Stedelijke ontwikkeling | Rekening 2023 | Begroting 2024 | Wijziging Begroting | Begroting 2024 na wijziging | Rekening 2024 | Verschil 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bedragen x € 1.000,- | |||||||
Ruimtelijke planvorming en plantoetsing | Lasten | 9.109 | 10.425 | 1.225 | 11.650 | 11.030 | 621 |
Baten | -5.279 | -4.889 | -2.356 | -7.245 | -7.069 | -176 | |
Saldo | 3.830 | 5.536 | -1.131 | 4.406 | 3.960 | 445 | |
Gemeentelijk vastgoed | Lasten | 33.921 | 19.650 | 21.990 | 41.641 | 42.057 | -416 |
Baten | -29.504 | -21.313 | 53.149 | 31.835 | 32.186 | -350 | |
Saldo | 4.417 | -1.663 | 75.139 | 73.476 | 74.243 | -767 | |
Wonen | Lasten | 612 | 729 | 163 | 892 | 676 | 216 |
Baten | - | - | -1.042 | -1.042 | -1.322 | 280 | |
Saldo | 612 | 729 | -879 | -150 | -646 | 496 | |
Energietransitie | Lasten | 4.934 | 3.867 | 2.211 | 6.077 | 5.160 | 917 |
Baten | -3.701 | -2.301 | -1.602 | -3.902 | -3.697 | -205 | |
Saldo | 1.233 | 1.566 | 609 | 2.175 | 1.463 | 712 | |
Programma | Lasten | 48.576 | 34.671 | 25.589 | 60.260 | 58.922 | 1.338 |
Baten | -38.484 | -28.503 | 48.149 | 19.646 | 20.097 | -451 | |
Saldo van baten en lasten | 10.092 | 6.168 | 73.738 | 79.906 | 79.020 | 887 | |
Reserves | Toevoeging | 19.169 | 5.619 | 45.257 | 50.876 | 51.122 | -246 |
Onttrekking | -18.311 | -2.072 | -128.497 | -130.570 | -131.398 | 828 | |
Mutaties reserves | 858 | 3.547 | -83.240 | -79.693 | -80.276 | 582 | |
Resultaat | 10.950 | 9.715 | -9.502 | 213 | -1.256 | 1.469 |
Reserves programma 6 | Rekening 2023 | Begroting 2024 | Wijziging Begroting | Begroting 2024 na wijziging | Rekening 2024 | Verschil 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bedragen x € 1.000,- | |||||||
Reserve grondexploitaties P6 | Toevoeging | 11.551 | 3.687 | 40.677 | 44.364 | 43.997 | 368 |
Onttrekking | -9.932 | -535 | -20.323 | -20.857 | -23.267 | 2.409 | |
Saldo | 1.619 | 3.152 | 20.355 | 23.507 | 20.730 | 2.777 | |
Reserve bovenwijkse voorz. Grondbedr. P6 | Toevoeging | - | - | - | - | - | - |
Onttrekking | -40 | - | -194 | -194 | -194 | 0 | |
Saldo | -40 | - | -194 | -194 | -194 | 0 | |
Reserve afkoopsommen erfpacht | Toevoeging | - | - | - | - | 0 | -0 |
Onttrekking | -1.508 | -1.508 | -101.477 | -102.986 | -102.986 | - | |
Saldo | -1.508 | -1.508 | -101.477 | -102.986 | -102.986 | -0 | |
Reserve afkoop adm.kst. Erfpacht | Toevoeging | - | - | - | - | - | - |
Onttrekking | -3 | -3 | - | -3 | -3 | - | |
Saldo | -3 | -3 | - | -3 | -3 | - | |
Egalisatiereserve inkomsten bouwleges P6 | Toevoeging | 1.088 | - | 3.300 | 3.300 | 3.734 | -434 |
Onttrekking | - | - | -848 | -848 | -134 | -714 | |
Saldo | 1.088 | - | 2.452 | 2.452 | 3.599 | -1.147 | |
Reserve sociale huurwoningen | Toevoeging | - | - | - | - | - | - |
Onttrekking | -130 | - | -16 | -16 | -16 | 0 | |
Saldo | -130 | - | -16 | -16 | -16 | 0 | |
Reserve Leids uitvoeringspr LUBO 2016 P6 | Toevoeging | - | - | - | - | - | - |
Onttrekking | -298 | - | -850 | -850 | -514 | -336 | |
Saldo | -298 | - | -850 | -850 | -514 | -336 | |
Reserve herstruct.woongebieden SvZ&V | Toevoeging | 0 | - | - | - | - | - |
Onttrekking | - | - | -16 | -16 | -16 | 0 | |
Saldo | 0 | - | -16 | -16 | -16 | 0 | |
Reserve herstruct.woongebieden Ons Doel | Toevoeging | 26 | - | - | - | - | - |
Onttrekking | -3.695 | - | - | - | - | - | |
Saldo | -3.669 | - | - | - | - | - | |
Reserve risico's projecten in uitvoering | Toevoeging | 4.117 | - | 1.843 | 1.843 | 1.843 | -0 |
Onttrekking | - | - | - | - | - | - | |
Saldo | 4.117 | - | 1.843 | 1.843 | 1.843 | -0 | |
Reserve risico's bijzondere projecten P6 | Toevoeging | - | - | - | - | - | - |
Onttrekking | -2.300 | - | - | - | - | - | |
