Jaarstukken 2022

Beleidsterrein 10D Schuldhulpverlening

Doelen en prestaties bij 10D Schuldhulpverlening

Doel

Prestatie

 

10D1 Het ontstaan dan wel escalatie van problematische schuldensituaties is voorkomen

10D1.1 Uitvoeren van budgetbeheer, stabilisatietrajecten en overige preventieve maatregelen

 

10D2 Problematische schuldensituaties zijn beheersbaar gemaakt en (zo mogelijk) opgelost

10D2.1 Uitvoeren schuldhulpverlening

 

Toelichting op prestaties

10D1.1 Uitvoeren van budgetbeheer, stabilisatietrajecten en overige preventieve maatregelen
Het gemiddelde schuldbedrag van mensen die zich bij de schuldhulpverlening hebben gemeld is in 2022 hoger. Waarschijnlijk hebben meer ex-ondernemers hulp gevraagd. De schuldpositie en het aantal schuldeisers is bij een ex-ondernemer vaak hoger dan bij een particuliere schuldenaar.

Effectindicatoren bij 10D Schuldhulpverlening

Effectindicator

Realisatie

Streefwaarde 2022

Bron

2019

2020

2021

2022

Doel 10D1 Het ontstaan dan wel escalatie van problematische schuldensituaties is voorkomen

10D1.a Het gemiddelde schuldbedrag van mensen die zich bij de schuldhulpverlening hebben gemeld*

32.356

33.134

37.837

44.368

31.000

Stadsbank

10D1.b Het gemiddeld aantal schuldeisers van mensen die zich bij de schuldhulpverlening hebben gemeld*

12

12

12

13

9

Stadsbank

10D1.c Percentage aanvragers voor schulphulpverlening dat eerder (binnen een periode van 3 jaar voorafgaand aan de aanvraag) een minnelijk of wettelijk traject hebben doorlopen**

-

1%

1%

2%

8%

Stadsbank

10D1.d Aantal ex-zzp-ers dat zich meldt bij de Stadsbank***

66

43

10

-

90

Stadsbank

Doel 10D2 Problematische schuldensituaties zijn beheersbaar gemaakt en (zo mogelijk) opgelost

10D2.a Aantal gestarte schuldbemiddelingstrajecten en saneringskredieten ****

166

122

161

98

170

Stadsbank

10D2.b Aantal geslaagde schuldbemiddelingstrajecten en saneringskredieten

137

141

137

165

125

Stadsbank

*) Door de huidige inrichting van het registratiessyteem is op dit moment geen onderscheid te maken tussen particuliere schuldenaren, ex-ondernemers en ondernemers. In het nieuwe registratiesysteem wordt dit wel mogelijk.
**) De definitie van recidive is in 2020 gewijzigd. De periode waarbij bij een aanvraag schuldhulpverlening gekeken werd naar recidive bedroeg 5 jaar en is nu 3 jaar.
***) Het aantal ex-zzpers wordt op dit moment niet geregistreerd. Dit wordt in het registratiesysteem aangepast zodat zowel ex-ondernemers als ondernemers geregistreerd kunnen worden.
****) In 2022 zijn minder schuldregelingstrajecten gestart. Een mogelijke oorzaak hiervan is dat door vroegsignalering en preventie meer inwoners geholpen zijn met informatie en advies of een betalingsregeling zodat een schuldregelingstraject niet nodig was.

Een overzicht van realisatie- en streefwaarden van de indicatoren (ook uit vorige begrotingen) staat op LeideninCijfers.