Jaarstukken 2022

Beleidsterrein 6C Wonen

Doelen en prestaties bij 6C Wonen

Doel

Prestatie

 

6C1 Hogere kwaliteit en toename van de woningvoorraad

6C1.1 Woonvisie Leiden 2020-2030 en uitvoeringsagenda wonen

 

6C1.2 Uitvoering prestatieafspraken 2020-2025

 

6C1.3 Regionale woonvisie en woonruimteverdeling

 

6C1.4 (Laten) uitvoeren van projecten (inclusief studentenhuisvesting)

 

6C2 Opheffen illegale huisvesting

6C2.1 Toezien en handhaven op onrechtmatige bewoning

 

Toelichting op prestaties

6C1.1 Woonvisie Leiden 2020-2030 en uitvoeringsagenda wonen

Deze prestatie krijgt een groen stoplicht. De onderliggende onderwerpen staan op groen, het onderwerp Huurteam wordt hieronder nader toegelicht.

Huurteam

In de programmabegroting is de verwachting opgenomen dat in de periode juni 2021 – mei 2022 minimaal 300 woningopnames zouden zijn uitgevoerd. In de praktijk zijn in de genoemde periode 235 woningopnames uitgevoerd door het huurteam, waarbij er in 219 gevallen misstanden zijn geconstateerd. In dezelfde periode zijn er 79 vervolgtrajecten opgestart. Er is sprake van een vervolgtraject als er een procedure bij de huurcommissie wordt opgestart of een bemiddelingstraject tussen huurder en verhuurder wordt gevoerd. Dit aantal kan nog verder oplopen, soms wacht een huurder namelijk met het starten van een procedure totdat een tijdelijk contract is overgegaan in een contract voor onbepaalde tijd. De verwachting is dat op basis van de procedures in het eerste jaar van de pilot, er een huurverlaging van € 80.208,- op jaarbasis gerealiseerd kan worden voor de huurders.

Het aantal woningopnames loopt wat achter in het eerste jaar van de pilot. Dit komt omdat het huurteam eerst bekendheid moest genereren voordat huurders de hulp van het huurteam inschakelden. Het streven van Huurteam Leiden is om de volledige opdracht te volbrengen in 2 jaar. Het aantal opnames wat minder uitgevoerd is in het eerste jaar, wordt uitgevoerd in het tweede jaar van de pilot.

6C1.2 Uitvoering prestatieafspraken 2020-2025

Deze prestatie krijgt een groen stoplicht. De per 1-1-2022 gewijzigde Woningwet biedt meer ruimte voor lokaal maatwerk zodat de corporaties, huurders en gemeente hun samenwerking zó vorm te geven dat hij efficiënt en effectief is. De wetswijziging biedt ruimte doordat, wanneer men meerjarige afspraken (biedingen) heeft, het niet verplicht is ook nog per jaar een bod te doen. Gebruikmakend van de ruimte die de gewijzigde Woningwet daarvoor biedt, is afgesproken dat het werken met jaarschijven en jaarlijkse biedingen komt te vervallen. Aan de hand van de jaarlijkse monitor van de prestatieafspraken bekijken partijen hoe de uitvoering verloopt en of er aanleiding is voor bijsturing.

6C1.3 Regionale woonvisie en woonruimteverdeling

Deze prestatie krijgt een oranje stoplicht. De onderliggende onderwerpen worden hieronder toegelicht.

Uitvoering RWA

De planning was om de RWA vast te stellen in het 1e kwartaal van 2022. Holland Rijnland heeft de planning getemporiseerd, omdat het ‘oude’ Algemeen Bestuur van Holland Rijnland anders nog zou besluiten over de RWA voor de nu lopende raadsperiode. Men vond het democratisch correcter om besluitvorming uit te stellen zodat de zittende Algemeen Bestuursleden aan het begin van de nieuwe collegeperiode de RWA kunnen vaststellen. Volgens de huidige planning stelt het Algemeen Bestuur van Holland Rijnland de RWA en regionale Huisvestingsverordening op 28 juni 2023 vast.

