Jaarstukken 2022

Beleidsterrein 5A Verharde openbare ruimte

Doelen en prestaties bij 5A Verharde openbare ruimte

Doel

Prestatie

 

5A1 Schoon, heel en veilig

5A1.1 Ontwikkelen beleid openbare ruimte

 

5A1.2 Beheren openbare ruimte

 

5A1.3 Inzamelen huishoudelijk afval

 

5A1.4 Beheren contracten buitenreclame

 

5A1.5 Handhaven gebruik openbare ruimte

 

5A1.6 Werken voor derden cluster Beheer

 

Toelichting op prestaties

5A1.2 Beheren openbare ruimte

Beheren openbare verlichting

Door beëindiging van het huidige contract is vertraging ontstaan bij vervangingsprojecten. De uitvraag/aanbesteding voor een nieuw contract is inmiddels gestart.

Beheer wegen

Er is achterstand ontstaan in het onderhoud van elementenverharding door vertraging in de aanbesteding van een nieuwe raamovereenkomst en door gebrek aan uitvoeringscapaciteit in de markt. De verwachting is dat dit in 2023 wordt ingehaald. De verharding van de kanaalweg is uitgesteld naar 2023/2024 in verband met samenloop met andere projecten.

5A1.4 Beheren contracten buitenreclame

Bij de tweede rapportage werd nog verwacht dat een juridische procedure zou volgen omdat de exploitant een voorstel van de gemeente had afgewezen. De reclame exploitant van de driehoeksborden aan de lantaarnpalen, had namelijk verzocht een korting te geven over de contractueel overeengekomen vaste financiële afdracht voor 2020 en 2021 in verband met de coronacrisis. De exploitant heeft echter besloten geen juridische procedure te starten of een aanvullende claim te doen.

Effectindicatoren bij 5A Verharde openbare ruimte

Effectindicator

Realisatie

Streefwaarde 2022

Bron

2019

2020

2021

2022

Doel 5A1 Schoon, heel en veilig

5A1.a Rapportcijfer onderhoud openbare ruimte

7,1

-

7,0

-

7,1

Stads- en wijkenquête

5A1.b Percentage inwoners dat 'behoorlijk wat' tot 'zeer ernstig' zwerfvuil ervaart

38%

-

45%

-

39%

Stads- en wijkenquête

5A1.c Gemeten kwaliteitsniveau 'zwerfvuil'

B

B

B

B

B

Beleidsmeting openbare ruimte

5A1.d Percentage inwoners dat 'behoorlijk wat' tot 'zeer ernstig' hondenpoep ervaart

21%

-

23%

-

30%

Stads- en wijkenquête

5A1.e Gemeten kwaliteitsniveau 'hondenpoep'

B

B

A

B

B

Beleidsmeting openbare ruimte

5A1.f Percentage inwoners dat 'behoorlijk wat' tot 'zeer ernstig' onkruid ervaart

22%

-

17%

-

30%

Stads- en wijkenquête

5A1.g Gemeten kwaliteitsniveau 'onkruid'

B

B

D

B

B

Beleidsmeting openbare ruimte

5A1.h Percentage inwoners dat 'behoorlijk wat' tot 'zeer ernstig' drijfvuil ervaart

22%

-

23%

-

30%

Stads- en wijkenquête

5A1.i Gemeten kwaliteitsniveau 'drijfvuil'

B

B

A

A

B

Beleidsmeting openbare ruimte

5A1.j Percentage inwoners dat het onderhoud van straten en wegen als 'uitstekend' of 'goed' beoordeelt

68%

-

69%

-

68%

Stads- en wijkenquête

5A1.k Gemeten kwaliteitsniveau 'verharding'

B

B

B

B

B

Beleidsmeting openbare ruimte

5A1.l Percentage inwoners dat het onderhoud van

straatmeubilair als 'uitstekend' of 'goed' beoordeelt

66%

-

61%

-

70%

Stads- en wijkenquête

5A1.m Gemeten kwaliteitsniveau 'straatmeubilair' *

B

B

C

C

B

Beleidsmeting openbare ruimte

*) In 2022 voldeed de beeldkwaliteit van straatmeubilair niet aan de streefwaarde; een C in plaats van een B. Aan de andere kant scoort drijfvuil een beeldkwaliteit A, een niveau hoger dan de afgesproken beeldkwaliteit. Bij straatmeubilair gaat het vooral om scheefstand van verkeerspalen en vervuiling o.a. door stickers. Er worden inmiddels schoonmaakrondes uitgevoerd en scheefstaande palen worden rechtgezet met als doel weer aan de gewenste beeldkwaliteit te kunnen voldoen.

Een overzicht van realisatie- en streefwaarden van de indicatoren (ook uit vorige begrotingen) staat op LeideninCijfers.