Saldo | -2.300 | - | - | - | - | - | |
Reserve exploitatie Oppenheimstraat P6 | Toevoeging | - | - | - | - | - | - |
Onttrekking | - | - | -52 | -52 | -52 | -0 | |
Saldo | - | - | -52 | -52 | -52 | -0 | |
Reserve Stedelijke Ontwikkeling P6 | Toevoeging | - | - | - | - | - | - |
Onttrekking | -51 | - | -337 | -337 | -163 | -174 | |
Saldo | -51 | - | -337 | -337 | -163 | -174 | |
Reserve asbestsanering (P6) | Toevoeging | - | - | - | - | - | - |
Onttrekking | - | - | -155 | -155 | - | -155 | |
Saldo | - | - | -155 | -155 | - | -155 | |
Reserve herontw. Stationsgebied eo | Toevoeging | - | - | - | - | - | - |
Onttrekking | -10 | - | - | - | - | - | |
Saldo | -10 | - | - | - | - | - | |
Reserve parkeren P6 | Toevoeging | - | - | - | - | - | - |
Onttrekking | -26 | -26 | - | -26 | -26 | 0 | |
Saldo | -26 | -26 | - | -26 | -26 | 0 | |
Reserve bedrijfsvoering plankosten P6 | Toevoeging | 488 | - | 37 | 37 | 37 | 0 |
Onttrekking | - | - | -37 | -37 | -37 | -0 | |
Saldo | 488 | - | - | - | - | -0 | |
Reserve Duurzame Stad P6 | Toevoeging | 1.900 | 1.932 | -600 | 1.332 | 1.332 | 0 |
Onttrekking | -318 | - | -4.193 | -4.193 | -3.991 | -202 | |
Saldo | 1.581 | 1.932 | -4.793 | -2.861 | -2.659 | -202 | |
Reserve instandhouding molens | Toevoeging | - | - | - | - | 180 | -180 |
Onttrekking | - | - | - | - | - | - | |
Saldo | - | - | - | - | 180 | -180 | |
Totaal | Toevoeging | 19.169 | 5.619 | 45.257 | 50.876 | 51.122 | -246 |
Onttrekking | -18.311 | -2.072 | -128.497 | -130.570 | -131.398 | 828 | |
Reserves programma 6 | 858 | 3.547 | -83.240 | -79.693 | -80.276 | 582 |
BELEIDSTERREINEN
Toelichting op beleidsterreinen met financiële afwijkingen (op de lasten en/of baten) > € 250.000
Algemeen
Het saldo van baten en lasten van het programma Stedelijke Ontwikkeling is voor bestemming € 900.000 positief. Dit positieve resultaat komt tot stand doordat binnen het beleidsterrein ruimtelijke planvorming en plantoetsing het resultaat € 400.000 positief is. Het resultaat van het beleidsterrein gemeentelijk vastgoed is € 800.000 negatief. Het beleidsterrein wonen heeft een positief resultaat van € 500.000. En het beleidsterrein energietransitie heeft een positief resultaat van € 700.000. Hieronder wordt per beleidsterrein een nadere toelichting gegeven. Voor het voordelig saldo zijn voorstellen gemaakt voor bestemming van dit resultaat.
De werkelijke lasten zijn € 600.000 lager dan begroot. Reden is onder meer het niet volledig inzetten van het incidenteel budget voor aanjagen verstedelijkingsdoelen (€ 200.000 voordeel). Het budget exploitatiebijdragen aan investeringen heeft een voordeel van € 50.000. Dit betreft de bijdragen vanuit een reserve aan het budget invoering programma Omgevingswet. Deze middelen zijn in 2024 niet volledig uitgegeven en worden doorgeschoven naar 2025. Daarnaast zijn er minder uren doorbelast naar de exploitatie (€ 800.000 voordeel). Ook de werkelijke lasten van het handhaven op naleven van bouwregelgeving zijn lager (€ 100.000 voordeel). De werkelijke proceskosten voor uitvoering van de Wet Goed Verhuurderschap zijn lager als gevolg van minder procedures.
Het resultaat van het beleidsterrein gemeentelijk vastgoed is € 800.000 negatief. Dit saldo komt tot stand doordat de werkelijke lasten binnen dit beleidsterrein € 400.000 lager zijn dan begroot wat resulteert in een nadeel aan de lastenkant. Daarnaast zijn de werkelijke baten € 400.000 lager dan begroot wat resulteert in een nadeel aan de batenkant. In onderstaande tabel zijn de voordelen en nadelen van het beleidsterrein Gemeentelijk vastgoed per betreffende prestatie opgenomen. Vervolgens wordt per prestatie een toelichting gedaan.
