Jaarstukken 2022

Algemene middelen

Inleiding
In de begroting en rekening maken we onderscheid tussen specifieke en algemene dekkingsmiddelen. Specifieke dekkingsmiddelen zijn bijvoorbeeld opbrengsten voor het ophalen van afval, het verstrekken van vergunningen, het onderhouden van het riool en het vertrekken van reisdocumenten. Zij hangen samen met een concreet beleidsveld en staan opgenomen in de betreffende programma’s. Deze dekkingsmiddelen verlagen het saldo van lasten en baten op de betreffende programma’s in de begroting.

Anders dan de specifieke dekkingsmiddelen, zijn de algemene dekkingsmiddelen vrij te besteden. Dit is niet aan een bepaald programma of doel gebonden. De algemene dekkingsmiddelen leveren de financiële dekking van de bestedingen van de programma’s 1 tot en met 10 en zijn ingedeeld naar de voorgeschreven categorieën en onvoorzien.

Lokale heffingen
In de paragraaf Lokale heffingen is een toelichting gegeven op de opbrengst van belastingen en is aangegeven welk beleid we voor de verschillende belastingen voeren. De kosten van invordering van de belastingen en de waardebepaling van de onroerende zaken zijn geraamd in programma 1 Bestuur en dienstverlening.

Algemene uitkering uit het gemeentefonds
Jaarlijks ontvangt elke gemeente volgens het in de Financiële verhoudingswet opgenomen verdeelstelsel een uitkering uit het gemeentefonds. Het verdeelstelsel houdt rekening met onderlinge verschillen in de kosten waar de gemeenten voor staan en met verschil in draagkracht van de gemeenten (de belastingcapaciteit).
De algemene uitkering is bestemd voor de bekostiging van autonome taken van de gemeente. Dat zijn taken die veelal dicht bij de burger liggen. De grootte van het gemeentelijk aandeel is voor de gemeenten een gegeven, maar zij is vrij in het besteden daarvan.

De groei of krimp van het gemeentefonds hangt af van de ontwikkeling van de netto gecorrigeerde rijksuitgaven. Eenvoudig gezegd: als het Rijk meer uitgeeft, dan groeit het gemeentefonds navenant mee, en andersom. De ontwikkeling van de algemene uitkering staat verder toegelicht in de financiële rekening.

Dividend
De belangrijkste deelnemingen van Leiden zijn netwerkbedrijf Alliander NV, Duinwaterbedrijf Zuid-Holland (DUNEA) en NV Bank voor Nederlandse Gemeenten. De ontvangen dividenden worden bij de prestatie van deze deelnemingen verantwoord.

Financiële functie
In de paragraaf Financiering gaan we in op de financiering van de gemeente en de ontwikkelingen op de geld- en kapitaalmarkt. Voor een uitgebreide toelichting op de ontwikkeling van het resultaat op geldleningen verwijzen wij naar die paragraaf.

Overige algemene dekkingsmiddelen­
De overige algemene dekkingsmiddelen zijn de stelposten concern, oninbare vorderingen, saldi kostenplaatsen bedrijfsvoering en plankosten.

  • Op stelposten concern zijn de budgetten en taakstellingen opgenomen die nog niet direct aan een specifieke prestatie kunnen worden toebedeeld. Leiden streeft er naar (conform een eis van de provincie) om zo min mogelijk en zo kort mogelijk stelposten in de begroting op te nemen. Als een stelpost niet concreet en realiseerbaar is, dan kan de toezichthoudende provincie oordelen dat deze niet bijdraagt aan een structureel sluitende begroting en meerjarenraming. Wij voeren regelmatig overleg met de provincie over de voortgang en invulling van de stelposten.
  • Oninbare vorderingen is de mutatie op de voorziening oninbare vorderingen voor de vorderingen op reguliere debiteuren en de vorderingen op (ex-)bijstandsgerechtigden.
  • Op saldi kostenplaatsen bedrijfsvoering staan de lasten en baten die volgens de systematiek niet rechtstreeks ten gunste of ten laste van prestaties binnen de programma's kunnen worden gebracht. Een eenduidige en integrale kostenverdeelsystematiek deelt zo lasten en baten van (ondersteunende) afdelingen toe aan de prestaties en dus aan de programma's.
  • Het budget voor de plankosten definitiefase komt voort uit de Uitvoeringsregels financien college B&W, artikel 5.

