kansen Aanpak ligt de focus van deze aanpak op het organiseren van kansrijk onderwijs. We moedigen het werken aan thema’s als meertaligheid en internationaal onderwijs aan en koppelen deze aan andere doelen in het onderwijs.
Nieuwkomersonderwijs
Naar aanleiding van de regionale asielopgave zal het bestaande nieuwkomersonderwijsaanbod moeten worden uitgebreid. De dertien gemeenten van Holland Rijnland hebben in 2024 uitgesproken hiervoor een gezamenlijk plan te willen uitwerken. Hierin moet komen te staan hoe we gezamenlijke voldoende onderwijsplekken voor nieuwkomers die twaalf jaar of ouder zijn kunnen realiseren. Dit doen we gezamenlijk wvanwege de regionale functie van de bestaande ISK-voorzieningen en het uitgangspunt dat de financiële risico’s niet bij enkel één gemeente kan worden gelegd. Vanwege de opening van het AZC op de Paardenwei in 2025 heeft Gemeente Leiden samen met het onderwijs een voorstel uitgewerkt en voorgelegd aan de regio. Dit plan zal in 2025 worden uitgewerkt en verdere bestuurlijke besluitvorming vragen als het gaat om samenwerking en onderwijshuisvesting.
Voortijdig Schoolverlaten en Verzuim
In 2024 vonden voorbereidingen plaats voor de invoering van de Wet 'Van school naar duurzaam werk' en het nieuwe regionale programma voortijdig schoolverlaten (VSV) 2026-2029 dat hierbij hoort. Dankzij deze voorbereidingen loopt VSV-regio Zuid-Holland Noord op schema voor een succesvolle invoering van deze wet per 1 januari 2026. Leiden maakt deel uit van deze VSV-regio en vervult hierin actief een trekkersrol als contactgemeente.
Het schooljaar 2023-2024 stond in het teken van ontwikkeling en een aangescherpte inzet op thuiszitters. De inzet van thuiszittersconsulenten heeft hieraan bijgedragen. Daarnaast is de samenwerking met het onderwijs verder verbeterd, waardoor verzuim beter en sneller gemeld wordt. Hierdoor zien we de stijging van het relatieve verzuimcijfer ten opzichte van vorig jaar als een signaal dat de bereidheid om verzuim (sneller) te melden is toegenomen. De streefwaarden van de gemeente waren hier nog niet op aangepast. Tot slot is het percentage voortijdig schoolverlaters en het absoluut verzuim afgenomen.
Brugfunctionarissen
Vanuit de Leidse Gelijke Kansen Aanpak ondersteunen we de inzet van brugfunctionarissen op basisscholen. De brugfunctionaris maakt verbinding tussen school, kind en gezin en biedt laagdrempelige ondersteuning zodat kinderen mee kunnen blijven doen en hun talenten kunnen ontwikkelen. Omdat de brugfunctionaris zichtbaar is en een plek krijgt op school, vormt ze een vertrouwd gezicht. De brugfunctionaris ondersteunt gezinnen en heeft kennis over waar de juiste hulp te vinden is. Ouders kunnen bij hen terecht met vragen en worden toegeleid naar voorliggende voorzieningen, (armoede)regelingen, en passend aanbod in de wijk. Per schooljaar 2024/2025 zijn er brugfunctionarissen actief op dertien Leidse basisscholen en op twee Leidse basisscholen is er een vacature. JES Rijnland is door gemeente Leiden aangesteld als projectleider ‘Inbedding Leidse brugfunctionaris’.
Beleidsterrein Onderwijshuisvesting
In 2024 is een start gemaakt aan het beleidsrijke Integraal huisvestingsplan (IHP). Hierin is intensief samengewerkt met de schoolbesturen. Dit IHP zal in 2025 aan de raad worden aangeboden ter vaststelling. Daarnaast is het rekenkameronderzoek over de onderwijshuisvesting bij Leiden en Leiderdorp afgerond en door de gemeenteraad vastgesteld. Het college heeft de aanbevelingen van de rekenkamercommissie overgenomen.
De bouwwerkzaamheden voor de nieuwbouw Vlietlandcollege en de aanpassingen aan het schoolgebouw Noachstraat 2 zijn gestart. De overige projecten, zoals vermeld in de halfjaarlijkse voortgangsbrieven Projecten onderwijshuisvesting, lopen op schema.
