Inleiding
In de begroting en rekening maken we onderscheid tussen specifieke en algemene dekkingsmiddelen. Specifieke dekkingsmiddelen zijn bijvoorbeeld opbrengsten voor het ophalen van afval, het verstrekken van vergunningen, het onderhouden van het riool en het vertrekken van reisdocumenten. Zij hangen samen met een concreet beleidsveld en staan opgenomen in de betreffende programma’s. Deze dekkingsmiddelen verlagen het saldo van lasten en baten op de betreffende programma’s in de begroting.
Anders dan de specifieke dekkingsmiddelen, zijn de algemene dekkingsmiddelen vrij te besteden. Dit is niet aan een bepaald programma of doel gebonden. De algemene dekkingsmiddelen leveren de financiële dekking van de bestedingen van de programma’s 1 tot en met 10 en zijn ingedeeld naar de voorgeschreven categorieën en onvoorzien.
Lokale heffingen
In de paragraaf Lokale heffingen is een toelichting gegeven op de opbrengst van belastingen en is aangegeven welk beleid we voor de verschillende belastingen voeren. De kosten van invordering van de belastingen en de waardebepaling van de onroerende zaken zijn geraamd in programma 1 Bestuur en dienstverlening.
Algemene uitkering uit het gemeentefonds
Jaarlijks ontvangt elke gemeente volgens het in de Financiële verhoudingswet opgenomen verdeelstelsel een uitkering uit het gemeentefonds. Het verdeelstelsel houdt rekening met onderlinge verschillen in de kosten waar de gemeenten voor staan en met verschil in draagkracht van de gemeenten (de belastingcapaciteit).
De algemene uitkering is bestemd voor de bekostiging van autonome taken van de gemeente. Dat zijn taken die veelal dicht bij de burger liggen. De grootte van het gemeentelijk aandeel is voor de gemeenten een gegeven, maar zij is vrij in het besteden daarvan.
De groei of krimp van het gemeentefonds hangt af van de ontwikkeling van de netto gecorrigeerde rijksuitgaven. Eenvoudig gezegd: als het Rijk meer uitgeeft, dan groeit het gemeentefonds navenant mee, en andersom. De ontwikkeling van de algemene uitkering staat verder toegelicht in de financiële rekening.
Dividend
De belangrijkste deelnemingen van Leiden zijn netwerkbedrijf Alliander NV, Duinwaterbedrijf Zuid-Holland (DUNEA) en NV Bank voor Nederlandse Gemeenten. De ontvangen dividenden worden bij de prestatie van deze deelnemingen verantwoord.
Financiële functie
In de paragraaf Financiering gaan we in op de financiering van de gemeente en de ontwikkelingen op de geld- en kapitaalmarkt. Voor een uitgebreide toelichting op de ontwikkeling van het resultaat op geldleningen verwijzen wij naar die paragraaf.
Overige algemene dekkingsmiddelen
De overige algemene dekkingsmiddelen zijn de stelposten concern, oninbare vorderingen, saldi kostenplaatsen bedrijfsvoering en plankosten.
Onvoorzien
Het budget onvoorzien wordt ingezet voor uitgaven die als onuitstelbaar en onvermijdbaar worden aangemerkt en waarvoor in de begroting geen raming is opgenomen. Als de uitgave een structureel karakter heeft, dan worden de meerjarige consequenties als autonome ontwikkeling in de volgende begroting verwerkt.
