Programmanummer | 4 | |
Commissie | Leefbaarheid en Bereikbaarheid | |
Portefeuille(s) | Klimaat, Mobiliteit & Financiën |
De missie van het programma Mobiliteit luidt: |
In de voortgangsrapportage rapporteren we de projecten die op oranje of rood staan. Alle projecten die verlopen volgens de doelstellingen van het project worden niet toegelicht. In de praktijk blijken projecten vaak vertraging op te lopen door onvoorziene omstandigheden. Zolang die vertraging geen effect heeft op het behalen van de doelstelling rapporteren we deze vertraging niet afzonderlijk. Alleen als de vertraging gevolgen heeft op het halen van een doel of effect heeft op een ander (raakvlak)project wordt er melding van gemaakt.
In 2024 is weer een goede stap gezet in het uitvoeren van de ambities in de Mobiliteitsnota, de Parkeervisie en de projecten in de uitvoeringsprogramma’s Leiden Duurzaam Bereikbaar en Autoluwe Binnenstad.
Een belangrijke mijlpaal voor autoluw is het vastgestelde Kaderbesluit Groene lopers Leiden; Veilige straten, leefbare wijken, schone lucht en een vitale binnenstad, ontwerpschetsen ‘slimme knips’ en Leiden-west. Dit is een flinke stap voorwaarts in het bereiken van een veilige, gezonde, leefbare en economisch vitale stad. Met het besluit dat is genomen worden niet alleen de leefbaarheid en verkeersveiligheid in Transvaal, het stationsgebied en de binnenstad verbeterd, maar ontstaan ook oplossingen voor aandachtslocaties op andere plekken in de stad. Hiermee dragen we bij aan het waarborgen van de doorstroming.
In 2024 zijn de voorbereidingen en besluiten afgerond die nodig zijn voor de start van de zero emissie zone per 1 januari 2025. Zo is er veel contact geweest met ondernemers en andere belanghebbenden in de stad en regio, is het verkeersbesluit genomen, is het ontheffingenbeleid vastgesteld, is de gemeente Leiden aangesloten bij het Centraal Loket ontheffingen en zijn de ketenregistratiecamera’s geplaatst. Ook heeft de gemeente Leiden namens de G40 en G4 een voortrekkersrol gepakt naar het Rijk in het kader van de invoering van de zero emissie zone en de onderhandelingen over de uitvoeringsagenda zero emissie stadslogistiek.
Tevens zijn alle voorwaarden voor verduurzaming van het eigen wagenpark onderzocht. Verder is ons inkoop en aanbestedingsbeleid aangepast op zero emissievoorwaarden zodat wijkvernieuwingsprojecten en herinrichtingsprojecten zero emissie kunnen worden uitgevoerd.
Eind 2024 is de participatie onder inwoners van gemeente Leiden via een digitale participatiekaart laadpalen over ruim 300 strategisch te plaatsen laadpalen afgerond. Deze palen worden vanaf 2025 onder de aanbieders verloot en stapsgewijs geplaatst (dus niet allemaal tegelijk).
De pilot deelfiets Donkey Republic is gestart als aanvulling op de OV lijnen (Randstadnet) tussen Leiden, Oegstgeest, Katwijk en Leiden Bioscience Park. Daarbij wordt veel ervaring opgedaan met handhaving, inrichting van stallingsplekken en randvoorwaarden die mede in de beleidsregels worden verwerkt.
In 2024 zijn er circa 44 deelauto's bijgeplaatst. Het totaal aantal deelauto's komt daarmee op 128.
2024 was het jaar van de voetganger met onder meer een fotowedstrijd met meer dan 100 inzendingen en extra aandacht voor het onderhoud van de zebrapaden. In de ‘Week van de lunchwandeling’ werden op drie Leidse bedrijventerreinen in de lunchpauze wandelingen georganiseerd. Door middel van het project ‘Ruimte op straat’ (green graffiti) en de bewustwordingscampagne ‘Houd de stoep vrij’ is er stilgestaan bij het belang van obstakelvrije routes en verkeersveiligheid. Daarbovenop is met de ludieke actie ‘Sta ik in de weg?’ nog extra aandacht gevraagd voor hoe het is voor blinden of slechtzienden als er iets of iemand in de weg staat op de geleidelijnen. Gezien de vele interactie online door betrokken burgers, de deelname aan de fotowedstrijd, lunchwandelingen en positieve geluiden vanuit de voetgangersbeweging kunnen we het Jaar van de Voetganger als een succes beschouwen. De voetganger heeft in het zonnetje gestaan!
Eind 2024 is een advies opgesteld hoe de gemeente hinder tijdens werkzaamheden zo veel mogelijk kan beperken en wat hiervoor gevraagd wordt van de organisatie. Dit advies heeft geleid tot de start van een regisseur hinderbeperking in 2025.
Op de 2e Binnenvestgracht hebben alle autoparkeerplaatsen plaats gemaakt voor fietsparkeerplekken en twee groenvakken. Dit heeft ertoe geleid dat er op de stoep aan de overkant vrijwel nooit meer fietsen tegen de gevel staan geparkeerd. Dit is voor een groot deel te danken aan de studenten die op de 2e Binnenvestgracht wonen. De voetganger heeft de ruimte gekregen om op een prettige manier door deze straat te lopen.
Om meer ruimte voor de voetganger te creëren op het Noordeinde zijn er fietsparkeervoorzieningen op het Rapenburg toegevoegd. Er worden nog acties uitgevoerd met name gericht op studenten en horecabezoekers om ervoor te zorgen dat zij hun fiets ook gaan parkeren op het Rapenburg zodat de stoep van het Noordeinde toegankelijk wordt voor iedereen.
In Holland Rijnland verband is verder gewerkt aan het doorfietsroutenetwerk. Er is in 2024 een verkenning gestart (loopt door in 2025) naar de doorfietsroute Katwijk Noord-Oegstgeest-Leiden waar voor de gemeente Leiden verbetermaatregelen voor het fietspad langs de Wassenaarseweg uit komen.
De aanvraag voorbereidingskrediet fietspoort Spanjaardsbrug (RV 24.0062) is in beide gemeente vastgesteld. Participatie verloopt goed; omwonenden zijn tevreden over de te nemen maatregelen om de Spanjaardsbrug in te richten als fietsstraat. Voor de fietsenstalling Lange Mare (RV 24.0068) is in september 2024 het uitvoeringsbesluit vastgesteld. Begin 2024 is het fietspad langs de Ypenburgbocht opgeleverd. In februari 2024 is het uitvoeringsbesluit voor de herinrichting van het kruispunt bij de Groote Vink genomen. In 2024 is het project verder voorbereid. In maart 2024 zijn de kaders voor de herontwikkeling van de Rivierenbuurt vastgesteld met daarin ruimte voor de aanleg van een ontbrekend stuk fietspad door de Corbulozone. In juli 2024 is de nota van uitgangspunten Gooimeerlaan 25 vastgesteld met daarin een ruimtereservering voor de aanleg van een ontbrekend stuk fietspad langs het spoor. Dit fietspadproject wordt in 2025 gestart.
