Omgevingskwaliteit | Rekening 2023 | Begroting 2024 | Wijziging Begroting | Begroting 2024 na wijziging | Rekening 2024 | Verschil 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bedragen x € 1.000,- | |||||||
Verharde openbare ruimte | Lasten | 44.164 | 46.034 | 1.200 | 47.235 | 46.883 | 352 |
Baten | -24.586 | -26.151 | -2.433 | -28.584 | -30.140 | 1.556 | |
Saldo | 19.578 | 19.884 | -1.233 | 18.651 | 16.744 | 1.907 | |
Openbaar water | Lasten | 8.628 | 10.606 | 5 | 10.610 | 10.042 | 568 |
Baten | -11.483 | -14.167 | -170 | -14.337 | -14.291 | -46 | |
Saldo | -2.855 | -3.561 | -166 | -3.727 | -4.249 | 522 | |
Openbaar groen | Lasten | 11.486 | 11.067 | 1.482 | 12.549 | 12.035 | 514 |
Baten | -1.743 | -57 | -4 | -61 | -358 | 297 | |
Saldo | 9.743 | 11.010 | 1.478 | 12.488 | 11.677 | 811 | |
Milieu en duurzaamheid | Lasten | 3.961 | 3.937 | 178 | 4.115 | 3.964 | 151 |
Baten | -160 | -20 | -1 | -21 | -121 | 100 | |
Saldo | 3.801 | 3.917 | 177 | 4.094 | 3.843 | 251 | |
Klimaatadaptatie | Lasten | 601 | 1.115 | -353 | 762 | 602 | 160 |
Baten | - | - | - | - | - | - | |
Saldo | 601 | 1.115 | -353 | 762 | 602 | 160 | |
Programma | Lasten | 68.840 | 72.759 | 2.511 | 75.271 | 73.526 | 1.744 |
Baten | -37.971 | -40.395 | -2.608 | -43.003 | -44.910 | 1.907 | |
Saldo van baten en lasten | 30.869 | 32.365 | -97 | 32.268 | 28.616 | 3.651 | |
Reserves | Toevoeging | 436 | 108 | 223 | 331 | 331 | -0 |
Onttrekking | -2.067 | -457 | -421 | -878 | -597 | -281 | |
Mutaties reserves | -1.631 | -349 | -199 | -547 | -267 | -281 | |
Resultaat | 29.238 | 32.016 | -296 | 31.720 | 28.350 | 3.371 |
Reserves programma 5 | Rekening 2023 | Begroting 2024 | Wijziging Begroting | Begroting 2024 na wijziging | Rekening 2024 | Verschil 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bedragen x € 1.000,- | |||||||
Reserve asbestsanering (P5) | Toevoeging | 106 | 106 | - | 106 | 106 | - |
Onttrekking | - | - | -88 | -88 | -88 | -0 | |
Saldo | 106 | 106 | -88 | 18 | 18 | -0 | |
Reserve ontsluiting van groengebieden | Toevoeging | - | - | - | - | 0 | -0 |
Onttrekking | -820 | - | -39 | -39 | -27 | -12 | |
Saldo | -820 | - | -39 | -39 | -27 | -12 | |
Reserve duurzaamheidsfondsen | Toevoeging | 0 | - | - | - | - | - |
Onttrekking | - | - | - | - | - | - | |
Saldo | 0 | - | - | - | - | - | |
Res. Leefbaarh.projecten in de wijken P5 | Toevoeging | 2 | 2 | - | 2 | 2 | - |
Onttrekking | -840 | - | - | - | - | - | |
Saldo | -839 | 2 | - | 2 | 2 | - | |
Reserve gsb-middelen ISV/EZ P5 | Toevoeging | - | - | - | - | - | - |
Onttrekking | -71 | - | -106 | -106 | - | -106 | |
Saldo | -71 | - | -106 | -106 | - | -106 | |
Reserve Duurzame Stad P5 | Toevoeging | - | - | 91 | 91 | 91 | -0 |
Onttrekking | -157 | -373 | 52 | -320 | -232 | -88 | |
Saldo | -157 | -373 | 143 | -230 | -142 | -88 | |
Reserve grondexploitaties P5 | Toevoeging | 66 | - | - | - | - | - |
Onttrekking | - | -84 | - | -84 | -84 | - | |
Saldo | 66 | -84 | - | -84 | -84 | - | |
Reserve Bomenfonds P5 | Toevoeging | 262 | - | 132 | 132 | 132 | 0 |
Onttrekking | -178 | - | -240 | -240 | -165 | -75 | |
Saldo | 84 | - | -108 | -108 | -33 | -75 | |
Totaal | Toevoeging | 436 | 108 | 223 | 331 | 331 | -0 |
Onttrekking | -2.067 | -457 | -421 | -878 | -597 | -281 | |
Reserves programma 5 | -1.631 | -349 | -199 | -547 | -267 | -281 |
Toelichting op beleidsterreinen met financiële afwijkingen (op de lasten en/of baten) > € 250.000.
