Jaarstukken 2022

Stedelijke ontwikkeling
bedragen x 1.000,-

 

Rekening
2021

Begroting
2022

Wijziging
Begroting

Begroting 2022
na wijziging

Rekening
2022

Verschil
2022

Ruimtelijke planvorming en plantoetsing

Lasten

7.991

7.922

184

8.107

6.764

1.343

 

Baten

-3.935

-3.816

-3.194

-7.010

-7.127

118

Saldo

 

4.056

4.107

-3.010

1.097

-363

1.460

Gemeentelijk vastgoed

Lasten

26.986

19.479

13.964

33.444

25.119

8.325

 

Baten

-26.113

-23.347

-4.956

-28.304

-23.167

-5.136

Saldo

 

872

-3.868

9.008

5.140

1.952

3.188

Wonen

Lasten

657

609

196

805

705

100

 

Baten

0

0

0

0

0

0

Saldo

 

657

609

196

805

705

99

Energietransitie

Lasten

3.072

806

2.941

3.747

2.901

846

 

Baten

-1.325

0

-1.188

-1.188

-1.246

58

Saldo

 

1.747

806

1.753

2.559

1.655

904

Programma

Lasten

38.706

28.817

17.286

46.103

35.490

10.613

 

Baten

-31.373

-27.163

-9.338

-36.501

-31.541

-4.960

Saldo van baten en lasten

 

7.333

1.654

7.947

9.601

3.949

5.652

Reserves

Toevoeging

16.192

10.807

1.673

12.480

14.837

-2.358

 

Onttrekking

-22.119

-6.575

-7.975

-14.551

-11.760

-2.790

Mutaties reserves

 

-5.927

4.232

-6.303

-2.071

3.077

-5.148

Resultaat

 

1.405

5.886

1.644

7.531

7.026

504

Reserves programma 6
bedragen x 1.000,-

 

Rekening
2021

Begroting
2022

Wijziging
Begroting

Begroting 2022
na wijziging

Rekening
2022

Verschil
2022

Reserve grondexploitaties P6

Toevoeging

10.245

6.428

1.569

7.997

9.059

-1.062

 

Onttrekking

-9.307

-447

-7.026

-7.473

-6.574

-899

Saldo

 

939

5.981

-5.457

524

2.485

-1.961

Reserve bovenwijkse voorz. Grondbedr. P6

Toevoeging

0

0

0

0

0

0

 

Onttrekking

-42

-40

-10

-50

-40

-10

Saldo

 

-42

-40

-10

-50

-40

-10

Reserve afkoopsommen erfpacht

Toevoeging

0

0

0

0

0

0

 

Onttrekking

-1.508

-1.508

0

-1.508

-1.508

0

Saldo

 

-1.508

-1.508

0

-1.508

-1.508

0

Reserve afkoop adm.kst. Erfpacht

Toevoeging

0

0

0

0

0

0

 

Onttrekking

-3

-3

0

-3

-3

0

Saldo

 

-3

-3

0

-3

-3

0

Egalisatiereserve inkomsten bouwleges P6

Toevoeging

287

0

3.000

3.000

4.440

-1.440

 

Onttrekking

-4.790

-325

-905

-1.230

-1.230

0

Saldo

 

-4.503

-325

2.095

1.770

3.210

-1.440

Reserve sociale huurwoningen

Toevoeging

0

0

0

0

0

0

 

Onttrekking

-40

0

-284

-284

-139

-146

Saldo

 

-40

0

-284

-284

-139

-146

Reserve strategische aankopen

Toevoeging

0

0

0

0

0

0

 

Onttrekking

-377

0

0

0

0

0

Saldo

 

-377

0

0

0

0

0

Reserve Leids uitvoeringspr LUBO 2016 P6

Toevoeging

0

0

140

140

140

0

 

Onttrekking

-510

0

-1.492

-1.492

-344

-1.148

Saldo

 

-510

0

-1.352

-1.352

-204

-1.148

Reserve herstruct.woongebieden SvZ&V

Toevoeging

2

0

0

0

0

0

 

Onttrekking

-150

0

0

0

0

0

Saldo

 

-148

0

0

0

0

0

Reserve herstruct.woongebieden Ons Doel

Toevoeging

49

4

-22

-18

-18

0

 

Onttrekking

-1.300

0

0

0

0

0

Saldo

 

-1.251

4

-22

-18

-18

0

Reserve risico's projecten in uitvoering

Toevoeging

506

0

0

0

0

0

 

Onttrekking

0

0

-295

-295

-295

0

Saldo

 

506

0

-295

-295

-295

0

Reserve Stedelijke Ontwikkeling P6

Toevoeging

0

0

0

0

0

0

 

Onttrekking

-251

0

-222

-222

-90

-132

Saldo

 

-251

0

-222

-222

-90

-132

Res. Leefbaarh.projecten in de wijken P6

Toevoeging

0

0

0

0

0

0

 

Onttrekking

-6

0

0

0

0

0

Saldo

 