Twee fietskruispunten in de Stevenshof (Sis Heijsterpad – Stevenshofdreef en 6 sprong Sis Heijsterpad – Maria Montesorripad – Ietje Kooistrapad – Groenrand – Magda de Haasstraat) zijn aangepast om de ingewikkelde voorrangssituatie en verkeersveiligheid te verbeteren. De maatregelen zijn onderdeel van het project fietsmaatregelen Stevenshof. Deze verbeteringen van het fietsnetwerk vergroten de verkeersveiligheid en het gebruiksgemak.
Het Rijk en de regio hebben gezamenlijk het besluit genomen om drie kansrijke oplossingsrichtingen vast te stellen in de MIRT verkenning Oude Lijn, voor deelproject Knooppunt Leiden Centraal (Nota Kansrijke Oplossingsrichtingen Knooppunt Leiden Centraal (NKO) 12 dec 2024)
Half december 2024 is Qbuzz gestart met de nieuwe concessie. Niet alle bussen voldoen aan de eisen van de provincie met betrekking tot toegankelijkheid en duurzaamheid.
In het vierde kwartaal van 2024 zijn 16 bushaltes aangepast zodat ze aan de toegankelijkheidseisen voldoen. Begin 2025 worden de laatste restpunten aangepast voor deze haltes.
In 2024 is het effectueren van de maatregelen uit de parkeervisie en Agenda Autoluw voortgezet. Zo is de laatste hand gelegd aan de uitbreiding van het parkeerrestrictiegebied (fase 2 uitvoering parkeervisie); Parkeerzones C3 en C4 zijn toegevoegd. Tevens zijn de uitgifteplafonds in de binnenstad geïmplementeerd. In de tweede helft van 2024 heeft besluitvorming plaatsgevonden over onder andere het onderverdelen in kleinere parkeerzones in zones B1 en B2 , het afschaffen van het dubbeltjestarief (behoudens bij winkelcentra, bedrijfslocaties en zwembaden), het toepassen van rode-band-parkeerautomaatregime, het aanpassen van de reguleringsdagen en -tijden in (voormalig) parkeerzone B1, zodat deze beter aansluiten bij het regime in de binnenstad en het uitbreiden van het aantal werknemers-, zorg- en verenigingsparkeervergunningen. Deze maatregelen zijn op 1 januari 2025 daadwerkelijk ingegaan. Tevens zijn de voorbereidingen getroffen om in 2025 het mogelijk te maken dat de kosten voor ongebruikte bezoekersuren kunnen worden gerestitueerd. Met de voornoemde maatregelen zijn de belangrijkste maatregelen uit de Parkeervisie Auto- en Fietsparkeren Leiden 2020-2030 uitgevoerd. Eind 2024 zijn dan ook de voorbereidingen getroffen voor het evalueren van de parkeermaatregelen in de binnenstad.
De bouw van bijna 14.000 woningen in onderzoek, voorbereiding en in aanbouw wordt bevordert door het parkeerbeleid. Doordat in veel gevallen bij deze projecten enkel parkeerplaatsen voor bezoekers hoeven te worden aangelegd worden de bouwprojecten financieel haalbaar en de woningen betaalbaar. Omdat de bewoners van nieuwbouw geen parkeervergunning voor straatparkeren krijgen, ervaren omwonenden geen parkeeroverlast van de nieuwbouw en ontstaan er mogelijkheden om de kwaliteit van de openbare ruimte te verbeteren.
Voor de hele Leidse Ring Noord is met succes een stikstofvergunning (omgevingsvergunning voor natura 2000 activiteit) afgegeven. Voor zowel het deel Plesmanlaan als de Leiderdorpse delen was dit randvoorwaardelijk voor de verdere voortgang van het project.
Tracedeel Schipholweg Oost is succesvol opgeleverd, volgens planning en met de gewenste kwaliteit. Hinder voor de omgeving is tijdens de werkzaamheden beperkt gebleven. Voor de Engelendaal / Oude Spoorbaan heeft er, nadat de aanbesteding in 2023 is mislukt, een succesvolle MMO in 2024 plaatsgevonden waarna er over is gegaan tot gunning van het werk aan een aannemer. Tracédeel Plesmanlaan heeft in 2024 een onherroepelijke omgevingsvergunning en kapvergunning verkregen waardoor het project weer opgestart is.
In juli 2024 is de Corbulotunnel geopend. Dit project is onderdeel van de RijnlandRoute.
In samenwerking met Provincie Zuid Holland is het proces van herkennen van brugstoringen en afstemmen in 2024 verbetert om meer in control te zijn. Voor een tiental provinciale bruggen in en om Leiden is de gemeente stakeholder van de Incidentcoördinatie-Desk van PZH om het regionaal verkeersmanagement te verbeteren. In de Leidse Verkeerscentrale is een verkeersregelscenario gemaakt om storingen aan de Wilhelminabrug te detecteren zodat verkeerslichten op de alternatieve routes automatisch worden gewijzigd om verkeer te bevorderen en te voorkomen dat de stad vast komt te staan door een verkeersinfarct.
De brandweerkazerne is gekoppeld aan de verkeerslichten op de Schipholweg Oost. Vanuit de kazerne kan de brandweer met een drukknop alle verkeerslichten bedienen zodat zonder oponthoud uitgereden kan worden.
In 2024 is de tweede verkeersveiligheidsmonitor opgesteld. De verkeersveiligheidsmonitor geeft een overzicht van de subjectieve en objectiever verkeersveiligheid in de stad. Naar aanleiding van de monitor en de toename van ernstige ongevallen in de stad heeft het college besloten een impuls te geven aan de verkeersveiligheid en extra in te zetten op de 14 aandachtslocaties, verkeerseducatie, een grote publiekscampagne en de nieuwe bevoegdheden van onze handhavers.
De verkeersveiligheidsmaatregelen in het Houtkwartier zijn succesvol aanbesteed. Uitvoering van de eerste maatregelen zijn gestart in Q4 2024. De korte termijn maatregelen voor de herinrichting Lammenschansweg zijn in Q4 2025 van start gegaan. Naar verwachting is de oplevering in Q1 2025. In 2024 zijn de Amphoraweg en het zuidelijke deel van de Diamantstraat succesvol omgevormd van 50 km/u naar 30 km p/u wegen. Het oeverpad Zijlsingel is begin 2024 opgeleverd en daarmee is het project verbeteren verkeersveiligheid Zijlsingel afgerond.
Net als vorig jaar hebben we de stand van zaken van schoolzones opgenomen. Zie tabel hieronder.