Algemene middelen | Rekening | Begroting | Wijziging | Begroting
2022 | Rekening | Verschil | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lokale heffingen besteding niet gebonden | Lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Baten | -64.779 | -59.609 | 0 | -59.609 | -59.754 | 145 | |
Saldo | -64.779 | -59.609 | 0 | -59.609 | -59.754 | 145 | |
Algemene uitkering | Lasten | 0 | 241 | -28 | 214 | 0 | 214 |
Baten | -291.323 | -293.691 | -35.107 | -328.798 | -332.900 | 4.102 | |
Saldo | -291.323 | -293.450 | -35.135 | -328.584 | -332.900 | 4.316 | |
Dividend | Lasten | 45 | 90 | -36 | 54 | 54 | 0 |
Baten | -2.760 | -2.830 | -256 | -3.086 | -3.089 | 3 | |
Saldo | -2.715 | -2.740 | -292 | -3.032 | -3.035 | 3 | |
Saldo financieringsfunctie | Lasten | 690 | -2.226 | 2.613 | 386 | 128 | 258 |
Baten | -776 | -152 | -230 | -381 | -452 | 70 | |
Saldo | -85 | -2.378 | 2.383 | 5 | -323 | 328 | |
Overige alg.dekkingsmiddelen | Lasten | 1.271 | -1.486 | 5.311 | 3.825 | 197 | 3.628 |
Baten | 0 | -150 | 0 | -150 | 0 | -150 | |
Saldo | 1.271 | -1.637 | 5.311 | 3.675 | 197 | 3.478 | |
Programma | Lasten | 2.006 | -3.381 | 7.860 | 4.479 | 379 | 4.100 |
Baten | -359.638 | -356.432 | -35.593 | -392.025 | -396.194 | 4.169 | |
Saldo van baten en lasten | -357.632 | -359.813 | -27.733 | -387.546 | -395.815 | 8.269 | |
Reserves | Toevoeging | 33.740 | 19.027 | 7.872 | 26.900 | 30.010 | -3.110 |
Onttrekking | -50.139 | -18.917 | -17.982 | -36.899 | -34.497 | -2.402 | |
Mutaties reserves | -16.399 | 111 | -10.110 | -9.999 | -4.487 | -5.512 | |
Resultaat | -374.031 | -359.703 | -37.843 | -397.545 | -400.303 | 2.757 |
Reserves AD en Overhead | Rekening | Begroting | Wijziging | Begroting
2022 | Rekening | Verschil | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Reserve flankerend beleid AD | Toevoeging | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekking | -34 | -300 | 0 | -300 | -20 | -280 | |
Saldo | -34 | -300 | 0 | -300 | -20 | -280 | |
Bedrijfsvoeringsreserve concern | Toevoeging | 0 | 0 | 1.592 | 1.592 | 4.702 | -3.110 |
Onttrekking | 0 | 0 | -904 | -904 | -834 | -69 | |
Saldo | 0 | 0 | 688 | 688 | 3.867 | -3.179 | |
Concernreserve | Toevoeging | 12.742 | 6.425 | -6.425 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekking | -25.531 | -10.407 | -4.893 | -15.299 | -15.299 | 0 | |
Saldo | -12.790 | -3.982 | -11.318 | -15.299 | -15.299 | 0 | |
Reserve bedrijfsvoering plankosten | Toevoeging | 3.228 | 1.054 | 362 | 1.416 | 1.416 | 0 |
Onttrekking | -1.751 | -805 | -2.977 | -3.782 | -1.802 | -1.980 | |
Saldo | 1.476 | 249 | -2.615 | -2.366 | -386 | -1.980 | |
Reserve Sociaal Domein AD | Toevoeging | 0 | 7.761 | 460 | 8.221 | 8.221 | 0 |
Onttrekking | -1.168 | -1.936 | -235 | -2.171 | -2.171 | 0 | |
Saldo | -1.168 | 5.825 | 225 | 6.050 | 6.050 | 0 | |
Reserve afschrijvingen investeringen | Toevoeging | 8.551 | 2.977 | 1.542 | 4.519 | 4.519 | 0 |
Onttrekking | -7.642 | -1.378 | -416 | -1.793 | -1.793 | 0 | |
Saldo | 909 | 1.599 | 1.126 | 2.725 | 2.725 | 0 | |
Reserve budgetoverheveling | Toevoeging | 9.219 | 811 | 10.341 | 11.152 | 11.152 | 0 |
Onttrekking | -14.011 | -4.091 | -8.479 | -12.570 | -12.570 | 0 | |
Saldo | -4.792 | -3.280 | 1.862 | -1.418 | -1.418 | 0 | |
Reserve bedrijfsvoering concern OH | Toevoeging | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekking | -1 | 0 | -79 | -79 | -6 | -73 | |
Saldo | -1 | 0 | -79 | -79 | -6 | -73 | |
Totaal | Toevoeging | 33.740 | 19.027 | 7.872 | 26.900 | 30.010 | -3.110 |
Onttrekking | -50.139 | -18.917 | -17.982 | -36.899 | -34.497 | -2.402 | |
Reserves AD en Overhead | -16.399 | 111 | -10.110 | -9.999 | -4.487 | -5.512 |
Toelichting op financiële afwijkingen (op de lasten en/of baten) > € 250.000.
