Jaarstukken 2022

Bedrijfsvoering

Inleiding

Deze paragraaf gaat over de bedrijfsvoering van de gemeente Leiden. Onder bedrijfsvoering verstaan we alle activiteiten die het primaire proces ondersteunen: van Financiën tot Inkoop en van Informatievoorziening tot Facilitaire Zaken.

Bedrijfsvoering vormt een beperkt onderdeel van de totale begroting, maar raakt de hele organisatie en het functioneren daarvan. De bedrijfsvoering is in Leiden op verschillende plekken georganiseerd: binnen de concernstaf, de clusters, de instellingen1 en tot en met 2022 bij Servicepunt71. Deze onderdelen werken samen aan diverse grote bedrijfsvoeringsopgaven.

In 2022 is aan twee grote trajecten gewerkt:

  1. het nieuwe regionale samenwerkingsmodel per 2023;
  2. de organisatieontwikkeling.

In deze paragraaf wordt als eerste deze twee trajecten toegelicht. Daarna beschrijven we de ontwikkeling van de verschillende disciplines: HRM, Informatievoorziening, Informatiebeveiliging & Gegevensbescherming, Huisvesting en flexwerken (Het Leidse Werken), Maatschappelijk verantwoord inkopen (MVI), In control (middel- en lange termijn), Juridische Kwaliteitszorg en Integriteit.

Regionale bedrijfsvoering

Begin 2022 hebben de colleges van de gemeenten Leiden, Leiderdorp, Oegstgeest en Zoeterwoude definitief besloten om de regionale bedrijfsvoering per 1 januari 2023 onder te brengen bij Leiden. Dit besluit moet leiden tot meer eenduidigheid in de sturing en een betere aansluiting van de bedrijfsvoering op de primaire processen. En dat biedt de kans om de regionale bedrijfsvoering samen verder te versterken.
Het besluit is in de maanden erna uitgewerkt.

Vormgeven nieuwe samenwerking met de regio

Er is een centrumregeling opgericht en er zijn dienstverleningsovereenkomsten getekend met de drie regiogemeenten. Er zijn afspraken gemaakt over financiering van de dienstverlening. En de bevoegdhedenregisters zijn aangepast zodat Leiden per 1 januari 2023 over de juiste mandaten van de regio beschikt.
Er is met de deelnemende gemeenten afgesproken dat de nieuwe samenwerking de komende twee jaar definitief vorm gaat krijgen.

In 2022 is ook een dienstverleningsovereenkomst gesloten met de nieuwe gemeenschappelijke regeling (GR) Serviceorganisatie Zorg Holland Rijnland. Ook voor deze GR zal de gemeente Leiden vanaf 2023 een groot deel van de bedrijfsvoering gaan uitvoeren.

Opheffing Servicepunt71

Met hetzelfde besluit om de regionale bedrijfsvoering bij Leiden te organiseren, is ook besloten om de gemeenschappelijke regeling Servicepunt71 per 1 januari 2023 op te heffen. Het bestuur van Servicepunt71 heeft een liquidatieplan vastgesteld waarin de gevolgen van de opheffing geregeld worden. In het liquidatieplan staan bijvoorbeeld duidelijke afspraken over het verdelen van de boedel.
Onderdeel van het liquidatieplan is het sociaal plan, waarmee de rechten van de medewerkers zijn geborgd. Voor de medewerkers zijn ook een aantal praktische zaken geregeld, zoals een nieuwe arbeidsovereenkomst, een Leids e-mailadres en toegang tot de ICT-omgeving van Leiden. Zo kunnen zij de dienstverlening vanaf 1 januari 2023 ongehinderd voortzetten.

Inrichten bedrijfsvoering binnen Leiden

In de zomer heeft het college een kwartiermaker / directeur Interne Dienstverlening en Advisering (IDA) benoemd. Zij heeft onder andere de opdracht gekregen om het nieuwe cluster IDA in te richten. Dit cluster bestaat uit 12 afdelingen van Servicepunt71 en 2 afdelingen van de concernstaf van Leiden. De kwartiermaker/directeur is ook een lid van het directieteam van Leiden.

Vanaf 1 juli 2022 is al zoveel mogelijk “in de geest van de nieuwe samenwerking” gewerkt. Opgaven werden vanaf dat moment integraler opgepakt door Servicepunt 71 en de Leidse concernstaf.