Doel | Prestatie | |
7A1 Een krachtige pedagogische samenleving | 7A1.1 Betrekken van de jeugd via jeugdparticipatie | |
7A1.2 Waarborgen kwaliteit (openbare) speelruimte | ||
7A1.3 Ondersteunen spelbevordering | ||
7A2 Goede (gebiedsgerichte) ondersteuning en hulp aan jeugd en gezin | 7A2.1 Vanuit het CJG uitvoeren Wet Publieke Gezondheid | |
7A2.2 Vanuit het CJG organiseren van informatie en advies en opvoedingsondersteuning | ||
7A2.3 Vanuit het CJG organiseren van jeugdhulp door middel van jeugdteams | ||
7A3 Goede specialistische hulp beschikbaar | 7A3.1 Het organiseren van specialistische hulp |
7A1.2 Waarborgen kwaliteit (openbare) speelruimte
Uit de evaluatie van de Nota Spelen en Bewegen komt naar voren dat niet alle buurten in de gemeente Leiden voldoen aan de gestelde speelrichtlijnen.
De kosten van jeugdhulp stijgen en er zijn door de subsidieplafonds wachtlijsten ontstaan. De bestuurlijke Taskforce gespecialiseerde Jeugdhulp is ingesteld om meer grip te krijgen op de sturing op resultaten en samenwerking. Hier is in 2024 invulling aan gegeven.
Verbonden partijen
Serviceorganisatie Zorg Holland Rijnland (SOZ) | |
Motieven en doelen deelname GR | De Serviceorganisatie Zorg Holland Rijnland (een gemeenschappelijke regeling) behartigt de belangen van de gemeenten op het terrein van uitvoering van gemeentelijke contractering in het kader van de Jeugdwet: (a) Regionale jeugdhulp in het gedwongen kader (b) Gespecialiseerde jeugdhulp. |
Realisatie doelstellingen en prestaties 2024 |
|
Belangrijkste bestuurlijke mijlpalen 2025 | Continue versterking organisatorische en financiële beheersbaarheid. |
Bijdrage 2024 | € 980.507 |
Voor eigenaarsrol, zie paragraaf verbonden partijen |
Effectindicator | Realisatie | Streefwaarde 2024 | Bron | |||
---|---|---|---|---|---|---|
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |||
Doel 7A1 Een krachtige pedagogische samenleving | ||||||
7A1.a Percentage inwoners dat het eens of helemaal eens is met de stelling dat er in de buitenruimte voldoende gelegenheid is om te sporten, bewegen of spelen voor kinderen / jongeren | 65% | - | 62% | - | 68% | Stadsenquête* |
7A1.b Percentage inwoners dat het eens of helemaal eens is met de stelling dat er in de buitenruimte voldoende gelegenheid is om te sporten, bewegen of spelen voor volwassenen | 52% | - | 55% | - | 58% | Stadsenquête* |
7A1.c Percentage inwoners dat vindt dat in de buurt voldoende speelmogelijkheden voor kinderen zijn | 49% | - | 41% | - | 53% | Stadsenquête* |
7A1.d Percentage inwoners dat vindt dat de speelmogelijkheden in de buurt veilig zijn | 50% | - | 41% | - | 50% | Stadsenquête* |
7A1.e Percentage inwoners dat vindt dat de speelmogelijkheden in de buurt uitdagend zijn | 20% | - | 13% | - | 25% | Stadsenquête* |
7A1.f Percentage inwoners dat vindt dat er goede voorzieningen voor jongeren zijn | 46% | - | 45% | - | 28% | Veiligheidsmonitor* |
Doel 7A3 Goede specialistische hulp beschikbaar | ||||||
7A3.a Percentage jongeren tot 18 jaar met jeugdhulp | 20,6% | 15,8% | 16,7% | 13,7% | 14,0% | CBS (BBV - via wsjg) |
7A3.b Percentage jongeren tot 18 jaar met jeugdbescherming | 1,3% | 1,2% | 1,0% | 1,0% | 1,0% | CBS (BBV - via wsjg) |
7A3.c Aantal Leidse gezinnen dat door vrijwilligers wordt ondersteund bij opvoedproblemen | 44 | 41 | 27 | nnb | 45 | Jaarrapportage Homestart |
7A3.d Percentage jeugdhulptrajecten met verblijf | 2,3% | - | 1,9% | 2,6% | 2,2% | SOZ/Holland Rijnland |
7A3.e Aantal jongeren in gesloten jeugdhulp | 9 | - | 5 | 2* | 3 | SOZ/Holland Rijnland |
7A3.f Gemiddelde trajectduur in dagen | 269 | - | 196 | 280 | 210 | SOZ/Holland Rijnland |
7A3.g Percentage jeugdigen met hoogspecialistische ambulante jeugd-GGZ van het totaal aantal jeugdigen met jeugdhulp | 24% | 23% | 20% | 19%** | 45% | SOZ/Holland Rijnland |
7A3.h Aantal trajecten ingezet bij niet-gecontracteerde aanbieders | 72 | - | 84 | 111*** | 30 | SOZ/Holland Rijnland |
* In de realisatiewaarde is een daling te zien. Dit is een gevolg van de afbouw van Jeugdzorg Plus. Recent is in de regio een kleinschalige woonvoorziening geopend die als alternatief dient voor Jeugdzorg Plus.