-6

0

0

0

0

0

Reserve gsb-middelen ISV/EZ P6

Toevoeging

0

0

0

0

0

0

 

Onttrekking

-135

-135

-36

-171

-135

-36

Saldo

 

-135

-135

-36

-171

-135

-36

Reserve asbestsanering (P6)

Toevoeging

0

0

0

0

0

0

 

Onttrekking

-141

0

-264

-264

-209

-55

Saldo

 

-141

0

-264

-264

-209

-55

Reserve herontw. Stationsgebied eo

Toevoeging

0

0

0

0

0

0

 

Onttrekking

-185

0

-42

-42

-32

-10

Saldo

 

-185

0

-42

-42

-32

-10

Reserve parkeren P6

Toevoeging

0

0

0

0

0

0

 

Onttrekking

-26

-26

0

-26

-26

0

Saldo

 

-26

-26

0

-26

-26

0

Reserve economische impulsen Kennisst P6

Toevoeging

0

0

0

0

0

0

 

Onttrekking

0

-1.060

375

-685

-685

0

Saldo

 

0

-1.060

375

-685

-685

0

Reserve bedrijfsvoering plankosten P6

Toevoeging

961

0

328

328

328

0

 

Onttrekking

-32

0

0

0

0

0

Saldo

 

929

0

328

328

328

0

Reserve Duurzame Stad P6

Toevoeging

4.141

4.375

-3.342

1.033

889

144

 

Onttrekking

-3.316

-3.031

2.226

-805

-450

-355

Saldo

 

825

1.344

-1.116

228

439

-211

Totaal

Toevoeging

16.192

10.807

1.673

12.480

14.837

-2.358

 

Onttrekking

-22.119

-6.575

-7.975

-14.551

-11.760

-2.790

Reserves programma 6

 

-5.927

4.232

-6.303

-2.071

3.077

-5.148

BELEIDSTERREINEN
Toelichting op beleidsterreinen met financiële afwijkingen (op de lasten en/of baten) > 250.000

Algemeen

Het resultaat van programma Stedelijke Ontwikkeling is voor bestemming 5,6 miljoen positief.

6A Ruimtelijke planvorming en plantoetsing

De werkelijke lasten zijn 1,3 miljoen lager dan begroot. Eén van de reden is dat de leges van gemeentelijke projecten (nieuwbouw van de ijshal, zwembad en sporthal) middels een interne verrekening is verantwoord in de exploitatie. Dit resulteert in een voordeel aan de lastenkant van afgerond 900.000. Daarnaast is op het budget voor tijdelijke inhuur een voordeel gerealiseerd van 100.000 als gevolg van lagere kosten van inhuur. Het budget 'kennisregio aan zee' is in 2022 deels ingezet. Dit budget wordt ingezet om te werken aan een ontwikkelagenda voor ruimtelijk-economische structuurversterking. Niet alle benodigde onderzoeken zijn in 2022 uitgevoerd. Dit resulteert in een voordeel van afgerond 100.000. Het beschikbare meerjarig budget voor invoering Omgevingswet is in 2022 niet volledig ingezet. Dit resulteert in een voordeel van afgerond 200.000.

6B Gemeentelijk vastgoed

De werkelijke lasten binnen dit beleidsterrein zijn 8,3 miljoen lager dan begroot wat resulteert in een voordeel aan de lastenkant. Daarnaast zijn de werkelijke baten binnen dit beleidsterrein 5,1 miljoen lager dan begroot wat resulteert in een nadeel aan de batenkant. In onderstaande tabel is de uitsplitsing van het beleidsterrein 'Gemeentelijk vastgoed' per betreffende prestaties opgenomen. Vervolgens wordt het verschil tussen begroting en realisatie voor zowel de lasten als de baten - waarbij het verschil per prestatie voor zowel
de lasten als de baten groter is dan 250.000 - nader toegelicht:

Prestatie (bedragen x 1.000)

 

Begroting 2022

Rekening 2022

Verschil 2022

 

Prestatie voeren erfpachtsbedrijf

Lasten

1.569

1.397

172

voordeel

Baten

-2.147

-2.462

315

voordeel

Prestatie opstellen MPG en Vermogensbeheer Grondexploitaties

Lasten

21.281

12.386

8.896

voordeel

Baten

-18.596

-12.416

-6.180

nadeel

Prestatie exploiteren van gemeentelijke gebouwen

Lasten

10.594

11.337

-743

nadeel

Baten

-7.561

-8.290

729

voordeel

Totaal beleidsterrein Gemeentelijk vastgoed

Lasten

33.444

25.120

8.324

voordeel

Baten

-28.304

-23.168

-5.136

nadeel

Prestatie voeren erfpachtbedrijf

De werkelijke baten binnen de prestatie voeren erfpachtbedrijf zijn 300.000 hoger dan begroot. Deze
hogere baat is voornamelijk het gevolg van incidentele opbrengsten door verkoop van erfpachtgronden
naar volledig eigendom en eerste uitgifte van gronden in erfpacht. Daarnaast zijn er suppletievergoedingen
ontvangen van woningbouwverenigingen Portaal en Ons Doel voor het omzetten van erfpachtpercelen met
sociale huurwoningen naar erfpachtpercelen met koopwoningen.