Organisatieontwikkeling

In 2022 hebben we vanuit Leiden in Verbinding (LiV) ingezet op twee parallelle sporen:

Spoor 1 - We hebben met een aantal nieuwe activiteiten voortgebouwd op het fundament dat we met LiV in 2020 en 2021 hebben gelegd. Dit heeft (onder meer) geresulteerd in:

  • Een leiderschapstraject voor leidinggevenden om verdere professionalisering van het persoonlijk en verbindend leiderschap in Leiden te stimuleren.
  • Krachttrainingen voor medewerkers om op het gebied van persoonlijk leiderschap te groeien. Door meer bewust te zijn van eigen talenten en valkuilen. Hier is breed gebruik van gemaakt.
  • Professionalisering van programmamanagement als methode om integraal samen te werken. Dit gebeurt via het leernetwerk programmamanagers en de daaropvolgende expertgroep.
  • Een gezamenlijke start met de integrale opgaven die in het nieuwe beleidsakkoord Samen leven in Leiden staan door hier gezamenlijk op in te zetten
  • Het opzetten van het LiV Hulpteam. Zij ondersteunen (waar gewenst) bij nieuwe integrale opgaven.

Spoor 2 - Een nieuwe programmamanager heeft het doel van Leiden in Verbinding aangescherpt. We willen LiV beter laten aansluiten op de werkpraktijk en belevingswereld: daar waar mensen samenwerken om Leiden mooier te maken. Door breed met de organisatie in gesprek te gaan is een sterke bottom-up beweging ontstaan. Het gevolg was betrokkenheid en verantwoordelijkheid in alle lagen van de organisatie.

Deze aanpak heeft geresulteerd in twee nieuwe hoofdsporen voor het programma:

  1. Verbindend leiderschap. We willen de effecten van het leiderschapstraject verder uitbouwen.
  2. Integrale ketensamenwerking. We willen een professionaliseringsslag in planmatig werken maken. En we maken een praktijkspoor waarin we leren en ontwikkelen door te doen in de praktijk.

Dit nieuwe plan is eind 2022 door de directie goedgekeurd. Ook is het opdrachtgeverschap breder in de directie verankerd.

HRM


Werkdruk

In 2022 vond het onderzoek naar Psychosociale arbeidsomstandigheden plaats. Hieruit komt werkdruk als een belangrijk thema naar voren. We hebben daarom op teamniveau gesprekken over werkdruk georganiseerd. Ook hebben we de focusgroep ‘Werkdruk’ opgericht. In de focusgroep delen we ervaringen en succesverhalen vanuit de gehele organisatie om zo te leren van elkaar.

Diversiteit & inclusie

In 2022 is het programmaplan Leiden Inclusief en daarmee ook het plan Diversiteit, Inclusie en Gelijkwaardigheid (DIG) herijkt. Alle DIG-inspanningen dragen voortaan bij aan de gezamenlijke doelen van het programma. Dat zorgt voor focus en de mogelijkheid om beter te kiezen waar de schaarse aandacht en tijd voor wordt ingezet. DIG-doelen en inspanningen zijn ook voortaan van de hele organisatie en niet enkel van het programma.
Naast de herijking zijn in 2022 verschillende bijeenkomsten en activiteiten georganiseerd die bewustwording en kennis vergroten. Op steeds meer plekken in de organisatie is DIG een vanzelfsprekende factor bij het maken van beleid en het uitvoeren van de werkzaamheden. De vraag naar advies en ondersteuning van leidinggevenden en team neemt toe. Binnen het directieteam en brede management zijn gesprekken gevoerd over het programma. Binnen ieder MT is een manager aanspreekpunt voor dit team.

Ontwikkeling & Leiderschap

Er is vanaf 2020 een ontwikkeling ingezet om een aantrekkelijk concernbreed aanbod aan te bieden dat aansluit bij de organisatiewensen om medewerkers professioneel, wendbaar, flexibel en goed te laten samenwerken. Van dit aanbod is goed en effectief gebruik van gemaakt.

2022 stond voor wat betreft concernbrede opleiding en ontwikkeling in het teken van de belangrijkste speerpunten uit het Concernwerkplan en Leiden in Verbinding (LiV), te weten:

  • (Persoonlijk) leiderschap voor medewerkers en leidinggevenden;
  • Planmatig werken;
  • Diversiteit & Inclusie;
  • Vitaliteit;
  • Omgevingswet.