** Over 2021 is eerder om onbekende redenen een onjuiste berekening gemaakt. Daarom staat er een onjuiste streefwaarde. In de programmabegroting 2025 is de streefwaarde inmiddels aangepast naar twintig procent. In de jaarrekening 2025 kan de streefwaarde ook aangepast worden.
*** In de regio wordt samengewerkt met gecontracteerde zorgaanbieders. Voor sommige hulpvragen van jeugdigen is echter geen passend gecontracteerd aanbod beschikbaar, waardoor incidenteel een beroep wordt gedaan op niet-gecontracteerde aanbieders. De toewijzing hiervan verloopt via het team Buiten Budgettaire Route (BBR) en geldt ook voor jeugdigen op basis van het woonplaatsbeginsel. De afgelopen periode is een stijging zichtbaar in zowel het aantal aanmeldingen als de kosten voor niet-gecontracteerde aanbieders. Dit benadrukt de noodzaak om het zorglandschap beter af te stemmen op de behoeften. Tijdens het portefeuillehoudersoverleg in december 2024 is daarom besloten dat de BBR binnen twee jaar zoveel mogelijk moet worden afgebouwd. Daarnaast moeten gerichte inspanningen worden geleverd om het zorgaanbod te optimaliseren, zodat het gebruik van niet-gecontracteerde aanbieders tot een minimum wordt beperkt..
Doel | Prestatie | |
---|---|---|
7B1 Kwalitatief goed en toegankelijk aanbod van kindercentra | 7B1.1 Zorgdragen voor voldoende aanbod peuterspeelopvang | |
7B1.2 Waarborgen kwaliteit kinderopvang / peuterspeelopvang |
Zie toelichting bij 'Ontwikkelingen in 2024' aan het begin van dit hoofdstuk.
Effectindicator | Realisatie | Streefwaarde 2024 | Bron | |||
---|---|---|---|---|---|---|
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |||
Doel 7B1 Kwalitatief goed en toegankelijk aanbod van kindercentra | ||||||
7B1.a Percentage kinderen van 0 tot 4 jaar dat deelneemt aan kinderdagopvang | 65% | 67% | nnb | nnb | 66% | CBS |
Doel | Prestatie | |
---|---|---|
7C1 Gelijke kansen voor kinderen en jongeren | 7C1.1 Waarborgen van aanbod, kwaliteit en deelname aan voor- en vroegschoolse educatie | |
7C1.2 Stimuleren van hoogwaardig taalaanbod in het onderwijs | ||
7C1.3 Bevorderen ouderbetrokkenheid bij doelgroepkinderen | ||
7C2 Goede onderwijsondersteuning en samenwerking in het onderwijs | 7C2.1 Ondersteunen zorg voor leerlingen met specifieke behoeften | |
7C2.2 Stimuleren samenwerking en voorzieningen in het onderwijs | ||
7C3 Als kennisstad toekomstbestendig onderwijs bevorderen met extra aandacht voor duurzaamheid, internationalisering en talentontwikkeling | 7C3.1 Stimuleren van een duurzame rijke leeromgeving waarin leerlingen en | |
7C3.2 Stimuleren dat leerlingen worden voorbereid op een internationale samenleving | ||
7C3.3 Bevorderen van toekomstgerichte talentontwikkeling door samenwerking van onderwijs met bedrijven en instellingen | ||
7C4 Zoveel mogelijk leerlingen volgen onderwijs en halen een startkwalificatie of het verwerven van een werkplek | 7C4.1 Sturing geven aan projecten die zich richten op het behalen van een startkwalificatie, terugkeer naar het onderwijs (ook voor thuiszitters) of het verwerven van een werkplek | |
7C4.2 Tegengaan verzuim leerplichtigen |
Zie toelichting bij 'Ontwikkelingen in 2024' aan het begin van dit hoofdstuk.