Prestatie (bedragen x € 1.000) | Begroting 2024 | Rekening 2024 | Verschil 2024 | ||
---|---|---|---|---|---|
Prestatie Voeren erfpachtbedrijf | Lasten | 1.978 | 1.809 | 169 | voordeel |
Baten 1) | 61.142 | 60.520 | 622 | voordeel | |
Presatie Opstellen MPG en Vermogensbeheer Grondexploitaties | Lasten | 29.750 | 29.738 | 12 | voordeel |
Baten | -20.058 | -19.086 | -972 | nadeel | |
Prestatie Exploiteren van gemeentelijke gebouwen | Lasten | 9.913 | 10.510 | -597 | nadeel |
Baten | -9.249 | -9.249 | 0 | voordeel | |
Totaal beleidsterrein Gemeentelijk vastgoed | Lasten | 41.641 | 42.057 | 416 | nadeel |
Baten | 31.835 | 32.186 | -350 | nadeel | |
1) Met het vaststellen van het raadsvoorstel bij Programmabegroting 2025-2028 is besloten om over te gaan tot een stelselwijziging waarbij het vermogen in de reserve Afkoopsommen erfpacht voortaan als een lange termijn schuld op de balans wordt verantwoord (€ 64.988.662). De financiële consequenties van deze stelselwijziging zijn verwerkt bij de Slotwijziging 2024. De stand van de reserve Afkoopsommen erfpacht is per 1-1-2024 afgerond € 103 miljoen. Hiervan valt afgerond € 38 miljoen vrij in de reserve Grondexploitaties waarna de reserve wordt opgeheven. Als gevolg van deze wijzigingen zijn de begrote en gerealiseerde baten binnen de prestatie Voeren erfpachtbedrijf positief. Resultaat is een voordeel van € 621.632 die hieronder wordt toegelicht. |
Prestatie voeren erfpachtbedrijf
De werkelijke lasten zijn € 200.000 lager dan begroot (voordeel). Dit komt met name door lagere kosten voor ICT (erfpachtsysteem Totallink) en inhuur. De werkelijke baten binnen deze prestatie zijn € 600.000 hoger dan begroot (voordeel). Deze hogere opbrengst is voornamelijk het gevolg van incidentele opbrengsten door verkoop van erfpachtgronden naar volledige eigendom en canonherzieningen. Daarnaast zijn er suppletievergoedingen ontvangen van woningbouwvereniging Ons Doel voor het omzetten van erfpachtpercelen met sociale huurwoningen naar erfpachtpercelen met koopwoningen.
Om de werkwijze van de gemeente Leiden aangaande verantwoording afkoopsommen erfpacht aan te laten sluiten op de aanbevolen verwerkingsmethode van de commissie Besluit Begroting en Verantwoording is in 2024 een stelselwijziging doorgevoerd. Deze stelselwijziging houdt in dat de reserve Afkoopsommen erfpacht wordt opgenomen als langetermijnschuld waarbij jaarlijks in gelijke delen middelen vrijvallen ten gunste van de exploitatie. Voor een verdere toelichting wordt verwezen naar de toelichting op de balans waar de reserve Afkoopsommen erfpacht wordt toegelicht.
Prestatie opstellen Meerjaren Perspectief Grondexploitaties en Vermogensbeheer
Onderdeel van deze prestatie zijn naast de actieve grondexploitaties onder andere incidentele inkomsten uit verkoop van grondopbrengsten, huren gronden en kosten die gemoeid zijn met de verhuur, de beheerskosten van strategisch vastgoed en het zogenaamde werken voor derden (budgetten waar de gemeente een bijdrage van een derde voor ontvangt zoals intentieovereenkomsten en anterieure overeenkomsten). De werkelijke lasten binnen deze prestatie zijn € 12.000 lager dan begroot (voordeel). De werkelijke baten binnen deze prestatie zijn € 1,0 miljoen lager dan begroot (nadeel).
In onderstaande tabel is de afwijking van de lasten ten opzichte van de begroting opgenomen. Vervolgens wordt per onderdeel een toelichting gegeven.
Prestatie opstellen MPG en Vermogensbeheer grondexploitaties (bedragen x € 1.000) | |||
a - Lasten actieve grondexploitaties | Lasten | 2.997 | voordeel |
b - Exploitatiebijdrage aan investeringen | Lasten | 1.793 | voordeel |
c - Voorziening negatieve grondexploitaties | Lasten | -2.636 | nadeel |
d - Afrondende werkzaamheden Aalmarkt | Lasten | 151 | voordeel |
e - Beheerskosten tijdelijk vastgoed | Lasten | -485 | nadeel |
f - Startbouwimpuls (SBI) | Lasten | 967 | voordeel |
g - Werken voor derden | Lasten | -2.434 | nadeel |
h - Lasten overige exploitatiebudgetten | Lasten | 118 | voordeel |
i - Afboeken boekwaarde voorbereidingskosten | Lasten | -459 | nadeel |
Totaal lasten | 12 | voordeel |
a - Lasten actieve grondexploitaties
De gerealiseerde lasten van de grondexploitaties is in 2024 € 3,0 miljoen lager dan begroot. De niet gerealiseerde opbrengsten in 2024 schuiven door naar 2025. Zie voor een nadere toelichting van alle gemeentelijke grondexploitaties paragraaf 2.3.7 Grondbeleid.
b - Exploitatiebijdrage aan investeringen
Het budget exploitatiebijdragen aan investeringen heeft een voordeel van € 1,8 miljoen. Dit betreft verschillende bijdragen vanuit reserves aan kredieten die nog niet volledig zijn uitgegeven en worden doorgeschoven naar 2025.