School | Planning | Actie |
Eerste Leidse Schoolvereniging | Schoolzone gereed | Gereed |
Haanstra | Schoolzone gereed | Gereed |
Vrije School Mareland | Schoolzone gereed | Gereed |
Er-Risèlèh | Schoolzone gereed | Gereed |
De Wereldwijzer | Schoolzone gereed | Gereed |
De Stevenshof | Schoolzone gereed | Gereed |
Lucas van Leyden (Steeg) | Schoolzone gereed | Gereed |
Lucas van Leyden (Vliet) | Schoolzone gereed | Gereed |
Korte Vlietschool | Schoolzone gereed | Gereed |
De Arcade | Schoolzone gereed | Gereed |
Mytylschool De Thermiek | Schoolzone gereed | Gereed |
Leimundo | Schoolzone gereed | Gereed |
De Ley | Schoolzone gereed | Gereed |
De Leidse Houtschool | Schoolzone gereed | Gereed |
International School Leiden (ISL) | Schoolzone gereed | Gereed |
St. Joseph | Schoolzone gereed | Gereed |
Lorentzschool | Schoolzone gereed | Gereed |
Woutertje Pieterse | Schoolzone gereed | Gereed |
De Vlieger | Schoolzone gereed | Gereed |
Auris De Weerklank | 2025 | Onderdeel van project rioolvervanging Hoge Mors |
De Morskring (Dam) | 2025/2026 | lopend |
De Morskring (Storm) | 2025/2026 | lopend |
Pacelli | 2025/2026 | lopend |
De Zijlwijkschool | 2025/2026 | lopend |
De Dukdalf | 2025/2026 | lopend |
Montessorischool Apollo | Geen schoolzone | Nog geen actie |
De Tweemaster | Geen schoolzone | Nog geen actie |
Kwintijn | Geen schoolzone | Nog geen actie |
De Pionier | Geen schoolzone | Nog geen actie |
De Viersprong | Geen schoolzone | Nog geen actie |
De Springplank | Geen schoolzone | Nog geen actie |
De Singel | Geen schoolzone | Nog geen actie |
De Astronaut | Geen schoolzone | Nog geen actie |
Brede School Merenwijk | Geen schoolzone | Nog geen actie |
Anne Frankschool | Geen schoolzone | Nog geen actie |
PI-school De Brug | Geen schoolzone | Nog geen actie |
Winford | Geen schoolzone | Nog geen actie |
Doel | Prestatie | |
---|---|---|
4A1 Verduurzaming Mobiliteit | 4A1.1 Beïnvloeding modal shift ten gunste van fiets, voetganger en openbaar vervoer | |
4A1.2 Stimuleren verduurzaming personen- en goederenvervoer | ||
4A1.3 Invoering zero-emissie stadslogistiek |
De nutsbedrijven (gas, elektra, water) zijn hun werkzaamheden voor de herinrichting Noordeinde in Q2-2024 gestart i.p.v. Q1-2024. Hierdoor wordt de herinrichting van de openbare ruimte door de gemeente niet eind 2024 maar in maart 2025 afgerond.
Het project herinrichting Kaasmarkt wordt in 2025 hervat, het uitvoeringsbesluit zal in 2027 worden genomen, uitvoering staat gepland voor begin 2028.
We hadden graag de deelbakfiets in 2024 uitgerold. Niet alleen kostte het opstellen van de inrichtingsprincipes en beleidsregels meer tijd dan ingeschat, maar vooral werd de gemeente overvallen door het faillissement van de grootste aanbieder van deelbakfietsen in Nederland en het voor een deel terugtrekken van de markt door een andere aanbieder. Reden waarom het beleid moest worden aangepast en nu gezamenlijk met de deelbakfietsgemeenten in Nederland wordt opgetrokken om een goede uitrol in 2025 te realiseren.
Effectindicator | Realisatie | Streefwaarde 2024 | Bron | |||
---|---|---|---|---|---|---|
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |||
Doel 4A1 Verduurzaming mobiliteit | ||||||
4A1.a Percentage bewoners dat lopend, per (brom/ snor)fiets, scooter of openbaar vervoer naar werk, opleiding, binnenstad of winkels gaat | 83% | - | 85% | - | - | Stadsenquête* |
4A1.b Percentage bewoners dat tevreden is over de hoeveelheid laadinfrastructuur in de buurt | - | - | -** | - | - | Stadsenquête* |
4A1.c Percentage huishoudens dat gebruik maakt van een deelautosysteem | 3% | - | 6% | - | - | Stadsenquête* |
4A1.d Duurzaamheidsscore CROW totaal | voldoende | voldoende | voldoende | *** | voldoende | CROW |
4A1.e Gemiddeld rapportcijfer op de vraag “Hoe prettig vindt u het om in uw buurt te wonen” voor de buurten Binnenstad noord en zuid tezamen" | 8,1 | - | 8,0 | - | Stadsenquête* |
* Alleen metingen in de oneven jaren, dus niet in 2024.
** Te weinig respondenten voor een betrouwbare meting
*** gegevens zijn nog niet beschikbaar.
Doel | Prestatie | |
---|---|---|
4B1 Verbeteren bereikbaarheid | 4B1.1 Verbeteren bereikbaarheid voor voetgangers | |
4B1.2 Verbeteren bereikbaarheid fiets | ||
4B1.3 Verbeteren openbaar vervoer | ||
4B1.4 Waarborgen doorstroming | ||
4B1.5 Verbeteren parkeeraanbod |
De technische voorbereidingen van het project herinrichting Koepoortsbrug/Jan van Houtkade heeft langer geduurd dan verwacht. De start van de uitvoering schuift door naar Q4-2025.
De uitvoering van de afsluiting Turfmarkt en Herinrichting Turfmarkt, Prinsessekade, Kort Rapenburg is afhankelijk van het gereedkomen van de nieuwe busroute over de Morssingel en Morsweg. Op dit moment is de planning van het uitvoeringsbesluit medio 2027. De start van de uitvoering staat gepland op Q1 2028.
Het kaderbesluit Groene Lopers is vorige jaar vastgesteld waarna het project afsluiting Rijnzichtbrug en herinrichting Morsweg is gestart. De verwachting is dat in Q4 2025 de aanvraag uitvoeringskrediet wordt gedaan.
In 2024 is het Voorlopige Ontwerp voor de fietsroute Potgieterlaan opgesteld en ook besproken met omwonenden. In november 2024 heeft de gemeente de subsidieaanvraag bij de Provincie verzorgd. De aansluiting van de Potgieterlaan op de Haagweg wordt gerealiseerd vanuit het project Haagweg-Morsweg en is afhankelijk van het afsluiten van de Rijnzichtbrug. Door afhankelijkheden met andere projecten is hier een vertraging ontstaan. Dit heeft naar verwachting ook een effect op de planning Potgieterlaan. Gemeente gaat uit van een gefaseerde uitvoering, waarbij de onderdelen nieuwe fietspad Verleijding en de herinrichting Potgieterlaan zijn gekoppeld aan de afsluiting Rijnzichtbrug en herinrichting Morsweg. Start uitvoering: Q3 2026 en Q1 2027.
