Jaarstukken 2022

Beleidsterrein 7C Onderwijsbeleid

Doelen en prestaties bij 7C Onderwijsbeleid

Doel

Prestatie

 

7C1 Gelijke kansen voor kinderen en jongeren van nul tot dertien
jaar

7C1.1 Waarborgen van aanbod, kwaliteit en deelname aan voor- en vroegschoolse educatie

 

7C1.2 Stimuleren hoogwaardig taalaanbod op onderwijskansenscholen

 

7C1.3 Doen bevorderen ouderbetrokkenheid bij doelgroepkinderen

 

7C2 Goede onderwijs-ondersteuning en samenwerking in het onderwijs

7C2.1 Ondersteunen zorg voor leerlingen met specifieke behoeften

 

7C2.2 Stimuleren samenwerking en voorzieningen in het onderwijs

 

7C3 Als kennisstad toekomstbestendig onderwijs bevorderen met extra aandacht voor internationalisering en duurzaamheid

7C3.1 Stimuleren van een duurzame rijke leeromgeving waarin leerlingen en
onderwijsprofessionals hun eigen talenten kunnen ontwikkelen in een doorlopende leerlijn

 

7C3.2 Stimuleren dat leerlingen worden voorbereid op een internationale samenleving

 

7C3.3 Bevorderen van een rijke leeromgeving en toekomstgerichte
talentontwikkeling door samenwerking van onderwijs met bedrijven en instellingen

 

7C4 Zoveel mogelijk leerlingen volgen onderwijs en halen een startkwalificatie of het verwerven van een werkplek

7C4.1 Sturing geven aan projecten die zich richten op het behalen van een startkwalificatie, terugkeer naar het onderwijs (ook voor thuiszitters) of het verwerven van een werkplek

 

7C4.2 Tegengaan verzuim leerplichtigen

 

Toelichting op prestaties

7C1.1 Waarborgen van aanbod, kwaliteit en deelname aan voor- en vroegschoolse educatie
In 2022 is de vroege indicatie van doelgroeppeuters sterk verbeterd. Het moment van indiceren ligt rond het eerste jaar van een kind, deelname vanaf 2 jaar. Het effect hiervan zullen we in 2023 zien.

7C1.2 Stimuleren hoogwaardig taalaanbod op onderwijskansenscholen
Afgelopen jaar is er veel aandacht geweest voor het opschalen van en de toeleiding naar het nieuwkomersonderwijs vanwege de toename van het aantal nieuwkomersleerlingen in de Leidse regio. Door het mogelijk maken van een taalklascoördinator is de samenwerking en de kennisdeling tussen de scholen onderling verbeterd. Desondanks moeten we door de toename in het aantal nieuwkomerskinderen aandacht blijven besteden aan deze prestatie.

7C1.3 Doen bevorderen ouderbetrokkenheid bij doelgroepkinderen
In 2022 is een aantal nieuwe interventies gestart, waaronder de pilot Gezinsconsulent (vanuit gemeentelijke NPO-middelen) op onderwijskansen scholen.

7C3.1 Stimuleren van een rijke leeromgeving en toekomstgerichte talentontwikkeling door samenwerking van onderwijs met bedrijven en instellingen
Het platform Verwonder om de hoek heeft te maken gehad met personeelstekorten en de nasleep van corona, waardoor minder activiteiten zijn uitgevoerd. Er waren minder boekingen voor lessen op de scholen omdat de focus op taal en rekenen lag. Daarnaast waren er ook minder projecten in de wijken, deels door hoog ziekteverzuim en deels door heropstart na corona. In Leiden Noord zijn we met vier basisscholen gestart met het programma School en Omgeving dat nu in ontwikkeling is. We werken met verscheidene partners toe naar de rijke leerdag en versterking van voorschool-school op basis van een gedragen visie. Focus ligt hierin op het goed programmeren van activiteiten, zowel in en buiten school.

In 2022 heeft weer een innovatiesubsidie-ronde plaats gevonden. Het belangrijkste doel van de innovatiesubsidie is om vernieuwing in het onderwijs aan te jagen door het stimuleren van samenwerking en kennisdeling. Een overzicht van de 20 projecten is hier te vinden en deze zijn inmiddels allemaal in uitvoering. De projecten zijn heel divers en richten zich o.a. op talentontwikkeling, burgerschap, anders organiseren in het onderwijs, maar ook een betere aansluiting op de arbeidsmarkt.

Het tweejarige project MDT Univercity ging in 2022 van start. We hebben veel mogen leren van de jongeren en welke ideeën zij hebben voor de grote vraagstukken in de samenleving (denk bijvoorbeeld aan mentaal welzijn, energiearmoede en het perspectief van nieuwkomers op ons onderwijs). Ook heeft het ons geholpen met een ander perspectief naar de jongeren zelf en de vraagstukken te kijken.

Het LEF (Leiden Education Fieldlab) moest verhuizen in verband met de opvang van vluchtelingen in het pand waar het LEF gehuisvest was. Naast de nodige uitdagingen, bracht dit ook nieuwe kansen. Een andere plek in de stad zorgde voor bekendheid onder een andere groep docenten en het zorgde voor een nog steviger verbinding in het sectoroverstijgende onderwijsnetwerk. Ook was het voor het eerst na corona weer mogelijk om ‘de Nacht van de Leraar’ uitbundig te vieren.