c - Voorziening negatieve grondexploitaties
Aan de voorziening negatieve grondexploitaties is in 2024 € 200.000 aan rente toegevoegd. In de exploitatie is hiervoor een budget beschikbaar ter hoogte van € 600.000. Dit resulteert in de exploitatie tot een voordeel van € 400.000. Als gevolg van het actualiseren van de bestaande grondexploitaties wordt de voorziening negatieve grondexploitatie bij de jaarrekening in 2024 verhoogd met € 6,7 miljoen. In 2024 is voor een grondexploitatie de begroting niet conform huidige werkwijze opgenomen. Bij de jaarrekening resulteert dit binnen de prestatie 'Opstellen MPG en Vermogensbeheer grondexploitaties' in een voordeel van € 3,8 miljoen (zie ook toelichting reserve Grondexploitaties). Effect van toevoegen rente (€ 400.000 voordeel), actualiseren grondexploitaties (€ 6,1 miljoen nadeel) en niet conform huidige werkwijze opnemen grondexploitatie (€ 3,8 miljoen voordeel) resulteert in een nadeel van € 2,6 miljoen.
d - Afrondende werkzaamheden Aalmarkt
Voor het afronden van de werkzaamheden uit de grondexploitatie Aalmarkt is een restkrediet/budget beschikbaar gesteld. In 2024 zijn nog niet alle werkzaamheden uitgevoerd. Per eind 2024 is nog € 150.000 beschikbaar.
e - Beheerskosten tijdelijk vastgoed
De beheerskosten van het tijdelijk vastgoed (strategisch vastgoed) zijn ten opzichte van het beschikbare budget met € 400.000 overschreden (nadeel). Overschrijding komt met name tot stand door afrekening energiekosten voorgaande jaren. Kanttekening hierbij is dat energiekosten doorbelast worden aan huurders (middels voorschotten en eindafrekening jaar er op). Daarnaast is als gevolg van onderhoud vastgoed en OZB voorgaande jaren een nadeel gerealiseerd van € 300.000.
f - Startbouwimpuls (SBI)
De gemeente heeft in 2024 van het Ministerie van BZK een Startbouw-impulssubsidie (SBI) ontvangen. Hiervan is in 2024 € 900.000 niet ingezet en schuift door naar 2025.
g - Lasten werken voor derden (facilitair grondbeleid)
Het werken voor derden budget betreft projecten van derden waarbij de gemeente met een initiatiefnemer een intentieovereenkomst dan wel een anterieure overeenkomst heeft afgesloten. Om deze lasten te kunnen bekostigen ontvangt de gemeente een exploitatiebijdrage van de initiatiefnemer die gelijk is aan de te maken kosten. In 2024 zijn de totaal gerealiseerde lasten € 2,4 miljoen hoger dan begroot (nadeel). Tegenover deze hogere lasten is in 2024 ook een hogere exploitatiebijdrage ontvangen, zie hiervoor de toelichting bij punt k- werken voor derden
h- Lasten overige exploitatiebudgetten
Dit betreft een overschrijding op het beschikbare budget van gemeentelijke heffingen gronden en terreinen. In 2024 is door de BSGR nog OZB en waterschapsheffingen uit voorgaande jaren doorbelast (€ 100.000 nadeel).
i - Afboeken boekwaarde voorbereidingskosten
Indien voorbereidingskosten - die worden gemaakt voor een door de raad vast te stellen grondexploitatie - niet binnen 5 jaar leiden tot een actieve grondexploitatie, moeten deze kosten - conform financiële regelgeving (BBV - Besluit Begroten en Verantwoorden) - worden afgeboekt ten laste van het rekeningresultaat. Voor een ontwikkellocatie betekent dit dat in 2024 € 500.000 moet worden afgeboekt.
In onderstaande tabel is ten opzichte van de begroting de afwijking van de baten opgenomen (een nadeel van € 1,0 miljoen). Vervolgens wordt per onderdeel een toelichting gegeven.
Prestatie opstellen MPG en Vermogensbeheer grondexploitaties (bedragen x € 1.000) | |||
j - Baten actieve grondexploitaties | Baten | -2.998 | nadeel |
k - Werken voor derden | Baten | 2.257 | voordeel |
l - Incidentele opbrengsten | Baten | 861 | voordeel |
m - Herinrichten openbare ruimte Verbeekstraat | Baten | -122 | nadeel |
n - Startbouwimpuls (SBI) | Baten | -969 | nadeel |
Totaal baten | -972 | nadeel |
j - Baten actieve grondexploitaties
De gerealiseerde baten van de grondexploitaties is in 2024 € 3,0 miljoen lager dan begroot. De niet gerealiseerde opbrengsten in 2024 schuiven door naar 2025. Zie voor een nadere toelichting van alle gemeentelijke grondexploitaties paragraaf 2.3.7 Grondbeleid.
k - Werken voor derden (facilitair grondbeleid)
Zie ook toelichting hierboven bij punt g. In 2024 zijn de gerealiseerde opbrengsten in de exploitatie € 2,3 miljoen hoger dan begroot.
l - Incidentele opbrengsten
De incidentele baten laten een voordeel zien van € 800.000. Dit betreft incidentele grondverkopen en bijdrages van derden (krediet initiatieven derden).
m - Herinrichting openbare ruimte Verbeekstraat
Voor herinrichten openbare ruimte Verbeekstraat ontvangt de gemeente Leiden een bijdrage van de ontwikkelende partij. Deze bijdrage is in 2024 niet gerealiseerd en schuift door naar 2025. Voor 2024 betreft dit een nadeel van € 100.000.
n - Startbouwimpuls (SBI)
De gemeente heeft in 2024 van het Ministerie van BZK een Startbouw-impulssubsidie (SBI) ontvangen. Hiervan is in 2024 € 900.000 niet ingezet en schuift door naar 2025.