Onvoorzien­
Het budget onvoorzien wordt ingezet voor uitgaven die als onuitstelbaar en onvermijdbaar worden aangemerkt en waarvoor in de begroting geen raming is opgenomen. Als de uitgave een structureel karakter heeft, dan worden de meerjarige consequenties als autonome ontwikkeling in de volgende begroting verwerkt.

Budget

Algemene middelen
bedragen x 1.000,-

 

Rekening
2021

Begroting
2022

Wijziging
Begroting

Begroting 2022
na wijziging

Rekening
2022

Verschil
2022

Lokale heffingen besteding niet gebonden

Lasten

0

0

0

0

0

0

 

Baten

-64.779

-59.609

0

-59.609

-59.754

145

Saldo

 

-64.779

-59.609

0

-59.609

-59.754

145

Algemene uitkering

Lasten

0

241

-28

214

0

214

 

Baten

-291.323

-293.691

-35.107

-328.798

-332.900

4.102

Saldo

 

-291.323

-293.450

-35.135

-328.584

-332.900

4.316

Dividend

Lasten

45

90

-36

54

54

0

 

Baten

-2.760

-2.830

-256

-3.086

-3.089

3

Saldo

 

-2.715

-2.740

-292

-3.032

-3.035

3

Saldo financieringsfunctie

Lasten

690

-2.226

2.613

386

128

258

 

Baten

-776

-152

-230

-381

-452

70

Saldo

 

-85

-2.378

2.383

5

-323

328

Overige alg.dekkingsmiddelen

Lasten

1.271

-1.486

5.311

3.825

197

3.628

 

Baten

0

-150

0

-150

0

-150

Saldo

 

1.271

-1.637

5.311

3.675

197

3.478

Programma

Lasten

2.006

-3.381

7.860

4.479

379

4.100

 

Baten

-359.638

-356.432

-35.593

-392.025

-396.194

4.169

Saldo van baten en lasten

 

-357.632

-359.813

-27.733

-387.546

-395.815

8.269

Reserves

Toevoeging

33.740

19.027

7.872

26.900

30.010

-3.110

 

Onttrekking

-50.139

-18.917

-17.982

-36.899

-34.497

-2.402

Mutaties reserves

 

-16.399

111

-10.110

-9.999

-4.487

-5.512

Resultaat

 

-374.031

-359.703

-37.843

-397.545

-400.303

2.757

Reserves AD en Overhead
bedragen x 1.000,-

 

Rekening
2021

Begroting
2022

Wijziging
Begroting

Begroting 2022
na wijziging

Rekening
2022

Verschil
2022

Reserve flankerend beleid AD

Toevoeging

0

0

0

0

0

0

 

Onttrekking

-34

-300

0

-300

-20

-280

Saldo

 

-34

-300

0

-300

-20

-280

Bedrijfsvoeringsreserve concern

Toevoeging

0

0

1.592

1.592

4.702

-3.110

 

Onttrekking

0

0

-904

-904

-834

-69

Saldo

 

0

0

688

688

3.867

-3.179

Concernreserve

Toevoeging

12.742

6.425

-6.425

0

0

0

 

Onttrekking

-25.531

-10.407

-4.893

-15.299

-15.299

0

Saldo

 

-12.790

-3.982

-11.318

-15.299

-15.299

0

Reserve bedrijfsvoering plankosten

Toevoeging

3.228

1.054

362

1.416

1.416

0

 

Onttrekking

-1.751

-805

-2.977

-3.782

-1.802

-1.980

Saldo

 

1.476

249

-2.615

-2.366

-386

-1.980

Reserve Sociaal Domein AD

Toevoeging

0

7.761

460

8.221

8.221

0

 

Onttrekking

-1.168

-1.936

-235

-2.171

-2.171

0

Saldo

 

-1.168

5.825

225

6.050

6.050

0

Reserve afschrijvingen investeringen

Toevoeging

8.551

2.977

1.542

4.519

4.519

0

 

Onttrekking

-7.642

-1.378

-416

-1.793

-1.793

0

Saldo

 

909

1.599

1.126

2.725

2.725

0

Reserve budgetoverheveling

Toevoeging

9.219

811

10.341

11.152

11.152

0

 

Onttrekking

-14.011

-4.091

-8.479

-12.570

-12.570

0

Saldo

 

-4.792

-3.280

1.862

-1.418

-1.418

0

Reserve bedrijfsvoering concern OH

Toevoeging

0

0

0

0

0

0

 

Onttrekking

-1

0

-79

-79

-6

-73

Saldo

 

-1

0

-79

-79

-6

-73

Totaal

Toevoeging

33.740

19.027

7.872

26.900

30.010

-3.110

 

Onttrekking

-50.139

-18.917

-17.982

-36.899

-34.497

-2.402

Reserves AD en Overhead

 

-16.399

111

-10.110

-9.999

-4.487

-5.512

ALGEMENE MIDDELEN

Toelichting op financiële afwijkingen (op de lasten en/of baten) > 250.000.

