Programmanummer | 7 | |
Commissie | Onderwijs en samenleving | |
Portefeuille(s) | Kansengelijkheid, Jeugd en Onderwijs |
De missie van het programma Jeugd en onderwijs luidt: |
Programma 7 is onderdeel van het sociaal domein, net als programma 8c, 9 en 10. Hierin is de Visie Sociaal Domein leidend: iedereen doet mee en iedereen telt mee. We focussen op het vergroten van kansengelijkheid. We willen dat alle kinderen en jongeren gelijke kansen krijgen, gezond en veilig opgroeien en zichzelf zo goed mogelijk kunnen ontplooien en ontwikkelen. Op het niveau van het stadsklimaat ontwikkelen we een sterke basisinfrastructuur, met goede onderwijsvoorzieningen. Op het collectieve niveau zorgen de Jeugdteams voor extra hulp en ondersteuning. Op het individuele niveau bieden we gerichte individuele hulp en ondersteuning, bijvoorbeeld via specialistische jeugdhulp en het Preventief Interventie Team (PIT-aanpak). Daarnaast is er extra aandacht voor jongvolwassenen in een kwetsbare situatie (groep 16-27 jaar) en huishoudens met multiproblematiek.
Beleidsterrein Jeugd
Buitenspelen
In mei 2023 heeft de gemeente Leiden samen met partners in de stad een SamenSpeelbelofte ondertekend. In de belofte is meer aandacht voor inclusief spelen, inclusief ontwerp, activiteiten en participatie van alle kinderen. Er is gewerkt aan inclusieve speeltuinen, vergroening, meer mogelijkheden voor spelen en bewegen. Vanuit Leren met de Stad hebben studenten van de Hogeschool en Universiteit Leiden onderzoek gedaan naar buiten spelen in Leiden. De uitkomsten gebruiken we bij de evaluatie van het huidige beleid en het opstellen van nieuw beleid voor spelen.
Gezonde Kansrijke Start
Door middel van het programma Gezonde Kansrijke Start is in 2023 samen met de lokale coalitiepartners verder gebouwd aan een kansrijke start voor ieder kind. In 2023 zijn onder andere de workshops rondom slaapproblematiek gestart en is er gewerkt aan een sterkere preventie rondom onbedoelde zwangerschap op het middelbaar beroepsonderwijs (mbo) en voortgezet speciaal onderwijs (VSO). Daarnaast hebben de voorbereidingen voor de Baby Groente Tas en het opzetten van een pool van ervaringsdeskundigen plaatsgevonden. Verder is er in het kader van het Integraal Zorg Akkoord (IZA) en het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA) bijgedragen aan de vormgeving van de (sub) regionale ketenaanpak rondom Kansrijke Start. Zie voor meer informatie over IZA en GALA ook programma 9.
Multi-probleem-gezinnen
In 2023 is ook specifiek aandacht besteed aan multi-probleem-gezinnen. Er is gewerkt aan een plan van aanpak voor huishoudens met multiproblematiek, dat in het eerste kwartaal van 2024 met de raad is gedeeld. Het plan van aanpak legt de focus op procesregie, gebruik van nieuwe (doorbraak)methodes en leren van elkaar en van casuïstiek. Daarnaast is gewerkt aan het vormgeven van de inzet van een maatwerkregisseur, die zich specifiek zal bezighouden met huishoudens met multiproblematiek.
Jeugdteams
De werkdruk van de jeugdteams is afgelopen jaar toegenomen ten opzichte van 2022. Dit kwam onder meer door complexiteit van vraagstukken en openstaande vacatures. Hiernaast leveren de jeugdteams nog steeds overbruggingszorg voor jeugdigen op de wachtlijst in de gespecialiseerde jeugdhulp. Om efficiënter te werken, administratieve lasten te verlichten en eenduidige triage voor alle jeugdteams te organiseren is in 2023 het Bureau en Triage team (BenT) gestart. Naast BenT is groepsaanbod ontwikkeld om jeugdigen en ouders tijdig passende hulp te bieden, wachtlijsten in de specialistische zorg te overbruggen en werkdruk voor de medewerkers te verlagen. Ook is er specifieke aandacht voor huishoudens met multiproblematiek, hierbij hebben we met de Jeugdteams ingezet op triage en procesregie.
Praktijkondersteuner Jeugd
Het team van praktijkondersteuners Jeugd (POH-J) bij huisartsen is uitgebreid. Alle huisartsen zijn gekoppeld aan een POH-J die verbonden is aan een jeugdteam in dezelfde wijk. Iedere basisschool in Leiden heeft een vaste contactpersoon vanuit het jeugdteam om vroegtijdig en gezamenlijk bij te dragen aan de hulpvraag van het kind/ouder.