Daarnaast hebben medewerkers en leidinggevenden van alle afdelingen en instellingen het afgelopen jaar veel functionele en kennistrainingen gevolgd. Na de corona periode, was 2022 weer een vol jaar met gevolgde opleidingen en trainingen. Het opleidingsbudget is daarom zelfs iets overschreden dit jaar. Ook de gestegen prijzen spelen daarbij een rol.

Er was niet alleen een inhaalslag merkbaar bij de zittende medewerkers, er is ook flink geïnvesteerd in de nodige coaching, begeleiding en training van nieuwe medewerkers. Dit waren veelal starters, omdat ervaren medewerkers moeilijk te vinden zijn op de gespannen arbeidsmarkt.

In 2022 is tevens een Strategisch Opleidingsplan opgesteld. Hierin staat de visie op leren en ontwikkelen voor Leiden de komende vijf jaar beschreven. Het continu leren en ontwikkelen, het nemen van de regie over de eigen loopbaan (en het stimuleren daarvan) en het zijn van een aantrekkelijk werkgever, zijn de drie belangrijkste pijlers uit dit plan.

HRM Kengetallen

Alle kengetallen zijn inclusief Lakenhal en Erfgoed Leiden en Omstreken, maar exclusief DZB.

Ziekteverzuim

 

2021

2022

Ziekteverzuimpercentage

6,8%

7,8%

Het verzuimpercentage in vergelijkbare 100.000+ gemeenten lag in 2022 rond de 7 – 7,5%2 en was toegenomen ten opzichte van 2021. Leiden wijkt niet veel af van het landelijk gemiddelde en de trend dat het verzuimpercentage toe is genomen. De stijging wordt met name veroorzaakt door het kort en middellang verzuim. De oorzaak van verzuim mag en wordt niet geregistreerd.

De aanpak van het ziekteverzuim is een belangrijk speerpunt en heeft grote aandacht. In 2022 zijn we gestart met een organisatiebrede aanpak op zowel bewustwording, aanpak en focus op preventie.

Bezetting (peildatum 31/12)

Contractvorm

2021

2022

Aantal

Fte

Aantal

Fte

Vast

1149

1051,9

1209

1111

Tijdelijk proef

    

Tijdelijk

130

112,3

130

111

Minder werken

39

32,7

26

22

Totaal

1.318

1196,9

1365

1244

Geslacht

2021

2022

Aantal

Percentage

Aantal

Percentage

Man

638

48%

664

48%

Vrouw

680

52%

701

52%

Totaal

1.318

100%

1365

100%

De bezetting is weliswaar gestegen met 47 fte, maar de formatie is slechts met 8 fte toegenomen. Deze toename in formatie is aan specifieke projecten gerelateerd, waaronder de opvang van Oekraïners.
De toename van de bezetting kan erop duiden dat vacatures in 2022 beter ingevuld konden worden dan in 2021

Mobiliteit

 

In dienst

Uit dienst

 

Aantal Leiden

Aantal DZB

Aantal Leiden

Aantal DZB

35 jaar of jonger

94

6

54

2

36 – 59 jaar

99

14

59

11

60 jaar en ouder

11

0

41

6

Totaal

204

20

154

19

Soort vacature

2021

2022

Vacature

165

258

Flexature

178

268

De uitstroom was in 2022 behoorlijk fors. Ook nemen de opgaven voor de gemeenten toe, waardoor er meer vacatures zijn gekomen.
Doordat de invulling met vaste krachten moeilijker was, moest tijdelijk personeel ingehuurd worden. Dit kan ook de grote toename aan flexatures verklaren.

Stages

 

2021

2022

Soort

Overig

MBO

HBO

WO

Totaal

Overig

MBO

HBO

WO

Totaal

Onbetaald

   

1

1

1

1

1

1

4

Betaald

2

20

34

35

91

4

25

36

39

104

Stage nieuw stijl/

Werkervaringsplaats

16

 

3

10

29

5

   

5

Totaal

18

20

37

46

121

10

26

37

40

113

Het aantal gestarte stages is in 2022 iets afgenomen ten opzichte van 2021. De extra aandacht die er in 2021 was voor MBO-stages, lijkt ook in 2022 nog enig effect te hebben gehad. Opvallend is dat er minder gebruik gemaakt is van ‘Stage nieuwe stijl’ en werkervaringsplaatsen voor HBO en WO. dit verklaart de daling van het totaal aantal stages.