Prestatie exploiteren van gemeentelijke gebouwen
Onderdeel van deze prestatie zijn onder andere de exploitatiebudgetten van maatschappelijk vastgoed, de facilitaire werkzaamheden van multifunctionele accommodaties (MFA), het projectbudget Trien Semlerstraat 1-14 (woonwagens). De werkelijke lasten binnen deze prestatie zijn € 600.000 hoger dan begroot (nadeel).
Prestatie (bedragen x € 1.000) | Begroting 2024 | Rekening 2024 | Verschil 2024 | ||
Prestatie exploiteren van gemeentelijke gebouwen | Lasten | 9.913 | 10.510 | -597 | nadeel |
Baten | -9.249 | -9.249 | 0 |
Lasten prestatie exploiteren van gemeentelijke gebouwen
In 2024 zijn niet alle gemeentelijke heffingen zoals OZB en waterschapsheffing intern doorbelast naar de betreffende prestaties door onduidelijkheid over de objectomschrijving op de verzamelfactuur van de BSGR. Hierdoor ontstaat binnen de prestatie exploiteren van gemeentelijke gebouwen (binnen deze prestatie worden de facturen van de BSGR verantwoord om vervolgens intern doorbelast te worden naar de verschillende prestaties) een nadeel van € 500.000. Tegenover dit nadeel ontstaat o.a. binnen programma 5 een voordeel. De onderhoudskosten van de panden uit de portefeuille maatschappelijk vastgoed zijn € 200.000 hoger dan begroot (nadeel). Dit met name als gevolg van meerdere kleinere storingen/calamiteiten (dagelijks onderhoud).
De baten binnen dit beleidsterrein zijn afgerond € 300.000 hoger dan begroot. Reden is een hogere toename van aanvragen voor huur- en omzettingsvergunningen in het kader van woningregulering.
Ongeveer de helft van het budget op het beleidsveld Energietransitie is gedekt door een rijkssubsidie, deze middelen mogen over meerdere jaren worden besteed. Het grootste deel van het voordeel van € 712.000 op dit beleidsterrein wordt naar 2025 verschoven.
Lasten
Op het beleidsveld Energietransitie is € 917.000 minder uitgegeven dan begroot. Er minder uitgegeven aan programmakosten, energiebesparing, de warmtetransitie en door het samenwerkingsverband Warmte Leidse Regio. Voor het project energiearmoede en voor het project isolatie is minder uitgegeven dan begroot. Voor het project toekomstig elektriciteitssysteem is meer uitgegeven.
Grootste verschillen uitgaven beleidsveld Energietransitie (bedragen x € 1.000) | |||
Programmakosten | Lasten | 413 | voordeel |
Project energiearmoede | Lasten | 237 | voordeel |
Samenwerkingsverband Warmte Leidse Regio | Lasten | 162 | voordeel |
Energiebesparing | Lasten | 85 | voordeel |
Project isolatie | Lasten | 69 | voordeel |
Warmtetransitie | Lasten | 39 | voordeel |
Project toekomstig elektriciteitssysteem | Lasten | -91 | nadeel |
Totaal lasten | 917 | voordeel |
Baten
Op het beleidsveld Energietransitie is daarnaast € 205.000 minder ontvangen dan begroot. Voor het samenwerkingsverband Warmte Leidse Regio is minder ontvangen van de deelnemende gemeenten en er is minder gerealiseerd op de projecten gedekt door een rijkssubsidie. Aan de andere kant is meer ontvangen als vergoeding voor geleverde diensten, met name voor het project WarmtelinQ.
Grootste verschillen inkomsten beleidsveld Energietransitie (bedragen x € 1.000) | |||
Samenwerkingsverband Warmte Leidse Regio | Baten | -143 | nadeel |
Realisatie rijkssubsidie energiearmoede en isolatie | Baten | -200 | nadeel |
Vergoeding geleverde diensten (WarmtelinQ) | Baten | 137 | voordeel |
Totaal baten | -205 | nadeel |
RESERVES
Toelichting op afwijkingen Reserves > € 250.000.
Reserve Grondexploitaties
De werkelijke storting in de reserve is € 400.000 lager dan begroot. Reden is dat de verkoop van een gemeentelijk pand niet in 2024 is gerealiseerd en doorschuift naar 2025.
De werkelijke onttrekking aan de reserve is € 2,4 miljoen hoger dan begroot. Reden is dat de investeringen die worden gedekt uit deze reserve niet volledig zijn ingezet in 2024 en dus ook niet volledig worden onttrokken aan de reserve (onttrekking € 600.000 lager). Dit betreft de projecten die voorgefinancierd zijn uit het krediet Initiatieven derden, het restplan Aalmarkt, het project Touwlocatie en omgeving, het resplan Vollehovenkade, project Ananasweg en heronttwikkeling energiepark. De onttrekking aan de voorziening negatieve grondexploitaties neemt toe met € 6,7 miljoen als gevolg van verslechtering resultaat grondexploitaties STEO. In 2024 is voor een grondexploitatie de begroting niet conform huidige werkwijze opgenomen waardoor in de reserve Grondexploitaties een niet te realiseren onttrekking is begroot van € 3,8 miljoen.