Prestatie opstellen Meerjaren Perspectief Grondexploitaties en Vermogensbeheer

Onderdeel van deze prestatie zijn naast de actieve grondexploitaties onder andere budgetten
voor realisatie incidentele grondopbrengsten, huren gronden en kosten die hier mee gemoeid zijn, de beheerskosten van strategisch vastgoed en het zogenaamde werken voor derden. De werkelijke lasten binnen deze prestatie zijn 8,9 miljoen lager dan begroot. En de werkelijke baten zijn 6,2 miljoen lager dan begroot.
In onderstaande tabel is ten opzichte van de begroting de afwijking van de lasten opgenomen. Vervolgens
wordt per betreffend onderdeel een toelichting gegeven.

Prestatie opstellen MPG en Vermogensbeheer grondexploitatie (bedragen x 1.000)

 

a - Lasten actieve grondexploitaties

Lasten

7.374

voordeel

b - Exploitatiebijdragen aan investeringen

Lasten

890

voordeel

c - Voorziening negatieve grondexploitaties

Lasten

1.500

voordeel

d - Beheerskosten strategisch vastgoed

Lasten

-110

nadeel

e - Lasten overige exploitatiebudgetten

Lasten

255

voordeel

f - Afrondende werkzaamheden Aalmarkt

Lasten

171

voordeel

g - Werken voor derden

Lasten

-1.180

nadeel

 

Totaal lasten

8.900

voordeel

a - Lasten actieve grondexploitaties

De gerealiseerde lasten van de grondexploitaties is in 2022 7,4 miljoen lager dan begroot. Voornaamste reden is dat voor de onlangs (in december 2022) geopende grondexploitatie Stationsgebied M-kavels in 2022 een kostenpost is begroot van afgerond 7,0 miljoen die vervolgens niet meer is besteed. Dit heeft geen effect op het saldo van de jaarrekening. De niet gerealiseerde lasten schuiven door naar 2023. Zie voor een nadere toelichting van alle gemeentelijke grondexploitaties paragraaf 2.3.7 Grondbeleid.

b - Exploitatiebijdragen aan investeringen

Het budget exploitatiebijdragen aan investeringen heeft een voordeel van 890.000. Het gaat
hierbij om verschillende bijdragen vanuit reserves aan kredieten die nog niet volledig zijn uitgegeven en
worden doorgeschoven naar 2023.

c - Voorziening negatieve grondexploitaties

Aan de voorziening negatieve grondexploitaties is in 2022 227.826 aan rente toegevoegd. In de exploitatie is hiervoor een budget beschikbaar ter hoogte van 595.910. Dit resulteert in de exploitatie tot een voordeel van 368.084. Als gevolg van het actualiseren van de bestaande grondexploitaties kan de voorziening negatieve grondexploitatie verlaagd worden met 1.128.096. Hierdoor onstaat in de exploitatie een voordelig resultaat van 1.496.180.

d - Beheerskosten strategisch vastgoed

De beheerskosten van het strategisch vastgoed zijn ten opzichte van het beschikbare budget met 100.000
overschreden. Bij een aantal panden is meer onderhoud uitgevoerd om in deze gemeentelijke panden geen
onveilige situaties te krijgen. Tegenover deze overschrijding zijn ook meer opbrengsten gerealiseerd, zie hiervoor onderstaande toelichting bij 'k - huuropbrengsten strategisch vastgoed'. Jaarlijks wordt vanuit de reserve Grondexploitaties budget beschikbaar gesteld voor het onderhoud van het strategisch vastgoed.

e - Lasten overige exploitatiebudgetten

Een aantal exploitatiebudgetten binnen deze prestatie zijn overschreden en onderschreden. Zo is de uitkering van de subsidie voor sterke steden en dorpen in 2022 vertraagd en wordt deze doorgeschoven naar 2023. In de exploitatie resulteert dit in een voordeel van 367.500 (zie ook onderstaand bij 'j - Baten overige exploitatiebudgetten'). Naast dit voordeel is in de exploitatie een nadeel gerealiseerd op de beheerskosten van onder andere groenpercelen en gronden benzinestations (60.000). Daarnaast leidt de OZB voor Schuttersveld (bouwlocatie de Lorentz) voor de periode 2020-2021 tot een nadeel van afgerond 60.000.

f - Afrondende werkzaamheden Aalmarkt

Voor het afronden van werkzaamheden grondexploitatie Aalmarkt is in 2022 een krediet beschikbaar gesteld. In 2022 zijn niet alle werkzaamheden uitgevoerd waardoor per eind 2022 nog afgerond 200.000 beschikbaar is.

g - Werken voor derden (facilitair grondbeleid)

Het zogenaamde werken voor derden budget betreft projecten waarbij de gemeente met een initiatiefnemer een intentieovereenkomst dan wel een anterieure overeenkomst heeft afgesloten. Om deze lasten te kunnen bekostigen ontvangt de gemeente een exploitatiebijdrage van de initiatiefnemer die gelijk is aan de te maken kosten. In 2022 zijn de totaal gerealiseerde lasten in de exploitatie 1,2 miljoen hoger dan begroot. Tegenover deze hoger lasten is in 2022 ook een hogere exploitatiebijdrage ontvangen, zie hiervoor onderstaande toelichting bij 'i - Werken voor derden'.