Banenafspraak

 

2021

2022

Quotum banenafspraak

38,77

43,10

Aantal fte nieuwe plaatsingen

6,6

3,0

Aantal fte

46,66

43,34

Hoewel in 2022 het quotum (uitgedrukt in streefcijfers fte en garantiebanen) behaald is, blijft de trend dalende. Dit is slechts deels te verklaren door administratieve wijzigingen. Het aantal medewerkers uit de doelgroep banenafspraak dat aangenomen wordt, neemt af ten opzichte van vorige jaren3.

Analyse van de salarislasten en de inhuur

In deze analyse wordt inzicht gegeven in de ontwikkeling van de externe inhuur ten opzichte van de totale personele lasten. Deze is exclusief de gegevens van DZB, deze zijn geheel opgenomen onder programma 10 ‘Werk en inkomen’.

In de begroting van 2022 is een streefpercentage externe inhuur van 20% opgenomen. Dit percentage inhuur is gebaseerd op het gemiddelde van de 100.000+ gemeenten volgens gegevens uit de Personeelsmonitor 2020 van de VNG. (Het bij het opstellen van de begroting laatst bekende percentage).
Bij de berekening van dit percentage worden, conform de methode gehanteerd in de Personeelsmonitor, de uitgaven van de externe inhuur berekend als percentage van de uitgaven personele lasten.

Externe inhuur is de inhuur van andere dan de eigen of andere ambtelijke organisatie. De interne inhuur van medewerkers wordt niet meegeteld. Dit omdat de interne inhuur van de ambtelijke organisaties als kosten en inkomsten voor de overheid tegen elkaar wegvallen.

Hieronder het resultaat van de personele lasten en lasten van de externe inhuur voor 2022.

  • Totaal uitgaven personele lasten: 96.062.148
  • Totaal uitgaven externe inhuur: 22.093.800
  • Percentage externe inhuur: 18,7%

Het percentage inhuur was dit jaar hoger dan vorig jaar (17,5%), maar blijft onder het streefpercentage van 2022. En is gelijk aan het percentage uit de prognose in de Tweede Voortgangsrapportage 2022. De meeste organisatieonderdelen blijven ruim onder het streefpercentage. We zien dat organisatieonderdelen die voor hun projectwerkzaamheden afhankelijk zijn van tijdelijke, specifieke deskundigheid (die extern wordt ingehuurd) hoger uitkomen dan het streefpercentage. De kosten van externe inhuur worden in principe gedekt binnen de totale bedrijfsvoeringkosten van de begroting.

De belangrijkste redenen om in te huren zijn het bewust werken met een flexibele schil binnen projecten, vervanging bij ziekte, het ontbreken van specialistische kennis binnen de eigen organisatie en de krapte op de arbeidsmarkt waardoor het soms lang duurt om een vacature te vervullen.

De belangrijkste verschillen tussen de begrote personele kosten en de realisatie daarvan lichten we toe bij programma 11 Algemene Dekkingsmiddelen. Hier geven we aan of er sprake is van over- of onderschrijding op het geheel van de bedrijfsvoeringskosten.

Informatievoorziening, informatiebeveiliging en gegevensbescherming

Informatievoorziening

In 2022 is de vernieuwing van de informatievoorziening voortvarende ter hand genomen door onder andere het vernieuwen van de technische infrastructuur. Als je veel vernieuwingen doorvoert leidt dat altijd tot tijdelijk meer verstoringen. Dat gebeurde ook in Leiden. Na een aantal interventies in de tweede helft van het jaar is daar verbetering in gebracht, maar zijn we nog niet op het gewenste niveau. In 2023 werken we daar verder aan. De versteviging én vereenvoudiging en ontwarring van onze ICT-architectuur is echter een meerjarig proces.

Ook is er in 2022 geïnvesteerd in het professionaliseren van de projectaanpak van IV-projecten en hebben de eerste pilots rond de landelijke ontwikkeling Common Ground4plaatsgevonden.

Informatieveiligheid & gegevensbescherming

In het tweede kwartaal van 2022 heeft het college de Strategie Digitale Veiligheid 2021-2024 vastgesteld (BW 22.0157). Het doel van deze strategie is het bereiken van een hoger volwassenheidsniveau op het gebied van Informatiebeveiliging en Privacy. Het bestuur voert periodiek overleg over deze strategie en het onderliggende uitvoeringsprogramma om op strategisch niveau invulling te geven aan het verantwoordings- en beheersingsproces (ISMS: Information Security Management System).