Het behoefte-onderzoek is vastgesteld. Het Algemeen Bestuur van Holland Rijnland heeft de nieuwe toewijzingsregels in de regionale Huisvestingsverordening vastgesteld. Vervolgens zouden alle gemeenten gezamenlijk op zoek moeten gaan naar uitbreiding van standplaatsen en nieuwe locaties. Het college van Leiden heeft zich hier herhaaldelijk voor ingespannen. Onder andere met de collegebrief van mei 2022 aan het Dagelijks Bestuur van Holland Rijnland inzake ‘Voorstel tot verdeling woonwagenstandplaatsen Holland Rijnland‘. Helaas heeft de regio hier naar onze zin nog onvoldoende voortgang in geboekt.

Woningmarktregulering en verkamering

In de begroting 2022 stond het voornemen om op het gebied van verkamering met nieuw beleid te komen. Als gevolg van een gerechtelijke uitspraak is er een standstill van het huidige beleid ingevoerd. Het vaststellen van nieuw beleid was nog niet mogelijk in afwachting van nieuwe wetgeving. In het beleidsakkoord is het voornemen uitgesproken om met een samenhangend pakket van maatregelen ten behoeve van de woningmarktregulering te komen waar verkamering een onderdeel van uit maakt.

6C1.4 (Laten) Uitvoeren van projecten (inclusief studentenhuisvesting)
Deze prestatie omvat 14 projecten die qua omvang het grootste zijn en het meeste bijdragen aan de woningbouwopgave in de komende tien jaar. Elk project wordt hierna afzonderlijk genoemd.

1. Lammenschansdriehoek (vh Lammenschanspark)

Groen stoplicht.

2. Stationsgebied

Groen stoplicht.

Rijnsburgerblok/Lorentz fase 2

Dit project in het stationsgebied krijgt een oranje stoplicht. Na de zomer van 2022 is ontwikkelaar ABC gestart met de afwijkingsprocedure bestemmingsplan om woningen toe te voegen aan de ontwikkeling (max 25%, zoals opgenomen in het kavelpaspoort). Er zal in Q3 een nieuwe allonge op de koopovereenkomst worden afgesloten om de afspraken omtrent het huidige programma vast te leggen. In 2023 zal het ontwerpproces worden afgerond en naar verwachting de omgevingsvergunning voor de bouw worden aangevraagd. De verwachtte start van de bouw is de eerste helft 2024.

Octagon zal volgens de huidige planning in Q1 2024 zowel de woningen als het hotel opleveren. Q4 2023 zal het hotel binnen het gebouw al starten met de afbouw. In diezelfde periode (Q4 ’23) start de gemeente met het definitief inrichten van de openbare ruimte.

De Geus

Dit project in het stationsgebied krijgt een oranje stoplicht. De start van de sloop van het huidige pand is eind 2022 gestart met de asbest sanering. Daarna volgt een fase binnenbouw-, bovenbouw- en kelderbouwsloop. Volgens de huidige planning wil de ontwikkelaar/bouwer de sloopwerkzaamheden in Q3 afronden. Daarna start de kelderbouw en vervolgens de bovenbouw. De volledige bouw is na de start met de kelderbouw in circa drie jaar afgerond.

3. De Zwijger

Groen stoplicht.