In onderstaande tabel is ten opzichte van de begroting de afwijking van de baten opgenomen. Vervolgens
wordt per betreffend onderdeel een toelichting gegeven.

Prestatie opstellen MPG en Vermogensbeheer grondexploitatie (bedragen x 1.000)

 

h - Baten actieve grondexploitaties

Baten

-7.374

nadeel

i - Werken voor derden

Baten

1.307

voordeel

j - Baten overige exploitatiebudgetten

Baten

-177

nadeel

k - Huuropbrengsten strategisch vastgoed

Baten

63

voordeel

 

Totaal baten

-6.181

nadeel

h - Baten actieve grondexploitaties

De gerealiseerde baten van de grondexploitaties is in 2022 7,4 miljoen lager dan begroot. Voornaamste reden is het niet meer realiseren van de opbrengsten bij de grondexploitaties Lammenschansdriehoek en GEO-Groenoordhallenterrein. Dit heeft geen effect op het saldo van de jaarrekening. De niet gerealiseerde opbrengsten in 2022 schuiven door naar 2023. Zie voor een nadere toelichting van alle gemeentelijke grondexploitaties paragraaf 2.3.7 Grondbeleid.

i - Werken voor derden (facilitair grondbeleid)

Het zogenaamde werken voor derden budget betreft projecten waarbij de gemeente met een initiatiefnemer een intentieovereenkomst dan wel een anterieure overeenkomst heeft afgesloten. Om deze lasten te kunnen bekostigen ontvangt de gemeente een exploitatiebijdrage van de initiatiefnemer die gelijk is aan de te maken kosten. In 2022 zijn de totaal gerealiseerde baten in de exploitatie 1,3 miljoen hoger dan begroot. Tegenover deze hoger baten zijn in 2022 ook de gerealiseerde lasten hoger, zie hiervoor bovenstaande toelichting bij 'g - Werken voor derden'.

j - Baten overige exploitatiebudgetten

Deze baten hebben onder andere betrekking op verhuur van gronden aan benzinestations, verhuur tuingronden, opbrengsten incidentele grondverkopen, ontvangen subsidies en zogenaamde reserveringsvergoedingen. In 2022 is het nadelig exploitatieresultaat van deze baten 177.000. Dit als gevolg van het onterecht begroten van een reserveringsvergoeding ter hoogte van 100.000 (zie ook onderstaande toelichting bij de reserve Grondexploitaties). Daarnaast is voor de subsidie sterke steden en dorpen in 2022 een opbrengst van 367.500 begroot. Deze subsidie heeft de gemeente ook ontvangen. Echter, deze subsidie mag pas in de exploitatie worden verantwoord zodra hier subsidiabele kosten tegenover staan. In 2022 zijn deze subsidiabele kosten vertraagd (zie ook bovenstaand bij ‘e - Lasten overige exploitatiebudgetten’) waardoor deze opbrengsten niet in de exploitatie van 2022 kan worden verantwoord, maar doorschuift naar 2023 (nadeel van 367.500). Daarnaast is een verwachte opbrengst als gevolg van autonome ontwikkelingen niet in 2022 gerealiseerd en schuift deze door naar 2023 (nadeel van 279.851). Tegenover deze nadelen staat ook een voordeel van afgerond 600.000. Dit betreft een 2-tal subsidies voor Werninkterrein (430.000) en Lammenschans (170.000).

k - Huuropbrengsten strategisch vastgoed

In de exploitatie van strategisch vastgoed is een hogere opbrengst gerealiseerd van afgerond 60.000 met name als gevolg van een niet begrote opbrengst voor verhuur leegstand (Villex vastgoedbescherming).

Prestatie exploiteren van gemeentelijke gebouwen

Onderdeel van deze prestatie zijn onder andere de exploitatiebudgetten van maatschappelijk vastgoed.

Prestatie (bedragen x 1.000)

 

Begroting 2022

Rekening 2022

Verschil 2022

 

Prestatie exploiteren van gemeentelijke gebouwen

Lasten

10.594

11.337

-743

nadeel

 