Belastingopbrengsten.
De OZB op niet-woningen valt hoger uit dan begroot, afgerond € 265.000. Daar staat een lagere opbrengst precario van afgerond 120.000 tegenover.
Algemene uitkeringen gemeentefonds.
De uitkering van het gemeentefonds valt € 4,1 miljoen hoger uit. Voor een belangrijk deel komt dit door hogere integratie en decentralisatieuiterkingen o.b.v. de decembercirculaire 2022. Een deel hiervan heeft betrekking op het sociaal domein en daarom zullen deze middelen via het bestemmingsvoorstel worden toegevoegd aan de reserve Sociaal domein. Daarnaast valt ook de algemene uiterking € 1,2 mljoen hoger uit, o.a. omdat het aantal inwoners hoger uitvalt dan verwacht.
Saldo financieringsfunctie
Ten opzichte van begroting is sprake van een voordelig resultaat op de rentelasten. Er was nog rekening gehouden met het aantrekken van een langlopende geldlening in september of oktober, dit bleek niet nodig waardoor er over 2022 minder rentelasten zijn gerealiseerd dan begroot.
Overige algemene dekkingsmiddelen
Voordeel bestaat voor afgerond € 1.0 mln. als gevolg van vrijval oninbare vorderingen. Voor plankosten aan eventuele toekomstige projecten is € 1,9 mln. minder bijgedragen.
Toelichting op afwijkingen Reserves > € 250.000.
Reserve Flankerend beleid
Aan de reserve flankerend beleid is € 280.000 minder onttrokken dan begroot, omdat de uitgaven voor bovenformatief personeel lager zijn uitgevallen dan ingeschat. Het corresponderende voordeel op de budgetten is opgenomen bij Overhead, vennootschapsbelasting en onvoorzien.
Bedrijfsvoeringsreserve concern
Op basis van de financiële verordening is in de reserve bedrijfsvoering concern volgens de daarvoor gehanteren berekeningsmethode een storting gedaan van € 3,1 mln. Hiermee bereikt de reserve de vastgestelde maximale omvang voor 2023 van € 4,9 mln.
Reserve bedrijfsvoering Plankosten
De jaarlijkse onttrekking aan de reserve is afhankelijk van de gemaakte kosten in de definitiefase van de ruimtelijke projecten. De onderschrijding van de begrote onttrekking met € 1.980.000 is het bedrag dat de projectleiders eind 2022 nog aan plankosten verwachten te moeten maken voor projecten in definitiefase
Reserve afschrijving investeringen
Uit de reserve afschrijvingen worden gerealiseerde kapitaallasten die samenhangen met de storting in de reserve jaarlijks onttrokken.
Reserve bedrijfsvoering concern OH
Doordat de kosten voor intranet over 2022 lager waren dan vooraf verwacht is de onttrekking € 73.000 lager dan waar in de begroting van uit was gegaan.
INVESTERINGEN
Overschrijdingen op investeringskredieten
Niet van toepassing
Toelichting op investeringskredieten ouder dan drie jaar die niet afgesloten worden bij de jaarrekening
7100523 en diverse andere nummers Plankosten definitiefase
Het doorlopende krediet Plankosten definitiefase is ingesteld om de ambtelijke inzet voor projecten in definitie fase inzichtelijk te krijgen. Jaarlijks wordt een bedrag gedoteerd uit de reserve bedrijfsvoering plankosten. Dit
doorlopende krediet bestaat dus ten behoeve van lopende projecten in de definitiefase en kan daardoor dus
niet worden afgesloten. Om de projecten beter te kunnen monitoren hebben de projecten een zelfstandig
kredietnummer gekregen, maar definitiefase breed gezien vallen deze projecten in definitiefase onder het
krediet 7100523