4. Entreegebied LBSP

Dit project krijgt een oranje stoplicht. Vanwege de aanpassing van de plannen voor het gehele Entreegebied is ook de planvorming en daarmee grondexploitatie voor kavel 6-7 vertraagt. Naar verwachting wordt de grondexploitatie juni dit jaar aan de gemeenteraad aangeboden voor besluitvorming. De studentenwoningen worden volgens planning in juli dit jaar opgeleverd

5. Westerpoort

Dit project krijgt een oranje stoplicht. In het najaar 2022 hebben zich de volgende ontwikkelingen voorgedaan waardoor de verwachte resultaten in het planvormingsproces van het project Westerpoort nog niet zijn gerealiseerd:

  • een bereikbaarheidsvraagstuk in Stadsentree West zoals uit recent verkeersonderzoek (t.b.v. respectievelijk Agenda Autoluwe Binnenstad en gebiedsontwikkeling Westerpoort) naar voren is gekomen;
  • de landelijke stikstofproblematiek die van invloed is op de gebiedsontwikkeling Westerpoort vanwege de nabijheid van beschermde natuurgebieden;
  • het in de betreffende deelgebieden te realiseren programma en de financiële haalbaarheid daarvan.

De onzekerheden over bovengenoemde onderwerpen nopen tot nader onderzoek en hebben ertoe geleid dat de geplande afronding van de Gebiedsvisie Westerpoort en de start van de besluitvormingsprocedure van het desbetreffende kaderbesluit zijn opgeschort en doorgeschoven naar 2023.

6. Vondelkwartier

Groen stoplicht.

7. Energiepark

Groen stoplicht.

8. Werninkterrein

Dit project krijgt een oranje stoplicht. De gemeente heeft het ontwerp bestemmingsplan in het eerste kwartaal 2023 ter inzage gelegd. Het college heeft de gemeenteraad hierover per brief geïnformeerd. Ook heeft het college de gemeenteraad geïnformeerd dat de start van de bouw uiterlijk een jaar later plaatsvindt. Het college heeft hiervoor het ministerie van BZK per brief verzocht de subsidievoorwaarden in het kader van woningbouwimpulsgelden op dit punt te herzien.

9. LEAD

Groen stoplicht.

10. Groenoord fase 2

Groen stoplicht.

11. Telderskade e.o.

Groen stoplicht.

12. Veilingterrein

Groen stoplicht.

13. Plesmanlaan 100 / Jacobs

Dit project krijgt een oranje stoplicht. Gemeente en initiatiefnemer Urban Interest hebben in 2022 de gesprekken over de anterieure en erfpachtovereenkomst voortgezet, maar nog niet kunnen afronden. Er resteren nog enkele punten. De verwachting is dat dit traject in het eerste kwartaal van 2023 kan worden afgerond met een getekende overeenkomst. Naar verwachting kan de raad het bestemmingsplan Plesmanlaan100 eind 2023 vaststellen.

14. Meerburg

Groen stoplicht.

Effectindicatoren bij 6C Wonen

Effectindicator

Realisatie

Streefwaarde 2022

Bron

2019

2020

2021

2022

Doel 6C1 Hogere kwaliteit en toename woningvoorraad

6C1.a Toename aantal huurwoningen (inclusief studentenwoningen)

769

923

1.152

886

983

Nieuwbouwmonitor

6C1.b Toename aantal koopwoningen

76

70

57

276

306

Nieuwbouwmonitor

6C1.c Aantal vernietigde woningen

95

227

149

167

186

Nieuwbouwmonitor

6C1.d Gemiddelde WOZ waarde

263.000

291.000

313.000

345.000

-

CBS (BBV - via wsjg)

6C1.e Nieuw gebouwde woningen per 1.000 woningen

9,1

9,5

16,5

nnb

-

CBS (BBV - via wsjg)

6C1.f Gemeentelijke woonlasten eenpersoonshuishouden

609

641

683

875

-

COELO (BBV - via wsjg)

6C1.g Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishouden

820

877

944

1.172

-

COELO (BBV - via wsjg)

NB: Zowel aantal toegevoegde als aantal vernietigde woningen is inclusief verbouw en administratieve correcties (dus niet alleen nieuwbouw / sloop, maar ook verbouw en correcties n.a.v. constateringen tellen mee).

Een overzicht van realisatie- en streefwaarden van de indicatoren (ook uit vorige begrotingen) staat op LeideninCijfers.