Baten

-7.561

-8.290

729

voordeel

Het resultaat van deze prestatie is nagenoeg nihil. Echter, zowel de werkelijke lasten als de werkelijke baten zijn hoger dan begroot. Aan de lastenkant is de overschrijding afgerond 700.000. De baten zijn ook afgerond 700.000 hoger. De overschrijding aan de lastenkant komt tot stand doordat de energiekosten van maatschappelijk vastgoed 170.000 hoger zijn dan de begroting. Het doorbelasten van energielasten aan gebruikers loopt altijd een jaar achter. Deze hogere energielasten worden in 2023 doorbelast aan de gebruikers. Daarnaast zijn de kosten van 'OZB eigenaren deel' afgerond 40.000 hoger dan begroot. Dit als gevolg van een hogere stijging van de OZB ten opzichte van de indexatie van het beschikbaar budget. De werkelijke facilitaire lasten van de MFA's (multifunctionele accommodaties) zijn in 2022 afgerond 500.000 hoger dan begroot. Aangezien deze facilitaire lasten worden doorbelast aan de gebruikers zijn de baten ook 500.000 hoger dan begroot. Daarnaast is - conform collegevoorstel 'Intentieovereenkomst en dekking plankosten definitiefase herontwikkeling Rivierenbuurt in Meerburg - de bijdrage (200.000) van de woningcorporaties De Sleutels en Portaal eind 2022 ontvangen. Deze bijdrage was niet meer begroot waardoor in de exploitatie een voordeel ontstaat van 200.000.

6C Wonen

De afwijking van zowel de lasten als de baten is binnen dit beleidsterrein kleiner dan 250.000.

6D Energietransitie

De werkelijke lasten zijn in 2022 846.000 lager dan begroot. Oorzaak hiervan is een onderbesteding op de prestaties 'Meer energiebesparing' (883.000, waarvan 615.000 op energiearmoede waarvan de uitvoering in 2023 doorloopt), 'Duurzame opwekking energie' (125.000) en een overbesteding op de prestatie 'Aardgasvrije stad' (112.000), hier tegenover staat de bijdrage WarmteLinQ.

In 2022 is bekend geworden dat de gemeente het restant van de RRE-subsidie (395.000) mag behouden en inzetten voor de energietransitie. Dit is een voordeel aan de batenkant.
Verder heeft de gemeente een Rijkssubsidie voor energiearmoede ontvangen, in 2022 is gestart met de uitvoering, deze loopt door in 2023 (nadeel 479.000), verder is er een onbegrote bijdrage voor de gemeentelijke plankosten voor WarmteLinQ ontvangen (€93.000)

RESERVES
Toelichting op afwijkingen Reserves > 250.000

Reserve Grondexploitaties
De werkelijke storting in de reserve is 1.062.000 hoger dan begroot. Dit komt door een vrijval vanuit de voorziening negatieve grondexploitaties ter hoogte van 1.128.097. Daarnaast is de werkelijk storting van exploitatieresultaat van de locatie Rijnsburgerweg 1-1A afgerond 35.000 positiever als gevolg van lagere onderhouds- en beheerslasten.Voor het project Lammenschansweg 4-6/Lorentzhof fase 2 is de reserveringsvergoeding te hoog begroot (100.000).

De werkelijke onttrekking aan de reserve is 899.000 lager dan begroot. Reden is met name dat de investeringen niet volledig zijn uitgevoerd waardoor de geraamde exploitatiebijdragen aan investeringen ook nog niet volledig zijn ingezet en dus ook niet volledig worden onttrokken aan de reserve. Dit betreft onder andere de projecten die voorgefinancierd zijn uit het krediet Initiatieven derden, het restplan Aalmarkt, het project Diamantlaan en omgeving, het restplan Vollenhovekade en Voetgangersbrug/inrichting Mendelweg.

Reserve Bovenwijkse voorzieningen Grondbedrijf (Programma 6)
De onttrekking aan de reserve is 10.000 lager als gevolg van exploitatiebijdragen aan investeringen die nog
niet volledig zijn uitgevoerd en dus ook niet volledig worden onttrokken. Dit betreft het krediet Beeldende kunst (10.000).

Egalisatiereserve inkomsten bouwleges
Er is per saldo 1,4 miljoen meer aan bouwleges ontvangen dan begroot. Daarom is er extra gestort in de reserve.

Reserve Sociale huurwoningen
De reserve sociale huurwoningen wordt ingezet voor de uitvoering van de Nota wonen. In 2022 is hiervoor
139.000 besteed.

Reserve Leids uitvoeringsprogramma LUBO 2016
De werkelijke onttrekking aan de reserve Leids uitvoeringsprogramma LUBO 2016 is in 2022 1,1 miljoen lager dan begroot als gevolg van exploitatiebijdragen aan investeringen die nog niet volledig zijn uitgevoerd en dus ook niet volledig worden onttrokken. Het betreft het project bodemsanering (algemeen).

Reserve Stedelijke ontwikkeling
De werkelijke onttrekking aan de reserve Stedelijke ontwikkeling is 132.000 lager dan begroot. Reden is dat in 2022 niet alle beschikbare middelen voor het project Wonen boven winkels is ingezet. Hierdoor is ook de onttrekking aan de reserve niet volledig ingezet.

Reserve GSB-middelen ISV/EZ
Vanuit deze reserve zijn middelen beschikbaar gesteld voor het opstellen van vijf gebiedsvisies. Van het
beschikbaar gesteld budget is in 2022 nog 171.000 beschikbaar. Hiervan is in 2022 135.000 ingezet. Het
restant schuift door naar 2022 aangezien nog niet alle visies zijn afgerond.

