Jaarstukken 2024

5.5 Opvolging aanbevelingen Rekenkamer (tot 1 januari 2024: Rekenkamercommissie)

In deze bijlage rapporteert het college over de opvolging van de aanbevelingen uit de rapporten van de Rekenkamercommissie uit de jaren 2022 en 2023 en van de Rekenkamer uit 2024. De Wet versterking decentrale rekenkamers bepaalde dat de gemeenten per 1 januari 2024 een Rekenkamer moesten instellen. De Rekenkamercommissie Leiden & Leiderdorp bestaat daarom vanaf 2024 niet meer. Deze is vervangen door de Rekenkamer Leiden & Leiderdorp.

RV 22.0037 Aanbevelingen Brief Rekenkamercommissie 'Inzicht in de Jeugdzorg’ n.a.v. het onderzoeksrapport ‘Jeugdhulp zonder verwijzing’

Besluitpunt

Raad

College

Toelichting op voortgang

In te stemmen met de conclusies van het onderzoeksrapport ‘Jeugdhulp zonder verwijzing’ (lm advies & management van 25 januari 2022) en de brief van de Rekenkamercommissie Leiden-Leiderdorp “Inzicht in de jeugdzorg?’ van 15 februari 2022;

x

RV 22.0037 is vastgesteld door de raad op 14 juni 2022.

De volgende aanbevelingen voor de gemeenteraad uit de Rekenkamerbrief van 15 februari 2022 te onderschrijven:

  1. Zorg voor continue aandacht voor de sturingsfilosofie en de uitwerking daarvan in indicatoren, rapportages en besluitvorming wat betreft de kaderstellende rol van de raad.

  2. Gebruik de verkregen informatie als gemeenteraad om uw kaderstellende en controlerende rol waar te maken.

x

RV 22.0037 is vastgesteld door de raad op 14 juni 2022, waarbij deze aanbevelingen zijn overgenomen. De raad heeft aandacht voor de genoemde elementen en gebruikt deze ook voor de kaderstellende en controlerende rol.

Gebruik de uitkomsten van het voorliggend onderzoek bij het uitwerken van de vraag welke gegevens nodig zijn om het ingezette beleid en ontwikkelingen te kunnen monitoren en bij te stellen.

x

We kijken bij de doorontwikkeling en evaluatie over monitoring en sturing zorgvuldig naar de uitkomsten van het onderzoek. Waar nodig nemen we dit mee in het monitoren en bijstellen van de al ingezette koers.

Beperk de administratieve lasten maar registreer wat nodig is vanuit het besef dat inzicht in de hulp nodig is om beter te kunnen sturen bij het verbeteren van het beleid. Heb hierbij aandacht voor:

  • het soort hulp (preventief, licht, middelzwaar, zwaar) dat geboden wordt;

  • de categorieën problemen waar deze hulp een oplossing voor biedt;

  • een registratie vanaf het eerste gesprek (in plaats van vanaf het derde gesprek);

  • de kwalitatieve aspecten van de hulp.

Leg deze aandachtspunten naast de lijst met indicatoren die is opgesteld in het addendum bij de overeenkomst tussen gemeente en de Stichting Jeugdteams Leidse Regio en bezie welke aanscherping daarin nodig is

x

We hebben de suggesties uit het rapport voor registratie naast de reeds bestaande lijst met indicatoren gelegd. We hebben gekeken welke aanscherping van de huidige registratie wenselijk is en aanpassingen gedaan in 2023. In 2024 is er opnieuw een aanscherping gedaan in het registeren van relevante data zoals benoemd, waarop ook het registratiesysteem momenteel wordt aangepast.

Evalueer na een periode van twee jaar hoe de opbrengst van betere inzichten door registratie zich verhoudt tot de administratieve lasten van de hulpverleners als gevolg van het registreren

x

Elk kwartaal worden kwantitatieve en kwalitatieve indicatoren gerapporteerd aan en geëvalueerd door de accounthouders van het Jeugdteam. Dit blijven we voortzetten. Inmiddels hebben we ook het gebruik van de tool ‘Samen in gesprek over cijfers’ geïmplementeerd om zo gericht met elkaar de voortgang te bepalen op basis van de cijfers. Bij de aanscherping in de registratie in 2024 is steeds het uitgangspunt geweest om de administratieve last zo laag mogelijk te houden.