Leerlingenvervoer
Met ingang van het schooljaar 2022-2023 voert een andere exploitant het leerlingenvervoer uit. De kwaliteit van het vervoer is in de loop van het schooljaar toegenomen en verliep afgelopen jaar naar volle tevredenheid. De branche heeft te maken met een aantal uitdagingen, zoals een chronisch chauffeurstekort, maar in de Leidse regio leidt dit niet tot grote problemen.
Gespecialiseerde jeugdhulp
In 2023 hebben we gezien dat er zowel in de regio Holland Rijnland als in Leiden minder kinderen gebruik hebben gemaakt van de inzet van specialistische jeugdhulp, maar dat er tegelijkertijd wel sprake is van een stijging van de kosten. We zien dat behandeltrajecten van jeugdigen langer duren en tarieven bij de aanbieders zijn gestegen. Doordat er veel gecontracteerde aanbieders al vroeg in het jaar hun budgetplafond hebben bereikt is er veel uitgeweken naar niet gecontracteerde aanbieders. Bij de niet gecontracteerde aanbieders zijn de tarieven over het algemeen hoger. Als gevolg van (onder andere) de coronatijd zien we (nog) steeds meer jeugdigen met psychosociale problematiek, mogelijk ten gevolge van uitgestelde zorg.
Beleidsterrein Onderwijs
In 2023 is gewerkt aan een nieuwe beleidsnota Onderwijskansen 2023-2026 die in januari 2024 door de raad is vastgesteld.
Nieuwkomersonderwijs
Met de opening van het AZC op de Haagsche Schouwweg is ook het nieuwkomersonderwijs weer verder uitgebreid. Zo zijn er twee AZC-taalklassen in De Lorentzschool gestart en is Da Vinci ISK verder gegroeid. Daarnaast startte in oktober op het AZC een VVE-groep waarin de 2- tot 4-jarigen worden voorbereid op het Nederlandse onderwijs. In 2023 zijn met het onderwijs gesprekken gevoerd over de doorstroom.
Kindcentrum
In 2023 is hard gewerkt aan de visie op een kindcentrum in de Stevenshof in het kader van de nieuwbouw. Dit is gebeurd in samenwerking met twee schoolbesturen en daarnaast is de visie bestuurlijk afgestemd. Op basis van de visie kan in 2024 verder gewerkt worden aan de vorming van het beoogde kindcentrum.
Leidse Educatieve Agenda
In 2023 is de Leidse Educatieve Agenda 2019-2023 geëvalueerd en is de nieuwe Leidse Educatieve Agenda (LEA) 2024-2028 tot stand gekomen met vier ambities: (1) Kansrijk onderwijs voor alle kinderen en jongeren, (2) Mentaal en fysiek gezond opgroeien, (3) Aantrekkelijke kennis- en onderwijsstad en Divers en (4) duurzaam en toekomstbestendig scholenlandschap. Op al deze ambities zijn gezamenlijke doelen gesteld. De LEA is door vele partijen ondertekend, waaronder peuterspeelzalen, kinderopvang, buitenschools opvang, primair onderwijs, passend primair onderwijs, voortgezet onderwijs, speciaal onderwijs, JES Rijnland en Samenwerkingsverband Passend Onderwijs VO.
Leidse Visie Gelijke Kansen
In 2023 is gewerkt aan de Leidse Visie Gelijke Kansen 2023. De visie is in november door de raad vastgesteld. Leiden wil voor alle kinderen en jongeren tot 27 jaar (en hun omgeving) gelijke kansen om hun talenten te ontwikkelen. Dit vraagt om ongelijk investeren, daar waar voor kinderen en jongeren de achtergrond of situatie talentontwikkeling in de weg staat. De visie is richtinggevend voor onderwijs- en armoedebeleid.
Rijke leerdag
In 2023 is verder gewerkt aan de Rijke leerdag met Bredeschool Merenwijk en de drie basisscholen in Het Gebouw in het kader van het landelijke programma School en Omgeving. Er is een gezamenlijke visie en aanpak opgesteld met de scholen en andere betrokken maatschappelijke en welzijnspartners op het doel van het naschoolse/buitenschoolse aanbod bij deze scholen. Twee projectcoördinatoren hebben de opdracht gekregen om een geschikte programmering van naschoolse/ buitenschoolse activiteiten neer te zetten bij de scholen. Door extra activiteiten aan te bieden tijdens de basisschooltijd wordt hard gewerkt aan het vergroten van de kansengelijkheid onder leerlingen.