Reserve Asbestsanering P6
Vanuit de reserve Asbestsanering is 200.000 beschikbaar gesteld voor het eventueel saneren van
gemeentelijke gebouwen. In 2022 is bij een aantal panden asbest gevonden. De totaal gemaakte kosten in 2022 bedragen voor het saneren van deze panden in totaal 69.000. Het restant schuift door naar 2023 voor
eventuele inzet asbestsanering gemeentelijke gebouwen. Daarnaast is in 2022 vanuit de reserve Asbestsanering een bijdrage gedaan van 140.000 aan de reserve Bodemsanering.

Reserve Herontwikkeling Stationsgebied e.o.
De werkelijke onttrekking aan de reserve is 10.000 lager dan begroot aangezien de geraamde
exploitatiebijdrage aan investeringen niet volledig zijn uitgevoerd en dus ook niet volledig worden onttrokken.Dit betreft het project Morssingelblok H2-5.

Reserve Duurzame stad (P6)
De storting in de reserve Duurzame Stad is 144.000 lager dan begroot. Dit betreft de bijdrage ruimtelijke ontwikkelingen van private initiatiefnemers van bouwplannen. Voor 2022 is deze bijdrage begroot op 144.000. Deze bijdrage is niet gerealiseerd in 2022 waardoor er ook geen storting in de reserve kan plaatsvinden. Voor 2023 wordt de reeds begrote bijdrage opgehoogd aangezien de bijdrage van 2022 doorschuift naar 2023. De onttrekking aan de reserve Duurzame Stad is 355.000 lager dan begroot als gevolg van een onderbesteding op de vanuit de reserve gedekte kosten van energietransitie.

INVESTERINGEN

Kredieten die afgesloten zijn met een overschot van 50.000 of meer dan 10% van het investeringskrediet.

7101059 Voorbereiding STEO-Morspoortterr. M1-2-3

In december 2022 is het uitvoeringsbesluit Vaststelling grondexploitatie Morspoortterrein t.b.v. realisatie van het beoogde bouwprogramma K 3,4 (RB 22.0076) vastgesteld. Hierop worden de plankosten t.b.v. Voorbereiding STEO-Morspoortterrein M1-2-3 vanaf 2022 begroot. Het krediet “Voorbereiding STEO-Morspoortterrein M1-2-3” waarop voorbereidende plankosten tot en met 2022 zijn geboekt kan hierdoor worden afgesloten. Het positief saldo van 408.350 op dit krediet wordt hoofdzakelijk veroorzaakt doordat begrote bedragen voor plankosten 2022 vrijvallen.

Overschrijdingen op investeringskredieten

7101861 Vastgoedontwikkeling Energiepark

De gemeente Leiden heeft binnen het project Energiepark enkele opdrachten verstrekt waarvan de kosten gedeeld moeten worden met de ontwikkelaar OCE. Hierdoor zijn er meer kosten gemaakt dan waarvoor krediet is aangevraagd. Deze meerkosten zijn gedekt door een opbrengst vanuit de ontwikkelaar.

7101487 Renovatie Oppenheimstraat 2

Op verzoek van de kinderopvang en peuterspeelzaal zijn extra werkzaamheden uitgevoerd. Hierdoor zijn er meer kosten kosten gemaakt dan waarvoor krediet is aangevraagd (61.000). Deze meerkosten zijn gedekt door een opbrengst vanuit de kinderopvang en peuterspeelzaal (61.000).

Toelichting op kredieten die ouder zijn dan 3 jaar en niet worden afgesloten bij deze jaarrekening

7100139 Bodemsanering

Dit krediet kan niet worden afgesloten vanwege (doorlopende) verplichtingen van het Leidse Uitvoeringsprogramma Bodem en Ondergrond 2016-2020 (LUBO).

7100152 Gevelsanering woningen
Het krediet is nodig om aan de verplichting vanuit de rijksoverheid te kunnen voldoen om de gevels van de
zogenaamde A-lijstwoningen te saneren voor wat betreft het geluid, alsmede voor de verplichte geluidsaneringvan niet gemelde woningen die wel in de saneringsprojecten moeten worden meegenomen. Prognose is dat dewerkzaamheden tot en met 2026 zullen doorlopen.

7100245 muziekcentrum De Nobel
Om (geluid-) technische problemen inzichtelijk te maken is een uitgebreid onderzoek gedaan door TNO en
Level-acoustics. De definitieve rapportage is nog niet volledig afgerond en zal naar verwachting leiden
tot concrete, op korte termijn, uit te voeren maatregelen. Het krediet kan pas na afronding daarvan afgesloten worden.

7100459 wonen boven winkels
Het project is in 2016 uitgebreid en het budget is hierdoor verhoogd. In 2018 is het project opnieuw verlengd
voor de komende jaren. Er is geen strikte termijn aan te hangen aangezien inzet van het krediet afhankelijk is
van het aantal aanvragen.