Analyseer de data van het CBS. Ze bevatten een schat aan informatie, ook op wijkniveau, die niet benut wordt.

x

De data van het CBS zijn geanalyseerd. In de praktijk is echter gebleken dat deze data niet altijd een adequate weergave geeft van de inzet van het Jeugdteam en ook geen causaal verband aan te tonen is met het werk van het Jeugdteam. In 2024 zijn er wel stappen genomen om de aangeleverde CBS data door het Jeugdteam anders te registeren zodat het een betere weergave is van wat wordt gemeten zoals de doorlooptijden. Naast de CBS cijfers zijn er nog andere relevante bronnen waarvan we gebruik maken zoals de SOZ dashboards (cijfers/trends van specialistische jeugdhulp), het PGB dashboard en GGD Gezondheidsmonitor jeugd.

Analyseer de gevolgen van de nieuwe verordening voor de kinderen met een behoefte voor zwaardere hulp en neem adequate maatregelen indien deze kinderen tussen wal en schip dreigen te vallen.

x

Na analyse is sinds 2022 accounthouderschap en contractmanagement van specialistische jeugdzorg georganiseerd vanuit de regio Holland Rijnland. Hiernaast koopt Service Organisatie Zorg (SOZ) specialistische jeugdhulp in. Wanneer passende specialistische jeugdhulp niet ingekocht blijkt te zijn, kan middels een Buiten Budgettaire Route (BBR) toch gekeken worden wat nodig is om te voorkomen dat kinderen tussen wal en schip vallen. De BBGR is belegd bij het SOZ. De BBR blijkt echter onvoldoende het doel te dienen waarvoor het was bedacht. Er wordt momenteel onderzocht hoe de BBR afgebouwd kan worden. Het Jeugdteam verzorgt indien nodig overbruggingszorg.

Onderzoek en analyseer het aandeel en de aard van preventie bij de activiteiten van de JGT’s

x

Uit analyse blijkt dat door de inzet op preventie bij de jeugdteams de verwijzingen vanuit het jeugdteam naar de sociale basis in 2023 is toegenomen. Zoals ook in de brief 'Reactie college op aanbevelingen in rapport Rekenkamercommissie 'Jeugdhulp zonder verwijzing' van 31 maart 2022 (Z27296790A7) staat, valt het aanbod van de jeugdteams onder de Jeugdwet. Dat maakt dat preventie buiten het aanbod valt. Toch zetten jeugdteams acties in die gericht zijn op preventie. Zo hebben de jeugdteams twee sociaal makelaars in dienst genomen en is het Bureau en Triage team (BenT) opgericht. Het doel is om aan de Leidenaar eerst een preventief aanbod in de sociale basis aan te bieden. Pas als dat aanbod niet voldoende is, wordt er jeugdhulp ingezet. 

Tot slot:

  1. de bovengenoemde aanbevelingen gericht uit te werken,

  2. de raad daarover te informeren via een collegebrief aan de raad en

  3. de raad in de Jaarstukken 2022 t/m 2024 te informeren over de voortgang van de uitvoering van de aanbevelingen.

x

    • De aanbevelingen zijn uitgewerkt en opgepakt.

    • Specialistische jeugdhulp is een regionale aangelegenheid. Uit het onderzoek dat op regionaal niveau is gedaan door KokxDeVoogd en in 2025 is afgerond, zijn meerdere aanbevelingen gekomen. Hierop wordt een uitvoeringsagenda gemaakt.

    • Er zijn in 2024 stappen genomen om het beleidskader scherper op te stellen.

  1. De raad is op 31 maart 2022 door het college geïnformeerd in de brief ‘Reactie college op aanbevelingen in rapport rekenkamercommissie’ (Z27296790A7).