Verzuim en voortijdig schoolverlaten
De cijfers over verzuim en voortijdig schoolverlaten lieten na de coronatijd een toename zien. Het grote aantal thuiszitters dat niet staat ingeschreven bij een school (absoluut verzuim) is sterk gestegen en in 2023 grotendeels toe te schrijven aan de komst van Oekraïense vluchtelingen.
In 2023 is verder gewerkt aan het programma onderwijshuisvesting. Het programma bestaat uit twee delen, te weten de herwaardering van het Integraal Huisvestingsplan 2023 -2032 Leiden (IHP) en het beleidsrijke Integraal Huisvestingsplan. De herwaardering van het IHP is afgerond, op 28 november 2023 door het college vastgesteld (BW23.0533) en met een brief van het college aan de gemeenteraad aangeboden. Er is in 2023 gewerkt aan het (definitief) ontwerp voor de tijdelijke huisvesting voor de Internationale Schakel Klas (ISK) aan de Noachstraat. In 2024 wordt dit ontwerp verder uitgewerkt en vastgesteld en wordt toegewerkt naar de aanbesteding. Daarnaast is eind 2023 gestart met het beleidsrijke IHP. Bij de planning van het proces naar het nieuwe beleidsrijke IHP is ditmaal gekozen om hierbij ook een inspraakperiode te hanteren. De inhoudelijke behandeling van het beleidsrijke IHP staat gepland in 2025.
In 2023 is de vervangende nieuwbouw van de twee basisscholen aan het Broekplein (Tweemaster en Kwintijn) opgeleverd en in gebruik genomen. Ook de uitbreiding en renovatie van het schoolgebouw van Het Metrum aan de Schubertlaan is klaar en feestelijk geopend. Hiernaast is de samenwerkingsovereenkomst getekend voor het Vlietlandcollege.
Doel | Prestatie | |
7A1 Een krachtige pedagogische samenleving | 7A1.1 Betrekken van de jeugd via jeugdparticipatie | |
7A1.2 Waarborgen kwaliteit (openbare) speelruimte | | |
7A1. 3 Ondersteunen spelbevordering | | |
7A2 Goede (gebiedsgerichte) ondersteuning en hulp aan jeugd en gezin | 7A2.1 Vanuit het CJG uitvoeren Wet Publieke Gezondheid | |
7A2.2 Vanuit het CJG organiseren van informatie en advies en opvoedingsondersteuning | | |
7A2.3 Vanuit het CJG organiseren van jeugdhulp door middel van jeugdteams | | |
7A3 Goede specialistische hulp beschikbaar | 7A3.1 Het organiseren van specialistische hulp | |
Jongeren worden nu expliciet als doelgroep benoemd in de ‘Handreiking Samenwerken met de Stad'. Ook is de toolkit jeugd- en jongerenparticipatie tot stand gekomen.
De Speeltuin Vogelenwijk wordt de derde inclusieve speeltuin in Leiden. Bij Speeltuin Ons Eiland is in 2023 het verbouwde speeltuingebouw geopend. In mei 2023 heeft gemeente Leiden de titel van meest speelvriendelijke gemeente overgedragen aan de gemeente Gouda. Met subsidie van Jantje Beton, JOGG en IVN (Instituut voor natuureducatie en duurzaamheid) is het project Gezonde buurt in de Tuinstadwijk van start gegaan. Vanuit dit project is samen met de buurt een plan gemaakt om de buurt te vergroenen en meer mogelijkheden voor spelen en bewegen te maken. Er wordt een nieuwe speelplek aangelegd en een route van speelaanleidingen en groen aangelegd. Met de aanleg van de speelplek in de Tuinstadwijk en de planning van aanleg van speelaanleidingen in Leiden Noord (Prinsessenbuurt) wordt het Uitvoeringsplan Spelen 2019-2023 in 2024 volledig afgerond. Het project Gezonde Buurt (Tuinstadwijk) wordt in de 2e helft van 2024 afgerond. Het participatie en ontwerp proces heeft meer tijd gevergd en als gevolg van de weersomstandigheden neemt het uitvoeringsproces meer tijd in beslag.
In Leiden zien we een toename in vraag naar (1) de inzet individuele begeleiding, (2) dagbehandeling en dagbesteding, (3) behandeling met verblijf en (4) landelijk transitie arrangement (landelijke ingekochte hoog specialistische zorg). In het afgelopen jaar maakten minder jeugdigen gebruik van de inzet van specialistische jeugdhulp, maar bleven de kosten stijgen. Behandeltrajecten duurden langer en tarieven bij aanbieders zijn gestegen. De stijgende kosten geven noodzaak om interventies voor te bereiden om de kosten structureel terug te dringen. Binnen de regio Holland Rijnland wordt sinds het najaar van 2023 gewerkt met de wachttijdenaanpak om de wachtlijsten in de jeugdhulpketen te doen verminderen en meer grip te krijgen op de kosten (zie ook 'Ontwikkelingen in 2023' aan het begin van dit hoofdstuk).