5A Verharde openbare ruimte
Binnen beleidsterrein 'Verharde openbare ruimte' is op de lasten sprake van een voordeel van afgerond € 352.000. Dit voordeel komt o.a. door:
Lagere lasten bij het realiseren van een Verticaal Kabels en Leidingensysteem (€ 180.000). Vanuit een aantal gemeenten en een tweetal deelnemende partijen hebben we een bijdrage ontvangen voor het realiseren van een Verticaal Kabels en Leidingensysteem. In 2024 vielen de kosten lager uit omdat de voorbereiding meer tijd heeft gevraagd door een intensieve samenwerking met de stakeholders. De baten in 2024 zijn hierdoor ook lager dan begroot. Op totaal niveau (baten en lasten gesaldeerd) is het resultaat budgetneutraal.
Minder kosten bij wegmarkeringen door geplande werkzaamheden die deels niet door de aannemer zijn uitgevoerd (€ 112.000).
Meer opbrengsten van interne doorbelasting bij tijdelijke verkeersmaatregelen (€ 132.000). Door meer vraag en hogere tarief is hier een voordeel ontstaan.
Minder uitgaven bij beheer wegen (€ 225.000). Onder andere door minder uitgaven voor onderzoek, inspectie en advies en minder kosten bij herstel sleuven na werkzaamheden voor kabels en leidingen. Bij deze werkzaamheden zijn we afhankelijk van nutspartijen waardoor we niet volledig kunnen bijsturen.
Verder was er een hogere toevoeging aan de voorziening inzameling en verwerking huishoudelijk afval van € 537.000. Deze toevoeging was nodig omdat de afvalstofheffing in 2024 meer dan 100% kostendekkend was door lagere kosten en hogere opbrengsten. Door de storting in de voorziening blijft het bedrag beschikbaar voor dekking van de kosten van verwijdering en/of verrekening met de afvalstoffenheffing van 2026 e.v. Deze beoordeling volgt begroting voor 2026.
Binnen beleidsterrein 'Verharde openbare ruimte' is op de baten een voordeel van € 1.556.000. Dit voordeel komt o.a. door:
De landelijke vergoeding voor Single Use Plastics voor een bedrag van € 748.000. De oude zwerfafvalvergoeding is vanaf 2023 komen te vervallen en is met terugwerkende kracht vanaf 2023 vervangen door een landelijke Single Use Plastics-vergoeding. Doordat het met terugwerkende kracht is hebben we voor 2023 en 2024 een vergoeding opgenomen die we in 2024 niet begroot hebben. Hierdoor is hier een voordeel ontstaan. In het bestemmingsvoorstel wordt gevraagd om dit geld ook in 2025 beschikbaar te houden en in te zetten om (zwerf)afval zoveel mogelijk te voorkomen en als het ontstaat op een zo efficiënte en doelmatige wijze op te ruimen en hiertoe de acties vanuit de oude zwerfafvalvergoeding te continueren en waar mogelijk verder uit te breiden.
Hogere opbrengsten bij de leges voor de aanleg van glasvezel voor een bedrag van € 244.000. In 2024 zijn de leges hoger dan begroot omdat eerder dan verwacht de vergunningen voor de aanleg glasvezel zijn aangevraagd. In de begroting 2024 is hier geen rekening mee gehouden.