  2. De raad wordt via de jaarstukken geïnformeerd over de verdere voortgang van de uitvoering van de aanbevelingen. Dit is op 23 april 2020 door de raad besloten (RV 20.0022).

RV 22.0086 Aanbevelingen Rekenkamercommissie Leiden & Leiderdorp over het rapport ‘Beleid en beheer van de riolering, gemeente Leiden en gemeente Leiderdorp’

Besluitpunt

Raad

College

Toelichting op voortgang

In te stemmen met de conclusies van het onderzoeksrapport ‘Een goed rioolbeleid is op de toekomst voorbereid’ (Ambient Advies BV, 21 september 2022) en van de brief van de Rekenkamercommissie Leiden-Leiderdorp ‘Een goed rioolbeleid is op de toekomst voorbereid’ van 2 november 2022

x

RV 22.0086 is vastgesteld in de raad van 2 februari 2023.

Toe te werken naar meer risicogestuurd beheer en onderhoud van de riolering door verfijning van de inspectiewerkwijze.

x

Op 21 december 2023 is het Integraal Waterketenprogramma 2024-2028 Leidse Regio (IWKP) vastgesteld (RV 23.0127). Risicogestuurd beheer wordt o.a. toegepast middels KCF methodiek, FMECA, DoFeMaMe.

Ook worden aansluitend aan de cyclus van Reiniging en Inspectie vrijvervalriolering:

  • de inspectieresultaten beoordeeld en

  • een maatregeladvies met prioriteit van uitvoering opgesteld.

Hierbij wordt onder andere gebruik gemaakt van de uitkomsten van de hierboven genoemde methodieken.

Actiever te sturen op het tempo van rioolvervanging. Het is van belang dat de raad actief informatie vraagt en ontvangt van het college over de planning en kosten.

x

x

De voortgang van de rioolvervanging wordt beschreven in de P&C producten. Het College en Raad worden daarnaast actief geïnformeerd middels Kader & Uitvoeringsbesluiten Wijkvernieuwingen, en Uitvoeringsagenda Klimaatadaptief Biodivers Vergroenen.

Daarnaast is in de Maatregelmodule van het IWKp de planning rioolvervanging opgenomen.

Toe te werken naar een strategie voor de omgang met regenwater en grondwater:

  • bij het aankomende planproces van het integraal waterketenplan

  • in afstemming met het hoogheemraadschap;

en eventuele keuzes ten aanzien van de strategie voor de omgang met regenwater en grondwater aan de raad voor te leggen.

x

Met het IWKP is een strategie voor de omgang met regenwater en grondwater vastgesteld. Deze strategie is met meerdere partijen afgestemd. Bij rioolvervanging wordt een gescheiden grondwaterregulerend rioolsysteem aangelegd.

Het Hoogheemraadschap is een Waterketenpartner en heeft het IWKP 2024-2028 vastgesteld.

Een onderzoek uit te voeren in hoeverre een financiële prikker via het tariefsysteem van de rioolheffing kan bijdragen aan het anders omgaan met regenwater door inwoners en bedrijven.

x

Sinds 2023 is gewerkt aan de wensen en bedenkingen voor “Nota invoering van de Riool- en waterzorgheffing 2025, met scenario’s en aanbevelingen”. De raad heeft in 2024 keuzen/scenario’s voorgelegd gekregen m.b.t. Invoering Riool en Waterzorgheffing 2025 (RV 24.0010). Met ingang van 1 januari 2025 is de Riool en Waterzorgheffing van kracht geworden.

Voldoende en tijdig aandacht te geven aan de inhoud van het nieuwe integraal waterketenplan en de inwoners en de gemeenteraad tijdig in de gelegenheid te stellen om te participeren bij de keuzen die in het plan worden gemaakt.

x

Op 21 december 2023 is het Integraal Waterketenprogramma 2024-2028 Leidse Regio (IWKP) vastgesteld (RV 23.0127). De inwoners zijn betrokken doordat het IWKP voor participatie ter inzage gelegd is.