Egalisatiereserve Inkomsten bouwleges
Doordat er meer grote bouwaanvragen zijn ontvangen dan geraamd, is er € 400.000 meer gestort in de reserve.
Er is € 400.000 beschikbaar gesteld voor de ontkoppeling Join/Powerbrowser, gedekt vanuit de reserve bouwleges. De ontkoppeling zal in 2025 plaatsvinden. Daarom is het budget van € 375.000 bij de Slotwijziging 2024 overgeheveld naar 2025. Daarbij is verzuimd om de onttrekking aan de reserve over te hevelen. Dit zal worden gecorrigeerd via het resultaatbestemmingsvoorstel.
Er is € 300.000 minder aan kosten woningmarktregulering ontstaan, waardoor er ook € 300.000 minder is onttrokken aan de reserve.
Reserve Leidse uitvoeringsprogramma LUBO
Vanuit het krediet Bodemsanering is in 2024 € 400.000 ingezet. Hierdoor is de werkelijke onttrekking aan deze reserve ook € 400.000. Daarnaast is in 2024 € 100.000 onttrokken aan de reserve voor het project Poelgeestbrug.
Reserve Stedelijke ontwikkeling P6
De reserve Stedelijke ontwikkeling wordt ingezet voor uitvoering project Wonen boven winkels. In 2024 is hiervoor € 106.000 ingezet.
Reserve Asbestsanering
In 2024 zijn geen gemeentelijke panden gesaneerd op asbest. Hierdoor is het beschikbare budget vanuit deze reserve niet ingezet.
Reserve Duurzame stad P6
De onttrekking aan de reserve is € 200.000 lager aangezien het incidentele budget voor energietransitie in 2024 niet volledig is ingezet
Reserve Instandhouding molens
In 2024 (2e voortgangsrapportage) is deze reserve ingericht en is eenmalig € 180.000 in deze reserve gestort voor instandhouding molen De Helder en de Maredijkmolen. Deze middelende worden ingezet voor uitvoeren onderhoud draaigevoelige onderdelen.
INVESTERINGEN
Overschrijdingen op investeringskredieten
7101474 voorbereiding ontwikkeling Entreegebied LBSP
Het in 2018 beschikbaar gesteld voorbereidingskrediet kon eind 2024 worden afgesloten. De beperkte overschrijding van € 90.000 is opgevangen door hogere baten.
7102312 voorbereiding Entreegebied LBSP
Er is in december 2024 een derde addemdum exploitatieovereenkomst bio science park vastgesteld tussen de gemeente Leiden en de Universiteit Leiden. Hierin is de gemeente Leiden verzekerd van een opbrengst € 250.748, deze bijdrage vanuit de Universiteit Leiden dient tevens als dekking voor de overschrijding op dit krediet.
7101300 Krediet Initiatieven derden
Het doorlopende krediet Initiatieven derden is ingesteld om aanloopkosten (zowel gemeentelijke plankosten als onderzoekskosten die overeenkomstig de Wet ruimtelijke ordening verhaald moeten worden op de initiatiefnemer) van projecten waarbij het initiatief bij een marktpartij ligt te kunnen voorfinancieren. Dit betreft de voorfinanciering tot sluiten anterieure overeenkomsten. In 2024 laat dit krediet een overschrijding zien van € 100.000 als gevolg van hogere voorfinanciering waarbij nog niet alle middelen volledig zijn gerevolveerd. Deze overschrijding wordt gedekt door een niet geraamde opbrengst.
Toelichting op investeringskredieten die worden afgesloten met een opvallend overschot
7101488 Vollenhovekade
Na het afsluiten van de grondexploitatie Vollenhovenkade- Du Rieustraat liep er nog een juridische discussie over de overeenkomst met de ontwikkelaar. Dit heeft niet geleid tot een rechtzaak en de termijn voor een beroepzaak is inmiddels verlopen. De middelen die gereserveerd waren voor juridische kosten en gedekt werden uit de reserve Grondexploitaties vallen vrij in de reserve Grondexploitaties.
7101609 Herontwikkeling Dolfijn 't Schippertje
Dit krediet wordt afgesloten met een positief saldo van € 20.388,- (> 10% van beschikbaar gesteld krediet). Dit betreft onderbesteding van geraamde plankosten door efficiënte inzet van beschikbare capaciteitsraming gedurende de looptijd van dit project.
Toelichting op investeringskredieten ouder dan drie jaar die niet afgesloten worden bij de jaarrekening
7100139 Bodemsanering
Dit krediet kan niet worden afgesloten vanwege (doorlopende) verplichtingen van het Leidse Uitvoeringsprogramma Bodem en Ondergrond 2016-2020 (LUBO).
7100152 Gevelsanering woningen
Het krediet is nodig om aan de verplichting vanuit de rijksoverheid te kunnen voldoen om de gevels van de zogenaamde A-lijstwoningen te saneren voor wat betreft het geluid, alsmede voor de verplichte geluidsanering van niet gemelde woningen die wel in de saneringsprojecten moeten worden meegenomen. Prognose is dat de werkzaamheden tot en met 2030 zullen doorlopen.