Een stijging van de baten met € 408.000 door meer vergoeding vanuit de producentenverantwoordelijkheid dan verwacht. Voor de inzameling van papier maar m.n. glas en kunststof hebben we recht op een onkostenvergoedingen vanuit de producentenverantwoordelijkheid die door Verpact worden uitgekeerd. De hoogte van deze vergoedingen waren in 2023 landelijk nog niet uit onderhandeld en zijn uiteindelijk samen met de vergoeding over 2024 in 2024 uitgekeerd. Dit heeft geleidt tot een incidentele voordeel bij de baten.
5B Openbaar water
Binnen het beleidsterrein ‘Openbaar water’ is op de lasten sprake van een voordeel van € 568.000. Het voordeel komt o.a. door
Het vrijvallen van de gereserveerde kosten voor de overdracht van het beheer van de Kikkerpolder (€ 148.000). In het kader van overdracht water (polders) van gemeente naar het Hoogheemraadschap van Rijnland is conform B&W besluit 15.0084 geld beschikbaar gesteld. De laatste fase van de overdracht (Kikkerpolder) is in 2024 afgerond. Van het beschikbare budget is een deel (€ 148.000) niet nodig gebleken, dit valt vrij.
Minder kosten voor het doorbelasten naar de voorziening riolering van € 360.000. Dit komt door lagere opbrengst rioolheffing en iets hogere kosten die niet volledig uit de voorziening gedekt konden worden omdat deze leeg is.
5C Openbaar groen
Binnen beleidsterrein 'openbaar groen' is op de lasten een voordeel van € 514.000. Dit voordeel komt o.a. door:
Een voordeel op het incidenteel budget voor het project de Tweede Groene Ring (€ 199.000). De Tweede Groene Ring bevindt zich nog in de definitiefase. In 2024 was een bedrag incidenteel begroot om aan te kunnen haken bij raakvlakprojecten en voor de prijsvraag. De prijsvraag heeft echter plaatsgevonden in 2025 waardoor er een onderbesteding is ontstaan in 2024.
Minder kosten bij het beheer van groen in de openbare ruimte voor € 197.000. Dit heeft meerdere oorzaken zoals uitstellen van reconstructies en werkzaamheden, minder uitval van beplanting, minder water geven i.v.m. natte zomer en minder actief verbeteren van groeiplaatsen. Verder zijn er ook meer kosten gemaakt bij het snoeien van bomen door gestegen kosten en meer werkzaamheden om de opgelopen achterstand van de afgelopen jaren in te lopen.
Minder kosten bij het beheer van de openbare speelplaatsen (€ 120.000). Dit komt vooral omdat we sinds dit jaar de kosten voor valondergronden via een krediet bekostigen.
Minder kosten bij diverse groenprojecten (€ 256.000). Dit komt met name door projecten die doorgeschoven zijn naar volgend jaar. Deel van dit restant is voor volgend jaar weer aangevraagd.
Een nadeel bij het kappen van bomen (€ 205.000). Het betreft een storting in het Bomenfonds die nooit wordt begroot. Bij de baten hebben we hierdoor we een voordeel omdat de ontvangen gelden (waarborg) hier binnen komen.
Binnen beleidsterrein 'openbaar groen' is op de baten een voordeel van € 297.000. Dit voordeel komt vooral door de ontvangen gelden (waarborg) vanuit het bomenfonds. Het betrof de ontvangen gelden die aan de gemeente voldaan zijn voor het kappen van bomen. Deze baten worden nooit begroot waardoor hier een voordeel ontstaat.
€ 205.000 is geld wat ontvangen is voor bomenfonds. Dit wordt in de voorziening geplaatst, op het moment dat de partij bomen gepland heeft dan wordt dit geld uit de voorziening terugbetaald.
€ 40.108 vrijval voorziening betreft bedrag wat in de voorziening stond, maar wat niet meer terugbetaald gaat worden. Dit bedrag komt in de reserve bomenfonds terecht en is vrij te besteden.
€ 28.380 uitgaven bestemd voor bomen. Dit betreft de financiële afhandeling Tiny forest Leiden. Dit bedrag was niet opgenomen in de voorziening, waardoor dit een opbrengst geeft in de exploitatie.
RESERVES
Toelichting op afwijkingen Reserves > € 250.000.
Niet van toepassing.
INVESTERINGEN
Overschrijdingen op investeringskredieten
7102501 Riolering Kooidistrict
Bij het vervangen van riolering Kooidistrict zijn de uitvoeringskosten overschreden met € 53.000,- Tegenover deze hogere lasten staat een hogere baat van € 53.000,-. Per saldo een nihil resultaat.