Effectindicator | Realisatie | Streefwaarde 2024 | Bron | |||
---|---|---|---|---|---|---|
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |||
Doel 7C1 Gelijke kansen voor kinderen en jongeren | ||||||
7C1.a Aantal kinderen van 2,5 - 4 jaar dat heeft deelgenomen aan VE | 371* | 350* | 328* | 357 | 370 | Telgegevens VE-aanbieders |
Doel 7C4 Zoveel mogelijk leerlingen volgen onderwijs en halen een startkwalificatie of het verwerven van een werkplek | ||||||
7C4.a Absoluut verzuim per 1.000 leerlingen (aantal absoluut verzuimers die langer dan 3 maanden niet ingeschreven staan op een school (PO + VO + geen eerdere schoolinschrijving)) | - | 4,4 | 8,7 | 7,5** | 4,1 | RBL |
7C4.b Relatief verzuim per 1.000 leerlingen (aantal leerplichtigen dat wel staat ingeschreven op een school, maar ongeoorloofd afwezig is, per 1.000 inwoners lft 5-18jr) | 15,0 | 22,5 | 22,8 | 28,1** | 22,0 | RBL |
7C4.c Vroegtijdig schoolverlaters zonder startkwalificatie VO en MBO | 2,2% | 2,7%* | 2,5% | 2,5% | 2,6% | RBL |
* In de jaarstukken van 2023 is een incorrecte waarde opgenomen. Dit is het juiste aantal.
** Het Regionaal Bureau Leerrecht levert de verplichte verzuimindicatoren 7C4a en 7C4b voortaan eerder aan de gemeente. De gegevens over het afgelopen schooljaar, in dit geval 2023-2024, worden elk najaar verstrekt. Hierdoor zijn deze cijfers een jaar actueler dan in voorgaande jaarrapportages.
Doel | Prestatie | |
---|---|---|
7D1 Goede kwantiteit en kwaliteit van onderwijshuisvesting | 7D1.1 Realisatie van nieuwbouw, uitbreiding en vervanging van lesgebouwen en gymnastieklokalen | |
7D1.2 In stand houden van de bestaande gymnastieklokalen door onderhoud en aanpassingen | ||
7D1.3 Uitvoering van de overige wettelijke taken zoals OZB, schadeherstel en bekostiging gymnastiekonderwijs |
Zie toelichting bij 'Ontwikkelingen in 2024' aan het begin van dit hoofdstuk.
Effectindicatoren bij 7D Onderwijshuisvesting
Effectindicator | Realisatie | Streefwaarde 2024 | Bron | |||
---|---|---|---|---|---|---|
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |||
7D1 Goede kwantiteit en kwaliteit van onderwijshuisvesting | ||||||
7D1.a Rapportcijfer inwoners voor de kwaliteit van schoolgebouwen | 7,5 | - | 7,4 | - | 7,5 | Stadsenquête* |
* Alleen metingen in de oneven jaren, dus niet in 2024.