Belastingopbrengsten.
De OZB op niet-woningen valt hoger uit dan begroot, afgerond 265.000. Daar staat een lagere opbrengst precario van afgerond 120.000 tegenover.

Algemene uitkeringen gemeentefonds.

De uitkering van het gemeentefonds valt 4,1 miljoen hoger uit. Voor een belangrijk deel komt dit door hogere integratie en decentralisatieuiterkingen o.b.v. de decembercirculaire 2022. Een deel hiervan heeft betrekking op het sociaal domein en daarom zullen deze middelen via het bestemmingsvoorstel worden toegevoegd aan de reserve Sociaal domein. Daarnaast valt ook de algemene uiterking 1,2 mljoen hoger uit, o.a. omdat het aantal inwoners hoger uitvalt dan verwacht.

Saldo financieringsfunctie

Ten opzichte van begroting is sprake van een voordelig resultaat op de rentelasten. Er was nog rekening gehouden met het aantrekken van een langlopende geldlening in september of oktober, dit bleek niet nodig waardoor er over 2022 minder rentelasten zijn gerealiseerd dan begroot.

Overige algemene dekkingsmiddelen
Voordeel bestaat voor afgerond 1.0 mln. als gevolg van vrijval oninbare vorderingen. Voor plankosten aan eventuele toekomstige projecten is 1,9 mln. minder bijgedragen.

RESERVES

Toelichting op afwijkingen Reserves > 250.000.

Reserve Flankerend beleid
Aan de reserve flankerend beleid is 280.000 minder onttrokken dan begroot, omdat de uitgaven voor bovenformatief personeel lager zijn uitgevallen dan ingeschat. Het corresponderende voordeel op de budgetten is opgenomen bij Overhead, vennootschapsbelasting en onvoorzien.

Bedrijfsvoeringsreserve concern
Op basis van de financiële verordening is in de reserve bedrijfsvoering concern volgens de daarvoor gehanteren berekeningsmethode een storting gedaan van 3,1 mln. Hiermee bereikt de reserve de vastgestelde maximale omvang voor 2023 van 4,9 mln.

Reserve bedrijfsvoering Plankosten
De jaarlijkse onttrekking aan de reserve is afhankelijk van de gemaakte kosten in de definitiefase van de ruimtelijke projecten. De onderschrijding van de begrote onttrekking met 1.980.000 is het bedrag dat de projectleiders eind 2022 nog aan plankosten verwachten te moeten maken voor projecten in definitiefase

Reserve afschrijving investeringen
Uit de reserve afschrijvingen worden gerealiseerde kapitaallasten die samenhangen met de storting in de reserve jaarlijks onttrokken.

Reserve bedrijfsvoering concern OH
Doordat de kosten voor intranet over 2022 lager waren dan vooraf verwacht is de onttrekking 73.000 lager dan waar in de begroting van uit was gegaan.

INVESTERINGEN

Overschrijdingen op investeringskredieten
Niet van toepassing

Toelichting op investeringskredieten ouder dan drie jaar die niet afgesloten worden bij de jaarrekening

7100523 en diverse andere nummers Plankosten definitiefase
Het doorlopende krediet Plankosten definitiefase is ingesteld om de ambtelijke inzet voor projecten in definitie fase inzichtelijk te krijgen. Jaarlijks wordt een bedrag gedoteerd uit de reserve bedrijfsvoering plankosten. Dit
doorlopende krediet bestaat dus ten behoeve van lopende projecten in de definitiefase en kan daardoor dus
niet worden afgesloten. Om de projecten beter te kunnen monitoren hebben de projecten een zelfstandig
kredietnummer gekregen, maar definitiefase breed gezien vallen deze projecten in definitiefase onder het
krediet 7100523