Nadat eerder aan de raad is gecommuniceerd over een vertraging van het project Spanjaardsbrug ivm raakvlakken met de Leiderdorpse delen van de LRN is in 2024 gebleken dat deze koppeling kon worden losgelaten en is bij het Besluit Voorbereidingskrediet op 12 september 2024 een nieuwe planning vastgesteld. Deze planning is nog altijd actueel. Eerstvolgend raadbesluit: aanvraag uitvoeringskrediet eind 2025 / begin 2026. Start uitvoering staat gepland op Q3-2026.
De uitvoering van het project kruispunt Blauwe Tramstraat/Haagweg vindt in eerste helft 2025 plaats.
De start van de uitvoering van het bouwrijp maken van de gebiedsontwikkeling M-kavels en Schipholweg west is voorzien in Q3 2025. De realisatie van de definitieve inrichting van LRN-Schipholweg west is uitgesteld tot na afronding van de gebiedsontwikkeling en afhankelijk van de MIRT-verkenning Knooppunt Leiden.
De voortgang en samenhang met project Park de Zwijger heeft meer tijd nodig dan aanvankelijk gepland waardoor een Uitvoeringsbesluit voor de Leidse Ring Noord – Willem de Zwijgerlaan in Q4 2024 niet haalbaar was.
De start van de werkzaamheden aan de Leidse Ring Noord – Plesmanlaan is vertraagd doordat de behandeling van de beroepen door de Raad van State vertraging had opgelopen. De behandeling heeft pas in juni plaatsgevonden. De uitspraak is op 10 juli gedaan. Daarnaast speelde de omgevingsvergunning voor de Natura 2000 activiteit een belangrijke rol. Deze is op 13 november vergund. Op 18 november zijn de voorbereidende werkzaamheden gestart.
Op de aanbesteding Leidse Ring Noord – Engelendaal / Oude Spoorbaan zijn in november 2023 twee ongeldige inschrijvingen ontvangen. In 2024 is de aanbesteding voortgezet op grond van een mededingingsprocedure met onderhandeling. De gunning van de werkzaamheden was op 27 september. Begin 2025 worden de uitvoeringsontwerpen gemaakt. De voorziene start van de 1e fase is Q2 2025.
Het project herinrichting Hoge Rijndijk staat voorlopig on hold i.v.m. het raakvlak met projecten Rijnlandroute / Europaweg en de reconstructie van de Lammenschansweg.
Een deel van de korte termijnmaatregelen Noord-Zuid Verbindingsas zijn doorgeschoven naar 2025 vanwege afhankelijkheid van de uitvoering van werk in de omgeving. De lange termijn maatregelen zijn stilgelegd vanwege afwachting uitkomst MIRT en corridorstudie Rijnsburg – Leiden station.
In 2024 is het bestemmingsplan voor de ontwikkeling Rhijnvreugd vastgesteld door de raad. Het ingestelde beroep leidt tot een vertraging in de projecten. Het ontwerp voor het verkeersproject is uitgewerkt tot een concept Voorlopig Ontwerp, dat is besproken met Rijkswaterstaat. Op onderdelen is de medewerking van RWS nodig. Start uitvoering: Q2 2027.
Voor het project fietsenstalling Lange Mare is de Peperbus geplaatst aan de zijgevel, en is het trafohuisje op de binnenplaats verwijderd. De vergunning is inmiddels onherroepelijk. De gunning loopt en in mei 2025 wordt de aannemer geselecteerd. In juni kan de aannemer starten met de voorbereidende werkzaamheden. Q3 zal er gestart worden met de uitvoering.
UItvoering project fietsparkeren Station de Vink is verschoven naar de 1e helft van 2025 en is rond de zomer gereed.
Effectindicator | Realisatie | Streefwaarde 2024 | Bron | |||
---|---|---|---|---|---|---|
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |||
Doel 4B1 Verbeteren bereikbaarheid | ||||||
4B1.a Percentage voetgangers dat geen of slechts af en toe hinder ondervindt in de binnenstad | 73% | - | 72% | - | - | Stadsenquête* |
4B1.b Aantal fietsritten op werkdagen bij stadspoorten | 69.952 | 75.388 | 79.773 | 74.562 | 87.500 | Afdeling Mobiliteit** |
4B1.c Aantal check-ins op de stadslijnen (x 1.000) | 6.289 | 7.746 | 8.546 | *** | +1,25% | Arriva |
4B1.d Aantal in- en uitstappers treinstations in Leiden gemiddeld per werkdag | 43.897 | 64.959 | 87.581 | *** | 90.000 | NS |
4B1.e Percentage Leidenaren dat zelf veel overlast van parkeerproblemen ondervindt | 17% | - | 16% | - | < 20% | Veiligheidsmonitor* |
4B1.f Percentage autobezitters dat parkeermogelijkheden voor bewoners in openbare ruimte bij huis met goed of voldoende beoordeelt | 65& | - | 77% | - | - | Stadsenquête* |
4B1.g Percentage autobezitters dat parkeermogelijkheden voor bezoekers in openbare ruimte bij huis met goed of voldoende beoordeelt | 58% | - | 63% | - | - | Stadsenquête* |
4B1.h Percentage fietsers dat de parkeermogelijkheden voor de fiets in de binnenstad van Leiden met uitstekend of goed beoordeelt | 63% | - | 65% | - | - | Stadsenquête* |
4B1.i Percentage fietsers dat de parkeermogelijkheden voor de fiets bij het Centraal Station met uitstekend of goed beoordeelt | 61% | - | 69% | - | - | Stadsenquête* |
4B1.j Percentage fietsers dat de parkeermogelijkheden voor de fiets in de woonbuurt met uitstekend of goed beoordeelt | 64% | - | 66% | - | - | Stadsenquête* |
* Alleen metingen in oneven jaren, dus niet in 2024.
**In de zomer van 2024 zijn op een gemiddelde werkdag 74.562 fietsers geteld op de 29 fietstelpunten rondom Leiden. Dit is 15 % minder dan de streefwaarde (87.500*) en 6,5% minder dan in 2023 (79.773). De streefwaarden zijn voor de coronapandemie opgesteld. In de coronajaren 2020 en 2021 is het fietsgebruik gedaald. Dat is zich aan het herstellen maar de groei tussen 2017 en 2024 heeft zich dus niet in een rechte lijn doorgezet. Daarbij wordt er sinds corona ook meer thuisgewerkt. Dat heeft effect op het fietsgebruik. Ook is de toename in het fietsgebruik oa. afhankelijk van de realisatie van woningbouw. De bouw van de grote woningbouwlocatie Valkenhorst is bijvoorbeeld nog niet gestart. Dat scheelt veel fietsers vanuit die richting. Het behalen van de streefwaarde is daarmee afhankelijk van diverse factoren die niet allemaal door de gemeente Leiden te beïnvloeden zijn, zoals werk- of studie vanuit huis of andere factoren zoals het weer- en vervoersalternatieven voor de fiets. In 2030 kan beoordeeld worden of de ingeschatte groei van 40% werkelijkheid is geworden.