Er is in 2022 een kwartiermaker bedrijfscontinuïteit aangetrokken. Deze functionaris treft de voorbereidende werkzaamheden voor het in beeld brengen en herijken van vitale processen en systemen, het actualiseren van de continuïteitsplannen en het oefenen van incidenten. Door het inrichten van een solide proces voor bedrijfscontinuiteit is de organisatie beter voorbereid om te handelen in geval van calamiteiten. Het helpt om de dienstverlening snel te kunnen herstellen of te zorgen dat de primaire processen op alternatieve wijze door kunnen gaan.

Om door te groeien naar een bovengemiddeld volwassenheidsniveau in de dagelijkse werkprocessen hebben medewerkers ook in 2022 periodiek trainingen aangeboden via e-learning en in gerichte teamsessies. Bij de start van het dienstverband kregen medewerkers een training waarbij ze geïnformeerd over wat zij kunnen doen om veilig en privacy bewust te werken en de continuïteit van de dienstverlening te waarborgen.

Indicatoren

Toelichting

Aantal datalekken gerelateerd aan ICT;

In 2022 waren er 21 datalekken. Daarvan hield 1 datalek verband met een tekortkoming in de inrichting van een systeem. Hierdoor werden bij de publicatie van vergunningen ook persoonsgegevens getoond. Er is hiervan melding gedaan bij de Autoriteit Persoonsgegevens en de werkwijze is aangepast.Er zijn in 2022 een aantal (kortstondige) ICT-verstoringen geweest, waardoor de (publieke) dienstverlening voor bepaalde tijd geheel of deels beperkt werd. Er zijn daarbij geen persoonsgegevens verloren gegaan. Het op dat moment niet beschikbaar zijn van de gegevens heeft wel geleid tot een beperking voor burgers. Dat kan gekwalificeerd worden als een inbreuk in verband met persoonsgegevens.

Het totaal aantal inbreuken in 2022 betrof 21. Hieronder bevinden zich ook inbreuken waarbij een andere oorzaak, met name een fout/onachtzaamheid in het menselijk handelen ten grondslag lag.

Het aantal geregistreerde datalekken fluctueert afgelopen tussen de 20-30 per jaar. Het is lastig om de toe- en afname toe te schrijven. De inmiddels verhoogde alertheid en het gegroeide bewustzijn bij medewerkers leidt ertoe dat meer datalekken worden gesignaleerd en gerapporteerd. Bewuster handelen, bijsturing en aanpassing in werkwijzen en systemen beperken vervolgens het aantal incidenten.

Aantal IT Beveiligings-incidenten en inbreuken in ICT-systemen;

Er zijn in 2022 verschillende beveiligingsincidenten geregistreerd. Deze incidenten hebben niet tot inbreuken geleid op ICT-systemen, waardoor kwaadwillenden (hackers) toegang hebben gekregen tot systemen of informatie in de systemen. De incidenten hadden betrekking op kwetsbare systemen, phishing mails, ongewenste telefoontjes of potentiële dreigingen op systemen. Door deze adequaat te behandelen zijn verstoringen en inbreuken voorkomen. Het security team heeft in 2022 332 meldingen behandeld. Een aanzienlijk deel (187) betrof meldingen van de Informatiebeveiligingsdienst (IBD van de VNG) over kwetsbaarheden in systemen waarop een controle of actie moest plaatsvinden.

Aantal oude legacy ICT-systemen;

In 2022 zijn verschillende projecten gestart en afgerond om verouderde systemen uit te faseren of vervangen. De verouderde systemen die in gebruik zijn, zijn allemaal in beeld en waar mogelijk onder verscherpt toezicht geplaatst in het datacenter.

Investerings-percentage in cybersecurity van het ICT-budget

Ongeveer 4%

Aantal opgelegde boetes door de Autoriteit Persoonsgegevens (AP), inclusief waarde van de boetes;

Er zijn geen boetes opgelegd door de Autoriteit persoonsgegevens.

Huisvesting en Flexwerken (Het Leidse Werken)

Facilitaire Dienstverlening

In de eerste periode van 2022 ging er nog veel aandacht uit naar het verzorgen en uitvoeren van de maatregelen met betrekking tot de Coronacrisis. Maar daarnaast werden ook nieuwe taken opgepakt. Ter ondersteuning bij de Commissie- en Raadsvergaderingen werden in samenwerking met de Griffie de AV-middelen na een aanbestedingstraject geïmplementeerd.