Verbonden partijen
Serviceorganisatie Zorg Holland Rijnland (SOZ) | |
Motieven en doelen deelname GR |
|
Realisatie doelstellingen en prestaties 2023 |
|
Belangrijkste bestuurlijke mijlpalen 2024 |
|
Bijdrage 2023 | € 895.000 |
Voor eigenaarsrol, zie paragraaf verbonden partijen |
Effectindicator | Realisatie | Streefwaarde 2023 | Bron | |||
---|---|---|---|---|---|---|
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |||
Doel 7A1 Een krachtige pedagogische samenleving | ||||||
7A1.a Percentage inwoners dat het eens of helemaal eens is met de stelling dat er in de buitenruimte voldoende gelegenheid is om te sporten, bewegen of spelen voor kinderen / jongeren | - | 65% | - | 62% | 67% | Stads- en wijkenquête |
7A1.b Percentage inwoners dat het eens of helemaal eens is met de stelling dat er in de buitenruimte voldoende gelegenheid is om te sporten, bewegen of spelen voor volwassenen | - | 52% | - | 55% | 57% | Stads- en wijkenquête |
7A1.c Percentage inwoners dat vindt dat in de buurt voldoende speelmogelijkheden voor kinderen zijn | - | 49% | - | 41% | 51% | Stads- en wijkenquête |
7A1.d Percentage inwoners dat vindt dat de speelmogelijkheden in de buurt veilig zijn | - | 50% | - | 41% | 49% | Stads- en wijkenquête |
7A1.e Percentage inwoners dat vindt dat de speelmogelijkheden in de buurt uitdagend zijn | - | 20% | - | 13% | 24% | Stads- en wijkenquête |
7A1.f Percentage inwoners dat vindt dat er goede voorzieningen voor jongeren zijn | - | 46% | - | 44,8% | 28% | Veiligheidsmonitor |
Doel 7A3 Goede specialistische hulp beschikbaar | ||||||
7A3.a Percentage jongeren tot 18 jaar met jeugdhulp* | 15,9% | 20,6% | 16,1% | 14,2% | 14,0% | CBS (BBV - via wsjg) |
7A3.b Percentage jongeren tot 18 jaar met jeugdbescherming* | 1,2% | 1,3% | 1,2% | 0,9% | 1,0% | CBS (BBV - via wsjg) |
7A3.c Aantal Leidse gezinnen dat door vrijwilligers wordt ondersteund bij opvoedproblemen** | - | 44 | - | - | 45 | Jaarrapportage Homestart |
7A3.d Percentage jeugdhulptrajecten met verblijf | 2,2% | 2,3% | - | 1,9% | 2,3% | SOZ/Holland Rijnland |
7A3.e Aantal jongeren in gesloten jeugdhulp | 4 | 9 | - | 5 | 4 | SOZ/Holland Rijnland |
7A3.f Gemiddelde trajectduur in dagen** | 240 | 269 | - | - | 230 | SOZ/Holland Rijnland |
7A3.g Percentage jeugdigen met hoogspecialistische ambulante jeugd-GGZ van het totaal aantal jeugdigen** | 50% | 50% | - | - | 48% | SOZ/Holland Rijnland |
7A3.h Aantal trajecten ingezet bij niet-gecontracteerde aanbieders | 36 | 72 | - | 84 | 50 | SOZ/Holland Rijnland |
Een overzicht van realisatie- en streefwaarden van de indicatoren (ook uit vorige begrotingen) staat op LeideninCijfers.
Doel | Prestatie | |
---|---|---|
7B1 Kwalitatief goed en toegankelijk aanbod van kindercentra | 7B1.1 Zorgdragen voor voldoende aanbod peuterspeelopvang | |
7B1.2 Waarborgen kwaliteit kinderopvang / peuterspeelopvang | |
Zie toelichting bij 'Ontwikkelingen in 2023' aan het begin van dit hoofdstuk.
Effectindicator | Realisatie | Streefwaarde 2023 | Bron | |||
---|---|---|---|---|---|---|
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |||
Doel 7B1 Kwalitatief goed en toegankelijk aanbod van kindercentra | ||||||
7B1.a Percentage kinderen van 0 tot 4 jaar dat deelneemt aan kinderdagopvang* | 64% | 64,9% | 66,7% | - | 66% | CBS |
Een overzicht van realisatie- en streefwaarden van de indicatoren (ook uit vorige begrotingen) staat op LeideninCijfers.