7100245 muziekcentrum De Nobel
Om (geluid-) technische problemen inzichtelijk te maken is een uitgebreid onderzoek gedaan door TNO en Level-acoustics. De definitieve rapportage is nog niet volledig afgerond en zal naar verwachting leiden tot concrete, op korte termijn, uit te voeren maatregelen. Het krediet kan pas na afronding daarvan afgesloten worden.
7100459 Wonen boven winkels
Het project is in 2016 uitgebreid en het budget is hierdoor verhoogd. In 2018 is het project opnieuw verlengd voor de komende jaren. Er is geen strikte termijn aan te hangen aangezien inzet van het krediet afhankelijk is van het aantal aanvragen.
7100788 Multifunctioneel maken Merendroom
De bedoeling is om het pand multifunctioneel te maken zodat het gebruikt kan worden door verschillende instellingen. Om dit mogelijk te maken is een ruimte nodig die nu nog is verhuurd. Het plan kan dus pas worden uitgevoerd na beëindiging huurcontract.
7101068 Verbetering entree minder-validen Oude Vest
Het onderzoek naar huisvesting voor BplusC is nog steeds gaande. Hierover is overleg met BplusC. Afhankelijk van de uitkomst van het huisvestingsonderzoek zal worden besloten of dit krediet gebruikt gaat worden. De verwachting is dat dit in 2025 duidelijk gaat worden
7101129 Invoering Omgevingswet
Dit krediet mag nog niet worden afgesloten omdat de transitiefase voor Implementatie van de nieuwe omgevingswet nog niet is afgerond. Met de inwerkingtreding op 1 januari 2024 is de échte transitiefase gestart. Deze loopt tot uiterlijk 2032. Tot die tijd zullen we het krediet gebruiken om de extra kosten die deze transitiefase met zich mee brengt te kunnen dekken.
7101177 Tijdelijke maatregelen Lammenschansdriehoek
Het krediet is bedoeld om te investeren in leefbaarheid in (tijdelijke situaties tijdens) de gebiedsontwikkeling. Gebiedsontwikkeling is een langjarig proces en kent een uitgebreide fasering. De eerste fasestappen in de Lammenschansdriehoek zijn inmiddels gezet, met de oplevering van het Bètaplein en de Leidse Schans. Hierbij waren nog weinig aanvullende maatregelen nodig. Het aantal nog te verwachten maatregelen is inmiddels toegenomen. De noodzaak om te investeren in (tijdelijke) leefbaarheid is daarmee ook gegroeid. De afgelopen periode is het Kanaalpark heringericht waarbij leefbaarheid een belangrijk thema was. Binnenkort worden ook de eerste gebouwen aan de Lammenschansstrip opgeleverd. Verwachting is dat met name rondom de Lammenschansstrip tijdelijke maatregelen nodig zullen zijn. Het krediet kan daarom niet worden afgesloten.
7101300 Krediet Initiatieven derden (inclusief diverse andere PID-kredieten)
Het doorlopende krediet Initatieven derden is ingesteld om aanloopkosten (zowel gemeentelijke plankosten als onderzoekskosten die overeenkomstig de Wet ruimtelijke ordening verhaald moeten worden op de initiatiefnemer) van projecten waarbij het initiatief bij een marktpartij ligt te kunnen voorfinancieren. Dit betreft de voorfinanciering tot sluiten anterieure overeenkomst. Door het sluiten van een anterieure overeenkomst, afroming van de meeropbrengst bij erfpachtconversie, extra opbrengsten uit grondverkoop of een exploitatieplan worden deze voorgefinancierde middelen van derden door de gemeente terug ontvangen. Dit doorlopende krediet is dus ingericht om initiatieven vanuit de markt te kunnen opstarten en moet hierdoor dus beschikbaar blijven. Echter, voor het opstarten van projecten vanuit de markt is nu het beleid om met de betreffende marktpartij een zogenaamde intentieovereenkomst te sluiten waarbij een eerste voorschot op gemeentelijke plankosten wordt overeengekomen. Hierdoor zal het krediet Initiatieven derden minder of niet worden ingezet voor het voorfinancieren van nieuwe initiatieven vanuit de markt waardoor dit krediet na verloop van tijd afgesloten kan worden.
7101327 klimaatinstallatie Het Gebouw en 7101328 zonwering Het Gebouw
Het krediet is bedoeld om de bestaande klimaatinstallatie en buitenzonwering te verbeteren aangezien deze niet helemaal voldoen waardoor het binnenklimaat niet voldoet aan de minimaal gestelde eisen. De problematiek is deels terug te voeren op het ontwerp en anderzijds bezuinigingen die tijdens de uitvoering zijn genomen. De verwachting is dat de werkzaamheden in 2024 worden afgerond.
7101537 FPDS verduurzaming vastgoed fase 1
In fase 1 worden negen gemeentelijke gebouwen verduurzaamd. Het merendeel van de werkzaamheden bestaan uit het isoleren van gevels, daken, toepassen van dubbel glas en het aanbrengen van zonnepanelen. Van een aantal panden zijn de werkzaamheden inmiddels afgerond. De verwachting is dat alle negen panden in 2025 zijn verduurzaamd.
7101593 FPDS verduurzaming vastgoed fase 2
In fase 2 worden vier gemeentelijke gebouwen verduurzaamd. Het merendeel van de werkzaamheden bestaan uit het isoleren van gevels, daken, toepassen van dubbel glas en het aanbrengen van zonnepanelen. De verwachting is dat alle vier panden in 2025 zijn verduurzaamd.