7102502 Riolering diverse locaties
Bij het vervangen van riolering diverse locaties zijn de uitvoeringskosten overschreden met € 21.000,- Tegenover deze hogere lasten staat een hogere baat van € 21.000,-. Per saldo een nihil resultaat.
Toelichting op investeringskredieten die worden afgesloten met een opvallend overschot
Er is uiteindelijk niet gekozen voor een schakelsysteem. In plaats daarvan wordt ons eigen net geschakeld met radiogestuurde klokken.
Toelichting op investeringskredieten ouder dan drie jaar die niet afgesloten worden bij de jaarrekening
Dit krediet betreft een verzamelkrediet, waar jaarlijks toegekende middelen worden bijgeschreven. Vanuit dit krediet worden deelkredieten gemaakt, voor diverse projecten.
Deze projecten worden naar verwachting in het tweede kwartaal 2025 opgeleverd en afgesloten.
Dit krediet moet nog open blijven staan, want de werkzaamheden starten met enkele jaren vertraging in 2024.
De werkzaamheden fase 1 zijn afgerond, de uitvoeringswerkzaamheden voor fase 2 zullen starten in het tweede kwartaal 2025. De kredieten blijven benodigd.
Het project wordt in 1e kwartaal 2025 afgerond en krediet afgesloten.
In juni 2024 is de opknapbeurt van het Noordeinde van start gegaan. Het gaat om het deel vanaf de Wittepoortsbrug tot de kruising van het Noordeinde / Rapenburg / Kort Rapenburg. Dit wordt van gevel tot gevel opnieuw ingericht. Met de herinrichting van het Noordeinde verbeteren we de verkeersveiligheid en verhogen we de kwaliteit van de openbare ruimte. Er komt een groene entree van en naar de binnenstad door middel van een ‘Parkplein’ ter hoogte van het Rembrandtpark als onderdeel van het Singelpark. Eerst zijn de nutsbedrijven (Liander gas en elektra, Dunea water) begonnen met hun werkzaamheden, later is de civiele aannemer van de gemeente aangesloten voor de herinrichting. Het Noordeinde had eind 2024 opengesteld moeten worden. Om diverse redenen is dit niet gelukt. Dit heeft voor vertraging gezorgd.
De wijkvernieuwingsprojecten Gasthuiswijk-Haagweg-Zuid fase 3 en 4 worden momenteel voorbereid. De start van de uitvoering is gepland vanaf het eerste kwartaal van 2026. De kredieten blijven benodigd.
Fase 1 van het project is afgerond en uitvoering fase 2 start 3e kwartaal. Uitvoering is gereed in het eerste kwartaal 2027. Het krediet blijft benodigd.
Het wijkvernieuwingsproject Hart van Meerburg is momenteel in voorbereiding. De verwachte aanvang van uitvoering start in het 1e kwartaal van 2026. Het krediet blijft benodigd.
Voor fase 1 is de uitvoering gestart en gereed in mei 2025. Fase 2 start de uitvoering in juli 2025. De uitvoering is gereed einde 2028. Het krediet blijft benodigd.
De werkzaamheden van fase 2 zijn in uitvoering. Het krediet blijft benodigd.
Afgelopen jaar is er gewerkt aan het ontwerp van het park en zijn er meerdere 'poffers' gerealiseerd waarvan de komende pertiode de invulling verder uitgewerkt wordt samen met partijen die een 'poffer' willen adopteren. De invulling van het park zal tot aan oplevering (in 2030-2032) van de vastgoedontwikkeling in het park duren.
De wijkvernieuwingsprojecten Fortuinwijk Noord, Zuid en Boshuizen zijn momenteel in voorbereiding. Verwachte aanvang van uitvoering zal starten medio 2027. De kredieten blijven benodigd.
Tijdens de aanbesteding in het 1e kwartaal van 2024 zijn er geen geschikte inschrijvingen geweest. De aanbesteding wordt nu opnieuw voorbereid en gaat op 12 maart 2025 van start. Uitvoering is in 2025-2026 voorzien. Het krediet blijft benodigd.