*** Gegevens zijn nog niet beschikbaar
Doel | Prestatie | |
---|---|---|
4C1 Verbeteren verkeersveiligheid | 4C1.1 Stimuleren verkeersveilig gedrag | |
4C1.2 Verbeteren verkeersveilige inrichting |
De aanvraag van het voorbereidingskrediet (voorheen kaderbesluit) voor de herinrichting Oosterkerkstraat/Ir. Driessenstraat vindt plaats in Q1-2025. De reden is dat de resultaten van de benodigde onderzoeken langer op zich lieten wachten dan voorzien. Door de vertraging in de besluitvorming is de start van de uitvoering doorgeschoven naar Q3-2026.
Het project fietsoversteek rotonde Ommedijkseweg/Haagse Schouwweg is onderdeel geworden van het project Groene lopers – Ommedijkseweg / Haagse Schouwweg.
Op 1 februari 2024 heeft de gemeenteraad ingestemd met het uitvoeringskrediet herinrichting Groote Vink / Ontsluiting Voorschoten. De gemeente Voorschoten is op 7 maart 2024 ook akkoord gegaan met het project. Op basis hiervan is het Definitieve Ontwerp uitgewerkt en vastgesteld. Voorschoten heeft een vergunningaanvraag ingediend voor de toekomstige ontsluiting. Op de verleende vergunning is beroep (1) ingesteld. Gemeente heeft bestek en hierna de aanbesteding in voorbereiding. Er wordt werk gemaakt om de uitvoering goed af te stemmen met het verleggen van kabels en leidingen. Ook zijn er gesprekken gestart om met de provincie te verkennen of het werk kan samengaan met de onderhoudswerkzaamheden aan de Waddingerbrug. De start van de uitvoering is in Q2 2026.
Door beperkte beschikbare capaciteit en overlap van het planvormingsproces is de uitvoering van de korte termijnmaatregelen voor het verbeteren van de verkeersveiligheid van de Lammenschansweg vertraagd. De uitvoering is gestart in Q4 2024. De oplevering is in Q1 2025.
In Q2 2024 is er geconcludeerd dat er voor de Reconstructie Lammenschansweg (lange termijn) aanvullend verkeersonderzoek nodig was waardoor de aanvraag voorbereidingskrediet (kaderbesluit) is doorgeschoven naar eind Q2 2025.
De start van de uitvoering verbeteren verkeersveiligheid Houtkwartier heeft plaatsgevonden in Q3 2024. Fase 1 is in 2024 gerealiseerd, Fase 2 zal in Q3-2025 starten, nog wel afhankelijk van werkzaamheden Liander en uitkomst rechtszaak. Er is namelijk een beroep ingediend ten aanzien van het verkeersbesluit ten behoeve van het Masterplan Houtkwartier.
Effectindicator | Realisatie | Streefwaarde 2024 | Bron | |||
---|---|---|---|---|---|---|
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |||
Doel 4C1 Verbeteren verkeersveiligheid | ||||||
4C1.a Percentage bewoners dat zich meestal of altijd veilig voelt in het verkeer in Leiden | 87% | - | 79% | - | - | Stadsenquête* |
4C1.b Aantal letselongevallen over 3 jaar op de aandachtslocaties in de verkeersveiligheidsmonitor | 79 | 85 | 127 | < 85 | Afdeling Mobiliteit** |
* Alleen metingen in oneven jaren, dus niet in 2024.
** cijfers nog niet bekend
In 2024 zijn de volgende kaderstellende beleidsstukken vastgesteld:
RV 23.0125 Herinrichting Openbare Ruimte Verbeekstraat
RV 23.0132 Uitvoeringsbesluit Herinrichting kruispunt bij de Groote Vink (Haagweg-Leidseweg) en verkeersontsluiting Leiden-Voorschoten
RV 24.0018 Ontwerp-VVGB Fietsenstalling Lange Mare bij de Hartebrugkerk
RV 24.0035 Kaderbesluit Groene lopers Leiden; Veilige straten, leefbare wijken, schone lucht en een vitale binnenstad, Ontwerpschetsen ‘slimme knips’ en Leiden-west
RV 24.0048 Uitvoering maatregelen parkeervisie fase 3
RV 24.0062 Aanvraag voorbereidingskrediet Fietspoort Spanjaardsbrug
RV 24.0068 Uitvoeringsbesluit Fietsenstalling Lange Mare
RV 24.0069 Aanvraag voorbereidingskrediet ondergrondse parkeergarage Morspoortterrein
RV 24.0070 Tussentijdse wijziging legesverordening 2024 ten behoeve van aansluiting zero-emissieloket
Mobiliteit | Rekening 2023 | Begroting 2024 | Wijziging Begroting | Begroting 2024 na wijziging | Rekening 2024 | Verschil 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bedragen x € 1.000,- | |||||||
Duurzame Mobiliteit | Lasten | - | 1.796 | 202 | 1.998 | 1.713 | 284 |
Baten | - | -387 | -22 | -409 | -412 | 3 | |
Saldo | - | 1.409 | 180 | 1.589 | 1.301 | 288 | |
Bereikbaarheid | Lasten | 7 | 21.166 | 5.327 | 26.493 | 25.408 | 1.085 |
Baten | - | -19.782 | -5.073 | -24.855 | -24.769 | -87 | |
Saldo | 7 | 1.384 | 254 | 1.638 | 639 | 999 | |
Verkeersveiligheid | Lasten | - | 1.039 | -53 | 985 | 1.034 | -48 |
Baten | - | - | - | - | -69 | 69 | |
Saldo | - | 1.039 | -53 | 985 | 964 | 21 | |
Fietsers en voetgangers | Lasten | 409 | - | - | - | - | - |
Baten | - | - | - | - | - | - | |
Saldo | 409 | - | - | - | - | - | |
Openbaar vervoer | Lasten | 1.589 | - | - | - | - | - |
Baten | -1.005 | - | - | - | - | - | |
Saldo | 585 | - | - | - | - | - | |
Autoverkeer | Lasten | 6.964 | - | - | - | - | - |
Baten | - | - | - | - | - | - | |
Saldo | 6.964 | - | - | - | - | - | |
Parkeren | Lasten | 14.937 | - | - | - | 0 | -0 |
Baten | -19.337 | - | - | - | - | - | |
Saldo | -4.400 | - | - | - | 0 | -0 | |
Leefomgeving | Lasten | 3.672 | - | - | - | - | - |
Baten | -689 | - | - | - | - | - | |
Saldo | 2.983 | - | - | - | - | - | |
Programma | Lasten | 27.578 | 24.001 | 5.475 | 29.476 | 28.155 | 1.321 |
Baten | -21.030 | -20.169 | -5.095 | -25.264 | -25.250 | -14 | |
Saldo van baten en lasten | 6.548 | 3.832 | 380 | 4.212 | 2.905 | 1.307 | |
Reserves | Toevoeging | 308 | 903 | 6.134 | 7.037 | 6.726 | 310 |
Onttrekking | -5.153 | -92 | -3.092 | -3.183 | -2.734 | -450 | |
Mutaties reserves | -4.844 | 811 | 3.042 | 3.853 | 3.993 | -139 | |
Resultaat | 1.704 | 4.643 | 3.422 | 8.065 | 6.897 | 1.168 |