De raad (commissie L&B) is op verschillende momenten betrokken:

  • presentatie Duurzame Wijkvernieuwingen 19 mei 2022,

  • presentatie 17 maart 2023,

  • bespreking 14 december 2023.

Expliciet vast te leggen welke klimaatadaptieve maatregelen vanaf 2025 aan de rioolheffing mogen worden toegekend

x

Sinds 2023 is gewerkt aan de wensen en bedenkingen voor “Nota invoering van de Riool- en waterzorgheffing 2025, met scenario’s en aanbevelingen”. Deze wordt begin 2024 aan de raad voorgelegd. Alle kosten van klimaatadaptieve maatregelen worden in 2025 aan de Riool en Waterzorgheffing toegerekend.

Inmiddels ( 1 januari 2025) is de Riool en Waterzorgheffing van kracht. Ook is in de financiële module van het IWKp vastgelegd welke klimaatadaptieve maatregelen kunnen worden doorberekend.

RV 23.0075 Aanbevelingen Rekenkamercommissie Leiden & Leiderdorp over het rekenkameronderzoek 'Grip op projecten'

Besluitpunt

Raad

College

Toelichting op voortgang

In te stemmen met de conclusies van het onderzoeksrapport ‘Grip op projecten’ en van de brief van de Rekenkamercommissie Leiden-Leiderdorp ‘rekenkameronderzoek Grip op projecten’ van 12 mei 2023

x

RV 23.0075 is vastgesteld in de raad van 12 oktober 2023.

  1. Terughoudend te zijn met het verkleinen van de post onvoorzien bij grote projecten en voldoende aandacht te hebben voor onvoorziene risico’s bij complexe projecten.

  2. De aanvraag van kredieten voor investeringen ook in relatie tot begrote exploitatielasten te beoordelen. Stuur op de samenhang tussen investeringen en exploitatiekosten.

  3. Bij de besluitvorming niet alleen naar de kosten maar ook naar de (maatschappelijke) opbrengsten op korte en lange termijn te kijken.

  4. Voorzichtig en terughoudend te zijn met het dekken van de kosten van een (deel)project met middelen van andere (deel)projecten (bijvoorbeeld een verwachte onderbesteding) waar nog onvoldoende zekerheid over is.

x

RV 23.0075 is vastgesteld in de raad van 12 oktober 2023, waarbij deze aanbevelingen zijn overgenomen. De raadsleden blijven aandacht hebben voor deze aanbevelingen.

  1. Zuinig te zijn op het bereikte niveau bij de uitvoering en beheersing van projecten. Blijf investeren in mensen en middelen die daardoor nodig zijn. Houd bij de samenstelling van het team voor een project niet alleen rekening met de benodigde vakinhoudelijke inbreng, maar ook welke bredere professionele vaardigheden nodig zijn – mede in relatie tot het samenspel met de bestuur, politiek, interne organisatie, samenleving en opdrachtnemers.

  2. De methodiek ‘Planmatig werken aan Leidse opgaven’ door te ontwikkelen met aandacht voor:

    • Het bepalen van de aard en de moeilijkheidsgraad van de opgave.

    • Het samenstellen van een hiervoor passend team met behulp van professionele teamcasting.

    • Het versterken van coproductie met bewoners, bedrijven en organisaties in de samenleving (waarbij participatie meer is dan betrekken bij de beleidsvoorbereiding).

    • Het versterken van de interne samenwerking binnen het gemeentebestuur (raad, college en organisatie) met het oog op betrouwbare en slagvaardige samenwerking met de samenleving.

    • Het versterken van regie op politiek en maatschappelijke gevoelige opgaven.

    • Moderne contracten met opdrachtnemers – waarin een beroep wordt gedaan op vertrouwen, dagelijkse intercollegiale professionele toetsing, duurzame samenwerking,

  3. Het invoeren van een regeling grote projecten te overwegen overeenkomstig de voorbeelden van de rijksoverheid en de gemeente Utrecht. Beperk dit niet tot projecten in het ruimtelijk domein. Definieer daarbij duidelijk wat een financieel tekort en een financiële overschrijding inhoudt.