Voor alle locaties van Leiden is ook een aanbesteding Bedrijfsafval afgerond waardoor afval nu beter wordt gescheiden en door het nieuwe afvalverwerkingsbedrijf onder onze voorwaarden wordt verwerkt.

Huisvesting

Medio 2022 is de verhuizing vanuit het Stadskantoor en het Stadhuisplein naar, en vervolgens ook de inrichting van, het verbouwde stadhuis gerealiseerd. Door deze verhuizing is het leegstaande Stationsplein ter beschikking gekomen voor tijdelijke vluchtelingenopvang.

Voorbereiding verhuizing en Het Leidse Werken

In 2022 zijn alle afdelingen op hun definitieve locatie gehuisvest. Dit betekende voor een deel van de medewerkers een verhuizing naar het stadskantoor of stadhuis. De verhuizende teams uit het Stationsplein zijn allemaal voorbereid op Het Leidse Werken. Een groep HLW-ambassadeurs heeft de verhuizing en landing in het nieuwe gebouw samen met de projectgroep gefaciliteerd.

Maatschappelijk verantwoord inkopen (MVI)

Begin 2022 is het MVI-Actieplan herijkt (BW 22.0105). Vervolgens hebben we gericht invulling gegeven aan de omschreven MVI-doelen in dit MVI-Actieplan 2.0. Dit gebeurde op verschillende manieren, bijvoorbeeld:

  • er zijn 10 inkooptrajecten uitgekozen waarin MVI bewust is toegepast.
  • we hebben intern actief gecommuniceerd over MVI, bijvoorbeeld via een afvalcampagne, tijdens de kennisdag voor medewerkers, met succesverhalen op intranet en via posters op de verschillende locaties.
  • we werken mee aan verschillende initiatieven zoals het herbruikbare bekersysteem, denken mee in contracten of in ander soort MVI-vraagstukken.

Eind 2022 heeft Leiden het ‘Manifest Maatschappelijk Verantwoord Opdrachtgeven en Inkopen (MVOI) 2022-2025’ ondertekend (BW 22.0397). Dit manifest kent de volgende thema’s: Circulair, Klimaat (CO2 reductie), Internationale sociale voorwaarden (Ketenverantwoordelijkheid), Diversiteit & Inclusie, Social Return on Investment (SROI)en Milieu (biodiversiteit). Met de inzet op de door ons gekozen thema’s: CO2-reductie, Circulair en Social Return On Investment (SROI), dragen we bij om via opdrachtgeverschap en inkopen de maatschappelijke ambities uit het eerder vastgestelde MVI-Actieplan 2.0 verder te realiseren.

In Control (middel- en lange termijn)

P&C cyclus en rapportage van accountants

De P&C-producten als begroting, jaarstukken en voortgangsrapportages zijn tijdig verschenen. In 2022 ontbrak de gebruikelijke kaderbrief. De integrale afweging is door de vorming van het nieuwe college gebeurd bij de Programmabegroting 2023 en Tweede Voortgangsrapportage 2022. Dat kwam doordat 2022 een verkiezingsjaar was. Daardoor was er onvoldoende tijd tot aan de zomer van 2022 voor een zorgvuldige vertaling van het coalitieakkoord naar een kaderbrief

Nieuw financieel en inkoopsysteem

In de zomer van 2021 heeft Servicepunt besloten de invoeringsdatum een jaar te verschuiven, van 1 januari 2022 naar 1 januari 2023. Gedurende 2022 bleek steeds meer dat de leverancier ook deze nieuwe invoeringsdatum niet zou gaan halen. In november 2022 is besloten de invoering te stoppen en over te gaan tot een nieuw aanbestedingstraject. Dit is uiteraard in overleg met betrokken gemeenten gegaan. De raad is hierover op 7 december 2022 geïnformeerd met de collegebrief ‘Beëindiging implementatie nieuw financieel en inkoopsysteem’ (Z/22/3468763).

Rechtmatigheidsverantwoording

In 2023 zal het college voor het eerst een rechtmatigheidsverantwoording afgeven. Hoewel Leiden reeds een in-control verklaring heeft, zal de rechtmatigheidsverantwoording niet geheel hetzelfde zijn. Op basis van de kaders die de raad in 2021 gesteld heeft, is in 2022 de basis gelegd voor de opstelling van deze verantwoording over 2023, die overigens pas in het jaar 2024 in de jaarstukken 2023 zal worden opgenomen.