Reserves programma 4 | Rekening 2023 | Begroting 2024 | Wijziging Begroting | Begroting 2024 na wijziging | Rekening 2024 | Verschil 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bedragen x € 1.000,- | |||||||
Reserve parkeren P4 | Toevoeging | - | 828 | 5.667 | 6.495 | 6.198 | 297 |
Onttrekking | -1.731 | - | -690 | -690 | -572 | -118 | |
Saldo | -1.731 | 828 | 4.976 | 5.804 | 5.626 | 178 | |
Reserve bereikbaarheidsprojecten | Toevoeging | 308 | 75 | 339 | 414 | 414 | 0 |
Onttrekking | -3.387 | -92 | -1.677 | -1.769 | -1.573 | -196 | |
Saldo | -3.078 | -17 | -1.339 | -1.355 | -1.160 | -196 | |
Reserve stedelijke ontwikkeling P4 | Toevoeging | - | - | - | - | - | - |
Onttrekking | - | - | -112 | -112 | - | -112 | |
Saldo | - | - | -112 | -112 | - | -112 | |
Reserve Duurzame Stad P4 | Toevoeging | - | - | 54 | 54 | 54 | - |
Onttrekking | -19 | - | -612 | -612 | -588 | -23 | |
Saldo | -19 | - | -557 | -557 | -534 | -23 | |
Reserve RVMK (reg verkeer en milieukrt) | Toevoeging | - | - | 74 | 74 | 60 | 14 |
Onttrekking | -15 | - | - | - | - | - | |
Saldo | -15 | - | 74 | 74 | 60 | 14 | |
Totaal | Toevoeging | 308 | 903 | 6.134 | 7.037 | 6.726 | 310 |
Onttrekking | -5.153 | -92 | -3.092 | -3.183 | -2.734 | -450 | |
Reserves programma 4 | -4.844 | 811 | 3.042 | 3.853 | 3.993 | -139 |
BELEIDSTERREINEN
Toelichting op beleidsterreinen met financiële afwijkingen (op de lasten en/of baten) > € 250.000.
Algemeen
Het resultaat op het programma Bereikbaarheid bedraagt € 1.3 miljoen voordelig. Voor dit voordelige saldo zijn voorstellen gemaakt voor bestemming van het resultaat. Indien conform deze voorstellen wordt besloten is sprake van een resultaat van € 271.000.
Duurzame Mobiliteit
Op de lasten is sprake van een voordeel van € 284.000. Dit voordeel wordt vrijwel voIledig veroorzaakt door een voordeel op de lasten voor de zero-emissie zone, voor een bedrag van € 256.000. In 2024 zijn de voorbereidingen en besluiten afgerond die nodig zijn voor de start van de zero emissie zone per 1 januari 2025. Het resterende budget uit 2024 blijft daarvoor beschikbaar in 2025
Bereikbaarheid
Op het beleidsterrein Bereikbaarheid is sprake van een voordeel van € 1,0 miljoen. Dat voordeel wordt volledig veroorzaakt door lagere lasten.
Voor wat betreft de lasten wordt het voordeel van € 1,1 miljoen voor een bedrag van € 341.000 veroorzaakt door niet gerealiseerde bijdragen, gedekt door reserves, aan de diverse beschikbaar gestelde kredieten voor bijvoorbeeld de Leidse Ring Noord, Rijnlandroute en andere kredieten. De dekking blijft beschikbaar voor deze kredieten in 2025.
Ook is er sprake van een voordeel van € 319.000 op de lasten van de voorbereidende studiekosten van het Leidse deelingskosten voor het knooppunt Leiden Centraal, conform afspraken met partijen die betrokken zijn bij het MIRT-project "Oude Lijn". Verdere besteding van deze studiekosten vindt plaats in 2025.
Op de budgetten voor gezamenlijke voorbereidende studiekosten van Leiden en externe parteners voor het knooppunt Leiden Centraal, is sprake van een voordeel van € 781.000. Ook dit budget blijft, conform de afspraak, beschikbaar voor besteding in 2025.
Uit onderstaande tabel die inzicht geeft in de resultaten van het auto- en fietsparkeren blijkt een nadeel van 529.000 op de lasten. Dat wordt met name veroorzaakt doordat in 2024 het betaald parkeren verder is uitgebreid. De hiermee gemoeid gaande kosten zoals communicatie, interne kwaliteitscontrole, camerahandhaving en afhandelen bezwaren zijn hoger uitgevallen.
Het resultaat van de lasten en baten binnen de parkeerexploitatie bedraagt € 296.737 nadelig (zie onderstaande tabel). Dit bedrag wordt verrekend met de reserve parkeren.
V=voordeel/N=nadeel | lasten | baten | saldo | |||
Autoparkeren | 397.015 | N | 213.496 | V | 183.519 | N |
Fietsparkeren | 132.250 | N | 18.932 | V | 113.218 | N |
Totaal | 529.165 | N | 232.428 | V | 296.737 | N |
RESERVES
Reserve parkeren:
Het voordeel op de lasten van € 297.000 wordt veroorzaakt doordat het nadelige resultaat binnen de parkeerexploitatie is verrekend met de reserve parkeren.
Er zijn verder geen reserves waarbij de gerealiseerde toevoegingen of onttrekkingen met meer dan € 250.000 afwijken van de begroting.
INVESTERINGEN
Overschrijdingen op investeringskredieten
De afgelopen jaren is de Gemeente Leiden bezig geweest met het toegankelijk van de bushaltes. In 2024 is verzuimd om het begrote bedrag aan te passen op de daadwerkelijk gemaakte kosten. Deze hogere kosten worden gedekt door extra opbrengsten van de provincie voor hetzelfde bedrag.
Toelichting op investeringskredieten die worden afgesloten met een opvallend overschot
De kosten voor de verhuizing van de verkeerscentrale in 2021 en 2022 zijn verantwoord in de exploitatie waardoor het krediet onbenut is gebleven en kan worden afgesloten.
Eind 2019 is het geactualiseerde kaderbesluit vastgesteld. Inmiddels is het voorlopig ontwerp gereed. De verdere uitwerking van het definitief ontwerp en de realisatie van de herinrichting zijn echter mede afhankelijk van de raakvlakprojecten knooppunt Leiden centraal en de ontwikkeling van het Morspoortgebied. Hier moeten woningen, een sociaal pension en een ondergrondse parkeergarage worden gerealiseerd. Daartoe wordt het gebied eerst bouwrijp gemaakt middels het verleggen van de kabels en leidingen en de aanleg van de riolering. Medio 2025 wordt volgens planning gestart met deze werkzaamheden. De definitieve bovengrondse inrichting kan pas worden aangelegd na afronding van de gebiedsontwikkeling (ca. 2032). Daarom staat het project momenteel on hold.