Doel | Prestatie | |
---|---|---|
7C1 Gelijke kansen voor kinderen en jongeren | 7C1.1 Waarborgen van aanbod, kwaliteit en deelname aan voor- en vroegschoolse educatie | |
7C1.2 Stimuleren hoogwaardig taalaanbod op onderwijskansenscholen | | |
7C1.3 Bevorderen ouderbetrokkenheid bij doelgroepkinderen | | |
7C2 Goede onderwijs-ondersteuning en samenwerking in het onderwijs | 7C2.1 Ondersteunen zorg voor leerlingen met specifieke behoeften | |
7C2.2 Stimuleren samenwerking en voorzieningen in het onderwijs | | |
7C3 Als kennisstad toekomstbestendig onderwijs bevorderen met extra aandacht voor internationalisering en duurzaamheid | 7C3.1 Stimuleren van een duurzame rijke leeromgeving waarin leerlingen en | |
7C3.2 Stimuleren dat leerlingen worden voorbereid op een internationale samenleving | | |
7C3.3 Bevorderen van toekomstgerichte talentontwikkeling door samenwerking van onderwijs met bedrijven en instellingen | | |
7C4 Zoveel mogelijk leerlingen volgen onderwijs en halen een startkwalificatie of het verwerven van een werkplek | 7C4.1 Sturing geven aan projecten die zich richten op het behalen van een startkwalificatie, terugkeer naar het onderwijs (ook voor thuiszitters) of het verwerven van een werkplek | |
7C4.2 Tegengaan verzuim leerplichtigen | |
7C4.1 Sturing geven aan projecten die zich richten op het behalen van een startkwalificatie, terugkeer naar het onderwijs (ook voor thuiszitters) of het verwerven van een werkplek
In 2022-2023 daalde de uitval tot 2,5% (het niveau van voor de coronatijd, 2018-2019). In het VO daalde de uitval vooral in de onderbouw, in het Mbo daalde de uitval op bijna alle niveaus (behalve op niveau 1). Tijdens de coronatijd schreven mbo's weinig leerlingen uit en scholen adviseerden leerlingen een zo hoog mogelijk onderwijsniveau te volgen.
Na de coronatijd nam het aantal uitschrijvingen weer toe. Op de huidige krappe arbeidsmarkt geven sommige jongeren voorkeur aan betaald werk boven school. De VSV analyse voor Holland Rijnland is te vinden op Programma VSV - Holland Rijnland (rbl-hollandrijnland.nl). In de zomer van 2024 wordt daar de analyse over 2022-2023 geplaatst.
7C4.2 Tegengaan verzuim leerplichtigen
Ook na de coronatijd bleven de verzuimcijfers in 2022- 2023 hoog, zowel voor absoluut als relatief verzuim. Scholen melden verzuim meer en schrijven jongeren vaker en sneller uit bij verzuim. Jongeren geven de voorkeur aan betaald werk op deze krappe arbeidsmarkt boven onderwijs. Meer dan de helft van alle Vsv’ers van 18 t/m 22 jaar is in 2023 aan het werk. Dat is de basis voor gesprekken met de jongeren en ouders over oorzaken (bijvoorbeeld mentale problemen) en maatregelen. Het grote aantal thuiszitters dat niet staat ingeschreven bij een school (absoluut verzuim) is sterk gestegen en in 2023 grotendeels toe te schrijven aan de komst van Oekraïense vluchtelingen. In de regio Holland Rijnland had iets minder dan de helft van de thuiszitters zonder schoolinschrijving de Oekraïense nationaliteit. Voor deze groep was niet altijd direct bij aankomst een onderwijsaanbod, ook volgden sommigen online onderwijs of hadden een vrijstelling van onderwijs. Uiteraard is ook veel aandacht uitgegaan naar jongeren (thuiszitters) die wel staan ingeschreven bij een school. Meer informatie is te vinden in het jaarverslag Jaarverslagen - Holland Rijnland (rbl-hollandrijnland.nl)
