Jaarstukken 2024

Beleidsterrein 1A Bestuur

Doelen en prestaties bij 1A Bestuur

Doel

Prestatie

1A1 Volksvertegenwoordiging, kaderstelling en control

1A1.1 De gemeenteraad en raadscommissies vergaderen volgens de vastgestelde vergadercyclus

1A1.2 Burgers actief informeren over rol en werkzaamheden van de gemeenteraad

1A1.3 Ondersteuning van de gemeenteraad door de griffie, onderzoek door de rekenkamer en controle door de accountant

1A2 Dagelijks besturen van de gemeente

1A2.1 Dagelijks besturen van de gemeente door het college

1A2.2 Informeren en betrekken van burgers, bedrijven en instellingen over besluiten en bij uit te voeren beleid

1A2.3 Organiseren van verkiezingen voor gemeente, provincie, waterschappen, Rijk en Europa

1A2.4 Strategische beleidsadvisering en onderzoek

1A2.5 Adviseren van bestuur over communicatie

1A3 Bijdragen aan en sturen op samenwerkingsverbanden

1A3.1 Sturing en toezicht houden op samenwerkingsverbanden

1A3.2 Bevorderen van intergemeentelijke samenwerking

Toelichting op prestaties

1A2.2 Informeren en betrekken van inwoners, ondernemers en instellingen over besluiten en bij uit te voeren beleid

De gemeentelijke communicatie zorgt er voor dat inwoners, instellingen en ondernemers op de hoogte zijn van wat de gemeente doet, wat er van hen verwacht wordt, wat er speelt in de stad en met welke regels men rekening moet houden. De gemeente doet dit op een zo laagdrempelig mogelijke manier en past waar mogelijk maatwerk toe.

Participatie stelt het gemeentebestuur (college en de gemeenteraad) in staat de best mogelijke besluiten voor de stad te nemen. Door inwoners, ondernemers en instellingen te betrekken, komen alle belangen op tafel en kan de gemeente een goede afweging maken. De gemeente is hiervoor met steeds meer netwerken in de stad in gesprek. Een cruciale factor daarbij is tijd: alleen door voldoende tijd te nemen voor het vroegtijdig voeren van de juiste gesprekken met de juiste groepen slagen we er in om participatie naar een hoger niveau te tillen en goed in contact te blijven met de stad. De manier waarop we dit willen doen staat beschreven in de handreiking Samenwerken in de Stad die in 2024 door de gemeenteraad is vastgesteld.

De handreiking ‘Samenwerken in de stad’ (RV 24.0014) geeft houvast om participatieprocessen op te zetten en uit te voeren. Verbetering is merkbaar. Tegelijkertijd is er ook weerbarstigheid van de hoeveelheid participatieprocessen in de stad en de hoeveelheid beschikbare tijd van zowel de gemeente als de stad om die op het gewenste niveau van de handreiking uit te voeren. Het bereiken van groepen in de stad die minder snel van zich laten horen, vraagt om inzet van zowel de gemeente als initiatiefnemers. Dit is een aandachtspunt.

Verbonden partijen

Holland Rijnland

Holland Rijnland is een samenwerkingsverband van en voor dertien gemeenten in het hart van de Randstad. Deze gemeenten werken samen aan maatschappelijke opgaven die te groot zijn om als gemeente alleen op te pakken. Dit zijn bijvoorbeeld opgaves op het gebied van wonen, werken, onderwijs, energie, mobiliteit, ondernemen en recreatie. Meer informatie leest u in de paragraaf Verbonden partijen.

Holland Rijnland

Motieven en doelen deelname GR

  • Het bereiken van sommige maatschappelijke doelen kan alleen maar door middel van grootschalige samenwerking om slagkracht te realiseren.

  • Vraagstukken van mobiliteit, economie, wonen, groen en ruimtelijke ordening doen zich per definitie voor op de schaal van een agglomeratie. Agendering van samenwerkingspunten kan door alle gemeenten worden geïnitieerd.

  • Holland Rijnland is uitvoeringsorganisatie voor Regionaal Bureau Leerrecht, Woonruimteverdeling en Volwasseneducatie.

  • De Visienota Leiden en Regio 2019 geeft richting aan de taken die Leiden op de schaal van o.a. Holland Rijnland wil organiseren.

Realisatie doelstellingen en prestaties 2024

Als opvolger van het Regionaal Investeringsfonds (RIF) is gewerkt aan de Regionale Investeringsagenda (RIA). Dit heeft geleid tot een pakket met algemeen verhaal, proposities per deelgebied en veertien projecten. Ook zijn afspraken gemaakt over de geldstromen en het bestuursmodel voor het aanvragen en uitwerken van projecten. Deze afspraken zijn vastgelegd in de Beheersverordening regionale investeringsagenda Holland Rijnland 2025. Deze is op 18 december 2024 vastgesteld.

De gemeenschappelijke regeling is volledig herzien, voor zienswijze aan de raden voorgelegd en vastgesteld in het Algemeen Bestuur. In het eerste halfjaar van 2025 vindt definitieve vaststelling plaats.

Belangrijkste bestuurlijke mijlpalen 2024

  • Vaststellen meerjarenbegroting 2025

  • Vaststellen projectenportefeuille en beheersverordening Regionale Investeringsagenda

Bijdrage 2024

  • Inwonersbijdrage en RBL 1.469.333

  • Regionaal Investeringsfonds 2.033.891

Voor eigenaarsrol, zie paragraaf Verbonden Partijen

Effectindicatoren bij 1A Bestuur

Effectindicator

Realisatie

Streefwaarde 2024

Bron

20211

2022

2023

2024

Doel 1A1 Volksvertegenwoordiging, kaderstelling en control

1A1.a Percentage inwoners dat het oneens is met de stelling 'Ik voel mij vertegenwoordigd door de gemeenteraad'

25%

-

17%

-

15%

Stadsenquête2

Doel 1A2 Dagelijks besturen van de gemeente

1A2.a Percentage inwoners dat het oneens is met de stelling 'De gemeente wordt goed bestuurd'

11%

-

12%

-

10%

Stadsenquête2

1A2.b Percentage inwoners dat het oneens is met de stelling 'De gemeente doet genoeg om inwoners te betrekken'

-

-

18%

-

15%

Stadsenquête2

  1. 1 Indicator 1A2.b is pas in 2023 door de raad vastgesteld. Daarom is er geen realisatiewaarde voor 2021.
  2. 2 Alleen metingen in de oneven jaren, dus niet in 2024.