Jaarstukken 2022

Beleidsterrein 9D Kwetsbare groepen

Doelen en prestaties bij 9D Kwetsbare groepen

Doel

Prestatie

 

9D1 Stabiele leefsituatie voor kwetsbare groepen

9D1.1 Uitvoering geven aan preventie en herstel t.a.v. verslaving en dak- en thuisloosheid

 

9D1.2 Uitvoering geven aan toeleiding naar zorg van mensen met verslavings- en psychiatrische problematiek en begeleiding van ex-gedetineerden en vreemdelingen in nood

 

9D1.3 Uitvoering geven aan opvang en huisvesting van kwetsbare groepen

 

9D1.4 Uitvoering geven aan beschermd wonen

 

9D2 Verminderen van (de gevolgen van) huiselijk geweld

9D2.1 Uitvoering geven aan maatregelen die het voorkómen van geweld in huiselijke kring, het stoppen van geweld en het herstel van veiligheid in het huishouden of gezin bevorderen

 

9D2.2 Uitvoering geven aan opvang van slachtoffers van geweld in huiselijke kring

 

Toelichting op de prestaties


9D1.1 Uitvoering geven aan preventie en herstel t.a.v. verslaving en dak- en thuisloosheid
In 2022 is het besluit genomen om de voorzieningen te decentraliseren richting de Leidse regio. Dit is per 1 januari 2023 ingegaan. Het aantal inwoners dat vraagt om en recht heeft op lokale maatschappelijke opvang stijgt. Daarom staat deze prestatie op oranje. In het verleden zijn al meerdere maatregelen getroffen die voorkomen dat inwoners dak- thuisloos worden. Voorbeelden van al bestaande preventiemaatregelen zijn afspraken met corporaties over het voorkomen huisuitzettingen, eerste hulp bij geldproblemen, snelle toekenning van uitkering en briefadres, energietoeslag, woontoeslag, Wmo individuele begeleiding, inloop bij de Binnenvest, bemoeizorgteam en signaleringsoverleggen in de wijken.

9D1.3 Uitvoering geven aan opvang en huisvesting van kwetsbare groepen
Statushouders
De druk op de asielketen is nog altijd onverminderd hoog. Op 1 oktober 2022 jl. heeft het Rijk ons geïnformeerd over de taakstelling voor de eerste helft van 2023. Deze is vastgesteld op 150. Wij verwachten dat de totale taakstelling voor 2023 wordt vastgesteld op 300. Het is ons gelukt om 43 extra statushouders te huisvesten. Hiermee is de taakstelling voor 2022 volledig gerealiseerd. Het realiseren van deze taakstelling vond plaats door een intensieve samenwerking tussen de gemeente, woningcorporaties en Vluchtelingenwerk.

Oekraïners
Vanuit de Veiligheidsregio Hollands-Midden heeft de gemeente Leiden een taakstelling gekregen om op basis van de opgave om 3.000 plekken te realiseren in Hollands-Midden, 455 plekken te realiseren. Recent is deze taakstelling opgehoogd naar 3.412 plekken, wat een opgave voor Leiden van 517 plekken betekent. Met de vier gerealiseerde opvanglocaties in 2022, waar wij in totaal 601 plekken gerealiseerd hebben, heeft de gemeente Leiden ruimschoots aan deze taakstelling voldaan. In totaal vangen wij 719 Oekraïners op in Leiden in gemeentelijke (601 plekken) en particuliere opvang (118) samen. Wij zijn erg trots op de wijze waarop wij als gemeente samen met onze maatschappelijke partners en een grote groep vrijwilligers in staat zijn gebleken Oekraïense ontheemden op te vangen en de noodzakelijke zorg en begeleiding te bieden. Alle kinderen gaan naar school, een groot deel van de mensen werkt. Ook op het vlak van zorg en begeleiding zien wij dat wij met alle partners in staat zijn dit te bieden.