7C3.2 Stimuleren dat leerlingen worden voorbereid op een internationale samenleving
Afgelopen jaar lag de focus op omgaan met de meertaligheid van leerlingen. Daarnaast hebben door het European City of Science-jaar verschillende evenementen plaatsgevonden die bijdragen aan het internationale bewustzijn van kinderen, waaronder de EUCYS-conferentie een kinderconferentie tussen Leiden en Nagasaki.

7C4.1 Sturing geven aan projecten die zich richten op het behalen van een startkwalificatie, terugkeer naar het onderwijs (ook voor thuiszitters) of het verwerven van een werkplek
Het RBL stuurt op een hoge meldingsbereidheid en tijdig uitschrijven door MBO’s. Het sturen op een hoge meldingsbereidheid leidt tot een stijging van de cijfers van relatief verzuim en het sturen op tijdig uitschrijven leidt tot stijging van de voortijdig schoolverlaten cijfers (VSV-cijfers). De VSV-cijfers over schooljaar 2021-2022 zijn nog niet beschikbaar. De definitieve VSV cijfers 2021 (over schooljaar 2020-2021) stegen licht in Leiden. MBO's waren terughoudend bij het uitschrijven van studenten tijdens dit coronajaar.

De uitvoering van de regionale aanpak VSV 2021-2024 ligt op schema, na bijstelling vanwege de gevolgen van corona. De inzet voor laagdrempelige hulp op School (VO en MBO) is geïntensiveerd. De Leidse regio, SWV en het Regionaal Bureau Leerrecht bespreken verdere stappen om thuiszitten te voorkomen. De (verdere) stappen betreffen het actief onderhouden van bestaande afspraken, digitaal onderwijs en maatwerk op scholen.

7C4.2 Tegengaan verzuim leerplichtigen
Het relatief verzuim is gestegen door een grotere meldingsbereidheid van scholen. Scholen, zowel primair onderwijs, voortgezet onderwijs als MBO, meldden verzuim vaker, ook na afloop van de coronamaatregelen. Er is goed inzicht in het verzuim per school, wat het gesprek over de oorzaken en aanpak van (langdurig) verzuim mogelijk maakt. Aan iedere voortgezet onderwijs school in Holland Rijnland zijn twee consulenten verbonden. Eén van hen richt zich op langdurig verzuim. De cijfers voor absoluut verzuim dalen opnieuw (van 4,7 naar 4,4) maar liggen boven de effectindicator (2). Dat komt o.a. doordat jonge nieuwkomers die in Leiden wonen, nog niet op een school zijn ingeschreven. Voor meer informatie verwijzen we naar het ‘RBL Jaarverslag schooljaar 2021-2022'.

Effectindicatoren bij 7C Onderwijsbeleid

Effectindicator

Realisatie

Streefwaarde 2022

Bron

2019

2020

2021

2022

Doel 7C1 Goede onderwijskansen voor kinderen van nul tot dertien jaar

7C1.a Aantal doelgroepkinderen in een ve-voorziening

-

-

377

*

**

Smallsteps, SPL, Floreokids

7C1.b Gemiddelde CITO-score van de onderwijskansenscholen

534,2

-

534,3

*

535,0

Primair Onderwijs

Doel 7C4 Zo veel mogelijk leerlingen worden behouden voor het onderwijs en halen een startkwalificatie

7C4.a Gemiddelde uitval onderbouw VO

0,1%

0,2%

0,3%

*

0,1%

VSV Verkenner

7C4.b Gemiddelde uitval bovenbouw VMBO

1,5%

2,0%

0,9%

*

1,2%

VSV Verkenner

7C4.c Gemiddelde uitval bovenbouw HAVO/VWO

0,5%

0,1%

0,6%

*

0,3%

VSV Verkenner

7C4.d Gemiddelde uitval MBO niveau 1

23,3%

23,5%

30,7%

*

23,9%

VSV Verkenner

7C4.e Gemiddelde uitval MBO niveau 2

15,8%

10,4%

12,9%

*

15,0%

VSV Verkenner

7C4.f Gemiddelde uitval MBO niveau 3

6,9%

6,2%

4,6%

*

4,9%

VSV Verkenner

7C4.g Gemiddelde uitval MBO niveau 4

4,2%

4,8%

4,8%

*

4,5%

VSV Verkenner

7C4.h Absoluut verzuim per 1.000 leerlingen

(aantal absoluut verzuimers die langer dan 3 maanden
niet ingeschreven staan op een school (PO + VO +
geen eerdere schoolinschrijving)

5,4

4,8

4,7

*

2,2

RBL***

7C4.i Relatief verzuim per 1.000 leerlingen

(aantal leerplichtigen dat wel staat ingeschreven op
een school, maar ongeoorloofd afwezig is, per 1.000
inwoners lft 5-18jr)

17

15

15

*

13

RBL***

7C4.j Vroegtijdig schoolverlaters zonder startkwalificatie VO en MBO

2,5%

1,9%

2,2%

*

2,4%

RBL***

*) De cijfers van 2022 zijn nog niet beschikbaar.
**) De streefwaarden moeten nog in overleg met betrokken partijen worden bepaald
***) De bron van deze indicatoren is in de begroting van 2021 aangepast; voorheen was dit waarstaatjegemeente.nl (wsjg). Het RBL beschikt over actuelere cijfers dan wsjg. De BBV realisatiewaarden van voorgaande jaren kunt u terugvinden op wsjg. Specifiek voor 7C4.h zijn de realisatiewaarden met als bron BBV 2,3 (2017), 3,1 (2018) en 5,2 (2019).

Een overzicht van realisatie- en streefwaarden van de indicatoren (ook uit vorige begrotingen) staat op LeideninCijfers.