  4. Daarbij een zogenaamde ‘groteprojecten-administratie’ op te zetten, zodat goed zicht is op het totaal van de lopende projecten en eventuele (dreigende) financiële tekorten.

  5. Rapportages te maken die door raadsleden goed te begrijpen zijn en daarbij vanaf het begin van een project voldoende aandacht te schenken aan het verschil tussen investeringskosten en exploitatiekosten.

  6. Voldoende aandacht te hebben voor de onderhouds- en exploitatiekosten na ingebruikneming van een project en daar transparant over te zijn in de informatievoorziening naar de raad.

x

Planmatig werken aan Leidse opgaven is ontsloten in een Toolbox voor medewerkers. We zijn in 2023 begonnen om de Toolbox te herijken en hebben deze inmiddels aangepast aan de Omgevingswet. Daarnaast hebben we in 2024 in de vakgroep planmatig werken de gehele Toolbox bekeken en voorstellen gedaan voor aanpassing van de toegankelijkheid. Deze worden nu doorgevoerd.

Bij nieuwe projecten wordt in het zogenaamde matchingsoverleg de optimale match gemaakt voor wat betreft de projectbezetting van het projectbureau.

Eind 2024 te rapporteren aan de raad over de voortgang van de uitvoering van de aanbevelingen in de rekenkamerbrief 'Grip op projecten d.d. 12 mei 2023' .

x

De raad wordt via de jaarstukken geïnformeerd over de verdere voortgang van de uitvoering van de aanbevelingen. Dit is op 23 april 2020 door de raad besloten (RV 20.0022).

RV 23.0042 Aanbevelingen Rekenkamercommissie Leiden & Leiderdorp over het focusonderzoek '‘Overig groen’ of stadsnatuur?’

Besluitpunt

Raad

College

Toelichting op voortgang

In te stemmen met de conclusies van het onderzoeksrapport ‘‘Overig groen’ of stadsnatuur’ en van de brief van de Rekenkamercommissie Leiden-Leiderdorp ‘Onderzoek ‘Overig groen’ of stadsnatuur?’ van 30 maart 2023

x

RV 23.0042 is vastgesteld in de raad van 8 juni 2023.

In te stemmen met de aanbevelingen extra oplettend te zijn tijdens een aantal concrete momenten in het ontwerpproces. Op deze momenten kan de raad aandacht vragen voor de beplanting en met name voor het beheer:

  1. Check bij plannen voor de openbare ruimte of er in de stukken wordt aangegeven wat het benodigde beheer- en onderhoud is. Is dat regulier beheer of is het aangepast beheer (bijvoorbeeld bij een special). Kijk in het laatste geval of dat aangepaste beheer geregeld is en hoeveel ruimte de beheerders hebben om in het werk te handelen (zowel in uren, materieel als in invloed). En in hoeverre er standaarden zijn voor de kwaliteit van de natuur op langere termijn waar beheer mee kan werken.

  2. Op te letten of er voldoende aandacht is voor de gevolgen voor de beplanting als een project meerdere bestemmingen combineert.

  3. Op te letten op of de beheerkosten zijn meegenomen in de financiële paragraaf. Dit geldt ook als kosten gelijk blijven of afnemen.

  4. In het kader van Samen aan de Slag te overwegen of ook beheer door bewoners kan worden gedaan en op welke wijze dit het best georganiseerd en betaald kan worden.

  5. Opbouwen en ondersteunen van groengroepen die in de gemeenschap actief zijn. Opbouwen van actieve groepen levert veel maatschappelijk rendement op. Daar kan het gemeentebestuur aan bijdragen (financieel, en door een buurt- en gemeenschap gerichte werkwijze in de organisatie).