7100788 Multifunctioneel maken Merendroom
De bedoeling is om het pand multifunctioneel te maken zodat het gebruikt kan worden door verschillende
instellingen. Om dit mogelijk te maken is een ruimte nodig die nu nog is verhuurd. Het plan kan dus
pas worden uitgevoerd na beeindiging huurcontract.

7101058 Voorbereiding STEO - Buskavel 1

Dit krediet dient beschikbaar te blijven omdat hierop plankosten worden geboekt welke, nadat het Uitvoeringsbesluit STEO - Buskavel 1 door de gemeenteraad is besloten, zullen worden opgenomen in de vastgesteld 'grondexploitatie STEO - Buskavel 1".

7101061 voorbereiding STEO-Openb.geb.+civ.werken

Dit krediet dient beschikbaar te blijven omdat hierop deelgebied overstijgende externe onderzoeken worden verantwoord om vervolgens conform relevantie te worden doorbelast aan deelgebieden einde kalenderjaar.

7101063 voorbereiding STEO - Trafolocatie 1

Dit krediet dient beschikbaar te blijven omdat hierop plankosten worden verantwoord welke, nadat het Uitvoeringsbesluit STEO - Trafolocatie T1 door de gemeenteraad is besloten, zullen worden opgenomen in de vastgesteld 'grondexploitatie STEO - Trafolocatie T1".

7101068 Verb.entree minder-validen geb.Oude Vest
Het onderzoek naar huisvesting voor BplusC is nog steeds gaande. Hierover is overleg met BplusC. Afhankelijk
van de uitkomst van het huisvestingsonderzoek zal worden besloten of dit krediet gebruikt gaat worden. De
verwachting is dat dit in 2023 duidelijk gaat worden.

7101959 Kooiplein DG 1,2
Dit krediet is benodigd voor de deelgebieden 1 en 2 van het huidige projectareaal Kooiplein. De middelen
dienen beschikbaar te blijven wegens contractuele afspraken hierover met Kooiplein CV.

7101474 voorbereiding ontwikkeling entree LBSP

Naar verwachting zullen de voorbereidende werkzaamheden aan het LBSP Entreegebied in 2023 worden afgerond en kan dit budget worden afgesloten. Voor de verdere ontwikkeling van het Entreegebied zullen naar verwachting in 2023 twee budgetten beschikbaar worden gesteld die worden gedekt door bijdragen derden en grondopbrengsten.

7101129 Invoering Omgevingswet

Het krediet 7101129 invoering omgevingswet mag nog niet worden afgesloten omdat de transitiefase voor implementatie van de nieuwe omgevingswet nog niet is afgerond. Deze fase loopt naar verwachting door tot 1 januari 2024. Tot die tijd zullen we het krediet gebruiken om de extra kosten die deze transitiefase met zich mee brengt te kunnen dekken.

7101327 klimaatinstallatie Het Gebouw en 7101328 zonwering Het Gebouw
Het krediet is bedoeld om de bestaande klimaatinstallatie en buitenzonwering te verbeteren aangezien
deze niet helemaal voldoen waardoor het binnenklimaat niet voldoet aan de minimaal gestelde eisen. De
problematiek is deels terug te voeren op het ontwerp en anderzijds bezuinigingen die tijdens de uitvoering zijn genomen. De verwachting is dat de werkzaamheden in 2023 worden afgerond.

7101488 Vollenhovenkade
Na het ontbinden van de koop- en de uitvoeringsovereenkomsten met de ontwikkelaar in januari 2018 heeft
de ontwikkelaar nog de mogelijkheid om een juridische procedure te starten. Om de grondexploitatie wel af te sluiten is een krediet geopend welke gedekt wordt door een onttrekking uit de reserve Grondexploitaties.

7101537 FPDS verduurzaming vastgoed fase 1

In fase 1 worden negen gemeentelijke gebouwen verduurzaamd. Het merendeel van de werkzaamheden bestaan uit het isoleren van gevels, daken, toepassen van dubbel glas en het aanbrengen van zonnepanelen. Van een aantal panden zijn de werkzaamheden inmiddels afgerond. De verwachting is dat alle negen panden in 2023 zijn verduurzaamd.

7101593 FPDS verduurzaming vastgoed fase 2

In fase 2 worden vier gemeentelijke gebouwen verduurzaamd. Het merendeel van de werkzaamheden bestaan uit het isoleren van gevels, daken, toepassen van dubbel glas en het aanbrengen van zonnepanelen. De verwachting is dat alle vier panden in 2023 zijn verduurzaamd.

7101628 voorbereiding project Diamantlaan

De verwachting is dat deze werkzaamheden in 2023 worden afgerond. De ontwikkeling van de Opaalstraat is nog niet afgerond met een anterieure overeenkomst en heeft vertraging opgelopen i.v.m. gestelde eisen en de (financiële) haalbaarheid daarvan.