Digitale audit

In 2019 en 2020 zijn een aantal pilots uitgevoerd om het gebied van de digitale audit te verkennen en kennis op te bouwen, in samenwerking met andere gemeenten. In 2021 zijn deze activiteiten deels onderdeel geworden van het bestaande proces (parkeervergunningen). Voor andere onderwerpen (subsidies, aanbestedingen) willen we beoordelen op welke manier we vervolg kunnen geven aan de ingezette digitalisering van deze audits. In 2022 is het onvoldoende gelukt om hier capaciteit voor vrij te maken. Hiermee gaan we op zijn vroegst in de 2e helft van 2023 mee verder.

Doelmatigheids- en doeltreffendheidsonderzoeken
Op grond van artikel 213a van de Gemeentewet onderzoekt het college periodiek de doelmatigheid en doeltreffendheid van het door hem gevoerde bestuur en deelt de resultaten hiervan met de raad. Conform artikel 37 van de financiële verordening rapporteren wij hierover in de paragraaf bedrijfsvoering van de programmabegroting en jaarstukken. In 2022 zijn de onderstaande onderzoeken uitgevoerd die kwalificeren als doelmatigheids- en doeltreffendheidsonderzoek:

Programma

Besluit

Titel

Omschrijving

3

B&W 22.0045

Tussentijdse evaluatie Strategie Circulaire Economie en nieuw uitvoeringsprogramma 2022-2023

De 5 thema’s (circulaire bouw; verwaarden van materiaalstromen; afval; MVI; samen leren : en communiceren) verschillen onderling in de mate waarin de beoogde resultaten zijn behaald. Dat komt door verschillen in focus, rol, beschikbare capaciteit, betrokkenheid en effecten van de coronapandemie. Op basis van de resultaten en leerervaringen is een nieuw uitvoeringsprogramma voor de jaren 2022-2023 opgesteld.

3

B&W 22.0182

Evaluatieverslag huidige financiering vanuit programma binnenstad

Begin 2022 is de financiering vanuit programma Binnenstad geëvalueerd. Dit heeft geleid tot de nieuwe subsidieregeling Vitale binnenstad die is vastgesteld door het college op 22 april 2022.

6

Wethoudersbrief inzake jaarrapportage Huurteam Leiden d.d. 20 december 2022 (Z/21/3246485) en bijlage ‘Rapportage huurteam Leiden_2021-2022’.

Evaluatie Pilot Huurteam

In de rapportage staat een overzicht van de resultaten van Huurteam Leiden voor de periode van 01-06-2021 t/m 31-05-2022. Achtereenvolgens komen de huurprijscontroles, de vervolgtrajecten en de resultaten van de vervolgtrajecten aan de

orde. Op basis van deze gegevens kan geconcludeerd worden dat het huurteam voldoet aan een behoefte en dat de inzet van dit team bijdraagt aan het wegnemen van misstanden bij de verhuur van woonruimte.

9

B&W 22.0281

Clientervaringsonderzoek Wmo over 2021

In de Wmo 2015 (artikel 2.5.1) staat dat gemeenten elk jaar een cliëntervaringsonderzoek moeten (laten) uitvoeren. De VNG en het ministerie van VWS hebben hiervoor een standaard vragenlijst gemaakt. Deze is gebruikt voor het onderzoek in Leiden.

9

B&W 22.0460

Impact stopzetting tegemoetkoming zorg (onderzoek i.h.k.v. onderzoeksagenda monitor sociaal domein)

De impact van het stopzetten van de regeling 'Tegemoetkoming zorgkosten 2020' is onderzocht. Het stopzetten heeft bij alle deelnemers aan het onderzoek geleid tot een lager inkomen. De meeste deelnemers hebben hun uitgavenpatroon moeten aanpassen. Sommige deelnemers komen nu geld tekort.

Bijzonder programma Kennisstad

B&W 22.0073

Evaluatie Festival 2030

Stichting 2030 organiseerde in 2021 het Festival 2030. De evaluatie is in 2022 opgeleverd en daarna is de stichting opgeheven. De activiteiten en het netwerk van Stichting 2030 zijn toen ondergebracht bij de Leiden2022 (ECS).