Effectindicator | Realisatie | Streefwaarde 2023 | Bron | |||
---|---|---|---|---|---|---|
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |||
Doel 7C1 Goede onderwijskansen voor kinderen van nul tot dertien jaar | ||||||
7C1.a Aantal kinderen van 2,5 - 4 jaar dat heeft deelgenomen aan VE* | 414 | 377 | 360 | 347 | - | Telgegevens VE-aanbieders |
Doel 7C4 Zo veel mogelijk leerlingen worden behouden voor het onderwijs en halen een startkwalificatie | ||||||
7C4.a Gemiddelde uitval onderbouw VO** | 0,2% | 0,3% | 0,3% | 0,22% | 0,1% | VSV Verkenner |
7C4.b Gemiddelde uitval bovenbouw VMBO** | 2,0% | 0,9% | 1,59% | 1,66% | 1,0% | VSV Verkenner |
7C4.c Gemiddelde uitval bovenbouw HAVO/VWO** | 0,1% | 0,6% | 0,39% | 0,86% | 0,2% | VSV Verkenner |
7C4.d Gemiddelde uitval MBO niveau 1** | 23,5% | 30,7% | 17,8% | 29,23% | 23,0% | VSV Verkenner |
7C4.e Gemiddelde uitval MBO niveau 2** | 10,4% | 12,9% | 15,4% | 12,74% | 14,0% | VSV Verkenner |
7C4.f Gemiddelde uitval MBO niveau 3 ** | 6,2% | 4,6% | 7,8% | 7,09% | 4,4% | VSV Verkenner |
7C4.g Gemiddelde uitval MBO niveau 4** | 4,8% | 4,8% | 7,3% | 6,38% | 4,3% | VSV Verkenner |
7C4.h Absoluut verzuim per 1.000 leerlingen (aantal absoluut verzuimers die langer dan 3 maanden | 2 | 4,7 | 4,4 | 8,72 | 2,0 | RBL |
7C4.i Relatief verzuim per 1.000 leerlingen (aantal leerplichtigen dat wel staat ingeschreven op | 15 | 15 | 23 | 22,77 | 12 | RBL |
7C4.j Vroegtijdig schoolverlaters zonder startkwalificatie VO en MBO** | 1,9% | 2,2% | 2,8% | 2,51% | 2,3% | RBL |
Een overzicht van realisatie- en streefwaarden van de indicatoren (ook uit vorige begrotingen) staat op LeideninCijfers.
Doel | Prestatie | |
---|---|---|
7D1 Goede kwantiteit en kwaliteit van onderwijshuisvesting | 7D1.1 Realisatie van nieuwbouw, uitbreiding en vervanging van lesgebouwen en gymnastieklokalen | |
7D1.2 In stand houden van de bestaande gymnastieklokalen door onderhoud en aanpassingen | | |
7D1.3 Uitvoering van de overige wettelijke taken zoals OZB, schadeherstel en bekostiging gymnastiekonderwijs | |
7D1.1 Realisatie van nieuwbouw, uitbreiding en vervanging van lesgebouwen en gymnastieklokalen
De nieuwbouw van de gymzaal met twee vloerdelen aan de Oppenheimstraat heeft vertraging opgelopen en kon niet binnen het huidige krediet worden gerealiseerd. In 2024 wordt verder gewerkt aan de uitwerking van de gymzalen en wordt de raad hierover geïnformeerd, naar verwachting in het tweede kwartaal. Daarna wordt toegewerkt naar het starten van de aanbesteding en het proces tot uitvoeringsbesluit. De overige projecten lagen op schema en hiervoor zijn met de Herwaardering 2023-2032 voldoende middelen beschikbaar gekomen.
Effectindicator | Realisatie | Streefwaarde 2023 | Bron | |||
---|---|---|---|---|---|---|
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |||
7D1 Goede kwantiteit en kwaliteit van onderwijshuisvesting | ||||||
7D1.a Rapportcijfer inwoners voor de kwaliteit van schoolgebouwen | - | 7,5 | - | 7,4 | 7,5 | Stads- en wijkenquête |
Een overzicht van realisatie- en streefwaarden van de indicatoren (ook uit vorige begrotingen) staat op LeideninCijfers.