Eind 2024 is het VO opgeleverd en in februari 2025 wordt dit besproken met omwonenden en belanghebbenden in een participatiebijeenkomst. Er lopen daarnaast nog gesprekken met Provincie, Hoogheemraadschap, Rijkswaterstaat en buurgemeenten. Project heeft in ontwerp en uitvoering een relatie met de vastgoedontwikkeling en woningbouw Rhijnvreugd. De vastgoedprojecten zijn wegens beroep op het bestemmingplan vertraagd. Uitvoering kan deels plaatsvinden na oplevering van het vastgoed en de uitvoering is voorzien voor medio 2027. Het krediet blijft benodigd in 2025.
De brug en de omgeving daar omheen is aangelegd en opengesteld voor verkeer in mei 2024. Maar de definitieve oplevering door de aannemer is vertraagd geraakt. Er zijn nog gesprekken over de kwaliteit van onderdelen van het werk. Na de oplevering is er nog een contractueel voor de aannemer verplichte onderhoudsperiode van één jaar voorzien. Ook lopen er nog planschade claims die niet afgehandeld zijn. Dit brengt met zich mee dat het project in 2025 en een klein deel van 2026 zal doorlopen. Er worden hierdoor geen financiële tekorten voorzien.
Binnen dit krediet worden “groene” investeringen vanuit burgerinitiatieven gefinancierd. Het project en daarmee gekoppelde krediet “burgerinitiatieven” loopt tot 2025.
Krediet komt voort uit de nota Versterken en verbinden groen in Leiden en is gericht op het beschermen en verbeteren van de huidige kwaliteit van de Groene Hoofdstructuur. Betreffende project loopt door tot 2030. Voor het doen van investeringen die passen binnen de Groene Hoofdstructuur wordt de komende jaren het krediet ingezet.
Project heeft tijdelijk stil gestaan en inmiddels herstart. Het krediet is in 2022 verhoogd. Bij afronding van het project zal het krediet afgesloten worden. De uitvoeringsfase is in 2023 gestart, naar verwachting kan krediet in 2025 worden afgerond.
Dit krediet blijft benodigd in 2025 omdat de rioleringswerkzaamheden onderdeel uitmaken van de vanaf 2025 nog uit te voeren laatste gedeelten van de wijk Noorderkwartier Oost.
Deze kredieten blijven benodigd. De afronding van deze projecten verwachten wij in 2027.
Krediet blijft benodigd, het afronden van de projecten vindt naar verwachting plaats in 2026.
Project is afgerond, krediet wordt in 2025 afgesloten.
Krediet blijft benodigd, het afronden van de projecten vindt naar verwachting plaats in 2027.
Krediet blijft benodigd, het afronden van het project vindt plaats in 2026.
Project is afgerond en krediet wordt afgesloten in 2025.
Deze kredieten zijn bijdragen aan het programma Autoluwe Binnenstad. De verwachting is dat de projecten waaraan een bijdrage vanuit beheer wordt gedaan pas later worden gerealiseerd. Er is momenteel geen actuele planning, in 2024 wordt wederom bekeken wat met deze kredieten wordt gedaan.
Dit project wordt naar verwachting in 2026 uitgevoerd.
Dit project wordt momenteel uitgevoerd en ook dit jaar afgerond.
De verwachting is dat de projecten waaraan een bijdrage vanuit beheer wordt gedaan pas later worden gerealiseerd. Er is momenteel geen actuele planning. in 2026 wordt wederom bekeken hoe met dit krediet om te gaan.
Dit project wordt dit jaar uitgevoerd en afgerond. Het betreft een vervangingsopgave.
Dit uitvoering van dit project staat voor dit jaar op de planning.
In 2020 is begonnen met de uitvoering van fase 1 van dit project. De uitvoering van de resterende fasen is begin 2023 gestart. Hiervan zal fase 2 in 2025 worden opgeleverd. Vanaf 2025 zullen ook de laatste gedeelten van de wijk worden uitgevoerd en opgeleverd.
In december 2018 is het uitvoeringsbesluit Haarlemmerweg vastgesteld voor de reconstructie van deze weg en aanpak van deze waterkering ter hoogte van het Trekvaartplein. Door het wijzigen van de damwand en het participatietraject met bewoners is vertraging opgetreden. De aanbesteding van de reconstructie en damwand zal in 2025 worden opgestart.