In 2024 zijn de volgende kaderstellende beleidsstukken vastgesteld:
Leidse Educatieve Agenda 2024 - 2028 (BW 23.0512)
Subsidieregeling Bekostiging concierges primair onderwijs 2025 WAJ-350-2024
Onderwijskansenbeleid (RV 23.0108 | BW 23.0451)
Leidse Visie Gelijke Kansen (RV 23.0106 | BW 23.0457)
Uitvoeringsplan de Leidse Gelijke Kansen Aanpak 2024-2026 (WAJ-55-2024)
Jeugd en onderwijs | Rekening 2023 | Begroting 2024 | Wijziging Begroting | Begroting 2024 na wijziging | Rekening 2024 | Verschil 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bedragen x € 1.000,- | |||||||
Jeugd | Lasten | 40.883 | 42.882 | 6.693 | 49.576 | 49.216 | 360 |
Baten | -1.926 | -346 | -886 | -1.233 | -1.467 | 234 | |
Saldo | 38.957 | 42.536 | 5.807 | 48.343 | 47.749 | 594 | |
Peuterspeelopvang en kinderopvang | Lasten | 1.904 | 1.931 | 82 | 2.013 | 1.945 | 68 |
Baten | -30 | -4 | -0 | -4 | -41 | 37 | |
Saldo | 1.874 | 1.927 | 82 | 2.009 | 1.904 | 105 | |
Onderwijsbeleid | Lasten | 10.705 | 9.541 | 1.800 | 11.341 | 10.834 | 506 |
Baten | -6.141 | -4.691 | -591 | -5.282 | -5.338 | 55 | |
Saldo | 4.564 | 4.850 | 1.208 | 6.058 | 5.497 | 562 | |
Onderwijshuisvesting | Lasten | 12.462 | 14.420 | -1.304 | 13.115 | 13.056 | 59 |
Baten | -1.328 | -316 | -8 | -324 | -339 | 15 | |
Saldo | 11.133 | 14.103 | -1.312 | 12.791 | 12.718 | 74 | |
Programma | Lasten | 65.954 | 68.774 | 7.271 | 76.045 | 75.052 | 993 |
Baten | -9.426 | -5.358 | -1.485 | -6.843 | -7.185 | 342 | |
Saldo van baten en lasten | 56.529 | 63.416 | 5.785 | 69.202 | 67.867 | 1.334 | |
Reserves | Toevoeging | - | - | 65 | 65 | 65 | -0 |
Onttrekking | -3.346 | -2.669 | -4.827 | -7.496 | -7.496 | -0 | |
Mutaties reserves | -3.346 | -2.669 | -4.762 | -7.431 | -7.431 | -0 | |
Resultaat | 53.183 | 60.748 | 1.024 | 61.771 | 60.437 | 1.334 |
Reserves programma 7 | Rekening 2023 | Begroting 2024 | Wijziging Begroting | Begroting 2024 na wijziging | Rekening 2024 | Verschil 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bedragen x € 1.000,- | |||||||
Reserve onderwijshuisvesting | Toevoeging | - | - | - | - | - | - |
Onttrekking | -55 | -55 | - | -55 | -55 | 0 | |
Saldo | -55 | -55 | - | -55 | -55 | 0 | |
Reserve Sociaal Domein P7 | Toevoeging | - | - | - | - | - | - |
Onttrekking | -3.266 | -2.614 | -4.346 | -6.959 | -6.959 | -0 | |
Saldo | -3.266 | -2.614 | -4.346 | -6.959 | -6.959 | -0 | |
Res. Leefbaarh.projecten in de wijken P7 | Toevoeging | - | - | 65 | 65 | 65 | -0 |
Onttrekking | -25 | - | -481 | -481 | -481 | -0 | |
Saldo | -25 | - | -416 | -416 | -416 | -0 | |
Totaal | Toevoeging | - | - | 65 | 65 | 65 | -0 |
Onttrekking | -3.346 | -2.669 | -4.827 | -7.496 | -7.496 | -0 | |
Reserves programma 7 | -3.346 | -2.669 | -4.762 | -7.431 | -7.431 | -0 |
BELEIDSTERREINEN
Toelichting op beleidsterreinen met financiële afwijkingen (op de lasten en/of baten) > € 250.000.
7A Jeugd
Medio maart 2025 is de voorlopige jaarverantwoording 2024 van de kosten van de specialistische regionale Jeugdhulp van de Serviceorganisatie Zorg ontvangen. Hieruit blijkt een geringe regionale onderbesteding van € 0,8 miljoen ten opzichte van de regionale herziene begroting 2024 van € 121,9 miljoen. Het aandeel van Leiden hierin bedraagt € 352.400. Daarnaast is het persoonsgebonden budget met € 443.000 onderschreden. Voor een bedrag van € 396.000 zijn extra uitvoeringskosten Jeugd gemaakt voor onder andere de inhuur van programmamanager, de rapportages over de Evaluatie van de toegang Leidse regio en de Fundamentele heroverwegingen gespecialiseerde jeugdhulp Holland Rijnland. Deze uitvoeringskosten zijn volgens afspraken hierover voor een deel verhaald op de HR-gemeenten (zie hiervoor de baten). Tenslotte is op het onderdeel Jeugd- en gezinsteams een geringe overschrijding op de huur- en energiekosten ontstaan van € 36.000.
7B Peuterspeelopvang en kinderopvang
Er zijn geen relevante ontwikkelingen.