  6. Overwegen andere kaders te stellen en niet bij elk mislukt plan van een nieuw project op te starten om extra geld te creëren. Zo zou de raad ervoor kunnen kiezen beheer meer zeggenschap en budget te geven waardoor zij in het werk het bestaande ontwerp kunnen aanpassen. Dit vraagt heldere uitgangspunten voor plantkeuze (betere standaarden).

  7. Er worden slimme 'meekoppelkansen met andere opgaven' gezocht. Voorbeelden van zulke opgaven zijn de focus op vergroten van groen, vergroten van de biodiversiteit en meer klimaatadaptief worden. De raad kan vragen wat dit in praktijk concreet betekent of daar, in overleg met bewoners, uitgangspunten voor geven.

  8. Heroverweeg de toegevoegde waarde van convenanten, zowel voor het beheersen van risico’s als voor de rechten die bewoners eraan kunnen ontlenen en of die worden waargemaakt.

  9. Stuur als raad actief op een Samen aan de Slag-aanpak die gemeenschapskracht vergroot, de ruimte voor actieve bewoners zoekt en de koppelkansen benut.

  10. Benut de werkzame ingrediënten van Samen aan de Slag. Het gaat dan zowel om natuurkwaliteit als om de samenwerking tussen gemeenschap en gemeente

x

x

Toelichting m.b.t. activiteiten raad:

Bij de relevante uitvoeringsbesluiten heeft de raad aandacht voor het beheer (2.1 en 2.3), groenstandaarden (2.6) en het vergroten van groen, biodiversiteit en klimaatadaptieve maatregelen (2.7)

Het instrument ‘Samen aan de Slag’ wordt gezien als een positief instrument en is in verschillende beraadslagingen aan de orde geweest (2.9).

Toelichting m.b.t. activiteiten college:

De Rekenkamercommissie heeft een groot aantal aanbevelingen gedaan, die als volgt zijn samen te vatten:

  1. Houd eerder in het ontwerpproces rekening met het beheer. Zo blijft goed en betaalbaar beheer mogelijk, zowel als het gaat om geld als personeel. Voorkom bijvoorbeeld teveel ‘specials’ in beheer of regel extra geld als daar toch voor wordt gekozen. Pas waar nodig de kaders hiervoor aan.

  2. Organiseer een goed proces voor evaluatie en herstel, mocht er plantvakken of andere onderdelen uit projecten niet goed aanslaan.

  3. Zoek naar slimme 'meekoppelkansen met andere opgaven' of optimaliseer de samenwerking met inwoners(groepen) via Samen aan de Slag.

Ad 1: in projecten zoeken we aan de ene kant naar optimalisaties en aan de andere kant naar innovatieve ontwerpen. Dit kan gevolgen hebben voor de middelen (geld) en de capaciteit (personeel). Geld kan vaak gevonden worden, maar voldoende personeel voor beheer is niet altijd aanwezig. Innovaties zijn vaak uitzonderingen op de regel. En beheerkosten worden niet altijd aan de voorkant meegenomen. Daarom passen de innovaties niet altijd direct in de ideale werkwijze van beheer. Om dit in de toekomst verder te optimaliseren, moeten beheerlasten in de toekomst bij het maken van keuzes in projecten meegewogen worden.

Ad 2: Voor de parken is voor 2 jaar extra geld apart gezet vanuit het IP Parken budget om kleinschalige maatregelen uit te voeren, zonder dat daarvoor een project wordt opgestart. Als dit positief uitpakt, kan dit voor een langere periode geregeld worden. Voor andere projecten is dit niet geregeld.

Ad 3: de duurzame wijkvernieuwingen zijn het beste voorbeeld van combinatie van verschillende opgaven in inrichting en beheer. Deze manier van werken wordt de komende jaren voortgezet. Verder ondersteunt Samen aan de Slag praktisch alle vormen van beheer waar bewoners hebben aangegeven verantwoordelijk te willen zijn voor beheer en onderhoud. Het werken met convenanten wordt hierbij als positief ervaren, door zowel inwoners als gemeente. Er wordt steeds meer prioriteit gegeven aan straat- of wijkaanvragen, waarbij er plantpakketten beschikbaar zijn voor collectieve aanvragen. De ervaring is inderdaad dat daar veel groengroepen of whatsapp groepen uit ontstaan en de straat elkaar beter leert kennen.