7101601 Morssingelblok H2-5
In 2024 worden de voorbereidingen getroffen om begin 2025 een grondexploitatie te kunnen openen. Daarom dient dit krediet tot ten minste eind 2025 nog niet te worden afgesloten.
7101627 STEO - De Geus
Dit betreft planbegeleiding vastgoedproject De Geus, krediet moet worden verlengd omdat oplevering niet eerder dan 2028 plaatsvindt.
7101823 PID Barthen
Naar verwachting wordt in 2025 een overeenkomst gesloten met de initiatiefnemer met als doel om de gerealiseerde plankosten te verrekenen middels grondverkoop. Dit krediet moet daarom open blijven staan.
Het project Opaalstraat heeft afgelopen stil gelegen i.v.m. Diverse onderzoeken ten behoeve van de mobiliteit. Verwacht wordt dat we in 2025 verder kunnen met de vastgoedontwikkeling in de Opaalstraat.
7101781 Watercompensatie polder Lammenschans
Dit krediet zal in 2025 tot en met 2027 nog nodig zijn om kosten te maken t.g.v. watercompensatie a.g.v. de ontpolderingsopgave van de Lammenschansdriehoek en het maken van oppervlakte water in afstemming met het Hoogheemraadschap. Hierdoor kan het krediet niet worden afgesloten. Pas in 2026 / 2027 kunnen we fase 2 van de openbare ruimte aanleggen omdat op dit moment de bouwperiode van de diverse ontwikkelingen plaatsvindt.
In het tweede kwartaal van 2025 zal het uitvoeringsbesluit inclusief kredietaanvraag voor de uitvoering van de openbare ruimte worden ingediend bij de raad.
7101839 Telderskade gebied
De ontwikkeling Telderskade centrum is nog in voorbereiding en naar verwachting wordt eind 2025 een besluit “aanvraag uitvoeringskrediet” aan de raad voorgelegd waarin voorgesteld zal worden een grondexploitatie te openen. Bij het openen van de grondexploitatie worden de gerealiseerde kosten ingebracht en kan het krediet 7101839 Telderskade gebied worden afgesloten.
7101838 Boshuizerk119 (1e fase Huis vd Buurt) gebouw
Met het raadsbesluit (RB23.0028) Is een uitvoeringskrediet beschikbaar gesteld in 2023. Vanwege de prijsstijgingen in de markt is de aanbesteding vertraagd. Na ophoging van het budget (RB24.0085) is de renovatie van de Boshuizerlaan 119 begin 2025 gestart. Naar verwachting wordt het gebouw eind 2025 opgeleverd.
7101857 Asbestsanering
Dit krediet wordt ingezet voor asbestsanering gemeentelijk vastgoed en kan nog niet worden afgesloten aangezien hier lopende verplichtingen op zitten.
In 2024 is de eerste koop realisatie overeenkomst ondertekend met OCE voor deelgebeid J (voorheen Stadsbouwhuis). De komende jaren moeten ook de overige vastgoedontwikkelingen leiden tot koop realisatie overeenkomsten en vervolgens tot bouwactiviteiten. De gebiedsontwikkeling loopt door tot 2030-2032.
7101959 Kooiplein DG 1,2
De ontwikkeling van de deelgebieden 1 en 2 van het kooiplein zijn oorspronkelijk onderdeel van het project Kooiplein e.o. In de gebiedsvisie Park de Zwijger, welke door de raad is vastgesteld in april 2023, is rekening is gehouden met de ontwikkeling van deze twee deelgebieden. Op basis van contractuele afspraken met derden wordt in 2024 nader onderzocht hoe invulling gegeven kan worden aan bestaande rechten en plichten over en weer. Het krediet blijft daarom benodigd.
De planning is dat we in 2025 of uiterlijk 2026 de haalbaarheid aantonen, tot die tijd moet het krediet in stand blijven.
7102098 PID Archimedesweg
Herontwikkeling van Archimedesweg 15 is vertraagd en nog niet afgerond. Het krediet kan niet worden afgesloten omdat de overeenkomst met de ontwikkelaar nog intact is.
7102185 PID Zernikedreef 10
Herontwikkeling van Zernikedreef 10 is vertraagd en nog niet afgerond. Het krediet kan niet worden afgesloten omdat de overeenkomst met de ontwikkelaar nog intact is.
7102186 PID Pesthuislaan 8
Herontwikkeling van Pesthuislaan 8 is vertraagd en nog niet afgerond. Het krediet kan niet worden afgesloten omdat de overeenkomst met de ontwikkelaar nog intact is.
7101634 PID Rooseveltstraat polt 1A-T Brandsma
Het project Rooseveltstraat (plot 1A) - Titus Brandsmalaan heeft door personele tekorten, vertraging opgelopen. De intentieovereenkomst wordt verlengd en het streven is om te komen tot een anterieure overeenkomst voor 1 juni 2025. Dit krediet blijft benodigd in 2025.
7101847 PID Rooseveltstraat plot 1B-Blauwhoed
De financiele afwikkeling van plot 1B vindt plaats in Q1 2025 en kan in 2025 worden afgesloten.
7101833 PID Verbeekstraat
Dit project is tijdelijk on hold gezet maar zal in 2025 weer worden opgestart met Vastgoedontwikkelaar NVG.