7C Onderwijsbeleid
Op het beleidsterrein Onderwijsbeleid is een resultaat van € 560.000 ontstaan, verdeeld in € 55.000 extra baten en € 505.000 minder lasten. Dit overschot heeft een aantal oorzaken. Ten eerste is er een aantal grote terugvorderingen geweest op subsidies van voorgaande jaren. Dit gaat met name om onderwijskansensubsidies (onderbesteding € 100.000) en subsidies in het kader van de conciërgeregeling (onderbesteding € 109.000). Bij de conciërgeregeling speelt dat de subsidies al langere tijd teruglopen in verband met een krimpende doelgroep. Daarom wordt er op dit moment gewerkt aan een vernieuwde subsidieregeling die voor een bredere doelgroep kan worden ingezet.
Ten tweede zijn de kosten van het leerlingenvervoer licht gedaald ten opzichte van 2023 (onderbesteding € 108.000). We zien nog geen structurele trend in deze daling.
Tot slot is er een onderbesteding op het budget van Gelijke Kansen (€ 106.000). We stellen voor om de onderbesteding op Gelijke Kansen over te hevelen naar 2025.
7D Onderwijshuisvesting
Er zijn geen relevante ontwikkelingen.
RESERVES
Toelichting op afwijkingen Reserves > € 250.000.
Er zijn geen afwijkingen.
INVESTERINGEN
Overschrijdingen op investeringskredieten
Niet van toepassing
Toelichting op investeringskredieten die worden afgesloten met een opvallend overschot
7101625 faciliteren nieuwbouw Leonardo college
Het krediet “faciliteren nieuwbouw Leonardo college” wordt afgesloten met een voordeel van € 96.850,-. De laatste werkzaamheden zijn in 2024 afgerond en de buitenruimte is overgedragen aan beheer. Het voordeel is te verklaren door een aantal veranderingen in de opdracht. Zo is er bijvoorbeeld geen voetgangersbrug naar de Churchilllaan gerealiseerd. In de tweede voortgangsrapportages van zowel 2021 als 2022 is de raad hier over geïnformeerd en is het budget naar beneden bijgesteld.
Toelichting op investeringskredieten ouder dan drie jaar die niet afgesloten worden bij de jaarrekening
7100815 3 basisscholen Broekplein
De nieuwbouw basisscholen Broekplein is afgerond. In 2025 moeten we nog de financiële afronding van het project doen. Dit betekent dat we de accountantsverklaring moeten ontvangen en daarna de eindafrekening met het schoolbestuur moeten regelen. Ook zijn er nog een paar andere punten, zoals de kadastrale inmeting. Daarmee gaan nog enkele plankosten mee gepaard. Hierna kan het project in 2025 worden afgesloten.
7101732 IHP De Weerklank, inclusief gymzaal.
Dit is een lopend nieuwbouwproject. De verwachting is dat de bouw in 2027 is afgerond.
7101734 IHP Lucas van Leiden Vliet
Dit is een lopende grootschalige renovatie (vernieuwbouw) van het schoolgebouw van de Lucas van Leyden aan De Vliet. De verwachting is dat de vernieuwbouw in 2027 is afgerond.
7101737 IHP Noachstraat 2 (wisselbewoning)
Voor renovatie van schoolgebouw Noachstraat 2 tot wissellocatie voor tijdelijke huisvesting is op basis van het definitief ontwerp in 2024 nog € 6.458.683,- beschikbaar. De hierop volgende aanbesteding is begin 2025 gegund. Hierdoor start de uitvoering van de werkzaamheden in 2025.
7101739 IHP scholencomplex Stevenshof + gymzaal
De nieuwbouw van twee basisscholen, een gymnastieklokaal en ruimte voor buitenschoolse opvang is in ontwikkeling. Dit project zal in 2028 worden opgeleverd.
7101741 IHP Vlietlandcollege, inclusief gymzaal
De vervangende nieuwbouw voor het Vlietland College is in volle gang en zal waarschijnlijk eind 2026 worden opgeleverd.
7101242 Nota Spelen en bewegen 2017
Het Uitvoeringsplan Spelen 2018-2022 heeft een looptijd van vier jaar. De laatste projecten worden momenteel afgerond. Daarna kan het krediet naar verwachting in 2025 worden afgesloten.
7101780 gymaccommodatie Oppenheimstraat 4
Het krediet voor de gymaccommodatie aan de Oppenheimstraat 4 kan nog niet worden afgesloten. In 2025 vindt het uitvoeringsbesluit plaats en zal er ook volgens planning gestart worden met de werkzaamheden aan de nieuwe gymaccommodatie.