Het uitvoeringsbesluit voor de herinrichting Koepoortsbrug en de Jan van Houtkade is in oktober 2023 door uw raad vastgesteld. Naar verwachting is het project eind 2026 gereed. Deze 2 kredieten zijn onderdeel van de voorbereiding naar uitvoering.
Dit krediet is reeds afgesloten.
7100105 Rhijnhof overige werkzaamheden
Dit krediet wordt ingezet voor de vervanging van m.n. ondergrondse containers. Voor 2025 is 350.000 euro voorzien. Voor de periode daarna wordt een geactualiseerd vervangingsplan opgesteld waarbij ook wordt gekeken naar de mogelijkheden van refurbishment voor een gedeelte van de containers. Dit als duurzaam alternatief t.o.v. van volledige vervanging van de systemen.
Dit krediet is bepaald op basis van de levensduur van lichtmasten. In de praktijk wordt het vervangen van lichtmasten gecombineerd met het vervangen van de armaturen per wijk. Dit heeft geleid tot latere uitgaven. In 2025 zullen de kosten gemaakt worden.
Dit krediet is een afsplitsing van het krediet JS vervangen Armaturen OV en is speciaal voor de vervanging van de Leidse Lantaarn. De realisatie is in volle gang.
Dit krediet is bepaald op basis van de technische levensduur van armaturen. In de praktijk wordt het vervangen van armaturen gecombineerd met het vervangen van de lichtmasten per wijk. Dit heeft geleid tot latere uitgaven.
IP Parken Cronesteijn loopt langer door dan verwacht, omdat vanuit het project in overleg met Beheer een aantal extra maatregelen uit het beheerplan projectmatig worden uitgevoerd. De uitvoering van fase 1 daarvan is in volle gang, fase 2 is gepland in 2027, fase 3 in 2029. Ook de aanpak van de moerastuin kent een fasering die doorloopt in 2025, 2027 en mogelijk ook 2029. Deze faseringen hebben te maken met het natuurtechnische karakter van de werkzaamheden, op deze manier wordt voorkomen dat er een te grote verstoring van natuurwaarden ontstaat.
In de loop van vorig jaar is begonnen met het ontwerp en dit zal in 2025 wordt afgerond en zal gestart worden met de werkvoorbereiding. In 2026 worden de werkzaamheden aanbesteed en gestart met de uitvoering. In verband met het plantseizoen lopen deze werkzaamheden mogelijk door t/m maart 2027 gevolgd door eerstejaarsonderhoud t/m 31-12-27.
Uitvoering loopt op dit moment nog. In 2025 krijgen we de rekening.
7102366 Riolering Stationskwartier Marislaan
Het project wordt momenteel voorbereid en in 2025 uitgevoerd.
7102367 Persleidingen J. Catslaan
Het project Persleidingen J. Catslaan wordt in combinatie met het project Leidse Ring Noord/Plesmanlaan uitgevoerd. Verwachte uitvoering is in 2025 met doorloop naar 2026.
7102368 Riolering Verbeekstraat
Het project Riolering Verbeekstraat wordt in combinatie met het project Leidse Ring Noord/Plesmanlaan uitgevoerd. Verwachte uitvoering is in 2025 met doorloop naar 2026.
7102369 Maresingel Slingergoot
Het project wordt voorbereid in 2025. De verwachte uitvoering is in 2026.
7102467 Rio Lammenschansweg/Lammenschansdriehoek
Het krediet Rio Lammenschansweg/Lammenschansdriehoek betreft een voorbereidingskrediet. De verwachte uitvoering is in 2027.
De werkzaamheden zitten in een afrondende fase.
De Werkzaamheden zitten in een afrondende fase.
De Werkzaamheden zitten in de voorbereidende fase.
In verband met synergie en kostenbesparing word het werk tegelijktijdig uitgevoerd met de plannen van de nutspartijen, dit leidt hierdoor tot vertraging in de werkzaamheden. De realisatie vindt naar verwachting in 2026 plaats.
De Werkzaamheden zitten in de voorbereidende fase. Planning realisatie is 2025.
De Werkzaamheden zitten in de voorbereidende fase. Planning realisatie is 2025/2026.
De Werkzaamheden zitten in de voorbereidende fase. Planning realisatie is 2025/2026.
De Werkzaamheden zitten in de voorbereidende fase. Planning realisatie is 2025/2026.