Er is een restant krediet doordat na afstemming met één van de netbeheerders een goedkoper oplossing mogelijk bleek te zijn. Het krediet kan worden afgesloten en het werk is opgeleverd met goede dekking voor internetverbinding in de parkeergarages.
Toelichting op investeringskredieten ouder dan drie jaar die niet afgesloten worden bij de jaarrekening
Voor interne en externe plankosten van infrastructurele projecten in de definitiefase is een krediet plankosten definitiefase infra opgenomen in het meerjareninvesteringsplan. In de Kaderbrief 2021-2025 (RV 21.0076) is de Raad akkoord gegaan met het opnemen van dit krediet in de Leidse begroting. Dit krediet wordt gedekt vanuit de reserve bereikbaarheidsprojecten. Kredieten die een beroep hebben gedaan op het Plankosten Definitiefase Infra Krediet zijn: 7102095 Fietspoort Spanjaardsbrug, 7102326 herinrichting Ir. Driessenstraat en 7102437 Slimme Knips.
De verbetering van de verkeersveiligheid in de omgeving van scholen blijft continu de aandacht vragen. Dit krediet moet beschikbaar blijven voor diverse maatregelen in dat kader.
Er is een vervangingsschema voor de verkeersregelinstallaties. De vervanging heeft niet in elk jaar hetzelfde volume, maar het jaarlijkse beschikbaar te stellen vervangingskrediet wel. Dus als in sommige jaren minder vervangen wordt dan het beschikbare krediet, wordt het positieve saldo meegenomen naar een volgend jaar.
In 2024 zijn de werkzaamheden aan de N206 Europaweg gestart en deze duren naar verwachting nog tot eind 2027. Daarna zal naar verwachting het krediet afgesloten kunnen worden.
Dit betreft een krediet waaruit laadpalen voor elektrisch vervoer wordt bekostigd.
In verband met spoorvorming bij de fietsoversteek op de Admiraalsweg en herstel daarvan in het 1e kwartaal 2025 zal naar verwachting het project in het tweede kwartaal 2025 afgesloten kunnen worden.
De stuurgroep van het project "Leiden-Utrecht beter bereikbaar" heeft, in december 2024, besloten het hele programma te willen uitvoeren (opvoeren dalfrequentie, ongelijkvloerse kruising Smeetsweg en station Hazerswoude). Hiervoor is op dit moment onvoldoende (financiële) dekking bij rijk en regio. In 2025 wordt onderzocht of deze dekking alsnog te vinden is.
Er blijven regelmatig aanpassingen/toevoegingen op de bewegwijzering noodzakelijk, het krediet wordt gebruikt om deze aanpassingen de komende jaren te realiseren.
In december 2018 is het uitvoeringsbesluit Haarlemmerweg vastgesteld voor de reconstructie van de weg en aanpak van de waterkering. Door het wijzigen van de damwand en het participatietraject met bewoners is vertraging opgetreden. De aanbesteding van de reconstructie en damwand zal in 2025 worden opgestart.
Als gevolg van opgelopen vertraging door een Raad van State procedure en de afkoop van stikstofdepositie start het project pas begin 2025 met de realisatiefase. Het project loopt tot en met eind 2027 en vanwege subsidieverantwoording zal het pas eind 2028 afgesloten kunnen worden.
Dit project heeft sterke samenhang met project Park de Zwijger. De vastgestelde gebiedsvisie vereist nadere kaders in samenspraak met de woningbouwcorporaties. Dit heeft ook invloed op onderdelen van de Leidse Ring Noord. Verwacht wordt dat dit krediet nog doorloopt tot 2030-2032.
Eind 2024 heeft de definitieve gunning van de aannemer plaatsgevonden. De aannemer gaat nu verder met het ontwerpproces en er moet voorafgaand aan het werk aan de Leidse Ring Noord nog een 50Kv leiding verlegd worden. De werkzaamheden zullen volgens de planning uiterlijk eind 2028 zijn afgerond.
Op verzoek van bewoners kunnen fietsrekken geplaatst worden. Ook in 2025 loopt dit project door en wordt dit krediet hiervoor ingezet.
Het project fietspalen is recent opgestart en zal een aantal jaar duren.
Het project "DRORI – Duurzame reconstructie Openbare Ruimte en Infrastructuur LBSP" bestaat uit vier fases en is nog in uitvoering. Het project heeft vanaf het begin van het project vertraging opgelopen door diverse omstandigheden. De verwachting is dat de laatste werkzaamheden niet eerder dan 2027 zijn afgerond.
Dit krediet heeft betrekking op de Leidse bijdrage aan het project dat door ProRail, de Provincie en de gemeente wordt gerealiseerd. ProRail is de penvoerder van het project. De uitvoering is gestart in 2023, de oplevering en overdracht van de openbare ruimte inclusief pergola naar beheer is voorzien in het eerste kwartaal van 2025.
De uitvoering van de kleine ingrepen en het eerste grote knelpunt zijn afgerond in 2023. De uitvoering van de twee laatste grote knelpunten zijn in 2024 uitgevoerd. In verband met het onderhoud van het groen en de financiële afronding blijft het krediet tot eind 2025 open staan.
Het verkeersmonitoringssysteem is in gebruik genomen. We houden budget beschikbaar voor de aanschaf van een aanvullende module.
Op deze kostenplaats wordt het beschikbare krediet begroot voor het uitvoeren van maatregelen uit de agenda Autoluwe Binnenstad. Het betreft een meerjarig programma waardoor dit krediet niet kan worden afgesloten.
Het project Zoeterwoudseweg - herinrichting kruising Vrijheidslaan en fietsroute is in 2023 gerealiseerd. In 2024 is het project overgedragen aan de afdeling Beheer en de financiele afhandeling zal begin 2025 plaatsvinden.
De fietsroute Agaatlaan - Christiaan Huygenslaan is onderdeel van de wijkvernieuwing Hoge Mors, deze wijkvernieuwing is nog niet afgerond waardoor dit krediet nog niet kan worden afgesloten.
In januari 2022 is het uitvoeringsbesluit voor de reconstructie van de Schipholweg-Oost (vanaf Stationstunnel tot aan de Oegstgeesterweg) vastgesteld. In 2023 is er gestart met de werkzaamheden, waaronder de aanleg van een nieuw Hemelwaterriool. In 2024 zijn de werkzaamheden volgens planning en met de gewenste kwaliteit afgerond en momenteel wordt het project overgedragen aan de beheerorganisatie. Tevens vindt in 2025 de subsidieafrekening van een tweetal subsidies plaats. Bij de jaarrekening 2025 zullen de kredieten alsnog worden afgesloten.
Het project vraagt veel voorbereidingstijd van Prorail. De opstalovereenkomst is in 2023 getekend en de realisatieovereenkomst in het 1e kwartaal van 2024. Op basis van de planning van de aannemer wordt de start van de werkzaamheden in het 1e kwartaal van 2025 verwacht en de oplevering in de zomer van 2025.