In 2023 zijn de volgende kaderstellende beleidsstukken vastgesteld:
Jeugd en onderwijs | Rekening | Begroting | Wijziging | Begroting
2023 | Rekening | Verschil | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Jeugd | Lasten | 36.276 | 38.631 | 883 | 39.514 | 40.883 | -1.370 |
Baten | -543 | -324 | -1.681 | -2.005 | -1.926 | -79 | |
Saldo | 35.732 | 38.307 | -798 | 37.508 | 38.957 | -1.449 | |
Peuterspeelopvang en kinderopvang | Lasten | 1.755 | 1.860 | 155 | 2.015 | 1.904 | 111 |
Baten | -4 | -4 | -63 | -67 | -30 | -37 | |
Saldo | 1.751 | 1.856 | 92 | 1.948 | 1.874 | 73 | |
Onderwijsbeleid | Lasten | 10.432 | 10.916 | 157 | 11.073 | 10.705 | 368 |
Baten | -5.780 | -5.440 | -938 | -6.378 | -6.141 | -237 | |
Saldo | 4.651 | 5.475 | -781 | 4.694 | 4.564 | 131 | |
Onderwijshuisvesting | Lasten | 11.681 | 12.775 | 782 | 13.557 | 12.462 | 1.095 |
Baten | -558 | -241 | -904 | -1.145 | -1.328 | 183 | |
Saldo | 11.122 | 12.534 | -122 | 12.412 | 11.133 | 1.278 | |
Programma | Lasten | 60.142 | 64.181 | 1.977 | 66.158 | 65.954 | 204 |
Baten | -6.885 | -6.009 | -3.587 | -9.596 | -9.426 | -170 | |
Saldo van baten en lasten | 53.257 | 58.172 | -1.610 | 56.562 | 56.529 | 34 | |
Reserves | Toevoeging | 1.056 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekking | -1.067 | -3.128 | -237 | -3.365 | -3.346 | -19 | |
Mutaties reserves | -11 | -3.128 | -237 | -3.365 | -3.346 | -19 | |
Resultaat | 53.247 | 55.044 | -1.846 | 53.198 | 53.183 | 15 |
Reserves programma 7 | Rekening | Begroting | Wijziging | Begroting
2023 | Rekening | Verschil | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Reserve combinatiefuncties | Toevoeging | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekking | 0 | -19 | 0 | -19 | 0 | -19 | |
Saldo | 0 | -19 | 0 | -19 | 0 | -19 | |
Reserve onderwijshuisvesting | Toevoeging | 10 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekking | -65 | -55 | 0 | -55 | -55 | 0 | |
Saldo | -55 | -55 | 0 | -55 | -55 | 0 | |
Reserve soc.-maatsch. En cult. Voorz. P7 | Toevoeging | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekking | -351 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo | -351 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Reserve Sociaal Domein P7 | Toevoeging | 1.046 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekking | -651 | -3.054 | -212 | -3.266 | -3.266 | 0 | |
Saldo | 395 | -3.054 | -212 | -3.266 | -3.266 | 0 | |
Res. Leefbaarh.projecten in de wijken P7 | Toevoeging | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekking | 0 | 0 | -25 | -25 | -25 | 0 | |
Saldo | 0 | 0 | -25 | -25 | -25 | 0 | |
Totaal | Toevoeging | 1.056 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekking | -1.067 | -3.128 | -237 | -3.365 | -3.346 | -19 | |
Reserves programma 7 | -11 | -3.128 | -237 | -3.365 | -3.346 | -19 |
BELEIDSTERREINEN
Toelichting op beleidsterreinen met financiële afwijkingen (op de lasten en/of baten) > € 250.000.
7A Jeugd
Er is sprake van een overschrijding van de begrote lasten met circa € 1,37 miljoen, terwijl de begrote baten circa € 0,1 miljoen lager zijn. Per saldo komt dit neer op een negatief resultaat van circa € 1,45 miljoen.
Op het onderdeel regionale Jeugdhulp is ten opzichte van de raming per saldo een nadeel verantwoord van
€ 1,5 miljoen. Dit is een gevolg van het pas laat bekend worden van enkele regionale tegenvallers, o.a. als gevolg van extra gehonoreerde aanvragen door het Expertteam (het betreft noodzakelijke zorg buiten de reguliere gecontracteerde aanbieders om) en tegenvallers in de kosten voor hoog specialistische hulp op basis van het Landelijk Transitiearrangement. Deze laatste vorm van jeugdhulp is voor de gemeente niet beïnvloedbaar. Verder is er sprake geweest van late facturering door een grote aanbieder, waardoor deze kosten niet eerder in de prognose zijn voorzien. Tegenover deze tegenvallende kosten staat een totaal van ca. € 0,5 miljoen aan onderbestedingen van o.a. regionale uitvoeringskosten Jeugd, PGB's Jeugd en Jeugdparticipatie.
7B Peuterspeelopvang en kinderopvang
Er zijn geen relevante afwijkingen
7C Onderwijsbeleid
Er is sprake van een onderschrijding van de begrote lasten met € 368.000, terwijl de begrote baten circa
€ 237.000 lager zijn. Per saldo komt dit neer op een positief resultaat van € 131.000.