De evaluatie is te downloaden via https://stichting2030.nl/2022/download-de-kracht-van-onderop/

Er zijn in 2022 ook meerdere doelmatigheids- en doeltreffendheidsonderzoeken opgestart die pas in 2023 worden afgerond waardoor ze niet in de tabel zijn opgenomen.

Terugkoppeling over de uitvoering en afdoening van aanbevelingen rekenkamercommissie

In de raadsvergadering op 23 april 2020 is door de raad besloten (RV 20.0022) dat het college jaarlijks rapporteert in de jaarrekening over de voortgang van de uitvoering en afdoening van besluiten die een relatie hebben met de aanbevelingen die voortkomen uit de rapporten van de Rekenkamercommissie Leiden-Leiderdorp. Dit doet het college over de rapportages van de afgelopen drie kalenderjaren. Het complete overzicht van aanbevelingen van de rekenkamercommissie Leiden-Leiderdorp inclusief de rapportage van het college over de uitvoering en afdoening van deze aanbevelingen, is te vinden in de bijlage 'Opvolging aanbevelingen Rekenkamercommissie'.

Taakstellingen

Op de stand van de financiële taakstellingen gaan we niet in deze paragraaf in, maar in de paragraaf Taakstellingen en reserveringen verderop in deze jaarstukken.

Juridische Kwaliteitszorg

Het jaarplan Juridische kwaliteitszorg 2022 is in het eerste kwartaal van 2022 vastgesteld. In dit jaarplan zijn verschillende speerpunten benoemd die vanuit het oogpunt van juridische kwaliteitszorg aandacht behoeven. Aan de hand van het jaarplan zijn diverse actiepunten opgepakt.
Een goed voorbeeld is de oprichting van projectgroep Open & Toegankelijke Overheidsinformatie (project OTO). Deze projectgroep houdt zich bezig met de implementatie van een drietal wetten die tot doel hebben te zorgen voor een transparante en toegankelijke overheid. Dit zijn de Wet open overheid (Woo), de Wet elektronische publicaties (Wep) en het Besluit digitale toegankelijkheid overheid (BDTO).

Enkele andere onderwerpen die in 2022 zijn opgepakt zijn:

  • de aanpassing van de Bevoegdhedenregeling en het Organisatiebesluit,
  • verdere professionalisering van de Rechtsacademie,
  • de verbetering van het proces rondom de verstrekking van subsidies.

Veel actiepunten uit 2022 lopen door in 2023. In maart 2023 is het jaarplan JKZ voor 2023 vastgesteld waarin een verslag is opgenomen over de resultaten die in 2022 zijn behaald.

Integriteit

Integriteit is een onderwerp dat constante aandacht verdient. De gemeente Leiden voldoet al aan de wettelijke voorschriften die bestaan op het gebied van integriteit.
Het thema komt ook aan de orde in de introductiedag voor nieuwe medewerkers en nieuwe medewerkers leggen dan de eed of belofte af. Daarnaast is er een e-learning over integriteit die verplicht wordt gevolgd. Integriteit is ook een onderwerp dat geregeld terugkomt in werkoverleggen.

In 2022 is gekeken welke verbeteringen nog mogelijk zijn in het integriteitsbeleid en de uitvoering daarvan. Deze worden in 2023 opgepakt.

  1. DZB, Erfgoed Leiden en Omstreken en Museum de Lakenhal
  2. Het definitieve verzuimpercentage over 2022 is op moment van schrijven nog niet bekend
  3. Een garantiebaan (25,5 uur) is een reguliere functie bij een regulier bedrijf/organisatie. Tot de doelgroep banenafspraak horen: mensen die onder de Participatiewet vallen en niet zelfstandig het wettelijk minimumloon kunnen verdienen; (voormalige) leerlingen uit het voortgezet speciaal onderwijs en praktijkonderwijs die zich schriftelijk hebben aangemeld bij het UWV; mensen met een Wsw-indicatie (sociale werkvoorziening); Wajongers met arbeidsvermogen; mensen die op een Wiw-baan of ID- baan werken en mensen die een medische beperking kregen voor hun 18e verjaardag of tijdens hun studie
  4. Common ground: een hervorming van de gemeentelijke informatievoorziening om te zorgen dat we staat zijn om op een moderne en flexibele manier in te spelen op maatschappelijke opgaven. De VNG heeft hier ook een filmpje over gemaakt: https://www.youtube.com/watch?v=eHjCYuons_o