Asielzoekers
In 2022 hebben wij tijdelijk crisisnoodopvang geboden aan 100 asielzoekers in de 3Oktoberhal.
Aanvullend zijn in overleg met het Centraal Orgaan opvang asielzoekers voorbereidingen getroffen voor de realisatie van een opvanglocatie, waar vanaf februari 2023 in totaal 340 asielzoekers opgevangen worden.

9D1.4 Uitvoering geven aan beschermd wonen
Er is hard gewerkt om de wachtlijst voor beschermd wonen te verkorten, maar deze is helaas nog steeds lang. Dit heeft in het bijzonder de aandacht gehad in de inkoop van deze zorg per 2023. De effecten hiervan zijn in 2022 nog niet zichtbaar geweest.

9D2.1 Uitvoering geven aan maatregelen die het voorkómen van geweld in huiselijke kring, het stoppen van geweld en het herstel van veiligheid in het huishouden of gezin bevorderen.
Bijzondere aandacht is in 2022 gegeven aan plan van aanpak voor een regionale Toekomstscenario Kind en Gezinsbescherming. Een werkgroep van regionale beleidsmedewerkers Jeugd en Veiligheid en van huiselijk geweld en kindermishandeling heeft het voortouw genomen voor dit proces in Holland Rijnland. Tevens is een projectleider aangesteld. Doel is om vanuit de huidige situatie te komen tot een plan van aanpak om via voorbereidende stappen tot de gewenste situatie te komen. De looptijd is ca. 5 jaar.
De huidige regionale aanpak huiselijk geweld en kindermishandeling liep onverminderd door. Er was onder andere aandacht voor de verbetering van de multidisciplinaire aanpak ++ (MDA++), de uitvoering van de Wet tijdelijk huisverbod en een vrijwillig groepsaanbod voor plegers van huiselijk geweld. Het Plan van aanpak tegengaan ouderenmishandeling is vastgesteld en een Lokale Alliantie Financieel Veilig Ouder Worden opgezet.
Tevens is ingezet op Deskundigheidsbevordering van medewerkers lokale wijkteams over de implementatie van samenwerken aan veiligheid als werkwijze. Tenslotte is een nieuw proces tijdelijk huisverbod ingericht en is een plan van aanpak tegengaan ouderenmishandeling vastgesteld.

9D2.2 Uitvoering geven aan opvang van slachtoffers van geweld in huiselijke kring
In 2022 is extra ingezet op begeleide omgang van kinderen in de opvang met vaders en aandacht voor traumasensitief werken en traumahulp.

Effectindicatoren bij 9D Kwetsbare groepen

Effectindicator

Realisatie

Streefwaarde 2022

Bron

2019

2020

2021

2022

Doel 9D1 Stabiele leefsituatie voor kwetsbare groepen

9D1.a Aantal feitelijk daklozen

-

-

326

**

-

GGD

9D1.b Aantal huisuitzettingen (uit corporatiewoningen) Leiden

11

-

12

**

12

GGD

9D1.c Gemiddelde verblijfsduur in nachtopvang in dagen*

62

76

84

**

50

Binnenvest

9D1.d Gemiddelde verblijfsduur in crisisopvang in dagen*

-

-

-

-

90

Binnenvest

9D1.e Gemiddelde verblijfsduur in vrouwenopvang in maanden

6

6

6

**

6

Rosa Manus

9D1.f Percentage mensen met beschermd wonen op wachtlijst (overbruggingszorg) tov klanten BW intramuraal

25%

27%

46%

**

23%

T-care

9D1.g Aantal gehuisveste statushouders in Leiden

98

88

180

**

-

COA

*) De telling van de verblijfsduur is aangepast, waardoor het lijkt alsof de totale duur is toegenomen. De Binnenvest maakt geen onderscheid meer tussen nachtopvang en crisisopvang. In deze telling wordt de totale verblijfsduur van nachtopvang en crisisopvang samen genomen.
**) De cijfers van 2022 zijn nog niet beschikbaar.

Een overzicht van realisatie- en streefwaarden van de indicatoren (ook uit vorige begrotingen) staat op LeideninCijfers.