De Wet versterking decentrale rekenkamers bepaalde dat de gemeenten per 1 januari 2024 een Rekenkamer moesten instellen. De Rekenkamercommissie Leiden & Leiderdorp bestaat daarom vanaf 2024 niet meer. Deze is vervangen door de Rekenkamer Leiden & Leiderdorp.

RV 24.0065 Aanbevelingen Rekenkamer Leiden & Leiderdorp over het onderzoeksrapport 'Schuldhulpverlening in Leiden en Leiderdorp'

Besluitpunt

Raad

College

Toelichting op voortgang

In te stemmen met de conclusies van het onderzoeksrapport ‘Schuldhulpverlening in Leiden en Leiderdorp’ en van de brief van de Rekenkamercommissie Leiden-Leiderdorp ‘Schuldhulpverlening in Leiden en in Leiderdorp’ van 15 mei 2024

x

RV 24.0065 is vastgesteld in de raad van 12 september 2024. De visie en kaders beleidsrijk integraal huisvestingsplan onderwijs worden in 2025 door de raad behandeld.

Zorg te dragen voor het oplossen van de ICT-problemen

x

Door ICT-problemen was het niet mogelijk om aan te sluiten op het Schuldenknooppunt en het beslagregister. Deze aansluitingen zijn in 2024 alsnog gerealiseerd.

De sturing op de schuldhulpverlening te verbeteren

x

We zijn begonnen met het verbeteren van de kwaliteit van de managementrapportages. Dit geeft ons beter zicht op de actuele cijfers. We kunnen hierdoor gerichter sturen.

Het integraal of ontschot werken tussen de Stadsbank en ketenpartijen te verbeteren

x

Deze aanbeveling heeft voortdurend onze aandacht, aangezien het een vast onderdeel vormt van het schuldhulpverleningstraject. Wij zijn gestart met de voorbereidingen van wijkgerichte bijeenkomsten waarmee we de samenwerking tussen de ketenpartijen willen verbeteren.

De financiële zelfredzaamheid van inwoners te versterken door een intensievere begeleiding tijdens en na schulhulptrajecten

x

We zijn gestart met het opstellen van een plan van aanpak Begeleiding en Nazorg.

Het tweede kwartaal van 2025 te rapporteren aan de raad over de voortgang van de uitvoering van de aanbevelingen.

x

De raad wordt via een collegebrief geïnformeerd over de verdere voortgang van de uitvoering van de aanbevelingen. Dit is op 12 september 2024 door de raad besloten (RV 24.0065).

De raad wordt daarnaast via de jaarstukken geïnformeerd over de verdere voortgang van de uitvoering van de aanbevelingen. Dit is op 23 april 2020 door de raad besloten (RV 20.0022).

RV 24.0092 Aanbevelingen Aanbevelingen Rekenkamer Leiden & Leiderdorp over het feitenrapport ‘Kwaliteit onderwijshuisvesting in Leiden en Leiderdorp’

Besluitpunt

Raad

College

Toelichting op voortgang

De volgende aanbevelingen uit het feitenrapport ‘Kwaliteit onderwijshuisvesting, in Leiden en Leiderdorp’ te onderschrijven:

  • Toetsen of het IHP voldoende realistisch is, zowel in bouwkundige als in financiële zin

  • In gesprek gaan met schoolbesturen, leerlingen, leerkrachten en ouders om te horen hoe zij aankijken tegen het IHP

  • Indien de raad grotere ambities heeft voor het IHP, zich alvast te oriënteren op budgettaire dekking

x

RV 24.0092 is vastgesteld in de raad van 28 november 2024.