Het project Masterplan Houtkwartier is in uitvoering en kan daarom niet worden afgesloten. Verwachting is dat de werkzaamheden in april 2026 afgerond zijn.
Eind 2023 is het kaderbesluit voor het project vastgesteld. Om de stad goed bereikbaar te houden is in het besluit opgenomen dat het project pas in uitvoering kan op het moment dat de uitvoering van het project Rijnlandroute Europaweg is afgerond. Dat is nu voorzien voor medio 2027. Het project Herinrichting Hoge Rijndijk staat momenteel on hold zodat onnodige plankosten voorkomen worden. Medio 2025 besluiten we of we de planuitwerking weer op kunnen pakken, ook in samenhang met de planvorming voor het project herinrichting Lammenschansweg.
Het project ten behoeve van de herontwikkeling van de Kaasmarkt is in 2025 hervat. Naar verwachting vindt de realisatie van (een eerste deel) plaats in 2028. Afhankelijk van het programma autoluwe binnenstad kan het project op een nog nader te bepalen moment volledig worden uitgevoerd waarna het project zal worden afgerond.
De aanpassingen aan de fietsrotonde worden eind april 2025 uitgevoerd.
Het project is nog niet in uitvoering mede doordat er niet voldoende budget beschikbaar bleek na het opstellen van nieuwe ramingen. Bij de eerste technische wijziging 2025 is een aanmelding opgenomen om aanvullend krediet aan te vragen. De uitvoering zal hierdoor pas eind 2025 of in 2026 starten waardoor het krediet langer open blijft staan.
In september 2024 is het VO opgeleverd en hierna ook besproken met omwonenden in een participatiebijeenkomst. In 2025 wordt verder gewerkt aan het definitief ontwerp. Dit project is in de uitvoering gekoppeld aan de afsluiting voor autoverkeer van de Rijnzichtbrug en de hiermee samenhangende herinrichting Morsweg-Haagweg vanuit het programma Groene Lopers. Vanuit dit programma en deze projecten kan dan ook de aansluiting op de Potgieterlaan worden verzorgd. Hierna kunnen de uitvoeringswerkzaamheden Potgieterlaan en fietspad Verleyding plaatsvinden. We verwachten vanaf Q1 2027 dit project te kunnen uitvoeren.
Het project is begin 2025 afgerond en overgedragen aan beheer. Doordat er nog een aantal afrondende werkzaamheden moesten plaatsvinden begin 2025 was het niet mogelijk om het krediet bij de jaarrekening af te sluiten. Het krediet wordt in maart 2025 afgesloten.
Vanuit dit verzamelkrediet worden deelkredieten afgezonderd voor diverse bushaltes.
Het project bushaltes fase 2 (14 haltes) en Ommedijkseweg is in 2024 opgepakt en uitgevoerd. Begin 2025 worden de restpunten en de subsideverantwoording uitgevoerd. Dit project is niet ouder dan drie jaar maar de dekking van dit project uit het VK Toegankelijk maken bushaltes wel waardoor dit project wel in de categorie ouder dan drie jaar valt.
Er zijn verschillende voorbereidingskredieten in definitiefase beschikbaar gesteld voor de zg. slimme knips projecten. Inmiddels is het kaderbesluit voor deze projecten vastgesteld. Dit krediet in de definitiefase van het project wordt dan ook in 2025 afgesloten.
Het project bushalte Ommedijkseweg Valkenburgsemeer is in de 2024 gestart en bevindt zich nu in de voorbereidingsfase. De uitvoering zal waarschijnlijk in het 1e halfjaar van 2025 plaatsvinden.
Dit betreft het bij de decemberwijziging 2019 beschikbaar gesteld krediet voor Inrichten “De Punt van Trekvaartplein” t.b.v. bouwrijp maken, het verplanten van een boom, het aanplanten van groen en het graven van extra waterberging ter compensatie van de extra verharding als gevolg van de herinrichting. De locatie wordt gebruikt als bouwplaats voor herinrichting Haarlemmerweg en zal na afronding starten inclusief werkzaamheden om de woonwagenlocatie beter te laten aansluiten op de Haarlemmerweg.
De realisatie van de opgave fietsparkeren van ca 20.000 plekken tot 2030 in het stationsgebied Leiden Centraal is een van de speerpunten in dit gebied. Dit krediet “voorbereiding fietsparkeren Leiden CS” heeft nog een beperkt beschikbaar saldo en is bestemd voor Leidse voorbereidende plankosten op komende planstudies en realisatieprojecten. In 2025 zal dit krediet worden afgesloten.
Dit betreft de turn-key koop van de fietsenstalling welke pas medio 2028 wordt opgeleverd. Tot die tijd moet het krediet beschikbaar blijven.
Dit betreft de bouw/inrichting van de fietsenstalling die pas medio 2028 wordt opgeleverd. Tot die tijd moet het krediet beschikbaar blijven.
Dit betreft de bouw/inrichting van de fietsenstalling die pas medio 2028 wordt opgeleverd. Tot die tijd moet het krediet beschikbaar blijven.
Dit betreft de bouw/inrichting van de fietsenstalling die pas medio 2028 wordt opgeleverd. Tot die tijd moet het krediet beschikbaar blijven.
Dit krediet moet beschikbaar blijven voor de financiële afronding met Prorail in 2025.
Het betreffende krediet moet beschikbaar blijven omdat het project nog loopt en er vertraging is ontstaan doordat de aanbesteding twee keer mislukt is. In november 2024 is er door vaststelling van de Tweede Voortgangsrapportage 2024 (RV 24.0084) extra budget beschikbaar gekomen. Momenteel wordt gewerkt aan een doorstart.
Het betreffende krediet moet nog beschikbaar blijven omdat het project nog loopt en er vertraging is ontstaan doordat de aanbesteding twee keer mislukt is. In november 2024 is er door vaststelling van de Tweede Voortgangsrapportage 2024 (RV 24.0084) extra budget beschikbaar gekomen. Momenteel wordt gewerkt aan een doorstart.
Het betreffende krediet moet nog beschikbaar blijven omdat het project nog loopt en er vertraging is ontstaan doordat de aanbesteding twee keer mislukt is. In november 2024 is er door vaststelling van de Tweede Voortgangsrapportage 2024 (RV 24.0084) extra budget beschikbaar gekomen. Momenteel wordt gewerkt aan een doorstart.
In het tweede kwartaal van 2025 zal het uitvoeringsbesluit inclusief kredietaanvraag voor de uitvoering van de openbare ruimte worden ingediend bij de raad.
In 2025 worden de laatste parkeerautomaten inclusief zonnepanelen geïnstalleerd.
Deze stalling gaat in 2025 open voor het publiek. De laatste werkzaamheden voor inrichting van de fietsenstalling worden in 2025 afgerond.
Dit krediet kan nog niet worden afgesloten. De laatste werkzaamheden aangaande vervanging en onderhoud van het handhavingsvoertuig wordt in 2025 uitgevoerd.