Op het beleidsonderdeel onderwijskansen beleid is voornamelijk door een aantal terugvorderingen van subsidies over de afgelopen jaren op de lasten € 219.000 minder besteed. Hier staat een lagere rijksbijdrage van € 173.000 tegenover. Verder zijn de kosten van leerlingenvervoer € 210.000 lager. Belangrijke oorzaak hiervan is dat het extra budget voor leerlingenvervoer Oekrainiers van ca. € 152.000 niet besteed is. Op de onderdelen Onderwijsinnovatie en LEA is € 103.000 niet besteed. Tenslotte is er bij het project VRAC (it takes a Village to Raise A Child) sprake van een tegenvaller van ca. € 157.000, waarvan € 111.000 veroorzaakt is door een nagekomen factuur over 2022.
7D Onderwijshuisvesting
Er is sprake van een onderschrijding van de begrote lasten met € 1.095.000, terwijl de begrote baten circa € 183.000 hoger zijn. Per saldo komt dit neer op een positief resultaat van € 1.278.000.
Er is een eenmalige bijdrage van € 796.033 ontvangen van het COA in het kader van de regeling onderwijshuisvesting asielzoekers (OHBA). Deze bijdrage is bedoeld voor de periode 2023 t/m 2026. Dit betreffen middelen voor de huisvestingskosten (investeringen, huren, OZB, verzekeringen) voor het basisonderwijs aan asielzoekerskinderen. In 2023 zijn hiervoor nog geen bestedingen gedaan, deze worden verwacht in 2024 en verder. Als gevolg van extra rijksbijdragen in het kader van de SUVIS regeling (specifieke uitkering ventilatie in scholen) is er op de baten sprake van een voordeel van per saldo € 161.000. Daar tegenover staat een nadeel op de lasten van € 161.000 (eindsaldo komt uit op 0). Op de overige huisvestingslasten is per saldo een voordeel ontstaan van ca. € 440.000.
RESERVES
Toelichting op afwijkingen Reserves > € 250.000.
Reserve combinatiefuncties
Begroot is een onttrekking van € 19.000. Gezien het positieve resultaat op de combinatiefuncties is er geen onttrekking nodig.
INVESTERINGEN
Overschrijdingen op investeringskredieten
Niet van toepassing
Toelichting op investeringskredieten die worden afgesloten met een opvallend overschot
7100404 2017.018 Leonardo Telderskade nieuwbouw
Voor deze investering is een budget van ruim € 16 miljoen beschikbaar gesteld. Het schoolbestuur heeft door een gedegen projectorganisatie de investering binnen de hiervoor beschikbaar gestelde middelen gerealiseerd. Hierdoor is een overschot ontstaan van € 136.776.
Toelichting op investeringskredieten ouder dan drie jaar die niet afgesloten worden bij de jaarrekening
7100815 3 basisscholen Broekplein
De nieuwbouw basisscholen Broekplein is vrijwel afgerond. Resteren nog in 2024 de afronding van de aanheling van de openbare ruimte en overige werkzaamheden in verband met de overdracht aan Beheer. Tevens de voltooiing van de inrichting van de schoolpleinen en het bouwrijp opleveren van het resterende grond aan de gemeente Leiden. Dit krediet kan in 2024 worden afgesloten.
7100871 2017.010+011+015 VMBO Boerhaavelaan Nieuwbouw
De financiële afwikkeling van de investering is afhankelijk van de accountant die het project op dit moment financieel controleert. Na een positieve accountantsverklaring kan dit project naar verwachting in 2024 financieel worden afgewikkeld.
7101242 Nota Spelen en bewegen 2017
Het Uitvoeringsplan Spelen 2018-2022 heeft een looptijd van 4 jaar. De laatste projecten worden momenteel afgerond. Daarna kan het krediet naar verwachting in 2024 worden afgesloten.
7101625 faciliteren nieuwbouw Leonardo college
Het Leonardo college heeft in 2021 haar deuren geopend. Daarna is de openbare ruimte aangelegd, deze werkzaamheden zijn half 2022 afgerond. Vervolgens heeft de oplevering van de openbare ruimte vertraging opgelopen en was er na verloop van tijd herstelwerk nodig. Dit is begin 2024 afgerond. Naar verwachting zal de overdracht naar Stedelijk Beheer in het tweede kwartaal van 2024 plaatsvinden en daarna wordt het project afgerond en zal het krediet gesloten worden.
7101780 gymaccommodatie Oppenheimstraat 4
Als gevolg van vertraging kan dit krediet nog niet worden afgesloten. Verwachting is dat de werkzaamheden (na het ontwerptraject en uitvoeringsbesluit) in de loop van 2025 gestart zullen gaan worden (zie voor meer informatie ook prestatie 7D1.1).