7101630 Uitvoeringsagenda wonen 2020-2023

Op 14 november 2019 heeft de gemeenteraad de nieuwe ‘Woonvisie 2020-2030’ met de bijbehorende ‘Uitvoeringsagenda 2020-2023’ vastgesteld. In de nieuwe woonvisie verwoordt de gemeente Leiden haar visie op de toekomst van het wonen in de stad. De concrete uitwerking voor de daaropvolgende vier jaar is opgenomen in de ‘Uitvoeringsagenda wonen Leiden 2020-2023’. Ook in 2023 zal verdere uitwerking aan die uitvoeringsagenda gegeven worden.

7101601 Morssingelblok H2-5
Dit krediet dient beschikbaar te blijven omdat hierop plankosten worden verantwoord welke, nadat het Uitvoeringsbesluit STEO - Trafolocatie T1 door de gemeenteraad is besloten, zullen worden opgenomen in de vastgesteld 'grondexploitatie STEO - Trafolocatie T1".

7101609 herontw. Dolfijn 't Schippertje

Dolfijn ‘t Schippertje dient in 2023 nog beschikbaar te blijven. In 2023 worden afrondende werkzaamheden verricht aan het project waarna naar verwachting dit krediet in Q2 van 2023 kan worden afgesloten.

7101649 PID Vondelkwartier
Voor dit gebied is een gebiedsvisie opgesteld en vastgesteld. Voor de motorhuislocatie is een intentieovereenkomst opgesteld en is de termijn van deze overeenkomst enkele keren verlengd. Voor de Mercedeslocatie tot aan de ijshallocatie moeten nog stappen gezet worden om tot een intentieovereenkomst te komen. De ontwikkeling van de ROC-locatie is in verband met prioritering van woningbouwlocaties tot nader orde uitgesteld. Kostenverhaal van de gemaakte kosten voor het opstellen van de gebiedsvisie (incl. programma van eisen) wordt gerealiseerd bij de intentieovereenkomsten en de anterieure overeenkomsten.

7101650 PID Gebiedsvisie Schipholweg 06

De totale kosten Gebiedsvisie Schipholweg plus projectleiding worden gezien als algemeen projectmanagement ten behoeve van toekomstige bouwplaninitiatieven. Om die reden is het de bedoeling dat deze naar rato van benutte ontwikkelruimte verhaald worden op de initiatiefnemers. Dit gebeurt bij ondertekening van de Intentie Overeenkomst gevolgd door de Anterieure Overeenkomst dan wel via de erfpachtsuppletie bij contractwijziging. Nadat deze kosten verhaald zijn vloeien ze terug in het krediet initiatieven derden. Het proces naar kostenverhaal van deze kosten via Anterieure Overeenkomst / erfpachtsuppletie loopt momenteel zodat dit krediet niet kan worden afgesloten.

7101177 tijdelijke maatr. Lammenschansdriehoek

Het krediet is bedoeld om te investeren in leefbaarheid in tijdelijke situaties tijdens de gebiedsontwikkeling. Gebiedsontwikkeling is een langjarig proces en kent een uitgebreide fasering. De eerste fasestappen in de Lammenschansdriehoek zijn inmiddels gezet, met de oplevering van het Bètaplein en de Leidse Schans. Hierbij waren nog weinig aanvullende maatregelen nodig. Het aantal is inmiddels toegenomen. De noodzaak om te investeren in tijdelijke leefbaarheid is daarmee ook gegroeid. De komende periode wordt het Kanaalpark heringericht en over een aantal jaar worden ook de eerste gebouwen aan de Lammenschansstrip opgeleverd. Verwachting is dat met name rondom de Lammenschansstrip tijdelijke maatregelen nodig zullen zijn. Het krediet kan daarom niet worden afgesloten.

7101300 Krediet Initiatieven derden - Diverse nummers PID projecten
Het doorlopende krediet Initatieven derden is ingesteld om aanloopkosten (zowel gemeentelijke plankosten
als onderzoekskosten die overeenkomstig de Wet ruimtelijke ordening verhaald moeten worden op de
initiatiefnemer) van projecten waarbij het initiatief bij een marktpartij ligt te kunnen voorfinancieren.
Dit betreft de voorfinanciering tot sluiten anterieure overeenkomst. Door het sluiten van een anterieure
overeenkomst, afroming van de meeropbrengst bij erfpachtconversie, extra opbrengsten uit grondverkoop of
een exploitatieplan worden deze voorgefinancierde middelen van derden door de gemeente terug ontvangen. Dit doorlopende krediet is dus ingericht om initiatieven vanuit de markt te kunnen opstarten en moet hierdoor dus beschikbaar blijven. Echter, voor het opstarten van projecten vanuit de markt is nu het beleid om met de
betreffende marktpartij een zogenaamde intentieovereenkomst te sluiten waarbij een eerste voorschot op
gemeentelijke plankosten wordt overeengekomen. Hierdoor zal het krediet Initiatieven derden minder of niet
worden ingezet voor het voorfinancieren van nieuwe initiatieven vanuit de markt waardoor dit krediet na
verloop van tijd afgesloten kan worden.

7101627 STEO - De Geus 06

Dit project is in uitvoering en loopt naar verwachting door tot in 2026.