Een quickscan uit te voeren naar de staat van de 27 onderwijsgebouwen die in 2023 niet zijn beoordeeld om zo een compleet beeld te krijgen va de staat van al het onderwijsvastgoed en dit in het beleidsrijke IHP te verwerken, of uit te leggen waarom dit niet gedaan wordt

x

Het nieuwe, beleidsrijke IHP zal voor de zomer 2025 ter besluitvorming aan de gemeenteraad worden aangeboden. Hierin staat een lijst met 16 niet-geschouwde panden en de reden(en) waarom deze niet zijn geschouwd. Alle andere panden zijn voor het IHP 2020-2032, de Herwaardering 2023-2032 of het nieuwe IHP 2026-2042 geschouwd.

Kennis en expertise van de schoolbesturen te betrekken bij het opstellen van de quickscans en het IHP in samenspraak op te stellen. In het IHP de mogelijkheid op te nemen voor schoolbesturen om hun (afwijkende) standpunt te motiveren zodat de gemeenteraad hier kennis van kan nemen.

x

De kennis en expertise van de schoolbesturen worden bij het opstellen van de quickscans betrokken. Zij worden bevraagd over het schoolgebouw waar de schouw van is gedaan. Ook zijn zij intensief betrokken bij het opstellen van het beleid en de kaders en bij het nieuwe IHP. Eventuele kanttekeningen van schoolbesturen worden opgenomen in het raadsvoorstel voor het nieuwe, beleidsrijke IHP.

Actief de eenpitters en kleinere schoolbesturen op te zoeken omdat hun schoolgebouwen nu ondervertegenwoordigd lijken. Beoordelen of hun schoolgebouwen wel voldoende opgenomen zijn in het IHP.

x

Ook schoolgebouwen van eenpitters die ouder zijn dan 15-20 jaar of recenter zijn gerenoveerd, zijn geschouwd en worden opgenomen in het IHP als het gebouw slecht scoort. De kleine schoolbesturen worden voor alle IHP- en LEA-overleggen inclusief het op overeenstemming gericht overleg (OOGO) uitgenodigd en met nadruk verzocht aanwezig te zijn of zich te laten vertegenwoordigen.

Te onderzoeken of de huidige leerlingenprognoses niet te laag zijn ingeschat en daarbij de nieuwbouwplannen te betrekken.

x

Hierover is de commissie O&S per brief op 19 december 2024 (Z/24/3772288) geïnformeerd.

De IHP periode te verlengen tot en met 2040.

x

Het nieuwe IHP loopt van 2026-2042. Hiermee voldoen we aan de eisen van de onderwijswetswijzingen die naar verwachting vanaf 2026 doorgevoerd worden. Deze stellen een IHP verplicht dat een doorkijk geeft van 16 jaar.

Realistische ambities voor renovatie en nieuwbouw van scholen in overeenstemming met de beschikbare middelen op te stellen.

x

In 2024 heeft het college intensief met de schoolbesturen gesproken over realistische ambities voor de renovatie en (ver)nieuwbouw van schoolgebouwen. Dit vormt input voor het nieuwe, beleidsrijke IHP dat het college voor de zomer 2025 ter besluitvorming voorlegt aan de gemeenteraad. Hierin zullen diverse ambities opgenomen zijn. Per project zullen middelen passend bij de renovatie / (ver)nieuwbouw en ambities ter beschikking moeten worden gesteld.

In het eerste kwartaal van 2025 te rapporteren aan de raad over de voortgang van de uitvoering van de aanbevelingen.

x

De raad wordt via de jaarstukken geïnformeerd over de verdere voortgang van de uitvoering van de aanbevelingen. Dit is op 23 april 2020 door de raad besloten (RV 20.0022).

De rekenkamer Leiden en Leiderdorp heeft in 2024 meegedaan aan het landelijke onderzoek naar toezicht en handhaving energiebesparingsplicht en informatieplicht. Hier is geen presentatie en geen raadsvoorstel van gekomen omdat de diepgang van de resultaten van het onderzoek te summier waren: er stonden enkel feitelijkheden in. Daarom is dit onderzoek verder niet opgenomen in deze bijlage.